Auteur Topic: SACD DSD ripping..  (gelezen 16489 keer)

Levinson

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 4
SACD DSD ripping..
« Gepost op: 07 mei 2014, 19:34:48 »
Heb wat rond gezocht op dit forum maar kon het onderwerp niet direct vinden.

Ben erg onder de indruk van DSD formaat (i.p.v PCM) . Uiteindelijk is het de "bron" waar alle CD's en SACD van gecreerd worden. Toen mijn DAC vorig jaar een software upgrade kreeg om DSD (native) te kunnen afspelen had ik nog maar een "audio" wens nl mijn SACD collectie omzetten naar DSD. Dit om zo instaat te zijn om mijn SACD's in DSD te streamen! Inmiddels is mij dat gelukt en heb ik mijn volledige SACD collectie geript.  Vraag mij af als er meer mensen op dit forum zijn die hier ook naar op zoek zijn, of met dezelfde ideeen rondlopen?

Bij interesse stuur mij een PM.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: SACD DSD ripping..
« Reactie #1 Gepost op: 08 mei 2014, 06:21:38 »
Hallo Levinson,

Welkom!

Ik begrijp dat met de vervulling van de "laatste audiowens" het genot van de hobby tot een maximaal niveau gestegen is?!
Kun je het feit waarom je zo onder de indruk bent van DSD in vergelijking met PCM eens duiden?

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: SACD DSD ripping..
« Reactie #2 Gepost op: 08 mei 2014, 08:03:38 »
Hier geen ideeën die die kant op neigen.

G Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Levinson

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 4
Re: SACD DSD ripping..
« Reactie #3 Gepost op: 09 mei 2014, 14:17:41 »
Markus,

De filtering voor DSD is eenvoudiger  dan voor PCM. Zo heb je voor PCM  bijv. @176.4Kz =4xFS veel steilere filters nodig dan voor DSD =64FS.  Wat de invloed van steile filters is op bijv. impuls responsie, fase gedrag e.d  hoef ik niet uit te leggen.(= kwestie van smaak) Mijn CD-loopwerk (dCS Verdi LaScala) zit al jaren via DSD gekoppeld aan mijn DAC. Het pad van de streamer (lees PC) naar de DAC is dus nu ook DSD.

In 1998 was dCS (UK) de trend zetter m.b.t de introductie van hun 1394 bus (lees DSD) misschien komt het doordat ik opgegroeid ben met een dCS Elgar Plus DAC  // dCS Verdi LaScala combinatie en ik altijd via DSD heb geluisterd.

Waar je mee omgaat wordt je mee besmet tenslottehttp://www.hififreaks.nl/Smileys/default/shocked.gif

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: SACD DSD ripping..
« Reactie #4 Gepost op: 09 mei 2014, 14:45:19 »
Ik begrijp uit de literatuur dat veel mastering en mixage juist in PCM gebeurt omdat 1 bits-signalen lastig/ niet te bewerken zijn. Dus van DSD naar PCM, door de bewerkingsapparatuur en weer terug naar DSD.

Blindtests konden geen uitsluitsel geven over de verschillen mede omdat je bij een AB vergelijking nauwelijks onder omzettingen uitkomt. ( of je zou het mengtafelsignaal moeten splitten naar PCM en DSD).

De uitspraken dan PCM meer spanning geeft bij het luisteren komt uit de 'totaal onverdachte' hoek van de toegepaste kynesiologie dus mogen met een korreltje zout worden genomen.

De ruisvloer van DSD loopt scherp op boven 20 kHz. Sony specificeert een 3e orde filter bij 50 kHz. om luidsprekers en versterkers te beschermen.

Bron (deels)
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2014, 16:14:19 door Be Tweeter »
An inability to grasp science is no argument against it....

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: SACD DSD ripping..
« Reactie #5 Gepost op: 09 mei 2014, 15:28:48 »
Markus,

De filtering voor DSD is eenvoudiger  dan voor PCM. Zo heb je voor PCM  bijv. @176.4Kz =4xFS veel steilere filters nodig dan voor DSD =64FS.  Wat de invloed van steile filters is op bijv. impuls responsie, fase gedrag e.d  hoef ik niet uit te leggen.(= kwestie van smaak) Mijn CD-loopwerk (dCS Verdi LaScala) zit al jaren via DSD gekoppeld aan mijn DAC. Het pad van de streamer (lees PC) naar de DAC is dus nu ook DSD.

In 1998 was dCS (UK) de trend zetter m.b.t de introductie van hun 1394 bus (lees DSD) misschien komt het doordat ik opgegroeid ben met een dCS Elgar Plus DAC  // dCS Verdi LaScala combinatie en ik altijd via DSD heb geluisterd.

Waar je mee omgaat wordt je mee besmet tenslottehttp://www.hififreaks.nl/Smileys/default/shocked.gif

Welke apparatuur gebruik je verder nog in je setup? Versterker(s)/speakers?
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Levinson

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 4
Re: SACD DSD ripping..
« Reactie #6 Gepost op: 20 mei 2014, 14:49:28 »
Markus,

De filtering voor DSD is eenvoudiger  dan voor PCM. Zo heb je voor PCM  bijv. @176.4Kz =4xFS veel steilere filters nodig dan voor DSD =64FS.  Wat de invloed van steile filters is op bijv. impuls responsie, fase gedrag e.d  hoef ik niet uit te leggen.(= kwestie van smaak) Mijn CD-loopwerk (dCS Verdi LaScala) zit al jaren via DSD gekoppeld aan mijn DAC. Het pad van de streamer (lees PC) naar de DAC is dus nu ook DSD.

In 1998 was dCS (UK) de trend zetter m.b.t de introductie van hun 1394 bus (lees DSD) misschien komt het doordat ik opgegroeid ben met een dCS Elgar Plus DAC  // dCS Verdi LaScala combinatie en ik altijd via DSD heb geluisterd.

Waar je mee omgaat wordt je mee besmet tenslottehttp://www.hififreaks.nl/Smileys/default/shocked.gif

Welke apparatuur gebruik je verder nog in je setup? Versterker(s)/speakers?

De luidsprekers Audio Physic Kronos (actief laag 4x 250W eindtrap ingebouwd) + Pass labs 250.5 voor midden/hoog aansturing. ( bijna alleen klasse A)
De  stack is inmiddel geheel dCS Scarlatti, het loopwerk (dCS Verdi LAScala) is gebleven omdat ik 99.9% streaming audio gebruik en bijna geen CD/SACD's meer draai.

http://wim.redirectme.net/audio1.jpg

Levinson

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 4
Re: SACD DSD ripping..
« Reactie #7 Gepost op: 20 mei 2014, 14:54:09 »
BTW Als je je SACD's nog gratis willen laten rippen, stuur mij dan een PM dan kijk ik of we dat kunnen regelen!

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: SACD DSD ripping..
« Reactie #8 Gepost op: 20 mei 2014, 19:08:43 »
Zo, da's best een serieus setje!

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: SACD DSD ripping..
« Reactie #9 Gepost op: 20 mei 2014, 19:54:45 »
Zo, da's best een serieus setje!

Groet, Mark

+1
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: SACD DSD ripping..
« Reactie #10 Gepost op: 20 mei 2014, 20:15:27 »
+2 :)
An inability to grasp science is no argument against it....

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: SACD DSD ripping..
« Reactie #11 Gepost op: 03 januari 2019, 21:53:33 »
Ik ben inmiddels met iets vergelijkbaars bezig. Hier ben ik (high resolution) flac's en wav bestanden aan het omzetten naar DSD (*.dff) en uiteindelijk een sacd-iso bestand. Ben net begonnen dus ik weet nog niet of het gaat werken.

Groet,
Jacco

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: SACD DSD ripping..
« Reactie #12 Gepost op: 13 november 2021, 15:58:20 »
Nou, dat werkt dus wel. Heb ik kennelijk nog niet teruggekoppeld.

Maar eens even heel wat anders, je kunt dat dsd formaat ook dus kopen:

Deze is wel aardig, lijkt me. In eerste instantie gaat het dus om de site zelf: nativedsd.com



Groet,
Jacco