Auteur Topic: Beresford Bushmaster TC-7533 en piepende oren?  (gelezen 18016 keer)

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Beresford Bushmaster TC-7533 en piepende oren?
« Gepost op: 02 juni 2014, 19:45:46 »
Ik heb onlangs een Beresford Bushmaster TC-7533 DAC aangeschaft. Deze zou zeer goede kritieken ontvangen hebben.

Ik heb hem ingespeeld en ben wezen luisteren, en nu zijn de resultaten als volgt: Als ik luister lijkt het net alsof er een heel hoge toon in het geluid zit waardoor mijn oren gaan piepen.

Nu weten sommige forumleden misschien al dat ik al langer heb van piepende oren, wegens een versleten versterker (alles is inmiddels vervangen). Ik vernam echter op een ander forum dat de Bushmasters geen gebruik maken van filtering, evenmin als oversampling en error-correctie! Dit lijkt mij niet ten goede komen aan het geluid! Daarover lees ik echter nergens wat!

Nu is mijn vraag: Wat is jullie mening hierover? Kan error-correctie, oversampling en filtering ongestraft weggelaten worden, zitten deze voorzieningen ook inderdaad niet in een Bushmaster, en kunnen mijn oren daardoor (nog erger) gaan piepen?

Bedankt alvast voor een eventueel antwoord!
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.518
  • Lid van de Adam's family
Re: Beresford Bushmaster TC-7533 en piepende oren?
« Reactie #1 Gepost op: 02 juni 2014, 19:50:52 »
Hoop niet dat je hem hebt gekochten op de goede kritieken ;D
Maar op lovende recensies :D
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Beresford Bushmaster TC-7533 en piepende oren?
« Reactie #2 Gepost op: 02 juni 2014, 19:56:39 »
Hoop niet dat je hem hebt gekochten op de goede kritieken ;D
Maar op lovende recensies :D
Grapjas :afro: Ja, dat bedoel ik :P
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.518
  • Lid van de Adam's family
Re: Beresford Bushmaster TC-7533 en piepende oren?
« Reactie #3 Gepost op: 02 juni 2014, 20:06:43 »
Wat staat er op de dac aangesloten?
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Beresford Bushmaster TC-7533 en piepende oren?
« Reactie #4 Gepost op: 02 juni 2014, 20:17:10 »
Wat staat er op de dac aangesloten?
Een CD speler via Toslink, en een Apple Airport via Toslink. Die laatste klinkt toch wel een graadje slechter, maar omdat de Bushmaster ook al geen databuffer schijnt te hebben, kan de jitter hier een rol spelen. Ook MP3's klinken toch wel hoorbaar minder.
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.178
    • De andere hobby...
Re: Beresford Bushmaster TC-7533 en piepende oren?
« Reactie #5 Gepost op: 02 juni 2014, 20:20:07 »
Wat zou de reden zijn dat ze geen correctie of oversampling gebruiken (als dat klopt)? Dat zijn toch juist voordelen van het digitale domein?
Science is no democracy

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Beresford Bushmaster TC-7533 en piepende oren?
« Reactie #6 Gepost op: 02 juni 2014, 20:24:21 »
Wat zou de reden zijn dat ze geen correctie of oversampling gebruiken (als dat klopt)? Dat zijn toch juist voordelen van het digitale domein?

Om de kosten laag te houden geloof ik. (prijs/prestatie)
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: Beresford Bushmaster TC-7533 en piepende oren?
« Reactie #7 Gepost op: 03 juni 2014, 08:23:43 »
Ik kan me niet voorstellen dat de foutcorrectie weg gelaten is.
Naar mijn idee heeft ieder digitaal systeem waar informatie verzonden, ontvangen en verwerkt wordt een foutcorrectiesysteem.

Oversampling kun je weglaten.  Er zijn er zelfs die helemaal weglopen met het NOS Non OverSampling gebeuren.

Als het filter wat na de digitaal analoogomzetting zit zijn werk naar behoren doet kan dit vrij simpel zijn.

