Auteur Topic: Op naar het oosten, alwaar het in alle rust goed toeven is. Op bezoek bij .....  (gelezen 15289 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Op naar het oosten, alwaar het in alle rust goed toeven is.  Op bezoek bij den Beunk!

Zo rond het middag uur stap ik in een van mijn B-dingen om de reis te aanvaarden.  Het is een voor mij bekende route, maar voor de zekerheid toch maar even Willem ingeschakeld omdat hij mij altijd wel via mooie wegen leidt.  De reis gaat via Apeldoorn naar het oosten, alwaar ik zo rond 13.00 uur verwacht wordt voor de lunch.  Het is niet erg druk op de weg en de reis verloopt dan ook in de door Willem vooraf gepresenteerde reistijd. 

Na de 130 km zone rijd ik nog een aantal kilometer provinciale weg.  Een prachtige landschap trekt aan me voorbij en na een paar rotondes zie ik de nieuwbouwwijk voor me opdoemen.  Daar ligt het einddoel.  Vermeldenswaardig is dat de stedenbouwkundigen de wijsheid hebben gehad voor een wijk te kiezen die erg gevarieerd is van architectuur.  Een parkeerplaats is snel gevonden na de mededeling “bestemming bereikt” en als de trolley geladen is, begeef ik me inclusief goede gaven richting het huis, waar Mark en Paulien huizen sinds zij in de echt verbonden zijn.  Mijn betere helft en ik waren daar getuigen van, naast alle andere momenten en feestelijkheden die op een trouwdag gebruikelijk, dan wel wenselijk zijn.

De ontvangst:
Nadat ik op het knopje van de bel gedrukt heb, wordt in rap tempo de deur geopend en sta ik oog in oog met Mark.  De ontvangst is allerhartelijkst en als aftrap lunchen we heerlijk en uitgebreid.  Het doel was immers uitgebreid kennis te gaan nemen van de luidsprekers die Mark sinds een paar dagen te gast heeft. Wat is er beter dan zoiets te ondergaan met een goed gevulde maag.
Na de lunch strekken we even de benen en halen we een frisse neus, zodat lichaam en geest vrij is om uitgebreid kennis te nemen van de opgestelde gastluidsprekers.

De audiogeschiedenis van Beunky:
Mark heeft best een rijke audiogeschiedenis.  Ooit begon het met een hoofdtelefoonversterker van Creek, cd-speler van Myryad en een Sennheiser HD650 hoofdtelefoon.  Dit werd later ingeruild en kwam er een Quad-set met luidsprekers van het merk Kef.  De Quad-set bleek geen set voor het leven want die mocht plaatsmaken voor diverse Tag McLaren componenten.  Er was nog een uitstapje richting zwart goud middels de aanschaf van een heuse Thorens draaitafel.  Dit wekte nogal eens de ergernis van de luisteraar, want hoe je het ook wendt of keert, de krasjes of spetters die zich af en toe presenteerden, maakten het muziekluisteren niet tot een waar genot.  Draaitafel en zwart goud maakten plaats voor andere Tag McLaren componenten en na een kort speakeruitstapje besloot Beunky een set Adam Audio Pencil II aan te schaffen. Die set bleek een fikse houdbaarheid te hebben en verhuisde zelfs mee naar de nieuwe woning, die hij samen met Paulien betrok. 





Na enige tijd was er toch de wens om te gaan streamen en werden alle cd’s geript en schafte Mark een Linn Majik DSM aan. 





Een prachtig apparaat met alle mogelijkheden die de moderne mens zich wensen kan en die tevens klasse-D eindversterking aan boord heeft. De Pencils bleven gehandhaafd maar er werd wel voorzichtig uitgezien naar eventuele opvolgers.

De huidige opstelling:
Nou, daar kan ik kort over zijn.  Een setje Revel luidsprekers type Performa 3 F208 en de Linn Majik DSM.  Omdat ik Mark niet op wilde zadelen met een zoektocht naar mijn muzikale voorkeur, heb ik een Sony CDP-XB930QS en een stapel cd’s meegenomen.  Vele titels zullen bekend zijn maar er zal ook zeker wat nieuws voorbij komen in de lijst die we beluisterd hebben.  Later daarover meer.



Het geheel staat opgesteld in de woonkamer.  De woning is als volgt te beschrijven.  Achter de voorgevel treffen we de hal en daarnaast de zit de keuken.  De scheidslijn keuken woonkamer wordt gevormd door de eethoek.  Het woongedeelte bevindt zich aan de achterzijde van de woning, ook wel in de volksmond tuinkamer genoemd. 

