Auteur Topic: Een bezoek aan Duindorp met excursies vanuit het heden, die leiden naar ........  (gelezen 8271 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Een bezoek aan Duindorp met excursies vanuit het heden, die leiden naar vervlogen tijden die herleven! (audiogerelateerd).

Aan het eind van de morgen, op de derde mei 2014, koos de Ster met twee inzittenden het ruime asfalt richting het westen des lands. 



Het was alweer geruime tijd geleden dat dit jaagpad gekozen werd en de twee inzittenden mochten een ruim uur zittend naast elkaar genieten van elkaars aanwezigheid, want bij aankomst zou zoals reeds bekend alle aandacht uitgaan naar immer oogverblindende gastvrouw en haar gezelschap.
Bij aankomst vonden we vlot een parkeerplaats pal voor de deur en nadat mijn onafscheidelijke trolley weer uitgepakt en beladen op het trottoir stond, waren we een paar passen verwijderd van de bel, die na erop gedrukt te hebben drie etages hoger naar alle waarschijnlijkheid klonk om onze aankomst aan te kondigen.

Het weerzien was warm. Na binnenkomst kozen we een plekje in de huiskamer en werden we als gasten getrakteerd op heerlijke koffie en gebak.  Ondertussen ontspon er zich een geanimeerd gesprek, waarna we naadloos overstapten naar de hobby die ons jaren terug bij elkaar bracht.
De muziek klinkt, de stemmen verstommen en we laten het muzikaal amusement op ons inwerken.  Hoe je het ook wendt of keert, het beluisteren van muziek is voor mij toch altijd weer een ritueel dat met een zekere concentratie ondergaan wordt. 


Foto: Richard Kuipers Photography

We beluisteren de eerste set, waarvan de luidsprekers mooi ruim staan opgesteld.  De luisterpositie is pal tegenover de set, vlak voor een muur, die het luistergedeelte scheidt van de eetkamer.  Het geluid is, afhankelijk van de gekozen muziek en het geluidsniveau zeer divers. 
Sommige opnames geven m.i. een heel homogeen en ruimtelijk plaatje.  Andere opnames die ten gehore gebracht worden, geven een heel kernachtig geluid met fundament.  Als dat laatste zich voordoet, kun je precies de vinger erop leggen tot waar het goed gaat. 
Een streepje volume te ver maakt dat de ruimte, natuurlijk aangestoken door het enthousiasme van de luisteraars, ook mee wil doen en dan gaat het de kant op die we juist niet willen.  Het geluid versmeert, bepaalde tonen worden versterkt en het mooie plaatje verdwijnt dan als sneeuw voor de zon.  Overigens hoef je m.i. dat punt niet te bereiken aangezien dat qua volume niet het gewenste luisterniveau is om nog lekker te genieten van muziek.



Als toegift beluisteren we nog een paar luidsprekers die qua afmeting en aaibaarheid natuurlijk bij een groot deel van de Nederlandse bevolking en buiten deze grenzen in de smaak zal vallen.  Qua sound, we beluisteren wederom een stukje Malia & Boris, heb ik even wat tijd nodig om om te schakelen. 
Na enige tijd blijkt de stem niet het grote verschil te zijn t.o.v. de vorige speakers.  Het verschil zit ‘m met namen in de volgbaarheid van het laag. 
Ik zeg met opzet niet dat deze speakers steken laten vallen.  Nee, ze doen het anders gezien hun afmeting, opbouw en niet in het minst aanschafprijs.  Toch durf ik te stellen dat veel Nederlandse huiskamers op het gebied van geluidsreproductie op zouden knappen als ze deze speaker zouden gebruiken.  Het is mijn stellige overtuiging dat het beter te luisteren is naar geluid met bijvoorbeeld enig gemis in het laag dan een kleine ergernis in hetzelfde gebied.



Hulde voor dit duo.  Ze maken dat er genoten wordt van muziek. 

Inmiddels spreekt de stem van de gastvrouw en dan verdwijnt mijn aandacht voor de set. 
Natuurlijk willen we nog graag van zo’n heerlijke kop koffie genieten. 
Ondertussen probeer ik het ervarene op mijn denkbeeldige USB-stick te zetten zodat ik het later aan het toetsenbord kan toevertrouwen.

De tijd vliegt en na de tweede koffieronde gaan we naar de volgende ruimte waar goud van oud op speakergebied staat opgesteld. 
De Gale luidsprekers doen mij denken aan de tijd dat ik regelmatig een audiozaak een bezoek bracht die ze had staan in de winkel. 
De verschijning is opvallen en tegelijker tijd draagt juist het design voor mij zo’n grote eeuwigheidswaarde in zich, dat ik plots al een beeld op mijn netvlies heb hoe ik zoiets zelf zou plaatsen. 
De droom verdwijnt als de eerste tonen klinken. 

