Auteur Topic: Lp's reinigen, welke producten kopen?  (gelezen 6812 keer)

Cantodea

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 192
Lp's reinigen, welke producten kopen?
« Gepost op: 23 mei 2014, 15:54:45 »
Zopas mijn (tweedehandse) Okki Nokki ontvangen in perfecte staat. Compleet met alle toebehoren. Ik moet enkel reiniging vloeistof aanschaffen.
Nu vind ik deze van goedkoop tot zeer duur en weet bijgevolg niet goed wat te kiezen. Waar moet ik opletten en wie heeft er ervaring met de verschillende soorten vloeistoffen. Kan men zoiets zelf maken of is het beter kant en klaar te kopen?
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.088
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Lp's reinigen, welke producten kopen?
« Reactie #1 Gepost op: 23 mei 2014, 16:17:13 »
Ik heb zelf ervaring met een eigen brouwsel en de vloeistof van Knosti.
De Knosti vloeistof reinigt zeer goed en is een aantal keren te gebruiken. Het enige nadeel is dat er een residu aan de naald blijft plakken de eerste keer als je de gewassen lp draait.
Toen ben ik zelf op zoek gegaan naar een andere vloeistof en als een echte Hollander als eerste gekozen voor de meest voordelige vloeistof. Dit was een eigen brouwsel bestaande uit 450 ml gedistilleerd water, 50 ml Alcohol (70%) en een drupje glansspoelmiddel voor de vaatwasser.
Ik was met dit brouwsel een 30tal lp's en gooi het dan weg. De lp's worden mooi schoon dus ik ben tevreden en gebruik dit dus.
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Lp's reinigen, welke producten kopen?
« Reactie #2 Gepost op: 25 mei 2014, 18:27:35 »
Ik heb er nogal wat mee geexperimenteerd en ik vind L'art dus Son veruit het beste en goedkoopste middel. Zit ook geen alcohol in. Zo'n eigen mix met alcohol zou ik alleen bij sterk verontreinigde platen gebruiken.

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.088
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Lp's reinigen, welke producten kopen?
« Reactie #3 Gepost op: 25 mei 2014, 18:44:49 »
Wat vind jij het nadeel van alcohol in platenwasmiddelen Carl?
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Lp's reinigen, welke producten kopen?
« Reactie #4 Gepost op: 28 mei 2014, 17:44:28 »
Hai John, de vraag zou eigenlijk moeten zijn waarom alcohol nodig is. Wat schoonmaakresultaat betreft voldoet pure zeep van L'art du Son naar mijn ervaring meer dan prima. Ik vermoed dat alcohol indertijd toegevoegd is vanwege de snelle verdamping in een tijd dat er maar weinig zuigers beschikbaar waren en met name Knostis gebruikt werden en andere manuele methoden.

Daarnaast heb ik wel verhalen gelezen op internet, dat niet alle alcoholen zich goed verdragen met vinyl. Ethanol schijnt weer minder schadelijk te zijn dan isapropanol. Maar goed ik ben verder geen scheikundige. Het laten "trekken" van platen in een vinylbadje raad ik zekerheidshalve altijd af mede omdat er een goed alternatief is.

« Laatst bewerkt op: 29 mei 2014, 00:13:01 door Carl »

Cantodea

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 192
Re: Lp's reinigen, welke producten kopen?
« Reactie #5 Gepost op: 01 juni 2014, 08:08:30 »
Inmiddels heb ik vloeistof(Pebbles) om schoon te maken besteld en ontvangen. Intussen een tweetal lp's gereinigd en afgespeeld. Wat mij opviel, was dat er een propje residu aan de naald bleef plakken na het afspelen, is dit normaal? Ik verwachtte toch wel dat na het droogzuigen er geen residu achter zou blijven? Zou het aan het product liggen, of moet de Okki Nokki enkele rondjes langer draaien, dan de aangeraden 2?
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.088
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Lp's reinigen, welke producten kopen?
« Reactie #6 Gepost op: 01 juni 2014, 09:11:30 »
Bij de Knosivloeistof gebeurd dat ook, overigens alleen als je hem na het wassen voor de eerste keer afspeeld....
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Lp's reinigen, welke producten kopen?
« Reactie #7 Gepost op: 01 juni 2014, 15:15:08 »
Inmiddels heb ik vloeistof(Pebbles) om schoon te maken besteld en ontvangen. Intussen een tweetal lp's gereinigd en afgespeeld. Wat mij opviel, was dat er een propje residu aan de naald bleef plakken na het afspelen, is dit normaal? Ik verwachtte toch wel dat na het droogzuigen er geen residu achter zou blijven? Zou het aan het product liggen, of moet de Okki Nokki enkele rondjes langer draaien, dan de aangeraden 2?

Ik heb dit nog nooit gehad met mijn VPI en vermoed zeer sterk dat het aan de vloeistof ligt. Dat betekent dat je de platen met vervuiling wast. Het is maar wat voor een kwaliteit nastreeft.

Ik heb verder nog eens zitten te zoeken. Je kan dubbel gedestilleerd water kopen van kernld . Ga ik toch eens even proberen. 

Met L'art du Son kom je dan op 10 euro per liter.

Cantodea

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 192
Re: Lp's reinigen, welke producten kopen?
« Reactie #8 Gepost op: 01 juni 2014, 15:48:57 »
Carl, hoe bedoel je met vervuiling wast? De fles Pebbles is fabriek af klaargemaakt. Zou het kunnen dat de viltjes van de afzuigmond versleten zijn? Gezien het een tweedehandse Okki Nokki is zou dit zomaar kunnen. Er zitten reserve viltjes bij, ik ga ze eens vervangen en nog eens enkele platen wassen.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.088
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Lp's reinigen, welke producten kopen?
« Reactie #9 Gepost op: 01 juni 2014, 19:33:48 »
Er zijn nu eenmaal vloeistoffen die zoals ik aangaf een residu op de naald achterlaten de eerste keer dat je ze draait. Of je neemt dat voor lief of je gaat op zoek naar een ander mengsel, l'art dus son en het eigenbrouwsel zoals ik heb beschreven laten geen residu achter.....
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Lp's reinigen, welke producten kopen?
« Reactie #10 Gepost op: 02 juni 2014, 01:12:38 »
Wat er nu in de vloeistof zit wat voor dat stof zorgt is me nooit duidelijk geworden.

PS dat dubbel gedestileerd water besteld. De website adviseerde het om als naspoeling te gebruiken bij gebruik van Knosti e.d. Ik zal het gebruiken voor de aanmaak van Lárt du Son.
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2014, 12:18:28 door Carl »

Cantodea

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 192
Re: Lp's reinigen, welke producten kopen?
« Reactie #11 Gepost op: 10 juni 2014, 19:54:25 »
De viltjes vervangen van de afzuigmond. Er blijft geen residu meer achter. Intussen een twintigtal lp's gereinigd met zeer goede resultaten. Spetters en tikken zijn zo goed als verdwenen en het klinkt ook wat strakker en helderder. Zeer tevreden met de Okki Nokki  en het reinigingsmiddel van Pebbles.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon