Auteur Topic: Vraagje over cd-speler via Dac  (gelezen 10203 keer)

Thijs147

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 11
Vraagje over cd-speler via Dac
« Gepost op: 10 juni 2014, 10:01:18 »
Hallo,
Mijn Arcam cd192 cd-speler begint het na vele jaren trouwe dienst nu toch heel langzaam te begeven.
Ik luister mijn muziek altijd via een Dac.

Mijn vraag is, kan ik nu ook gewoon een hele goedkope cd-speler aanschaffen (omdat ik de interne converter toch omzeil)? Anders gezegd, speelt het loopwerk van een cd-speler nou echt een hoorbare rol?
Dat dit theoretisch gezien wel zo is snap ik wel, maar ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die echt verschillen horen.
Dank en groet, Thijs.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Vraagje over cd-speler via Dac
« Reactie #1 Gepost op: 10 juni 2014, 10:05:20 »
[...]
Mijn vraag is, kan ik nu ook gewoon een hele goedkope cd-speler aanschaffen (omdat ik de interne converter toch omzeil)? Anders gezegd, speelt het loopwerk van een cd-speler nou echt een hoorbare rol?
[...]
Ja, je kunt gewoon een speler kopen met een digitale uitgang. Zelfs de analoge uitgang kun je ervan probleemloos gebruiken. Het loopwerk speelt geen enkele hoorbare rol voor de digitale output. Wel kan het ene loopwerk wat meer lawaai maken dan het andere.

Groet,
Jacco

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Vraagje over cd-speler via Dac
« Reactie #2 Gepost op: 10 juni 2014, 10:28:47 »
Los gezien of er verschillen zijn is de arcam gewoon een topspeler die bestaat uit draaiende delen.
Draaiende delen slijten en vragen om onderhoud.  Mijn advies is dan ook omcde speler een keer  na te laten kijken.
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Vraagje over cd-speler via Dac
« Reactie #3 Gepost op: 10 juni 2014, 14:29:27 »
Een loopwerk is vereist om digitaal signaal af te lezen van de CD. Dit gebeurt voordat het signaal omgezet wordt (D/A). Het loopwerk is dus zowel bij een interne als externe D/A converter in het spel.

De meeste D/A converters zijn prima. Een goedkope losse D/A zal niet beter zijn dan de interne.
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2014, 14:32:22 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Thijs147

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 11
Re: Vraagje over cd-speler via Dac
« Reactie #4 Gepost op: 10 juni 2014, 14:45:15 »
Een loopwerk is vereist om digitaal signaal af te lezen van de CD. Dit gebeurt voordat het signaal omgezet wordt (D/A). Het loopwerk is dus zowel bij een interne als externe D/A converter in het spel.

De meeste D/A converters zijn prima. Een goedkope losse D/A zal niet beter zijn dan de interne.

Dat begrijp ik. Ik gebruik een Micromega mydac, en die speelt de interne dac van de Arcam er helemaal uit. De Arcam is zeker een prima cd speler (destijds nieuw rond de 1100 euro geloof ik) maar wel al ruim tien jaar oud, en de huidige dac's klinken over het algemeen wel beter vind ik.

Maar waar ik vooral geïnteresseerd in was, zijn de eventuele verschillen die hoorbaar zijn in verschillende loopwerken. Ik weet dat er losse loopwerken bestaan van vele duizenden euro's, dus die markt bestaat sowieso, maar vraag me af of men hier luister-ervaring mee heeft.

proximus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.118
Re: Vraagje over cd-speler via Dac
« Reactie #5 Gepost op: 10 juni 2014, 15:04:40 »
Maar waar ik vooral geïnteresseerd in was, zijn de eventuele verschillen die hoorbaar zijn in verschillende loopwerken. Ik weet dat er losse loopwerken bestaan van vele duizenden euro's, dus die markt bestaat sowieso, maar vraag me af of men hier luister-ervaring mee heeft.
Ik denk dat dat vooral zo is omdat er mensen zijn die bereid zijn dat te betalen. Maar ja, ik hoor al 20 jaar ook geen verschil tussen DAC's...