Inspelen van een apparaat is onzin.  Elektronica hoeft en kan niet ingespeeld worden.  Er hoeven geen componenten te "wennen" of op elkaar in te slijten. Elektronen hoeven ook de printbanen niet te polijsten.

Inspelen is onzin.
Is het wel eens opgevallen dat een apparaat altijd langer ingespeeld moet worden dan dat je het mag komen ruilen of inleveren?

Ik heb inderdaad eerder gelezen dat je  piepende oren hebt.
Volgens mij is ook al eerder geschreven dat dit wel eens tinnitus zou kunnen zijn.
Tinnitus kan diverse oorzaken hebben.  Een daarvan is te vaak en te lang naar veel te luid gespeelde muziek luisteren.

Als je daadwerkelijk een constant aanwezige hoge toon hoort welke niet van je oren zelf komt moet je met het apparaat terug. Geen enkel audio apparaat mag een pieptoon veroorzaken.
Nogmaals, als je zeker weet dat de pieptoon niet van je oren komt en er geen andere bron buiten of in je audioset de piep veroorzaakt maar het is wel de Beresford moet je terug naar de leverancier.
Maar ik lees dat je ook al eens iets hebt gehad met een versleten versterker. En daar zou je piepende oren van gekregen hebben. 
Ik heb wel eens een kapotte versterker gehad maar nog nooit een versleten versterker.

Als jij last hebt van piepende oren moet je naar de huisarts en een gehoortest laten doen.  Dan weet je of er iets medisch aan de hand is zoals een verwaarloosde verkoudheid of dat je trommelvliezen door een verstopte buis van eustachius onder spanning staan. Misschien is er een ophoping van oorsmeer.
Als dat allemaal in orde is zou je eens kunnen laten controleren of er gehoorschade is welke de tinnitus veroorzaakt.
Er zijn inmiddels therapieen om tinnitus te behandelen.

Ik heb zelf een lichte vorm van tinnitus . De ene dag is het erger dan de andere dag. Heeft met gemoedstoestand te maken. Heeft met vermeoidheid te maken. Heeft met stress te maken.
Er gaan dagen weken voorbij dat ik nergens last van heb en soms wordt ik er helemaal gek van.

Succes met uitzoeken waar de piep vandaan komt.

Marcel



Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Beresford Bushmaster TC-7533 en piepende oren?
« Reactie #8 Gepost op: 03 juni 2014, 08:36:00 »
Misschien eens muizenkorrels proberen ? (sorrry, flauwe grap;D
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2014, 08:38:50 door Audiofreak »

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.918
    • ARJANKU.IT service
Re: Beresford Bushmaster TC-7533 en piepende oren?
« Reactie #9 Gepost op: 03 juni 2014, 09:01:46 »
Hoe minder oversampling hoe ingewikkelder de filtering na DA omzetting zou moeten zijn omdat de troep die weggefilterd zou moeten worden dichter bij de gehoorgrens zit qua frequentie.

Wanneer je het gepiep niet ervaart met het afspelen van cd's zou je denken dat het niet aan je gehoor ligt. De interactie tussen DAC (met eventuele hoogfrequent-rommel) en de versterker kan mogelijk ook nog voor problemen zorgen.
Meten is (meer) weten.

Hier kun je nog zien wat een NON OS non filter DAC aan de uitgang laat zien. De set erachter bepaalt hoe dat klankmatig uitpakt. Een buizenversterkertje met een breedbander zal er minder last van hebben dan een torrenbak en een tweewegsysteem met een klein tweetertje.
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2014, 09:04:02 door Be Tweeter »
An inability to grasp science is no argument against it....

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: Beresford Bushmaster TC-7533 en piepende oren?
« Reactie #10 Gepost op: 03 juni 2014, 09:52:46 »
Simple Filter Circuit.
There has been much debate as to how much damage is done to the audio signal by the various digital and analogue filtering networks that are found in a DAC design, and whether filters contribute to grainy high frequencies. The technology used in the Beresford Bushmaster relies instead on a simple HF analogue filter that operates outside any feedback circuit and outside the audio spectrum. This makes the Bushmaster less prone to anti aliasing filter residues and noise, and produces a far cleaner and detailed treble response.

