Auteur Topic: Bitsnelheid  (gelezen 1984 keer)

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Bitsnelheid
« Gepost op: 11 mei 2014, 11:34:17 »
Ik heb een groot deel van mijn cd's gedigitaliseerd als EAC dus een exacte audio kopie. Wat ik me afvraag is het volgende.... wat bepaald de bitsnelheid?

Ik heb twee voorbeelden bijgevoegd waarvan ik de bitsnelheid rood omkadert heb. Je ziet dat er bij de CD Croz van David Crosby een hogere bitsnelheid is dan bij de CD Provenance van Maria Beiser. Mijn aanname is dat er bij de de CD Croz meer informatie word afgespeeld t.o.v de CD Provenance waar het voornamelijk alleen een Cello betreft.... Is deze aanname juist?

Hoop op een duidelijk antwoord.

Richard
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.233
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Bitsnelheid
« Reactie #1 Gepost op: 11 mei 2014, 11:51:38 »
De hoeveelheid informatie kan inderdaad verschillen, hangt af van de comprimeerbaarheid van het signaal. Merk overigens op dat compressie van data verliesvrij is, dit in tegenstelling van datareductie. In de volksmond is dat anders, maar technisch gezien is het zo.

Bij reductie wordt er echt iets weggegooid, zoals bij mp3 of vergelijkbare formaten. Bij compressie wordt er bv naar de herhalingen gekeken en alles weggehaald wat niet nodig is, bij reconstructie komt het weer terug. Dat is compressie en is bij bv flac of ape. De pcm vorm is vrij van compressie en geeft de volle bitsnelheid van 2 kanalen x 44100 samples per seconden x 16 bits. Daar zit meestal een hoop informatie bij die je kan weglaten, meestal tot zo'n 60%. Dat weglaten is dan gezien vanuit het communicatiekanaal, want na bewerking is die redundante informatie gewoon weer terug.

Het heeft dus met de technische ingewikkeldheid van de signalen te maken. Het ultieme complexe signaal is ruis, die kan je dan ook bijna niet comprimeren.

Groet,
Jacco

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Bitsnelheid
« Reactie #2 Gepost op: 11 mei 2014, 11:55:20 »
Helder Jacco,

Het is nu al een stuk duidelijker ;)
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal