Auteur Topic: Revox A77  (gelezen 29795 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Revox A77
« Reactie #30 Gepost op: 28 juni 2014, 09:44:12 »
Citaat van: Ruud13
Het juist afregelen van de Revox A77 op de RMG LPR35-band (dat is de band waar Carl over spreekt) is niet zozeer een kwestie van een hoge biasstroom in absolute zin. ΔS10 van deze tape is 4 dB voor 19 cm/sec volgens de gegevens van fabrikant en dat is voor wat de A77 betreft niet hoger dan de ouder tapes waarop de recorder destijds werd afgeregeld. Dat was te zien aan de stand van de potmeters en wat de A77 betreft kan die stroom nog stukke hoger worden.

Het probleem van het niet goed kunnen afregelen van de A77 zit dan ook niet in het niet goed in kunnen stellen van de hoogte van de voormagnetisatiestroom want dat ging uitstekend met meer dan voldoende reserve. Het bezwaar was dat de instelbare opname-equalizer niet meer zodanig kon worden afgeregeld dat er een vlak frequentieverloop ontstond. Met de RMG LPR35 band kom je namelijk buiten het regelbereik van de opname-equalizer omdat deze zeg maar in een grijs verleden gebaseerd is op inmiddels stokoude tapes als Agfa PE31. Tapes die zeg maar meer hoogopcorrectie nodig hebben om het frequentieverloop zo vlak mogelijk te kunnen krijgen. Voor de RMG LPR35 op de A77 (ΔS10 = 4 dB bij 19 cm/sec) geldt dat je dan op ongeveer +2 dB zit bij 10 kHz in de uiterste stand van het regelbereik van de opname-equalizer en dat resulteert zeg maar een onacceptabel oplopen van het hoog. Bij 20 kHz is het dan een dB of 6 in de plus.

Ik geef je even de instelgegevens van de RMG LPR35 waarop je kunt zien dat bij ΔS10 = 4dB bij 19 cm/sec de meest optimale instelling is waarbij zeg maar de vervorming- en ruis-getallen het laagst zijn: klikkerdeklik

Wat je trouwens bedoelt met het afstellen op een “lager niveau” begrijp ik niet goed want zoals je in de grafieken van de band kunt zien is er maar één voormagnetisatieniveau juist. Als je daar van afwijkt dan neemt de vervorming dramatisch toe, neemt de uitstuurbaarheid af, klopt er niets meer van het frequentieverloop, enz. enz. Enfin kijk zelf maar wat er nog meer voor ellendigs gebeurt in de karakteristiek. Als je trouwens de voormagnetisatie op een lager niveau kiest gaat het hoog alleen nog maar méér oplopen. Kun je zeggen wat je met dat afstellen op een “lager niveau” bedoelde?

De eerdergenoemde +2 dB bij 10 kHz mag je trouwens ook nooit reduceren met een hogere voormagnetisatiestroom: door bijvoorbeeld ΔS10 = 6 dB bij 19 cm/sec te maken want dan heb je weliswaar een keurig vlak frequentieverloop tot 19 kHz in het geval van de A77 maar dan is er wél sprake van meer vervorming, meer ruis en bovendien een beroerde hooguitstuurbaarheid. Zie o.a. SOL10 en SOL16 is de gegevens van de band. 

Het spreekt voor zich dat een en ander allemaal keurig is uitgeprobeerd en dat de kwaliteit van het geluid goed hoorbaar achteruit gaat als je het frequentieverloop rechttrekt door de biasstroom te verhogen. Je kunt dan veel minder hoog uitsturen omdat daarvoor gevoelige muziek in de sterke stukken dan groezelig gaan klinken. Stuur je minder hoog uit dan neemt de ruis behoorlijk toe en als je dan nog weet dat het om een ¼ spoor stereo-recorder gaat wordt het heel snel behelpen met de geluidskwaliteit.

Daarom was het dan ook bij de Revox A77 noodzakelijk om de opname-equalizer zodanig te wijzigen dat het frequentieverloop wel tot 19 kHz vlak ging lopen in het geval van de optimale biasstroom. Gelukkig werd het geen enorme brekerij in de opnameversterker want met een betrekkelijk simpel RC-netwerkje en de opname-equalizer in de minimale stand kwam één en ander helemaal goed. De RMG LPR35 is overigens een schitterende band die bij 19 cm/sec tot +7,5 dB (MOL1/3) uitstuurbaar is en waarvan SOL10 en SOL16 respectievelijk +2 en -4 dB (NAB) is. Veel belangrijker dan getallen is te weten hoe de combinatie van RMG LPR35 en A77 omging met zware beproevingen die uit mijn cd-kast kwamen. Ik kan daar kort over zijn: dat is ongekend voor de 19 cm/sec bandsnelheid. Ik heb een kwartspoor-versie van de A77 nog nooit zo goed horen presteren op 19 cm/sec.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Revox A77
« Reactie #31 Gepost op: 28 juni 2014, 17:00:21 »
Bedankt, ik ga eerst even kijken of ik hem veel ga gebruiken. Zo ja, dan heeft het goed afregelen (op een nieuw verkrijgbare band als de LPR35) wel zin.

Zeker. Vraag maar aan Carl hoe het hem beviel nadat ik zijn A77 had afgeregeld op LPR35. Als je dat echt goed wilt doen moet alleen wel de opname-equalizer worden aangepast.