Het is vooral belangrijk om onderscheid te maken tussen vroege en late reflecties.
In feite zijn vroege reflecties, mits aan beide zijden ongeveer even sterk en niet zwaar tonaal vervormd, niet zo'n groot probleem. Dankzij het
Haas-effect wordt de plaatsings-informatie daarvan grotendeels weggegooid door je brein. Je hoort dus wel meer ruimte en een wat breder beeld, maar ze zijn niet per se storend omdat ze de nauwkeurigheid van de plaatsing niet of nauwelijks beïnvloeden. Bovendien is
aangetoond dat vroege reflecties even veel bijdragen aan de verstaanbaarheid van spraak als een even grote verhoging van het directe geluid. Dat geldt voor alle reflecties die binnen ongeveer 40 à 50 ms na het directe geluid binnen komen.
Je zou je desondanks kunnen afvragen of vroege reflecties gewenst zijn wanneer ze niet nodig zijn voor voldoende geluidsdruk, want ze voegen wel wat ruimtelijkheid toe die eigenlijk niet bij de opname hoort. Bij de mastering van een opname wordt er (als het goed is) natuurlijk wel rekening mee gehouden dat een huiskamer meer galmt dan een studio.
Late reflecties zijn gehoormatig niet meer gecorreleerd met het originele signaal: je kunt de galm die ze veroorzaken zien als een soort willekeurige ruis. Die draagt dus niet bij aan de ruimtelijkheid en verstaanbaarheid van de weergave (integendeel zelfs) en werkt al snel storend—het veroorzaakt dingen als een gebrek aan detail in de weergave, het gehoormatig "vollopen" van de kamer, luistermoeheid enzovoorts.
Kortom, ik zou vooral de galm proberen tegen te gaan, wat in het algemeen goed te doen is door breedbandig absorberend meubilair en/of akoestische panelen te plaatsen. Lage tonen worden daarmee amper aangepakt, maar aangezien het gehoor in het laag niet zo vreselijk gevoelig is voor tijdsinformatie kun je daar een heel eind komen door de steady-state respons van het systeem door middel van DSP enigszins vlak te trekken.
Vroege reflecties heb ik zelf ook liever niet teveel omdat ze naar mijn idee het geluid iets versmeren (en ik houd er wel van als het stereobeeld erg nauwkeurig is), maar ik heb gemerkt dat mijn voorkeur wat dat betreft vaak naar een wat droger geluid neigt dan bij anderen het geval is.