Auteur Topic: Revox A77  (gelezen 29807 keer)

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Revox A77
« Gepost op: 29 mei 2014, 21:09:19 »
Vandaag ben ik de nieuwe eigenaar geworden van een Revox A77:



Ik wil in ieder geval de koppen en het aandrukwiel schoonmaken (weet niet of het nodig is, maar voor de zekerheid). Alles lijkt te werken. Hij heeft zelfs een versterker aan boord: een paar speakers met din-pluggen aansluiten en gaan met die  :banana:. Er kwamen ook een paar 18 cm banden mee. Die waren opgenomen op 4,75 cm/s en klinken dus als een muizenkoor met ADHD op de minimale snelheid van 9,5 cm/s. Maakt niet uit, het is een mix van wijlen Dré en panfluitmuziek. Wel een aanvulling op mijn muziekvoorraad, want die had ik nog niet, maar ik ben toch maar eens begonnen om de eerste band te wissen. Echter, als ik op de koptelefoon het resultaat beluister, dan hoor ik op hoog volume op de achtergrond nog steeds heel zacht dat muizenkoor via de nabandcontrole. Het lijkt er dus op dat de wiskop niet 100% werkt. Zou dat af te regelen zijn of is er iets definitief niet helemaal jofel?


JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Revox A77
« Reactie #1 Gepost op: 29 mei 2014, 21:12:44 »
De koppen demagnetiseren moet ook regelmatig gebeuren bij die machines. En hoe oud en goed is de tape nog?
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Revox A77
« Reactie #2 Gepost op: 29 mei 2014, 21:33:49 »
Ik heb ooit (voor mijn cassettedeck) een demagnitiseerder gehad. Geen idee of die nog ergens ligt.

De eerste opname die ik net gemaakt heb, maakt wel duidelijk dat er nog veel te doen valt....... hij geeft het opgenomen signaal te zacht en maar op 1 kanaal weer. Dat ligt niet aan een verkeerde instelling mono/stereo. Hoe oud en goed de tape is weet ik niet. De tapes zitten in TDK dozen.

Gelukkig was het een gratis donatie :)

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Revox A77
« Reactie #3 Gepost op: 29 mei 2014, 21:48:55 »
Dat wordt een projectje dus.....
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Revox A77
« Reactie #4 Gepost op: 29 mei 2014, 21:58:30 »
De koppen en bandgeleiding met spiritus schoongemaakt: dat scheelt al een stuk, maar de weergave (via de koptelefoon) gaat via 1 kanaal. Maar es even de line-out aansluiten.

Edit: inderdaad, weergave 1 kanaal. De VU-meters slaan bij opname wel allebei uit.
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2014, 22:06:55 door Frits »

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Revox A77
« Reactie #5 Gepost op: 31 mei 2014, 10:13:34 »
Inmiddels iets verder: opnemen doet hij alleen via 1 kanaal, weergave gaat wel via beide (stereo). De VU-meters laten bij opname wel beide kanalen zien.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Revox A77
« Reactie #6 Gepost op: 31 mei 2014, 10:21:49 »
Ruud13 zal je vast behulpzaam willen zijn.  Altijd imposant zo'n Revox.   8)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Revox A77
« Reactie #7 Gepost op: 31 mei 2014, 11:01:23 »
Mogelijk is de hoek van de koppen niet meer goed (azimuth)?

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Revox A77
« Reactie #8 Gepost op: 31 mei 2014, 11:13:13 »
Mogelijk is de hoek van de koppen niet meer goed (azimuth)?

Groet, Mark

Dat zou hooguit de kwaliteit van de opname beïnvloeden. Nu hoor ik op het linker kanaal helemaal niets.

Ik kan nog kijken of het microfoon-ingang het wel doet op dat kanaal. Dan zou het net zich snel sluiten. Zo niet, dan zit het in de signaalweg tussen ingang en opnamekop.

Bedankt voor het meedenken.

En HF, bedankt voor de tip. Als ik er niet uitkom, zal ik Ruud eens raadplegen.


Groeten,
Frits

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Revox A77
« Reactie #9 Gepost op: 01 juni 2014, 04:13:51 »
Dat je na het opnemen nog de oude opname door de nieuwe opname heen hoort zal in jou geval als oorzaak hebben dat de oude opname op een andere bandrecorder is opgenomen. De wiskop van de A77 wist dan niet alles van de oude opname omdat er dan zeg maar een klein randje van de oude sporen is blijven staan. De breedte van de sporen en hun positie op de band zijn weliswaar genormaliseerd maar echt heel precies is dat niet want er hoeft maar een heel smal randje van de oude sporen te blijven staan en dan hoor je dat er op de achtergrond doorheen wauwelen. Je kunt daar alleen vanaf komen als je de band voordat je opnieuw gaat opnemen eerst behandeld met een z.g. bulk eraser. Daarmee wis je alles dat op de band staat. Wat je ook kunt doen is de band wissen met een volspoor (dus mono) bandrecorder. De wiskop van een dergelijke bandrecorder wist alles over de hele breedte van de band.

Dat een kanaal niet opneemt kan vele oorzaken hebben. Zo op afstand kan ik daar weinig over zeggen. In elk geval zit het probleem in de opname- of de ingangsversterker als één kanaal niet opneemt. Of het zou moeten zijn dat je geen goed contact maakt met de ingang van de ingangsversterker van het kanaal dat niets doet. Dat dat wat je opneemt te zacht is kan liggen aan onvoldoende uitsturing (werken de meters wel?).



