Auteur Topic: Revox A77  (gelezen 29780 keer)

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Revox A77
« Reactie #15 Gepost op: 06 juni 2014, 01:28:03 »
Het is intussen opgelost. Na de derde keer schoonmaken van de koppen, deed het linkerkanaal het opeens. Misschien een vuiltje dat de luchtspleet van het kanaal kortsloot.

Nu nog een bulk eraser scoren, want er blijft (ook na tweemaal wissen) zacht hoorbaar wat er voorheen op de band stond.

Ik ging er vanuit dat de koppen goed waren schoongemaakt maar als er vuil op de de opnamekop zit kan het vanzelfsprekend zo zijn dat je niet kunt opnemen. Als je helemaal niets meer op de band hoort, moet de laag vuil wel behoorlijk dik zijn geweest.

Wat Arjan zegt over het niet voldoende in één lijn staan van wiskop en weergavekop kan ook zeker bij jouw A77 het geval zijn. Door een met de A77 gemaakte opname te wissen en tegelijkertijd de hoogte van de wiskop te wijzigen totdat de resten van de opname niet meer hoorbaar zijn. Het probleem is alleen dat je een testtape moet hebben om éérst te controleren of de weergavekop wel op de juiste hoogte staat. Wat ook kan zijn is dat de opnamekop niet helemaal in het verlengde ligt van de weergave- en wiskop. Wat dat betreft zijn er diverse mogelijkheden. Zie voor het afregelen van de juiste kophoogtes de afregelprocedure in het service manual.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Revox A77
« Reactie #16 Gepost op: 06 juni 2014, 08:53:46 »
Het is intussen opgelost. Na de derde keer schoonmaken van de koppen, deed het linkerkanaal het opeens. Misschien een vuiltje dat de luchtspleet van het kanaal kortsloot.

Nu nog een bulk eraser scoren, want er blijft (ook na tweemaal wissen) zacht hoorbaar wat er voorheen op de band stond.

Ik ging er vanuit dat de koppen goed waren schoongemaakt maar als er vuil op de de opnamekop zit kan het vanzelfsprekend zo zijn dat je niet kunt opnemen. Als je helemaal niets meer op de band hoort, moet de laag vuil wel behoorlijk dik zijn geweest.

Wat Arjan zegt over het niet voldoende in één lijn staan van wiskop en weergavekop kan ook zeker bij jouw A77 het geval zijn. Door een met de A77 gemaakte opname te wissen en tegelijkertijd de hoogte van de wiskop te wijzigen totdat de resten van de opname niet meer hoorbaar zijn. Het probleem is alleen dat je een testtape moet hebben om éérst te controleren of de weergavekop wel op de juiste hoogte staat. Wat ook kan zijn is dat de opnamekop niet helemaal in het verlengde ligt van de weergave- en wiskop. Wat dat betreft zijn er diverse mogelijkheden. Zie voor het afregelen van de juiste kophoogtes de afregelprocedure in het service manual.

Ik ging er zelf ook van uit dat na 2 x schoonmaken de kop het probleem niet kon zijn. Maar bij de derde keer kleefde er ee donker korreltje aan het wattenstaafje, misschien dat dat de boosdoener is geweest. De koppen waren niet extreem vuil, ze glommen al aardig na 1 x schoonmaken:





Ik heb de manual al nagekeken qua hoogteverstelling van de koppen. Van de opname- en wiskoppen kan ik wel vinden hoe het moet, maar de wiskop lijkt maar met één boutje vast te zitten, zonder stelmogelijkheid. Ik duik er nog een keer in.

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Revox A77
« Reactie #17 Gepost op: 06 juni 2014, 12:44:08 »
Ik moest ook weer even wennen aan het fenomeen A77 maar ik zie dat zowel de hoogte als de azimuth van de wiskop niet instelbaar zijn. Dat wil zeggen dat de hoogte van de wiskop niet verkeerd kan staan. Ook kan het trouwens zijn dat van de opname- en weergavekop de hoogte goed staat.

