Mijn uitleg was er een die voor 99% van de lezers begrijpelijk is.
Er komt zelfs helemaal geen geluid uit een instrument. Het zijn slechts trillingen die door het trommelvlies worden omgezet.
Vind je het begrijpelijk als je vertelt dat de bespeler van een blaasinstrument het geluid van zich afblaast? Van die uitleg valt alleen te begrijpen dat hij onjuist is.
Het is niet erg dat je het niet weet maar het gaat in het geval van geluid toch echt om de trillingen van lucht en in die zin komt er wel degelijk geluid uit een muziekinstrument. Het is immers o.a. de luchtkolom in het blaasinstrument die resoneert waardoor dan de omringende lucht in trilling komt omdat er een open verbinding is tussen de klankbeker of bij labialen dan het corpus. In de lucht tussen het muziekinstrument - of zo je wilt de geluidsbron - plant het geluid zich voort en veroorzaakt de trillende lucht trillingen in het trommelvlies. Hoe kun je gezien het voorgaande zeggen dat er geen geluid uit een muziekinstrument komt?
Hoe kom je er trouwens bij dat het trillingen zijn die door het trommelvlies worden omgezet. Het is immers de lucht die trilt en het is dus de trillende lucht die het trommelvlies laat trillen. Het omzetten van de trilling in een elektrisch signaal vindt pas plaats in het slakkenhuis dat zich in het binnenoor bevindt.
Ik zie de vergissing al. Omgezet moet opgevangen zijn.
Verder klopt de tekst.
Dan klopt je tekst nog steeds niet want je beweerde immers:
"Er komt zelfs helemaal geen geluid uit een instrument. Het zijn slechts trillingen die door het trommelvlies worden omgezet opgevangen "
Je zeg dat er geen geluid uit een instrument komt. Waar komen dan die trillingen vandaan die door het trommelvlies worden opgevangen? Het is net alsof je vindt dat trillingen die door het trommelvlies worden opgevangen geen geluid is.
Weet je dat echt niet? Uit een instrument komen trillingen. Deze trillingen worden versterkt door het oor. Vervolgens vangt het trommelvlies de trillingen op. Onze hersenen zorgen er uiteindelijk voor, dat we denken dat er geluid uit een instrument komt.
Je kunt het misschien vergelijken met het licht dat 50 keer per seconde aan en uit gaat. Wij denken dat het licht constant brandt.
Dat wij denken te zien dat het licht constant brand heeft met iets heel anders te maken dan het hoe en het waarom wij geluid waarnemen.
Dat wij het licht niet zien knipperen heeft te maken met de traagheid van ons oog. Wij zien een plaatje langer op ons netvlies staan dan dat het er in werkelijkheid is.
Kijk maar eens ergens naar en sluit je ogen dan zie je nog een nabeeld staan.
Een geluidsbron veroorzaakt trillingen in de lucht. Verdichtingen en verdunningen in de lucht. Een hoge druk gebiedje gevolgt door een lage druk gebiedje. Afhankelijk van de frequentie volgen deze elkaar sneller of minder snel op.
Deze gebiedjes lopen bij de bron weg net als de rimpelingen in een vijfer nadat je er een steen in hebt gegooid.
Die hoge en lage druk gebiedjes komen bij onze oorschelp aan en die oorschelp is zo gemaakt door de natuur dat die trillingen onze gehoorgang in worden gestuurd.
Die hoge en lage druk gebiedjes zetten ons trommevlies in beweging en via de middenoorsbeentjes komen deze aan bij het slakkenhuis.
Naast ons evenwichtsorgaan zit daar ook nog een als slakkenhuis opgerold met vleoistof gevuld kanaal met daarin trilhaartjes.
Deze trilhaartjes worden in beweging gezet door de golfjes die door de vloeistof lopen. Die trilhaartjes prikkelen zenuwen die vervolgens een signaal in onze hersen afgeven en onze hersenen zijn in staat om met die gegevens geluid te interpreteren.
En omdat we twee oren hebben elk aan een kant van ons hoofd zijn we aan de hand van tijdverschillen en luidheidsverschillen in staat om de positie van een geluidsbron zeer nauwkeurig te bepalen.
Meestal is gehoorschade door te lang le luide muziek luisteren te vinden bij de trilhaartjes die dan letterlijk geknakt zijn.
Geluid en licht werken anders.
Marcel