Auteur Topic: Sennheiser HD800 review  (gelezen 4540 keer)

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Sennheiser HD800 review
« Gepost op: 11 mei 2014, 12:14:43 »
Inmiddels gebruik ik zo'n 1,5 maand de HD800 van Sennheiser als hoofdtelefoon. Zoals alle hoofdtelefoons komt ook dit model met een aantal voor- en nadelen waardoor deze hoofdtelefoon een zeer interessante asset kan zijn in je luistersetup of juist niet, afhankelijk van de behoeften die je als gebruiker aan een hoofdtelefoon stelt.

Eerste indruk
Best een indrukwekkend apparaat om te zien. Futuristisch en met hele grote oorschelpen (om de grote driver te behuizen). De kabel krijgt enig commentaar op internet maar ik begrijp niet goed waarom. Hij voelt degelijk en ziet er ook zo uit en hij is lang genoeg om naar de kast (ca. 2,5m verderop) te leiden met voldoende speling/speelruimte. De Jackplug heeft een verbindingstuk aan het einde waardoor ik niet het idee heb dat de kabel snel problemen zal veroorzaken (zoals je dat vaak krijgt bij de aansluiting met de plug). De hoofdtelefoon is verstelbaar en zit zeer comfortabel. Hij voelt niet zwaar en sluit goed aan op m'n hoofd.

Consessies
De HD800 is niet altijd de meest praktische keuze. De HD800 heeft een open back. Je hoort hierdoor de omgeving vrijwel evengoed als wanneer je hem niet op hebt. Dus voor luisteren in een luidruchtige omgeving is hij niet geschikt. Ook 'lekt' hij geluid naar buiten. Als je op normaal luisterniveau speelt is hij op een meter afstand niet of nauwelijks te horen maar als je hem harder wel. Dat kan voor een eventuele metgezel mogelijk wel eens een nadeel zijn. Het is in ieder goed om te realiseren en mee te nemen in een afweging (en review :) ).

Klank
Qua weergave doet de HD800 veel goed. Het meest opvallende aan de weergave is wel het flitsend snelle stereo karakter dat de hoofdtelefoon heeft. Bij het luisteren naar de HD800 denk ik naast ruimtelijkheid aan transparantie en lineariteit. De hoofdtelefoon vervormt evenveel als een zeer goede versterker en dat is uitzonderlijk. Hij geeft het aller kleinste detail met het grootste gemak weer. Dit maakt hem zeer betrouwbaar in een aantal opzichten.

De bass is subtiel en objectief. Hij gaat heel diep en het laag wordt recht weergegeven zonder resonanties en vervorming. Dit is wel wennen want eigenlijk horen we altijd vervorming in het laag. Daarnaast horen we altijd resonantie (of het nu de ruimte is of de schelp van de hoofdtelefoon). De afwezigheid hiervan kan leiden tot een behoefte aan meer bass (of het gevoel dat de HD800 te weinig bass geeft). Dit maakt hem zeker ongeschikt voor een hele grote groep luisteraars. Maar dit mag geen nadeel van de HD800 genoemd worden, aangezien de bass droog en feilloos weergegeven wordt. Als dit een nadeel is, is het een nadeel van gewend raken aan de reguliere omstandigheden die bassweergave zoals die van de HD800 onmogelijk maken.

In het middengebied is de frequentieoverdracht wat grillig. Dit is altijd een probleem bij hoofdtelefoons. Het is bij de HD800 relatief goed (in vergelijking tot iedere andere hoofdtelefoon die ik ken) maar dit probleem lost Sennheiser met de HD800 niet op. In het hoog is de Sennheiser duidelijk aanwezig. Dit geeft hem een scherp karaker. Het hoog is echter zeer gedetailleerd en luchtig. Vergeleken met mijn Barefoots valt de frequentieoverdracht wel op. De barefoots lijken in vergelijking wat meer midfocussed maar imo duidelijk rechter/gebalanceerder.

Ondanks dat de Sennheiser in het middengebied niet helemaal recht is, is het een bijzonder waardevolle referentie. Spelende met een equalizer is een 0,5dB verschil nl. bij iedere frequentie heel duidelijk te horen.