Hierboven heeft Beresford het over het filter.  Ik kan in de tekst over de Bushmaster niets vinden over het wel of niet gebruiken van overampling.

Het lijkt mij dat je de uitgang van een NOS DAC niet ongefilterd op de ingang van een versterker kunt zetten. Dat gaat niet goed komen. Ook niet op een buizenversterkertje met een breedbander.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.918
    • ARJANKU.IT service
Re: Beresford Bushmaster TC-7533 en piepende oren?
« Reactie #11 Gepost op: 03 juni 2014, 10:09:58 »
Ja hoor, de massatraagheid van de conus en de beperkte bandbreedte van het (niet of weinig tegengekoppelde) buizenversterkertje zorgen voor enige filtering, voor zover ik heb begrepen.
An inability to grasp science is no argument against it....

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: Beresford Bushmaster TC-7533 en piepende oren?
« Reactie #12 Gepost op: 03 juni 2014, 11:49:45 »
Dan laat je de versterker samen met de luidspreker dat doen wat je gewoon goed moet oplossen in de CD speler.

Het filter achter een NOS DAC moet beter en ingewikkelder zijn omdat de rommel aan de uitgang net boven de 20 kHz zit en je erg stijl moet filteren.
Bij oversampling komt de rommel veel verder boven die 20 kHz komt te liggen en je eenvoudiger kunt filteren.

Maar om de voordelen en nadelen van de diverse systemen te bespreken moeten we , als die er niet al is, een topic openen.

Goudoortje moet eerst eens onderzoeken of de piep wel of niet tinnitus is.
En of zijn tinnitus niet erger opvalt bij luisteren naar muziek.
Hij heeft dit al eens eerder gehad en toen zou het gekomen zijn door een versleten versterker.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.918
    • ARJANKU.IT service
Re: Beresford Bushmaster TC-7533 en piepende oren?
« Reactie #13 Gepost op: 03 juni 2014, 11:59:24 »
Ik heb het gehad bij tegen de wind in fietsen en wanneer ik bepaalde tonen floot. Er kwam dan een fluittoon bij.
Bij mij was het na uitspuiten verholpen.

Verder ben ik het met je eens dat de speler geen ongefilterde zooi aan de uitgang moet hebben.
An inability to grasp science is no argument against it....

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Beresford Bushmaster TC-7533 en piepende oren?
« Reactie #14 Gepost op: 03 juni 2014, 14:38:48 »
Simple Filter Circuit.
There has been much debate as to how much damage is done to the audio signal by the various digital and analogue filtering networks that are found in a DAC design, and whether filters contribute to grainy high frequencies. The technology used in the Beresford Bushmaster relies instead on a simple HF analogue filter that operates outside any feedback circuit and outside the audio spectrum. This makes the Bushmaster less prone to anti aliasing filter residues and noise, and produces a far cleaner and detailed treble response.
Het filter achter een NOS DAC moet beter en ingewikkelder zijn omdat de rommel aan de uitgang net boven de 20 kHz zit en je erg stijl moet filteren.

Een passief filtertje heeft toch altijd dezelfde afvalfrequentie? Dan zal hij de HF rommel van lagere samplefrequenties dus niet uitfilteren?

Er zitten digitale filters op het DAC IC. Die zal hij toch wel inschakelen?

Je kunt het ontwerp wel drastisch versimpelen, maar het zal toch niet voor niets zijn dat geen enkele DAC fabrikant dat tot nu toe gedaan heeft?

Ik snap het gewoon niet geloof ik.

Ik neem aan dat SB zijn zaakjes voor elkaar heeft, want anders zou het de goegemeente wel opgevallen zijn. Maar als ik hem erover mail krijg ik flauwe grapjes terug en neemt hij niet de moeite om serieuze antwoorden te geven. Ik vind het een waardeloze service. Misschien heeft hij wat te verbergen, maar nogmaals: Dat zou snel aan het licht komen, toch?
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2014, 14:53:15 door GoldenEars »
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.