Auteur Topic: ME Geithain 901K al gehoord?  (gelezen 15800 keer)

Dynky

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 419
  • be surprised, time after time
ME Geithain 901K al gehoord?
« Gepost op: 09 juni 2014, 09:29:56 »
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar deze jongens van deze Duitse fabrikant van studio monitoren.

't is niet dat de huidige Micromain27 niet bevalt, maar ik mis toch wat vd betrokkenheid, die bij de Harbeths (S-HL5 die ik hiervoor had) absoluut wel aanwezig was.

Als ik op de weinige reviews mag afgaan heeft de 901K dat ook duidelijk meer dan de MM27, dus wie weet is dit wel the best of both worlds voor mij.
ik wil nl. een fullrange weergever, die me als vanzelf meetrekt in de muziek, itt enkel foutloos geluid weergeeft.

Heeft iemand deze 901K of een vergelijkbaar model uit de range ooit zelf mogen aanhoren?

Since light travels faster than sound, people usually appear bright...until you hear them speak.

2747 albums (and counting...) + some toys to enjoy them

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: ME Geithain 901K al gehoord?
« Reactie #1 Gepost op: 09 juni 2014, 10:39:17 »
Op Gearslutz liep afgelopen jaar een interessant topic over de keuze voor high-end monitoren.

http://www.gearslutz.com/board/high-end/851143-high-end-nearfield-test.html?

Citaat
Hey guys!

I am trying to do a big test and review of several high end monitors in my studio.Barefoot mm27 gen1 and gen2, Pmc Aml2 , Twotwo, Geithain 944K1, Atc Smc25, Focal Sm9, Psi´s, Klein&Hummel and Neumann Kh310 among others are include

Volgens mij had hij de MM27 gen1's en twijfelde hij op het einde tussen de MM27 gen2's, PSI A25's en Geithain RL801 en heeft hij uiteindelijk de Geithain RL801's besteld.

Geithain maakt point-source referentiemonitoren in het topsegment van de markt, net als Barefoot. De GeitHain RL901 is de opvolger van de RL900 en is niet al te lang geleden opgevolgd door de RL801. Ik heb alleen de kleine 906k een keer gehoord. Ik had het idee dat ik naar een betrouwbare speaker luisterde en vond hem ook in het laag goed. Er stond laatst nog een set RL900's op ebay. Zoek even in het 'marktplaats' topic van dit forum. Daar heb ik ze gepost.

Ik heb de 901's nooit gehoord, wel een keer de RL906. Ik zou ze omschrijven als neutraal en analitisch. Ik had het idee naar een betrouwbare pluidspreker te luisteren. In dit segment is niet of nauwelijks verschil in kwaliteit. Het is afhankelijk van de ruimte en plaatsing welke speaker beter presteert. Hoe de Barefoots het in jouw ruimte doen weet ik niet. Ik heb de Gen1 en Gen2 Barefoots (mm35 en mm27) in meerdere ruimtes gehoord dus zou ze wel eens bij je willen luisteren. Ben wel benieuwd hoe ze het daar doen :)

't is niet dat de huidige Micromain27 niet bevalt, maar ik mis toch wat vd betrokkenheid, die bij de Harbeths (S-HL5 die ik hiervoor had) absoluut wel aanwezig was.

De Harbeth's zijn volgens mij een stuk vergeeflijker (of minder onvergeeflijk) dan de Barefoots. Ik weet niet of je dat met 'betrokkenheid' bedoelt maar Geithain maakt analytische en onvergeeflijke speakers net als je Barefoots en maken het niet mooier dan het is. Ze zijn gemaakt om je te laten horen als er iets niet in orde is. Ik twijfel of dat is wat je zoekt als je met de Barefoots iets mist dat de Harbeth's wel doen.
« Laatst bewerkt op: 09 juni 2014, 13:14:07 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Dynky

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 419
  • be surprised, time after time
Re: ME Geithain 901K al gehoord?
« Reactie #2 Gepost op: 09 juni 2014, 11:26:42 »
het was onder meer door deze reactie (post #4) dat ik op het spoor van de 901 ben gekomen.

de 901 (en 801) zijn op papier de enige modellen uit de Geithain range die bieden wat ik zoek vwb een fullrange weergave.

de 801 wordt echter nooit tweedehands aangeboden, terwijl er af en toe wel eens een 901 op de markt komt, al is het dan nog aan behoorlijke prijs (9500 à 10500 incl stands)

fwiw: als ik voor een 901K ga, zal ik hem ook echt rustig vergelijken met de MM27, maw ik verkoop de MM27 pas als die me echt minder bevalt in mijn setup ;), net zoals ik dat recent heb gedaan met de Harbeths
« Laatst bewerkt op: 09 juni 2014, 11:28:25 door Dynky »
Since light travels faster than sound, people usually appear bright...until you hear them speak.