Luistermoeheid
Niet iedereen heeft er last van maar ik lijk er gevoelig voor. :(
Dit heb ik met sommige speakers en hoofdtelefoons. Bij de Sennheiser had ik hier gelijk last van toen ik het exemplaar van een vriend van me tijdelijk kon uitproberen (voor ik tot de aanschaf over ging). Ik stuurde hem aan met de hoofdtelefoonversterker op mijn E-MU 0404 usb DAC. Binnen een uur (soms al na een half uur) luisteren kreeg ik een pijnlijk/vermoeid gehoor. Ik had de HD800 hierdoor al bijna afgeschreven als niet geschikt (voor mij). Op het internet las ik veel vergelijkbare klachten met de HD800. Ook las ik dat de HD800 heel gevoelig is voor versterking. Achterdochtig naar dit soort statements heb ik toen een aantal uren op een zaterdag bij hobo-hifi geluisterd met een Musical Fidelity M1 HPA en merkte tot mijn grote verbazing dat ik daar na 2 uur (waarvan het laatste half uur op hoog niveau) totaal geen last had. Ik heb geen idee hoe het komt.

Dit was voor mij reden om een HD800 aan te schaffen met een geschikte versterker. Na even zoeken op internet blijken de Violectric amps van Lake people gebruikt in het designproces van de HD800. Mijn exemplaar stuur ik nu aan met een 2e hands Violectric V200. Ik luister hele albums achter elkaar zonder enige vermoeidheid. Ik heb geen idee of het aan mij ligt of aan de HD800 maar dit werkt zeker voor mij.

Tot slot
De HD800 is een hoofdtelefoon met een aantal voor en nadelen. Volgens mij heb ik ze allemaal wel genoemd. Als de nadelen acceptabel zijn is de HD800 een dijk van een hoofdtelefoon. De voordelen maken deze hoofdtelefoon tot een bijzonder apparaat.

Soms hoor je in muziek dingen die je nog niet eerder gehoord had. Als je een muziekstuk op de Sennheiser HD800 geluisterd hebt zijn er geen verrassingen meer. Sennheiser biedt met de HD800 een intense luisterervaring en maakt met zekerheid indruk op iedere audiofiel!

Martijn
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2014, 14:12:18 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Sennheiser HD800 review
« Reactie #1 Gepost op: 11 mei 2014, 12:46:33 »
Helder verlag en mooi dat je er blij mee bent!
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Sennheiser HD800 review
« Reactie #2 Gepost op: 11 mei 2014, 13:05:02 »
Leuk verslag om te lezen.
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Sennheiser HD800 review
« Reactie #3 Gepost op: 11 mei 2014, 14:21:52 »
Dank jullie!

Een review is natuurlijk in grote mate subjectief maar ik heb geprobeerd om zowel voor- als nadelen te benoemen gebaseerd op de ervaringen die ik heb (en met afhankelijkheden indien mogelijk en/of relevant). Dat vind ik persoonlijk waardevoller dan een puur en alleen lovende review.

Ik vond het in ieder geval leuk om te doen en ik hoop dat iemand wat aan heeft, nu of ergens in de toekomst ;)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Sennheiser HD800 review
« Reactie #4 Gepost op: 11 mei 2014, 14:26:19 »
Veel plezier en bedankt!  Binnen de kortste keren rolt het wel over het scherm van iemand die ernaar op zoek is.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Eip

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 202
Re: Sennheiser HD800 review
« Reactie #5 Gepost op: 11 mei 2014, 15:55:37 »
Goed geschreven verslag. 
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2014, 16:01:32 door Eip »
Marantz SR5023
Elac BS203.2
Marantz CD6006
Panasonic DMP-BDT167

Mister T.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.960
  • † 02-12-2020
Re: Sennheiser HD800 review
« Reactie #6 Gepost op: 11 mei 2014, 16:54:16 »
Mooi verslag over een prima product!  :)
ADAM    Bryston     DENON