De woning is smaakvol strak ingericht met hier en daar leuke accessoires.  De houten vloer is bevestigd aan de betonnen begane grondvloer.  Onder de glazen salontafel ligt een laagpolig karpet.  De banken zijn van leer en de luisterplek bevind zich pal tegenover de set, vlak voor de muur.  Vanuit die positie heb je recht tegenover je de set staan.  De kast is strak van vorm met daarboven een Panasonic beeldscherm.  Aan weerszijden van de kast staan de luidsprekers, die qua afmeting het predicaat serieus van me meekrijgen.  Ze staan overigens niet ver van de achterwand en de basreflexpoort bevindt zich aan de voorzijne van de kasten.   Op de achterzijde zitten dubbele aansluitingen, hetgeen bi-wiring of bi-amping mogelijk maakt.  Daarnaast is het hoog en laag in stappen beperkt naar wens in te stellen. De speakers staan op spikes met schotels en zijn in de uitvoering zwart piano lak.  Het betreft een demo-set van Beter Beeld en geluid uit Hilversum.  Het geheel is door hen afgeleverd, opgesteld en beluisterd, voordat ze weer naar het volgende adres gingen waar ze verwacht werden.  Dat geheel ga ik vanmiddag met Mark beluisteren en ik moet zeggen dat de luidsprekers er strak uit ziet.  Het afwerkingsniveau van deze Amerikanen is op heel wat hoger niveau dan laat ik zeggen, de Infinity’s uit vervlogen tijden.



Muziek!
De aftrap is aan Mark en we beluisteren in rap tempo een aantal stukken.
Wat direct opvalt is dat we hier te maken hebben met speakers van serieuze afmeting en een geluid dat staat als een huis.  De luidsprekers hebben een gevoeligheid van 88,5 dB en de Linn kan daar ondanks het ontbreken van vermogen type zwaar geschut, prima mee overweg. Stemmen klinken present, zonder scherpe randjes of andere irritatie, zonder verhuld te zijn.  De afstraling is breed, ook als je langs de zijlijn zit blijft het geluid wel grotendeels intact, hoewel midden voor wel meer informatie laat horen.  Zolang je op niet al te luid niveau draait, gaat alles prima. 

Een tandje meer maakt direct duidelijk waar het mis gaat, zeker als je ontspannen zit op de bank tegenover de set.  De kamer laat zich horen en dat doet eigenlijk nooit iets positiefs aan het geluid.  Tussendoor leg ik mijn hand op de vloer en daaraan voel ik duidelijk dat die in beweging komt door de afgestraalde energie.

We doen het wat rustiger aan, lees op wat lager volume, om zo beter de speaker te kunnen horen i.p.v. de kamer.  Naar voren buigen op de bank, wat meer afstand nemen van de achterwand, brengt veel goeds. 

Ik opper subtiel om achter de bank een sidetable te plaatsen, met eventueel een foto van mij, maar ik proef dat zoiets niet als een zegen gezien zal worden door de interieurcommissie.

Gebruikte muziek:
Qua muziek beluisteren we stukken van Susan Boyle, Vangelis, Herman van Veen, orgelmuziek van o.a. Felix Hell (Reference Recordings), Diego Innocenzi (Aeolus, stukken van César Franck), Nigel Kennedy & the Kroke Band (Klezmer muziek), Erich Kunzel & the C-Pops Orchestra (Telarc, thema van The Pink Panther), Ben Webster, Herman van Veen, Bluezeum (Telarc), Yello, diverse uitvoeringen van de vijfde van Mahler e.a. Met name Mahler speelt een belangrijke rol in het muziekpalet van Mark.

Optelsom:
Samenvattend is dit een speaker die qua afmeting best fors genoemd mag worden en dat merk je ook als je het volume opschroeft.  Het gaat allemaal erg gemakkelijk en evenwichtig totdat de ruimte op gaat spelen.  Het niveau dat Mark laat horen en waarbij hij aangeeft dat dit zo’n beetje het volume is waarop hij draait, geeft geen problemen en staat als een huis. 

T.o.v. de Pencils die ik eerder bij hem beluisterd heb, is dit in deze ruimte een verbetering.  De Pencils, zoals ik ze destijds gehoord heb, staan haaks op de ervaring die ik thuis heb.  Mijn opstelling en ruimte is dan ook op alle punten afwijkend van de ruimte waar Mark muziek beluistert.  Het laag komt, binnen de grenzen qua SPL, veel beter tot zijn recht met de Revels, mede doordat de basreflexopening zich aan de voorzijde bevindt. 