2747 albums (and counting...) + some toys to enjoy them

Dynky

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 419
  • be surprised, time after time
Re: ME Geithain 901K al gehoord?
« Reactie #3 Gepost op: 09 juni 2014, 11:27:38 »
dubbelpost, sowwy
Since light travels faster than sound, people usually appear bright...until you hear them speak.

2747 albums (and counting...) + some toys to enjoy them

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: ME Geithain 901K al gehoord?
« Reactie #4 Gepost op: 09 juni 2014, 11:32:25 »
Er staat nu trouwens een set bruine 901's te koop.

http://www.audio-markt.de/_markt/item.php?id=4368609557&

Erg vaak komen ze niet langs :)



fwiw: als ik voor een 901K ga, zal ik hem ook echt rustig vergelijken met de MM27, maw ik verkoop de MM27 pas als die me echt minder bevalt in mijn setup ;), net zoals ik dat recent heb gedaan met de Harbeths

Ik denk dat upgraden vanaf de MM27 heel lastig is. Met hetzelfde budget zou ik geen optie weten. Ook los van budget vind ik het lastig maar dan zou ik m'n geld ook inzetten op Geithain RL901/801, of de ATC SCM ASL PRO Mains, of de Barefoot MM27 gen2's. Een goede vriend van me heeft z'n K+H O300's onlangs vervangen door de Barefoot MM27 gen2's (momenteel op proef). Maar als het laag van de gen1 niet matcht in je ruimte zal de gen2 dat ws ook niet doen.
« Laatst bewerkt op: 09 juni 2014, 13:23:50 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Dynky

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 419
  • be surprised, time after time
Re: ME Geithain 901K al gehoord?
« Reactie #5 Gepost op: 09 juni 2014, 11:38:34 »
Er staat nu trouwens een set bruine 901's te koop.

http://www.audio-markt.de/_markt/item.php?id=4368609557&

Erg vaak komen ze niet langs :)


fwiw: als ik voor een 901K ga, zal ik hem ook echt rustig vergelijken met de MM27, maw ik verkoop de MM27 pas als die me echt minder bevalt in mijn setup ;), net zoals ik dat recent heb gedaan met de Harbeths

Ik denk dat upgraden vanaf de MM27 heel lastig is. Met hetzelfde budget zou ik geen optie weten. Ook los van budget vind ik het lastig maar dan zou ik m'n geld ook inzetten op Geithain RL901/801 of de ATC SCM ASL PRO Mains.

ik was al aan het mailen met de man...maar 't verloopt wat moeizaam  ;)
Since light travels faster than sound, people usually appear bright...until you hear them speak.

2747 albums (and counting...) + some toys to enjoy them

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: ME Geithain 901K al gehoord?
« Reactie #6 Gepost op: 09 juni 2014, 11:43:07 »
Hoe dan ook succes. Ik zou alleen wachten tot je je plannen aangaande de ruimte (akoestiek) hebt uitgevoerd. Iedere ruimte doet zoveel meer verkeerd dan een set Barefoot MM27's.

Ik heb m'n akoestiek aardig op orde. Het is beter dan iedere andere woonkamer die ik ken, maar als ik het geluid nog beter wil krijgen ga ik niet naar de speakers kijken, want ook hier is de akoestiek nog steeds te bottleneck.