Het verschijnsel dat je na het maken van een opname dan wel wissen van een band waarmee al eerder een opname is gemaakt op niet dezelfde bandrecorder is niet vreemd. Dat je nog geluid hoort als je dan die band wist op de A77 maakt duidelijk dat de sporen die de A77 op de band maakt niet op dezelfde hoogte zitten als de sporen die al op de band stonden. Het voorgaande wil echter niet zeggen dat de kophoogtes van de A77 niet kloppen. Die kunnen gezien je klacht toch helemaal goed staan.
Of je in dit geval nu een of tien keer wist maakt dan niet zoveel uit want dat restje spoor van de oude opname blijft dat gewoon staan.

Van de A77 moet je alleen de kophoogte opnieuw instellen als je er een nieuwe opname- en of weergavekop in hebt gezet maar dan moet in elk geval de wiskop zo blijven staan als hij staat. Wat de procedure is voor het instellen van de juiste kophoogte staat overigens niet in het service manual. Ik zou dan ook maar niet proberen de kophoogtes van opname- en weergavekop opnieuw in te stellen tenzij natuurlijk een vorige eigenaar al aan de instellingsschroefjes D (zie het service manual blz. 12) heeft gedraaid. Voor het goed instellen van de hoogte van de kop heb je een testtape nodig waarop volgens de norm de sporen zijn opgenomen. Om dat goed te doen is nog knap lastig want de kop moet dan niet alleen op de juiste hoogte staan maar ook moet de voorkant van de kopvoorkant aan de zijkant gezien zuiver recht staan.

Een wiskop van een 4 spoors exemplaar wist overigens iets breder de sporen dan de spoorbreedte die de opnamekop op de band zet. Is het misschien zo dat de band waarop al wat stond met een half spoor stereo bandrecorder is opgenomen? In dat geval wist je 4 spoors Revox niet alles wat er op de band staat en dat wauwelt er dan op de achtergrond - doorgaans met een verschil in volume per kanaal - doorheen.
« Laatst bewerkt op: 06 juni 2014, 12:45:57 door Ruud13 »

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Revox A77
« Reactie #18 Gepost op: 06 juni 2014, 13:55:18 »
Er is maar één kant van de band opgenomen  maar het is wel 4 spoor, want als ik de band omdraai hoor ik niets. Ik denk dat - voor zover het gebruikte banden zijn - een bulk eraser de beste oplossing is. Het gekke is dat die rond de 4 tientjes inclusief verzenden voldoende op eBay staan, vrijwel allemaal in Amerika. In Europa kom ik ze niet tegen en al helemaal niet op marktplaats.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Revox A77
« Reactie #19 Gepost op: 11 juni 2014, 10:56:27 »
Intussen heb ik met behulp van een deurmagneetje alle banden tamelijk compleet kunnen wissen, dus de bulkwisser is niet meer nodig:



Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Revox A77
« Reactie #20 Gepost op: 11 juni 2014, 12:00:38 »
Intussen heb ik met behulp van een deurmagneetje alle banden tamelijk compleet kunnen wissen, dus de bulkwisser is niet meer nodig:

[...]

Oef... Dan mag je na deze activiteit wel je koppen, toonas en bandgeleiders demagnetiseren en vooral de banden die je op die manier hebt gewist ontdoen van hun magnetische polariteit want je bent dat weliswaar het restspoortje kwijt dat buiten het bereik van de wiskop zat maar je magnetiseert geheid binnen de kortste keren de hele handel opnieuw als je de band gaat gebruiken om een nieuwe opname te maken. 
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2014, 12:03:51 door Ruud13 »

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Revox A77
« Reactie #21 Gepost op: 11 juni 2014, 18:27:17 »
Ruud was me voor.
Die banden mogen nu gedemagnetiseerd worden
An inability to grasp science is no argument against it....

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Revox A77
« Reactie #22 Gepost op: 12 juni 2014, 00:03:50 »
Ehh, voor mijn goede begrip: ik heb de banden in de opnamestand langs het magneetje gestuurd. Na de magnetisatie door het kastmagneetje, komt de band toch langs de wiskop waardoor de 'eenzijdige polariteit' weer teniet gedaan wordt?

