Auteur Topic: 432 Hz klinkt beter dan.....?  (gelezen 4270 keer)

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
432 Hz klinkt beter dan.....?
« Gepost op: 03 juni 2014, 22:17:13 »
Geachte,

Klik op onderstaande link, lees en huiver... :o   :angel:

Spraakmakend in meerdere opzichten.

432 Hz spraakmakend....

Groet, Mark

« Laatst bewerkt op: 03 juni 2014, 22:23:08 door Markus »
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: 432 Hz klinkt beter dan.....?
« Reactie #1 Gepost op: 03 juni 2014, 23:14:39 »
Als ik de mails zo doorlees dan klinken daar wel een paar valse tonen in door.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: 432 Hz klinkt beter dan.....?
« Reactie #2 Gepost op: 04 juni 2014, 00:55:38 »
Pieter Wispelwey ontdekte dat Bach ten tijde van zijn compositie van de cellosuites woonde in een gebied waar het de norm was om de noot A op 432 Hz te stemmen. In andere gebieden gold als norm 415 Hz, in nog andere gebieden nog andere frequenties. Dat heel de wereld nu A = 440 Hz gebruikt is pas veel later in voege gekomen. Ten tijde van Bach was die standaardisatie er nog niet.
In elk geval is die ontdekking de reden waarom Wispelwey besliste de cellosuites opnieuw op te nemen, deze keer met A=432. En dat is een aanbevolen uitgave!

Dat heeft dus helemaal niks te maken met de producten die "Klinkt Beter" aanprijst en waarbij alle muziek omgezet wordt van A=440 naar A=432. Dat is gewoon fout en gaat helemaal voorbij aan wat de componisten voor ogen hadden. Zo'n bewuste en foutieve manipulatie van het geluid hoort helemaal niet thuis in een hifi-weergave!

Ja, ik weet dat er mensen bestaan die dit beter vinden klinken.
Het gaat er echter niet om wat je mooier vindt klinken maar wat JUIST is. Als je kiest voor iets wat eigenlijk fout is en dus een vervorming van het juiste geluid, doe je niet meer aan hifi maar aan myfi. Dat is natuurlijk ieders eigen keus.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: 432 Hz klinkt beter dan.....?
« Reactie #3 Gepost op: 04 juni 2014, 06:40:00 »
De stemtoonhoogte is de toonhoogte van de kamertoon of diapason, in de muziektheorie a' genoemd terwijl de wetenschappelijke benaming A4 is. Internationaal is deze toonhoogte in het midden van de 20e eeuw vastgesteld op een frequentie van 440 Hz.

Door middel van een stemvork is deze kamertoon beschikbaar voor het stemmen van een muziekinstrument.

De stemtoon lag niet altijd vast. Soms leest men ergens dat de stemtoon door de eeuwen heen steeds hoger is komen te liggen, maar dat is slechts de helft van het verhaal. Er waren orgels die een hogere stemtoon hadden, en later lager gestemd werden. Kerkorgels verschilden enorm van stemtoon. In de loop van de tijd is die variatie steeds kleiner geworden. Naarmate mensen steeds mobieler werden, ontstond ook de behoefte aan meer compatibiliteit van instrumenten. Als men bijvoorbeeld een trompet meenam van de ene kerk naar de andere, bemerkte men dat dat instrument met het ene orgel wel samenklonk, maar met een ander orgel niet. Met de introductie van de trein werd de behoefte tot standaardiseren nog eens groter en tegelijk werd ook de meetapparatuur steeds beter, waardoor de mogelijkheid ontstond om een werkbare afspraak te maken. Het is daarom niet verwonderlijk dat de standaard van 440 Hz pas rond 1940 is ingevoerd. Deze ontwikkeling is te vergelijken met het invoeren van een standaardtijd op de klok.

Overigens is de zogenaamde temperatuur van het stemmen weer een heel ander fenomeen, dat losstaat van de discussies die nog immer worden gevoerd over de hoogte van de stemtoon. 'Temperatuur' gaat over de onderlinge toonhoogteverhoudingen van de tonen binnen het octaaf. Sinds de Barok woedde hierover een hevige discussie.

Sinds 1885 is voor wetenschappelijke toepassing vastgelegd dat de A4 een frequentie van 440 Hz hoort te hebben (standaard van een specifieke klankbron bij 20°C, zie onderstaande tabel). De meeste stemvorken worden dan ook op 440 Hz gemaakt.



Stemvork (440 Hz)
Door de industriële revolutie en later de elektronische revolutie, is de standaardisering van de stemtoon verder ingeburgerd geraakt in de hele wereld. Elektronische keyboards zijn vanwege hun klankrijkdom en speelbaarheid overal populair geworden en daarmee is de stemtoon van 440 Hz in de meest uiteenlopende muzieksoorten de standaard geworden.
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: 432 Hz klinkt beter dan.....?
« Reactie #4 Gepost op: 04 juni 2014, 07:00:05 »
Er zijn inderdaad discussies gaande over het stemmen op 440 Hz of 432 Hz.

Wat ik er van begrepen heb is dat muziek gespeeld met de A op 432 Hz warmer en aangenamer zou moeten klinken.

Je kunt met de digitale techniek muziek welke met stemtoon 440 Hz is opgenomen omzetten naar 432 Hz stemtoon.
Op die manier doe je de oorspronkelijke opname geweld aan. Uiteindelijk is er gespeeld met 440 Hz als stemtoon. Vind ik.

Ik heb wel eens eenzelfde stuk muziek geluisterd in 440 Hz gestemd en in 432 Hz gestemd.  Mij is niets opgevallen.
Nou heb ik absoluut geen absoluut gehoor.  Misschien dat iemand met zulke oortjes wel iets anders ervaart.

Marcel

Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: 432 Hz klinkt beter dan.....?
« Reactie #5 Gepost op: 04 juni 2014, 08:00:13 »
Vorig jaar was er op X-fi was er een demonstratiekamer en ik heb daar toen een half uurtje doorgebracht
Ik vond 432hz inderdaad zacht en warm klinken maar gaf de voorkeur aan het origineel
Alles maar zacht en warm wordt op den duur wat flauw.
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: 432 Hz klinkt beter dan.....?
« Reactie #6 Gepost op: 04 juni 2014, 08:20:06 »
Als je de grondtoon verlaagt, breng je in feite de hele toonladder zo'n 8 Hz omlaag. Natuurlijk klinkt die dan lager, dieper, "warmer" en vinden veel mensen dat een pluspunt. Dat is dan ook het verkoopsargument van zo'n 432Hz-toestellen. Dan kun je evengoed allerlei filters in je luidsprekerkabels inbouwen! O wacht, dat doen sommige firma's ook al...

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: 432 Hz klinkt beter dan.....?
« Reactie #7 Gepost op: 04 juni 2014, 08:55:20 »
Dat klopt niet, je brengt alle tonen hetzelfde percentage omlaag. Alleen de 440 gaat 8 Hz. omlaag.
De rest van de tonen gaat met een factor 432/440 omlaag.
8000 Hz. gaat dus naar 7854 Hz ofwel een verschil van 146 Hz ( stemming buiten beschouwing latend).

P.S. Omdat je in de vervormingsdiscussie niet verder kwam dan het argument "Het is natuurlijk vervorming vanwege de massa" ben ik daar even gestopt met reageren.

groet,
Arjan
An inability to grasp science is no argument against it....