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Vraagje over cd-speler via Dac
« Reactie #6 Gepost op: 10 juni 2014, 15:50:47 »
Een loopwerk moet m.i. degelijk en stabiel zijn, dus geen rammelloopwerk uit een allesvreter van een paar tientjes. Hij moet duurzaam gebouwd zijn, geruisloos zijn en cd's snel inlezen.
Dat vind je dus niet bij de goedkope zooi maar wel bij de meer serieuze spelers zoals de QS-920 en QS-930 van Sony en vele meer. Optisch de mooiste speler vind ik deze:

Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Vraagje over cd-speler via Dac
« Reactie #7 Gepost op: 10 juni 2014, 16:14:02 »
Een loopwerk is vereist om digitaal signaal af te lezen van de CD. Dit gebeurt voordat het signaal omgezet wordt (D/A). Het loopwerk is dus zowel bij een interne als externe D/A converter in het spel.

De meeste D/A converters zijn prima. Een goedkope losse D/A zal niet beter zijn dan de interne.

Dat begrijp ik. Ik gebruik een Micromega mydac, en die speelt de interne dac van de Arcam er helemaal uit. De Arcam is zeker een prima cd speler (destijds nieuw rond de 1100 euro geloof ik) maar wel al ruim tien jaar oud, en de huidige dac's klinken over het algemeen wel beter vind ik.


Als je sowieso verschil kan horen tussen dac's, dan zijn de oudere dac chips toch wel beter. ( bv  de oude Burr Brown, zoals de PCM 63 k ).
Volgens mij is er in 10 jaar tijd amper iets veranderd in dac gebied.
The music sounds better, when you know who's playing it

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Vraagje over cd-speler via Dac
« Reactie #8 Gepost op: 10 juni 2014, 17:24:53 »
En die zijn dan beter omdat ?

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Vraagje over cd-speler via Dac
« Reactie #9 Gepost op: 10 juni 2014, 17:43:02 »
Een loopwerk is vereist om digitaal signaal af te lezen van de CD. Dit gebeurt voordat het signaal omgezet wordt (D/A). Het loopwerk is dus zowel bij een interne als externe D/A converter in het spel.

De meeste D/A converters zijn prima. Een goedkope losse D/A zal niet beter zijn dan de interne.

Dat begrijp ik. Ik gebruik een Micromega mydac, en die speelt de interne dac van de Arcam er helemaal uit. De Arcam is zeker een prima cd speler (destijds nieuw rond de 1100 euro geloof ik) maar wel al ruim tien jaar oud, en de huidige dac's klinken over het algemeen wel beter vind ik.


Als je sowieso verschil kan horen tussen dac's, dan zijn de oudere dac chips toch wel beter. ( bv  de oude Burr Brown, zoals de PCM 63 k ).
Volgens mij is er in 10 jaar tijd amper iets veranderd in dac gebied.

Horen zul je het niet, maar de resultaten zijn meetbaar beter geworden in de afgelopen 10 jaar. De Burr Brown PCM 63K was vroeger misschien een goede D/A, maar tegenwoordig haal je betere resultaten resultaten met een D/A van enkele tientjes van bijvoorbeeld M-Audio. De Distortion specs van die Burr Brown zijn (volgens hedendaagse maatstaven) namelijk vrij matig. Ik denk dat dat met een on-board kaart tegenwoordig misschien al wel lukt.

Er is in 10 jaar dus wel degelijk wat veranderd :)
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2014, 17:47:37 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Vraagje over cd-speler via Dac
« Reactie #10 Gepost op: 10 juni 2014, 21:06:46 »
Een loopwerk is vereist om digitaal signaal af te lezen van de CD. Dit gebeurt voordat het signaal omgezet wordt (D/A). Het loopwerk is dus zowel bij een interne als externe D/A converter in het spel.

De meeste D/A converters zijn prima. Een goedkope losse D/A zal niet beter zijn dan de interne.

Dat begrijp ik. Ik gebruik een Micromega mydac, en die speelt de interne dac van de Arcam er helemaal uit. De Arcam is zeker een prima cd speler (destijds nieuw rond de 1100 euro geloof ik) maar wel al ruim tien jaar oud, en de huidige dac's klinken over het algemeen wel beter vind ik.

Maar waar ik vooral geïnteresseerd in was, zijn de eventuele verschillen die hoorbaar zijn in verschillende loopwerken. Ik weet dat er losse loopwerken bestaan van vele duizenden euro's, dus die markt bestaat sowieso, maar vraag me af of men hier luister-ervaring mee heeft.

Hallo Thijs,

De meest kostbare loopwerk/dac combinatie welke ik ooit bezat, bestond uit het C.E.C.  TL 51 ("x" of zoiets) loopwerk en de laatste versie van de C.E.C. DX 71 mkIII dac (=mkII met upgrade).
Het setje kostte mij destijds, als ik me niet vergis, € 5.200,- en waarom ik het zo graag wilde...achteraf vermoed ik vooral vanwege mijn "hebbehebbehebbe-houding" (en omdat het kon) om het mar even zo te noemen want echte verschillen tussen cd-spelers nam ik nagenoeg niet en nooit waar.

Daarna nog weleens vergeleken met een Moon Nova, Gamut CD 1 r, Ayre 7 (?) en een Proceed PCD 3. Die laatste was destijds een jaar of tien oud maar is wel degene waar ik vervolgens jaren mee gespeeld heb.

Ik vond de verschillen dus zo schrikbarend dat ik toch zo de één voor de ander verruilde.

Begrijp me goed; Geniet van de hobby zoals je het jezelf wenst!

Hoor jij verschil, verbetering, voel je je er beter bij, etc; Doen!


Groet, Mark  ...die inmiddels een zeer simplistisch cd-hok bezit..... ;)


PS; Destijds frotte ik er nog een Harmonic Technology digital cable tussen van nagenoeg € 900,- (naam?).

Overigens, ook weer voor de heb, koop ik diezelfde combi nog weleens terug...tegen sterk gereduceerd tarief dat wel.
Het had toch wel wat; Top openschuiven, puck eraf, cd erin, puck erop, top dichtschuiven....., het verlichtte metertje vande dac. .., het idee van een uitgerijpt concept en de daartoe horende rituelen....ja, was leuk...
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2014, 21:16:52 door Markus »
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Vraagje over cd-speler via Dac
« Reactie #11 Gepost op: 10 juni 2014, 21:29:08 »
Het loopwerk maakt geluidstechnisch niet uit, tenzij het zelf rammelt. Het enige dat het hoeft te doen is de digitale informatie van de cd in standaard treintjes van 16 bits via de digitale uitgang aan te bieden. Dat lukt zelfs de goedkoopste Sony zonder enig probleem. Technisch gezien is het onmogelijk dat daar verschillen optreden, tenzij de cd zo slecht leesbaar is dat de foutcorrectie het niet meer kan herstellen. Maar dat hoor je dan ook onmiddellijk als haperingen, gekraak of andere duidelijke storingen.

(Foutcorrectie bij cd's kent maar twee smaken: perfect of helemaal niet. Er is niet zoiets als foutcorrectie die de kwaliteit een beetje negatief beïnvloedt).

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Vraagje over cd-speler via Dac
« Reactie #12 Gepost op: 10 juni 2014, 21:41:24 »
(Foutcorrectie bij cd's kent maar twee smaken: perfect of helemaal niet. Er is niet zoiets als foutcorrectie die de kwaliteit een beetje negatief beïnvloedt).

In CD spelers wordt naast error correctie (CIRC) ook interpolatie toegepast. En in dat laatste geval gaat dat wel ten koste van de kwaliteit.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Vraagje over cd-speler via Dac
« Reactie #13 Gepost op: 10 juni 2014, 21:43:55 »




Ik draai met dit loopwerk en twee verschillende dac's.  Gaan nooit meer weg aangezien ik geen toonbaarder en gunstiger geprijsder doosjes ben tegen gekomen.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Vraagje over cd-speler via Dac
« Reactie #14 Gepost op: 10 juni 2014, 22:15:12 »
(Foutcorrectie bij cd's kent maar twee smaken: perfect of helemaal niet. Er is niet zoiets als foutcorrectie die de kwaliteit een beetje negatief beïnvloedt).

In CD spelers wordt naast error correctie (CIRC) ook interpolatie toegepast. En in dat laatste geval gaat dat wel ten koste van de kwaliteit.
Dat is als het al helemaal mis is met de informatie, komt dus bijna nooit voor. Komt eigenlijk niet voor.

Groet,
Jacco