Qua detaillering heb ik wel het gevoel dat de Adams iets meer doen, zeker bij het beluisteren van het thema van The Pink Panther en Herman van Veen.  Met name de triangel bij het thema van The Pink Panther klinkt enigszins verhuld in deze setting, maar dat kan ook het gevolg zijn dat ik thuis altijd mijn luisterpositie kies in het directe afgestraalde geluid. 

De Revels zien er qua afwerking subliem uit en mogelijkheden op de achterzijde zijn pluspunten.  Geweldig dat de bovenzijde zich niet leent voor een bloempot. Petje af en hulde voor de ontwerpers! 

Wellicht dat er in de situatie van Mark nog enige winst te behalen is met de instelmogelijkheden die zich achterop de speaker bevinden en het eventuele gebruik van de poortpluggen, die bij de luidsprekers geleverd worden. Daarnaast zou ik het verplaatsen van de luidspreker ten opzichte van de achterwand zeker uitproberen. Immers, iets naar voren kan maar zo een stap in de goede richting kunnen zijn.  Dit natuurlijk binnen bepaalde grenzen, zodat het niet conflicteert met het dagelijks gebruik van de woonkamer.

De keuze qua uiterlijke verschijning van deze speaker is niet breed, de kleuren pianozwart en hoogglans walnoten, zoals de manual aangeeft, en dat is het dan.  In de praktijk zal het voldoende zijn de serieuze gegadigden te kunnen bedienen, waarbij ik persoonlijk voor de hoogglans walnoten uitvoering zou gaan.



Mocht ik in zijn voor een set speakers, dan is de Revel Performa 3 F208 zeker een kandidaat die ik wil verwelkomen in mijn luisterruimte.  Na een middagje luisteren is mijn interesse gewekt en ben ik nieuwsgierig hoe deze speaker zich gedraagt in mijn ruimte.  Kortom: een aangename eerste kennismaking! 

Zoals ik ’t nu in kan schatten zal Mark overgaan tot aanschaf van deze luidsprekers en daarom wens ik ‘m op voorhand al heel veel luisterplezier toe met deze prachtige nieuwe aanwinsten.

Ik wil Mark en Paulien bedanken voor de gastvrijheid en uiterst goede verzorging.
Waarvan akte!

Groet,

Hififreak

©  www.hififreak.nl
     www.hififreaks.nl
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2014, 12:49:10 door Hififreak »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Beunky

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 47
  • "Laat alle hoop varen, gij die hier binnentreedt"
Prachtig verhaal!
Ik heb gisteren een aantal hele interessante dingen gehoord en inmiddels al de eerste cd besteld (voor maar liefst $ 0,01 ;D).
Dank voor de komst, het was weer gezellig.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"


Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Leuk verhaal 8)
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Zoals altijd een mooi verslag.
I love vintage.

Beunky

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 47
  • "Laat alle hoop varen, gij die hier binnentreedt"
O ja, ze zijn in het zwart besteld gisteren ;D
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"


Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Mooi verhaal weer!

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
O ja, ze zijn in het zwart besteld gisteren ;D

Op voorhand veel voorpret en later dito luistergenot toegewenst!

Groet, Mark :)
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Beunky

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 47
  • "Laat alle hoop varen, gij die hier binnentreedt"
Dat komt goed, hier kunnen we weer heel wat jaren mee vooruit.
Nu een poos sparen voor zo'n B-beest... ;D
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"


Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Ik opper subtiel om achter de bank een sidetable te plaatsen, met eventueel een foto van mij, maar ik proef dat zoiets niet als een zegen gezien zal worden door de interieurcommissie.

De Revels zien er qua afwerking subliem uit en mogelijkheden op de achterzijde zijn pluspunten.  Geweldig dat de bovenzijde zich niet leent voor een bloempot. Petje af en hulde voor de ontwerpers! 

Groet,

Hififreak

 ;D ;D ;D ;D

Mooi verhaal weer Hififreak. En een mooie set Beunk. Veel plezier ermee.

Groeten...

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
En weer leuk om te lezen. Bedankt voor het uitgebreide verslag!

Beunk, heb je de Pencils nog?

Beunky

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 47
  • "Laat alle hoop varen, gij die hier binnentreedt"
Nog wel, binnenkort niet meer ;)
Ze zijn ingeruild op de Revels.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"


Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Ah, ok. Die gaan we hier dus niet in de tweedehands sectie zien ;)

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Hier is waar het om draait, prachtige recensie van een zeer mooie set!
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Mooi verhaal om te lezen. Hoeveel vermogen heeft de Linn aan boord?
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Beunky

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 47
  • "Laat alle hoop varen, gij die hier binnentreedt"
90 watt aan 4 ohm, met volgens mij 60 aan 8 ohm.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"