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Revox A77
« Reactie #23 Gepost op: 12 juni 2014, 00:09:40 »
...jullie zijn mij er eentje...

Werkelijk waar, ik zou zo 1-2-3 geen stelling durven verdedigen. Ik vind het een heel inventief gevonden oplossing waarvan ik de gevolgen niet zomaar kan overzien. Wellicht was het beter geweest om ipv een permanente magneet een sterk wisselend veld variant te kiezen. Maar goed...en nogmaals...tja...

Groet,
Jacco

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Revox A77
« Reactie #24 Gepost op: 12 juni 2014, 04:40:39 »
Ehh, voor mijn goede begrip: ik heb de banden in de opnamestand langs het magneetje gestuurd. Na de magnetisatie door het kastmagneetje, komt de band toch langs de wiskop waardoor de 'eenzijdige polariteit' weer teniet gedaan wordt?

Ja die wiskop demagnetiseert dan voor een deel de door de permanente magneet gemagnetiseerde band maar demagnetiseert niet de band tussen zeg maar de sporen. Zoals Jacco naar mijn idee terecht zei was het beter geweest als je de tape over de hele breedte met een sterk wisselend magneetveld had gewist. Dat laatste kun je vanzelfsprekend alsnog doen door met iets als een volspoor wiskop waarop je dan met behulp van een wisselspanning met een hoge frequentie de band wist. Het op die manier wissen - lees: demagnetiseren - van de band zal ook nog eens een betere s/n-ratio tot gevolg hebben omdat de 4 sporen wiskop zoals gezegd niet op de vrije ruimte wist die tussen de sporen zit. Daar blijft immers het relatief hoge ruisniveau dat veroorzaakt wordt door het wissen met de permanente magneet gewoon staan en die ruis die dan op de rand aan beide kanten van elk spoor zit komt dan net als de muziek die je niet kon wissen van de eerder op de band gemaakte opname in je nieuw te maken opname terecht.

Normaal gesproken - als je banden wist van oudere opnames gemaakt op dezelfde recorder - bevat de ruimte tussen de sporen maagdelijke band zoals dat heet. Een eigenschap van maagdelijke tape is dat het ruisniveau dat op de ruimte tussen de sporen zit veel lager is dan de ruis die op een band ontstaat nadat je de band hebt gewist. Het is daarom dat je nooit hoorbare ruisbijdrage zult hebben van de "overspraak" van de band vanuit de ruimte tussen de sporen zolang je de band maar steeds gebruikt op dezelfde machine. Nu er gewist is met een permanente magneet is in elk geval daar waar de wiskop van de A77 niet bij kan het ruisniveau flink hoog.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Revox A77
« Reactie #25 Gepost op: 12 juni 2014, 08:45:17 »
...jullie zijn mij er eentje...

Werkelijk waar, ik zou zo 1-2-3 geen stelling durven verdedigen. Ik vind het een heel inventief gevonden oplossing waarvan ik de gevolgen niet zomaar kan overzien. Wellicht was het beter geweest om ipv een permanente magneet een sterk wisselend veld variant te kiezen. Maar goed...en nogmaals...tja...

Groet,
Jacco

Het is een beetje houtje-touwtje, dat geef ik toe ;) Maar een magneet met een sterk wisselend veld heb ik niet, vandaar. Intussen heb ik wel een demagnetiseer apparaat gekocht op eBay. Voor 2 tientjes is dan de boel weer helemaal schoon. Zal wel een paar weken duren, hij komt uit Amerika (gelukkig verkopen ze daar ook voor 220-240 Volt). Met een beetje geluk kan ik dat apparaat ook bij de banden gebruiken om het ruisniveau wat omlaag te brengen.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Revox A77
« Reactie #26 Gepost op: 27 juni 2014, 21:27:51 »
Inmiddels is het apparaat 'as good as it gets' (dat wil zeggen: met mijn beperkte technische vaardigheden). Alles wat nodig was is gedemagnetiseerd. Qua optimalisatie zou de recorder nog afgeregeld kunnen worden op een bepaalde bandsoort, maar dat is een klusje waar ik noch de kennis, noch de spullen voor heb.