Een speaker speelt maar zo goed als de ruimte toelaat :)
« Laatst bewerkt op: 09 juni 2014, 11:47:39 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: ME Geithain 901K al gehoord?
« Reactie #7 Gepost op: 09 juni 2014, 11:48:29 »
ik was al aan het mailen met de man...maar 't verloopt wat moeizaam  ;)

Ja hij zit ondertussen lekker naar z'n Geithains te luisteren... :D
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: ME Geithain 901K al gehoord?
« Reactie #8 Gepost op: 09 juni 2014, 11:54:21 »
hier nog een set maar die had je vast ook al gezien :)

http://www.audio-markt.de/_markt/item.php?id=5750447360&

Erg fraai in het wit!
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.258
Re: ME Geithain 901K al gehoord?
« Reactie #9 Gepost op: 09 juni 2014, 11:57:06 »
En probeer ook is de originele bose 901 is uit,klinken helemaal niet verkeerd!

Als ik al de bovenstaande type's benaming al beluister van geithain ben ik al helemaal onder de indruk.
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Dynky

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 419
  • be surprised, time after time
Re: ME Geithain 901K al gehoord?
« Reactie #10 Gepost op: 09 juni 2014, 12:00:47 »
En probeer ook is de originele bose 901 is uit,klinken helemaal niet verkeerd!
???
niet echt wat ik zoek, maar dat had je wslk zelf ook al wel in de gaten
Since light travels faster than sound, people usually appear bright...until you hear them speak.

2747 albums (and counting...) + some toys to enjoy them

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: ME Geithain 901K al gehoord?
« Reactie #11 Gepost op: 09 juni 2014, 12:29:17 »

Een speaker speelt maar zo goed als de ruimte toelaat :)
Zet ze maar eens in een keiharde kamer met minimale demping  :D
« Laatst bewerkt op: 09 juni 2014, 13:13:14 door Hififreak »

Dynky

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 419
  • be surprised, time after time
Re: ME Geithain 901K al gehoord?
« Reactie #12 Gepost op: 09 juni 2014, 12:59:01 »
Hoe dan ook succes. Ik zou alleen wachten tot je je plannen aangaande de ruimte (akoestiek) hebt uitgevoerd. Iedere ruimte doet zoveel meer verkeerd dan een set Barefoot MM27's.

Ik heb m'n akoestiek aardig op orde. Het is beter dan iedere andere woonkamer die ik ken, maar als ik het geluid nog beter wil krijgen ga ik niet naar de speakers kijken, want ook hier is de akoestiek nog steeds te bottleneck.

Een speaker speelt maar zo goed als de ruimte toelaat :)
met de akoestiek scheelt hier momenteel ook niks, de wijzigingen die ik ga doorvoeren zijn enkel het vervangen vd plafondabsorbers (nu in totaal 8 grote vierkante exemplaren van 1m20) door een akoestisch spanplafond.
tegen de muren blijft er absorptie hangen, wslk komt er zelfs nog wat bij...want de panelen van 1m20 die nu links en rechts hangen, worden vervangen door acoustic art panels (=absorbers) van grotere afmetingen.

ik heb vorige zomer idd mogen ervaren wat al deze aanpassingen met het geluid deden en dat was een eye opener, dus 'k zou ook nooit meer terug willen naar hoe het vroeger was.
de enige reden dat ik nu een spanplafond wil, is dat ik een leuke financiële meevaller heb gekend en ik die wil gebruiken om het wat strakker te laten ogen in mijn minimalistisch interieur...maar niet "minder goed" te laten klinken tgv een minder ideale akoestiek.

de speakerkeuze blijft in deze omstandigheden uiteindelijk een kwestie van smaak, maar ik ben eigenlijk op zoek naar een speaker die alle "boxes ticked" van mijn verlanglijstje...en die tocht is ook best leuk  ;)
Since light travels faster than sound, people usually appear bright...until you hear them speak.

2747 albums (and counting...) + some toys to enjoy them

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: ME Geithain 901K al gehoord?
« Reactie #13 Gepost op: 09 juni 2014, 13:21:33 »
Ik zou wel voor aanschaf proberen de 901's in een winkel te beluisteren. Om een idee te krijgen wat je in huis haalt. Als je dat wil doen hou ik me aanbevolen. Ik wil ze zeker nog wel een keer zien/horen. Zal wel ergens in Duitsland worden.
« Laatst bewerkt op: 09 juni 2014, 13:26:21 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: ME Geithain 901K al gehoord?
« Reactie #14 Gepost op: 09 juni 2014, 13:33:30 »
Als ik het zo allemaal een beetje tussen de regels door lees ga jij gelukkiger worden van een mooie set Harbeth's.  ;)
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal