Auteur Topic: Instrument  (gelezen 31667 keer)

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Instrument
« Gepost op: 19 mei 2014, 16:33:45 »
Wie speelt er eigenlijk allemaal een instrument?

Ik zie op diverese audio fora zoveel verhalen van mensen die vertellen dat een gitaar , sax, drums..enzv er zo levensecht uitkomt dat je zou gaan denken dat ze werkelijk al die instrumenten in hun handen hebben gehad.
Meestal is dat niet zo en blijft het bij de doosjes.

Dus vandaar mijn vraag....btw ik speel zelf alt saxofoon.
En ik kan zeggen dat een sax op een opname er nooit levensecht uitkomt.
The music sounds better, when you know who's playing it

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Instrument
« Reactie #1 Gepost op: 19 mei 2014, 16:40:55 »
Heel lang geleden, ongeveer 35 jaar terug, blokfluit.
Ook nog een jaar les gehad om een orgel muziek te laten maken.

Helaas geen talent. 
En dat vind ik best jammer.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Instrument
« Reactie #2 Gepost op: 19 mei 2014, 16:43:38 »
Niet opgeven joh!
 Je bent nu 35 jaar verder, en misschien lukt het nu wel.
Ik ben ook op latere leeftijd begonnen.
The music sounds better, when you know who's playing it

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Instrument
« Reactie #3 Gepost op: 19 mei 2014, 17:02:55 »
Ik speel geen sax maar klinkt die als bespeler niet behoorlijk anders dan als toehorend publiek? Dat kun jij als bespeler natuurlijk goed beoordelen.
An inability to grasp science is no argument against it....

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Instrument
« Reactie #4 Gepost op: 19 mei 2014, 17:05:17 »
Dat is een goeie.

Hoe ervaart de bespeler van het instrument het geluid anders dan de toehoorder?

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Instrument
« Reactie #5 Gepost op: 19 mei 2014, 17:30:35 »
Heel lang geleden, ongeveer 35 jaar terug, blokfluit.
Ook nog een jaar les gehad om een orgel muziek te laten maken.

Helaas geen talent. 
En dat vind ik best jammer.

Marcel
Voor mij hetzelfde, alleen duurde het toetsen verhaal bij mij 8 jaar voordat ik met mijn eigenwijze hoofd toe gaf dat ik absoluut geen talent had...  Daarna wel heel veel met bands gewerkt als geluidstechnicus dus wel heel veel instrumenten live en van dichtbij gehoord. Overigens nog nooit bijv. een snare als live horen klinken, iets wat zomaar even naar boven komt borrelen...
Science is no democracy

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Instrument
« Reactie #6 Gepost op: 19 mei 2014, 19:08:52 »
Een snare geeft ook een sterk driedimensionaal geluidsbeeld, knal op het bovenvel, een resonerend ondervel en de snaren van onder en dan nog eens een gigantische dynamiek.
An inability to grasp science is no argument against it....

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Instrument
« Reactie #7 Gepost op: 19 mei 2014, 22:26:43 »
Ik speel geen sax maar klinkt die als bespeler niet behoorlijk anders dan als toehorend publiek? Dat kun jij als bespeler natuurlijk goed beoordelen.

Uiteraard klinkt het heel anders wanneer ik zelf speel.
Je weet dan onbewust dat het beter kan, dus hoor je zelf ook een niet zo goed gelukte intonatie van een noot. Wat waarschijnlijk een toehoorder niet zo zal opvallen.

Tijdens repeteren neem ik mezelf weleens op, en dan ben ik zelf ook een toehoorder.
En dan klinkt het vaak nog niet eens zo onaardig.
Maar tijdens het spelen zelf blijf je op zoek naar die perfecte riff.
The music sounds better, when you know who's playing it

PieterdeTweeter

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 414
Re: Instrument
« Reactie #8 Gepost op: 19 mei 2014, 23:22:10 »
Dat is een goeie.

Hoe ervaart de bespeler van het instrument het geluid anders dan de toehoorder?

Marcel

De trillingen die een blaasinstrument voortbrengt komen via de tanden, lippen en botten rechtstreeks bij de bespeler terecht.
De holtes in het hoofd fungeren als een klankkast.
Als muzikant hoor je natuurlijk ook andere muzikanten spelen.
Verder blaas je het geluid van je af, terwijl het naar een luisteraar toe komt.
Mijn werk is o.a. om er voor te zorgen dat de toonkwaliteit van de studenten verbetert.

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Instrument
« Reactie #9 Gepost op: 20 mei 2014, 02:51:55 »
Dat is een goeie.

Hoe ervaart de bespeler van het instrument het geluid anders dan de toehoorder?

Marcel

De trillingen die een blaasinstrument voortbrengt komen via de tanden, lippen en botten rechtstreeks bij de bespeler terecht.
De holtes in het hoofd fungeren als een klankkast.
Als muzikant hoor je natuurlijk ook andere muzikanten spelen.
Verder blaas je het geluid van je af, terwijl het naar een luisteraar toe komt.
Mijn werk is o.a. om er voor te zorgen dat de toonkwaliteit van de studenten verbetert.

 



Door te zeggen dat je bij het blazen op een blaasinstrument het geluid van je afblaast, geef je een onjuiste voorstelling van wat er feitelijk gebeurt.

Bij een blaasinstrument is het zo dat je geluid - of zo je wilt een toon - maakt met een riet of met de lippen of alleen met een luchtstroom als het om de houtblazers dwarsfluit en blokfluit gaat. Het geluid dat je met het instrument maakt blaas je dan in alle gevallen niet van je af maar er ontstaat in de klankbeker - of bij labialen dan in het corpus - resonantie van de luchtkolom. Het geluid dat zo ontstaat in dat deel van het muziekinstrument plant zich dan vervolgens door de lucht voort. Hoe de afstraling van het geluid is hangt af van het type instrument en de toonhoogte die wordt geblazen. In het geval van lage tonen zijn de grondtonen behoorlijk rondstralend dus gaat er zeg maar vanuit het instrument gezien alle kanten op.

Als blazer blaas je dus niet het geluid van je af richting de luisteraars. Dat het geluid over een afstand de luisteraars bereikt geschiedt op grond van voortplanting van geluid door lucht. De luchtstroom die de blazer produceert is nodig om de luchtkolom in resonantie te brengen. De lucht die de blazers uitblazen bereikt ook niet de luisteraars er even vanuit gegaan dat de luisteraars niet op de lip komen zitten van de spelende blazers. Het geluid plant zich immers uitstekend voort in stilstaande lucht. 





PieterdeTweeter

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 414
Re: Instrument
« Reactie #10 Gepost op: 20 mei 2014, 07:37:32 »
Dat is een goeie.

Hoe ervaart de bespeler van het instrument het geluid anders dan de toehoorder?

Marcel

De trillingen die een blaasinstrument voortbrengt komen via de tanden, lippen en botten rechtstreeks bij de bespeler terecht.
De holtes in het hoofd fungeren als een klankkast.
Als muzikant hoor je natuurlijk ook andere muzikanten spelen.
Verder blaas je het geluid van je af, terwijl het naar een luisteraar toe komt.
Mijn werk is o.a. om er voor te zorgen dat de toonkwaliteit van de studenten verbetert.

 



Door te zeggen dat je bij het blazen op een blaasinstrument het geluid van je afblaast, geef je een onjuiste voorstelling van wat er feitelijk gebeurt.

Bij een blaasinstrument is het zo dat je geluid - of zo je wilt een toon - maakt met een riet of met de lippen of alleen met een luchtstroom als het om de houtblazers dwarsfluit en blokfluit gaat. Het geluid dat je met het instrument maakt blaas je dan in alle gevallen niet van je af maar er ontstaat in de klankbeker - of bij labialen dan in het corpus - resonantie van de luchtkolom. Het geluid dat zo ontstaat in dat deel van het muziekinstrument plant zich dan vervolgens door de lucht voort. Hoe de afstraling van het geluid is hangt af van het type instrument en de toonhoogte die wordt geblazen. In het geval van lage tonen zijn de grondtonen behoorlijk rondstralend dus gaat er zeg maar vanuit het instrument gezien alle kanten op.

Als blazer blaas je dus niet het geluid van je af richting de luisteraars. Dat het geluid over een afstand de luisteraars bereikt geschiedt op grond van voortplanting van geluid door lucht. De luchtstroom die de blazer produceert is nodig om de luchtkolom in resonantie te brengen. De lucht die de blazers uitblazen bereikt ook niet de luisteraars er even vanuit gegaan dat de luisteraars niet op de lip komen zitten van de spelende blazers. Het geluid plant zich immers uitstekend voort in stilstaande lucht.
Mijn uitleg was er een die voor 99% van de lezers begrijpelijk is.
Er komt zelfs helemaal geen geluid uit een instrument. Het zijn slechts trillingen die door het trommelvlies worden omgezet.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Instrument
« Reactie #11 Gepost op: 20 mei 2014, 08:37:04 »
Geluid is de definitie van trillingen van lucht tussen bepaalde frequenties dus die uitspraak was correct.
Het trommelvlies zet de trillingen niet om maar geeft ze door, de eerste omzetter zou je hamer, aambeeld en stijgbeugel kunnen noemen omdat zij een een 'omzetter' vormen voor de grote dynamiek die geluid kan hebben.
De volgende echte omzetting vindt plaats bij de zenuwen aan de trilhaartjes die de beweging omzetten in elektrische impulsjes.

 
An inability to grasp science is no argument against it....

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Instrument
« Reactie #12 Gepost op: 21 mei 2014, 04:38:39 »

Mijn uitleg was er een die voor 99% van de lezers begrijpelijk is.
Er komt zelfs helemaal geen geluid uit een instrument. Het zijn slechts trillingen die door het trommelvlies worden omgezet.


Vind je het begrijpelijk als je vertelt dat de bespeler van een blaasinstrument het geluid van zich afblaast? Van die uitleg valt alleen te begrijpen dat hij onjuist is.   

Het is niet erg dat je het niet weet maar het gaat in het geval van geluid toch echt om de trillingen van lucht en in die zin komt er wel degelijk geluid uit een muziekinstrument. Het is immers o.a. de luchtkolom in het blaasinstrument die resoneert waardoor dan de omringende lucht in trilling komt omdat er een open verbinding is tussen de klankbeker of bij labialen dan het corpus. In de lucht tussen het muziekinstrument - of zo je wilt de geluidsbron - plant het geluid zich voort en veroorzaakt de trillende lucht trillingen in het trommelvlies. Hoe kun je gezien het voorgaande zeggen dat er geen geluid uit een muziekinstrument komt? 

Hoe kom je er trouwens bij dat het trillingen zijn die door het trommelvlies worden omgezet. Het is immers de lucht die trilt en het is dus de trillende lucht die het trommelvlies laat trillen. Het omzetten van de trilling in een elektrisch signaal vindt pas plaats in het slakkenhuis dat zich in het binnenoor bevindt. 
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2014, 04:41:55 door Ruud13 »

PieterdeTweeter

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 414
Re: Instrument
« Reactie #13 Gepost op: 21 mei 2014, 06:53:05 »

Mijn uitleg was er een die voor 99% van de lezers begrijpelijk is.
Er komt zelfs helemaal geen geluid uit een instrument. Het zijn slechts trillingen die door het trommelvlies worden omgezet.


Vind je het begrijpelijk als je vertelt dat de bespeler van een blaasinstrument het geluid van zich afblaast? Van die uitleg valt alleen te begrijpen dat hij onjuist is.   

Het is niet erg dat je het niet weet maar het gaat in het geval van geluid toch echt om de trillingen van lucht en in die zin komt er wel degelijk geluid uit een muziekinstrument. Het is immers o.a. de luchtkolom in het blaasinstrument die resoneert waardoor dan de omringende lucht in trilling komt omdat er een open verbinding is tussen de klankbeker of bij labialen dan het corpus. In de lucht tussen het muziekinstrument - of zo je wilt de geluidsbron - plant het geluid zich voort en veroorzaakt de trillende lucht trillingen in het trommelvlies. Hoe kun je gezien het voorgaande zeggen dat er geen geluid uit een muziekinstrument komt? 

Hoe kom je er trouwens bij dat het trillingen zijn die door het trommelvlies worden omgezet. Het is immers de lucht die trilt en het is dus de trillende lucht die het trommelvlies laat trillen. Het omzetten van de trilling in een elektrisch signaal vindt pas plaats in het slakkenhuis dat zich in het binnenoor bevindt.
Ik zie de vergissing al. Omgezet moet opgevangen zijn.
Verder klopt de tekst.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Instrument
« Reactie #14 Gepost op: 21 mei 2014, 07:46:09 »
Niet helemaal Pieter, de hogere frequenties zullen vanuit de kelk minder de neiging hebben om terug te keren naar de blazer net zoals ze dat bij een luidsprekers doen doordat ze zich gerichter door de ruimte verplaatsen.
De lagere frequenties komen gewoon bij je terug. Bij elektrisch gitaar is dat niet anders. Als bespeler hoor je je versterkertje lekker op niveau terwijl iemand die er recht voor staat door het schelle geluid de rest van de band niet meer kan horen.
Dat heeft niets met 'je af blazen' te maken maar met de directiviteit van verschillende frequenties.
Zou je geluid echt van je af willen blazen dan moet je het voortplanitingsmedium een snelheid mee geven die substantieel is ten opzichte van de geljuidssnelheid. Ik ken je longen niet maar dat gaat je niet lukken, vrees ik.

Over 'het naar muziek luisteren met meetinstrumenten':  Ik las pas een artikel over een onderzoeker in die Amerikaanse  fabriek van muziekinstrumenten. Bij de ontwikkeling  van hun blaasinstrumenten bleek een mechanische labia in combinatie met meetinstrumenten een consistente voortgang op te leveren in de kwaliteit van de instrumenten. Meten en genieten kunnen dus wel degelijk hand in hand gaan.  ( Ik zal het artikel nog even proberen te vinden, ik weet niet meer of het hier op het forum stond).

An inability to grasp science is no argument against it....