 

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Revox A77
« Reactie #10 Gepost op: 01 juni 2014, 04:28:26 »
Mogelijk is de hoek van de koppen niet meer goed (azimuth)?

Groet, Mark

Dat zou kunnen maar is niet de oorzaak van het niet goed wissen van de oude sporen op een band want de wiskop behoeft geen nauwkeurige instelling van de azimuth te hebben. Wel moet de kophoogte van de wiskop goed zijn ingesteld. Een goede azimuthinstelling is noodzakelijk voor de opname- en weergavekop om de hoge frequenties goed te kunnen opnemen en weergeven.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Revox A77
« Reactie #11 Gepost op: 01 juni 2014, 11:12:51 »
Dat je na het opnemen nog de oude opname door de nieuwe opname heen hoort zal in jou geval als oorzaak hebben dat de oude opname op een andere bandrecorder is opgenomen. De wiskop van de A77 wist dan niet alles van de oude opname omdat er dan zeg maar een klein randje van de oude sporen is blijven staan. De breedte van de sporen en hun positie op de band zijn weliswaar genormaliseerd maar echt heel precies is dat niet want er hoeft maar een heel smal randje van de oude sporen te blijven staan en dan hoor je dat er op de achtergrond doorheen wauwelen. Je kunt daar alleen vanaf komen als je de band voordat je opnieuw gaat opnemen eerst behandeld met een z.g. bulk eraser. Daarmee wis je alles dat op de band staat. Wat je ook kunt doen is de band wissen met een volspoor (dus mono) bandrecorder. De wiskop van een dergelijke bandrecorder wist alles over de hele breedte van de band.
Dat lijkt me een afdoende verklaring. Het is overigens zo zacht dat ik er denk ik in de praktijk geen problemen mee zou hebben. Ik heb nog een forse magneet van een luidsprekerunit liggen. Als ik die een dagje op een tape leg, werkt hij misschien ook wel als bult eraser. ;)

Citaat
Dat een kanaal niet opneemt kan vele oorzaken hebben. Zo op afstand kan ik daar weinig over zeggen. In elk geval zit het probleem in de opname- of de ingangsversterker als één kanaal niet opneemt. Of het zou moeten zijn dat je geen goed contact maakt met de ingang van de ingangsversterker van het kanaal dat niets doet. Dat dat wat je opneemt te zacht is kan liggen aan onvoldoende uitsturing (werken de meters wel?). 

De VU-meters werken allebei. Ik heb nu ook de microfooningang van het linkerkanaal geprobeerd. Ook die geeft op de koptelefoon wel het ingangssignaal weer, maar er komt niets op de band. Dus om exact te zijn: het ingangssignaal op de line- of mike-in bereikt de VU-meter en de koptelefoonuitgang wel, maar komt niet bij de opnamekop uit.

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Revox A77
« Reactie #12 Gepost op: 01 juni 2014, 15:45:14 »
Dat lijkt me een afdoende verklaring. Het is overigens zo zacht dat ik er denk ik in de praktijk geen problemen mee zou hebben. Ik heb nog een forse magneet van een luidsprekerunit liggen. Als ik die een dagje op een tape leg, werkt hij misschien ook wel als bult eraser. ;)

Je kunt het wissen met een magneet doen maar dan bestaat de kans dat je de koppen, bandgeleiders, capstanas magnetiseert als je de band gaat gebruiken. Het wissen gaat het beste met een wisselend magnetisch veld en dan heeft de band als geheel ook geen magnetische polariteit als je je houdt aan gebruiksaanwijzing van de bulk eraser. 

De VU-meters werken allebei. Ik heb nu ook de microfooningang van het linkerkanaal geprobeerd. Ook die geeft op de koptelefoon wel het ingangssignaal weer, maar er komt niets op de band. Dus om exact te zijn: het ingangssignaal op de line- of mike-in bereikt de VU-meter en de koptelefoonuitgang wel, maar komt niet bij de opnamekop uit.

Als de meters uitslaan tijdens het maken van de opname zit het probleem in de opnameversterker als er niets op de band komt. Natuurlijk kan het ook aan een verbindingen van dat kanaal dat niet werkt liggen.
 
« Laatst bewerkt op: 01 juni 2014, 15:53:31 door Ruud13 »

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Revox A77
« Reactie #13 Gepost op: 05 juni 2014, 21:32:14 »
Het is intussen opgelost. Na de derde keer schoonmaken van de koppen, deed het linkerkanaal het opeens. Misschien een vuiltje dat de luchtspleet van het kanaal kortsloot.

Nu nog een bulk eraser scoren, want er blijft (ook na tweemaal wissen) zacht hoorbaar wat er voorheen op de band stond.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Revox A77
« Reactie #14 Gepost op: 05 juni 2014, 22:28:15 »
Wanneer de weergavekop niet geheel in lijn staat met de wiskop kun je ook dit soort problemen krijgen.

Anekkedote: Bij hifi video's kon je wanneer de wiskop het niet deed je soms wel 3 vorige audio-opnames horen door met de tracking te spelen en doordat ze iets naast elkaar lagen hoorde je ze niet eens door elkaar.
An inability to grasp science is no argument against it....