En hoe klinkt 'ie? Nou, lekker analoog. Dat wil zeggen: als ik van cd opneem, klinkt het hoog wat minder pregnant, meer afgerond om het zo te zeggen. Zal wel vervorming zijn c.q. een minder rechte frequentiecurve, maar het klinkt niet onprettig. Het klinkt wel een tikje minder strak, wat bijvoorbeeld hoorbaar is bij pianomuziek, zeker bij a/b vergelijk met de bron (cd). Maar het is geen hinderlijke flutter.

Het enige mechaniekje dat niet goed werkt is de teller. Daarvan doet alleen de eerste rol het. En bij spoelen maakt de teller een ratelend geluid. Maar verder leuk speelgoed: mooi gezicht als die grote spoelen draaien en er komt nog muziek uit ook ;)

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Revox A77
« Reactie #27 Gepost op: 27 juni 2014, 21:40:29 »
Het is een beetje oldskool maar vind het wel wat hebben.

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Revox A77
« Reactie #28 Gepost op: 28 juni 2014, 00:51:12 »
Inmiddels is het apparaat 'as good as it gets' (dat wil zeggen: met mijn beperkte technische vaardigheden). Alles wat nodig was is gedemagnetiseerd. Qua optimalisatie zou de recorder nog afgeregeld kunnen worden op een bepaalde bandsoort, maar dat is een klusje waar ik noch de kennis, noch de spullen voor heb.

En hoe klinkt 'ie? Nou, lekker analoog. Dat wil zeggen: als ik van cd opneem, klinkt het hoog wat minder pregnant, meer afgerond om het zo te zeggen. Zal wel vervorming zijn c.q. een minder rechte frequentiecurve, maar het klinkt niet onprettig. Het klinkt wel een tikje minder strak, wat bijvoorbeeld hoorbaar is bij pianomuziek, zeker bij a/b vergelijk met de bron (cd). Maar het is geen hinderlijke flutter.

Het enige mechaniekje dat niet goed werkt is de teller. Daarvan doet alleen de eerste rol het. En bij spoelen maakt de teller een ratelend geluid. Maar verder leuk speelgoed: mooi gezicht als die grote spoelen draaien en er komt nog muziek uit ook ;)

Dat de A77 niet helemaal strak klinkt kan kloppen want bekend is dat hij is niet helemaal vrij is van jank en dat is het beste te horen bij pianomuziek. Dat je voor en na de band verschil hoort zal te maken hebben met een niet vlak frequentie verloop dat veroorzaakt kan worden aan de opnamekant omdat de voormagnetisatiestroom niet juist is ingesteld maar het kan ook liggen aan de verkeerder stand (azimuth) van opname- en/of weergavekop. Bij de Revox is een en ander goed instelbaar. Dat je minder hoog hoort tijdens het weergeven kan ook te maken hebben met het gebruiken van een bandsoort waarop de bandrecorder niet is afgeregeld. Er zijn overigens maar weinig bandsoorten waarop een Revox A77 niet goed valt af te regelen. Er bestaan wat nieuwere bandsoorten waarbij de opname-equalizer de hoogopcorrectie met de standaardinstellingsmogelijkheden niet mogelijk is bij een correct ingestelde bias maar daar is wat aan te doen.

EDIT: Klik hier. Daar vind je meer info over de beperking rond het goed kunnen instellen van nieuwere tape op het oudje Revox A77. 
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2014, 09:44:44 door Hififreak »

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Revox A77
« Reactie #29 Gepost op: 28 juni 2014, 09:10:34 »
Bedankt, ik ga eerst even kijken of ik hem veel ga gebruiken. Zo ja, dan heeft het goed afregelen (op een nieuw verkrijgbare band als de LPR35) wel zin.