Auteur Topic: Instrument  (gelezen 31654 keer)

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Instrument
« Reactie #30 Gepost op: 21 mei 2014, 20:45:53 »
Michael Brecker heeft een mooie sound, zijn muziek vind ik wat minder.
Er zijn zo veel goeie saxofonisten, en dan kun je ook nog de onderverdeling maken in alt, tenor, sopraan.
Op sopraan bv  is Kenny G een virtuoos. Een gemak en snelheid,  fenomenaal.
The music sounds better, when you know who's playing it

PieterdeTweeter

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 414
Re: Instrument
« Reactie #31 Gepost op: 21 mei 2014, 21:19:15 »
Pieter,

Welk blaasinstrument is je het liefste en waarom?

Wat betekend muziek voor jou?

Marcel
De eerste vraag is meteen de moeilijkste Marcel. Na wat wikken en wegen schuif ik de bugel naar voren. Ik ben begonnen met trompet, maar heb het instrument altijd aan de felle, scherpe kant gevonden. Later ben ik overgestapt op trombone. Hoewel dit instrument ook tot het scherp koper behoort, klinkt hij wat milder. Op zich een schitterend instrument vanwege zijn mogelijkheden met de schuif. Wat de bugel voor mij zo bijzonder maakt is de klank, die tussen beide andere instrumenten in zit.
En dan niet zozeer de bugel zoals die bij een fanfare klinkt, maar meer als solo-instrument.

wordt vervolgd

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Instrument
« Reactie #32 Gepost op: 21 mei 2014, 21:20:31 »

Weet je dat echt niet? Uit een instrument komen trillingen. Deze trillingen worden versterkt door het oor. Vervolgens vangt het trommelvlies de trillingen op. Onze hersenen zorgen er uiteindelijk voor, dat we denken dat er geluid uit een instrument komt.
Je kunt het misschien vergelijken met het licht dat 50 keer per seconde aan en uit gaat. Wij denken dat het licht constant brandt.

Weet je dat echt niet?... Wat bedoel je? Wek ik de indruk niet te weten dat er uit een instrument trillingen komen? Wat ik je probeerde te vertellen is dat je die trillingen wel degelijk hoort omdat de omringende lucht van de geluidsbron in trilling wordt gebracht en die lucht in verbinding staat met de lucht in je gehoorgang die dan op zijn beurt het trommelvlies in trilling brengt. Jij was het die beweerde dat er geen geluid kwam uit een instrument en dat is niet waar. Trillingen in de lucht die wij horen is per definitie geluid. 

Waar haal je trouwens vandaan dat de trillingen worden versterkt door het oor? Er wordt namelijk helemaal niets versterkt door het oor. Het zintuig oor moet je zien als een omzetter die van luchttrillingen in de gehoorgang (geluid dus) uiteindelijk een elektrisch signaal maak dat via de gehoorzenuw naar de hersenen gaat. In dat hele traject wordt er niets versterkt.

Is het niet handig als je je - voordat je hier op het forum uitspraken doet - eerst goed op de hoogte stelt van de zaken waarover je spreekt want ik heb niet de indruk dat je verstand van zaken hebt. Al bij iets tamelijk simpels als de definitie van geluid blijkt bij herhaling dat je niet weet waarover je praat.   

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Instrument
« Reactie #33 Gepost op: 21 mei 2014, 21:32:49 »
Nogmaals, mag het ontopic blijven?
Het trillingen gedoe mag in een ander topic.
The music sounds better, when you know who's playing it

PieterdeTweeter

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 414
Re: Instrument
« Reactie #34 Gepost op: 21 mei 2014, 21:54:34 »
Nogmaals, mag het ontopic blijven?
Het trillingen gedoe mag in een ander topic.
Ik sta te trillen op mijn benen  ;D

PieterdeTweeter

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 414
Re: Instrument
« Reactie #35 Gepost op: 21 mei 2014, 21:58:35 »

Weet je dat echt niet? Uit een instrument komen trillingen. Deze trillingen worden versterkt door het oor. Vervolgens vangt het trommelvlies de trillingen op. Onze hersenen zorgen er uiteindelijk voor, dat we denken dat er geluid uit een instrument komt.
Je kunt het misschien vergelijken met het licht dat 50 keer per seconde aan en uit gaat. Wij denken dat het licht constant brandt.

Weet je dat echt niet?... Wat bedoel je? Wek ik de indruk niet te weten dat er uit een instrument trillingen komen? Wat ik je probeerde te vertellen is dat je die trillingen wel degelijk hoort omdat de omringende lucht van de geluidsbron in trilling wordt gebracht en die lucht in verbinding staat met de lucht in je gehoorgang die dan op zijn beurt het trommelvlies in trilling brengt. Jij was het die beweerde dat er geen geluid kwam uit een instrument en dat is niet waar. Trillingen in de lucht die wij horen is per definitie geluid. 

Waar haal je trouwens vandaan dat de trillingen worden versterkt door het oor? Er wordt namelijk helemaal niets versterkt door het oor. Het zintuig oor moet je zien als een omzetter die van luchttrillingen in de gehoorgang (geluid dus) uiteindelijk een elektrisch signaal maak dat via de gehoorzenuw naar de hersenen gaat. In dat hele traject wordt er niets versterkt.

Is het niet handig als je je - voordat je hier op het forum uitspraken doet - eerst goed op de hoogte stelt van de zaken waarover je spreekt want ik heb niet de indruk dat je verstand van zaken hebt. Al bij iets tamelijk simpels als de definitie van geluid blijkt bij herhaling dat je niet weet waarover je praat.
Van de kees- neul- en oorarts. Ik bedoel de nees- keel- en ............. Potverdomme zeg, ik kom er helemaal niet meer uit.

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Instrument
« Reactie #36 Gepost op: 21 mei 2014, 21:58:43 »
Nogmaals, mag het ontopic blijven?
Het trillingen gedoe mag in een ander topic.

Je hebt gelijk dat het OT is maar zoals je kunt zien zijn mijn berichten hier een reactie op de berichten van PieterdeTweeter. Het leek het me voor de juiste begripsvorming goed om te vertellen hoe een en ander in elkaar steekt want wat PieterdeTweeter er van maakt is een aanfluiting.

Maar nogmaals je hebt gelijk en ik zal hier niet meer over trillinggedoe praten.

PieterdeTweeter

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 414
Re: Instrument
« Reactie #37 Gepost op: 21 mei 2014, 23:01:06 »
Nogmaals, mag het ontopic blijven?
Het trillingen gedoe mag in een ander topic.

Je hebt gelijk dat het OT is maar zoals je kunt zien zijn mijn berichten hier een reactie op de berichten van PieterdeTweeter. Het leek het me voor de juiste begripsvorming goed om te vertellen hoe een en ander in elkaar steekt want wat PieterdeTweeter er van maakt is een aanfluiting.

Maar nogmaals je hebt gelijk en ik zal hier niet meer over trillinggedoe praten.
Om het dicht bij mijn vak te houden: ik begrijp geen fluit van techniek.

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Instrument
« Reactie #38 Gepost op: 22 mei 2014, 16:17:23 »
Nogmaals, mag het ontopic blijven?
Het trillingen gedoe mag in een ander topic.

Je hebt gelijk dat het OT is maar zoals je kunt zien zijn mijn berichten hier een reactie op de berichten van PieterdeTweeter. Het leek het me voor de juiste begripsvorming goed om te vertellen hoe een en ander in elkaar steekt want wat PieterdeTweeter er van maakt is een aanfluiting.

Maar nogmaals je hebt gelijk en ik zal hier niet meer over trillinggedoe praten.

Het is al goed Ruud. ;)
Het lijkt erop dat jij en Pieter elkaar op virtueel vlak niet zo liggen. ;)

Zeg Ruud,,,,speel jij ook een intstrument, en op welk level ongeveer??
The music sounds better, when you know who's playing it

Mister T.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.960
  • † 02-12-2020
Re: Instrument
« Reactie #39 Gepost op: 22 mei 2014, 18:35:29 »
Goed, even terug naar de openingspost van Wilco  :)
Het echte vertier waarmee ik mij als dreumes kon vermaken was muziek beluisteren. Wat een wonderlijke wereld!
Ik was dan ook zielsgelukkig toen ik een mondharmonica kreeg. Daarna kwam de blokfluit.
Op een gegeven moment: gitaar, dat moest hem worden! Ik was toen een jaar of 10 maar dat weet ik niet zeker meer.

Er werd een gitaar gekocht bij een muziekinstrumentenwinkel in de Bruinstraat in Rotterdam van de familie Saris.
Daar kreeg ik een jaar les van mevrouw Saris: Stemmen, eindeloos toonladders herhalen, noten lezen en stukjes leren uit, te kopen, boekjes.
Heel gezellig, eens in de week. Het was een clubje van een man of vier en ik was, veruit, de jongste.
De lessen werden gehouden in  een lager gedeelte van de winkel, ook een etalage. Je zat dan werkelijk tussen de instrumenten.
De grap was dat als je een bepaalde toon aansloeg er altijd wel een ander instrument mee ging doen, een drumstel of wat dan ook ;D

Toen twee jaar Rotterdamse Muziekschool. Inmiddels met een andere gitaar klassiek gedaan en dat was best wel studeren.

Daarna kwamen, in navolging mijn muziekkeuze van toen ;D , de elektrische gitaren, bas, versterking en vervorming pedalen.
Er gebeurde in die jaren heel veel maar een afspiegeling van dat gedeelte is terug te vinden in een schrijfsel van Hififreak in Recensies.

Ik heb daarna weinig meer gedaan. Temeer daar ik door medische gevolgen deze eeuw niet meer kan spelen zoals ik graag zou willen.
 
ADAM    Bryston     DENON

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Instrument
« Reactie #40 Gepost op: 22 mei 2014, 18:47:05 »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Mister T.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.960
  • † 02-12-2020
Re: Instrument
« Reactie #41 Gepost op: 22 mei 2014, 19:28:16 »
Die bedoelde ik dus ;D
ADAM    Bryston     DENON

Jerry

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 319
  • Wazzat??
Re: Instrument
« Reactie #42 Gepost op: 22 mei 2014, 19:57:54 »
Als het nog even mag , ter voorkoming van misleiding : de gehoorgang v/d mens heeft een zodanige anatomische vorm (versmald in het midden, en 2,5 cm lang), dat alle frequenties tussen 2,5 -3 kHz , ongeveer met 10 dB versterkt worden, door resonanties daarbinnen , op de trommelvlies die het gehoorgang afsluit.
Kan men ook dus terugzien op de Fletcer/Munson gehoorkromme. Elementaire biologie.

Het " geevolueerd" menselijk gehoor wat eerst vnl. voor zelfverdediging en overleving is bedoeld, is dus hierop erg dynamisch ingesteld, en dat wij mensen nu later van spraak en muziek willen genieten, is eigenlijk een bijzaak voor ons gehoor.

Verder nog iets voor zover interessant om te weten : het menselijk oor/brein samen hebben twee totaal gescheiden analyse en perceptie signaalwegen voor geluid, ondanks dat beide gedetecteerd worden in de cochlea.

Eentje is zeg maar voor fijne frequentie discriminatie, en ongevoelig/onbekend voor tijd, de tweede is een tijd/energie baan bijna blind voor frequentie , detecteert puur rauwe audioenergie in een bepaald tijdsvenster gezien.( zou den mensch toch dus hoger dan 20kHz kunnen " voelen" ?).

Deze twee fundamenteel verschillende " sensoren" rapporteren en worden tegelijkertijd geanalyseerd/gesynchroniseerd in tijd en daarna geantidateerd door ons brein.

Dus in de zin van perceptie die ons realiteit vormt, " horen" we dingen ook altijd 10 tot honderden milliseconden later.

Groeten,

               Jerry
The test of the machine is the ultimate test.
If the machine produces tranquility, it's right.
If it disturbs you, either change the machine, or your mind.

It's fruitless endeavour to try and educate a fool that rejoices in ignorance.

Condemnation without examination is prejudice.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Instrument
« Reactie #43 Gepost op: 22 mei 2014, 20:06:21 »
Op de een of andere manier moest ik ook aan Jerry denken....



 ;)

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Instrument
« Reactie #44 Gepost op: 22 mei 2014, 20:13:01 »
Leuk verhaal Mister T.
Jammer dat je nu niet meer kan spelen zoals je dat wenst.

@Jerry,
Dit bedoelde ik dus met offtopic, wat ik al eerder aangaf.
Maar toch doorgaan terwijl het al afgerond was. :think:
The music sounds better, when you know who's playing it