Het systeem klinkt erg dynamisch.  Opnameverschillen klinken op dit systeem veel uitgesprokener dan op de eerder beluisterde speakers. 
De controle in het laag is er niet altijd, mede omdat de vloer een duit in het zakje doet. 
Lopend door de ruimte blijkt duidelijk dat pal voor de rechter speaker de vloer meedoet omdat het kriebelt onder mijn zolen als ik op dat punt sta.
 

Foto: Richard Kuipers Photography

Zittend in de luisterstoel krijg ik een beter beeld van wat deze luidspreker kan, zoveel jaar na dato, beter dan welke andere plek in de ruimte dan ook.  Zelf zou ik de speakers wellicht nog iets dichter op elkaar zetten en zeker nog iets meer naar de luisterzetel halen. 
Dit levert meer direct geluid op en daarmee verdwijnen misschien ook wel de wat vertroebelende ruimtekenmerken.

We gaan verder met muziek.  De ene keer middels cd en de andere keer middels het hanteren van de I-pad. 
We luisteren tussendoor even naar de reeds bekende Hivi B3S breedbanders, niks mis mee, en stomen door met de Gale luidsprekers.
Die zien er na de recente opknapbeurt echt geweldig strak en stralend uitzien. 

Uiteindelijk maak ik aan het eind van de middag mijn optelsom en ben benieuwd wat de keuze van de gastheer zou zijn als hij uit deze verzameling apparatuur/ sets er eentje zou moeten kiezen.

Ik zou zelf met die keuze kunnen leven al moet ik wel zeggen dat ik als romaticus ook oud zou kunnen worden met die oudjes, die zo schitteren en een groot onderscheidend vermogen hebben de verschillen in opnames aan de dag te leggen. 

We nemen afscheid, spreken de dank uit voor de aangename middag en de wens elkaar op een andere plek in dit land weer eens te treffen. 
Daarna begeven ons weer naar beneden. 

Wat kan audio enorm boeien of boeit de hobby nou juist even meer in het juiste gezelschap?  Of is het de nieuwe muziek die de oprechte audiofiel weer een hernieuwde impuls geeft zich bezig te houden met deze hobby?  Of ………………..?  Ik staak mijn mijmeringen. 

Het gaat er vast om dat je mateloos geniet!  Waarvoor dank aan Kevin en Larissa!



Met oprechte hifigroet,

Hififreak




©  www.hififreak.nl
« Laatst bewerkt op: 04 mei 2014, 12:19:01 door Hififreak »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Dynky

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 419
  • be surprised, time after time
leest erg prettig weg HF, maar ik zie alleen maar kruisjes ipv foto's, of ligt dat aan mij(n PC)?
Since light travels faster than sound, people usually appear bright...until you hear them speak.

2747 albums (and counting...) + some toys to enjoy them

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Dat klinkt als een goede zaterdagbesteding :)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
leest erg prettig weg HF, maar ik zie alleen maar kruisjes ipv foto's, of ligt dat aan mij(n PC)?

Mijn fout.  Ik had de boel aangemaakt op een afgescheiden plaats en de plaatjes zijn dan niet zichtbaar.  Nu naar ik hoop wel!


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Mooi geschreven en goed te volgen verhaal weer en dit met dito foto's ;D
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Zijn die grote plaatjes van jou? 
Zo ja, dan zal ik dat vermelden in het bericht.  ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Zijn die grote plaatjes van jou? 
Zo ja, dan zal ik dat vermelden in het bericht.  ;)

De twee overzicht foto's van beide sets zijn idd van mijn hand...
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.089
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Leuk verslag van een ongetwijfeld mooie dag.
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Waarde heren Freaks, beste Hifi en Audio,

Laat ik aanvangen te zeggen dat het genoegen geheel wederzijds is geweest. Het gezelschap, aangevuld met onze gezamelijke voorliefde voor audio en muziek, hebben het een gedenkwaardige middag gemaakt.

Het bovenstaande verhaal drukt in essentie uit hoe wij de dag hebben ervaren, waarvoor dank.  ;)
Toch willen wij één kanttekening maken bij de titel. Wij voelen ons bevoorrecht in postcodegebied 2566 te mogen resideren ipv in 2583. Duindorp mag dan op een steenworp afstand liggen, maar onze officiële vestigingsplaats mogen wij "de Vogelwijk" noemen.  ;D

Terug naar de belevingen van gisteren. Het was al weer enige tijd geleden dat wij alle vier de sets op een en dezelfde dag hebben aan de tand hebben kunnen voelen. 's Avonds kwamen wij al memorerend tot de conclusie dat wij ons in een luxe positie bevinden met zoveel mogelijkheden om van de door ons zo geliefde muziek te kunnen genieten. Hiermee kom ik ook gelijk op de vraag welke Hififreak mij voorschotelde; "Als je één set zou mogen behouden, welke zou dat dan zijn?"

Ik antwoordde heel resoluut dat Rotella en de GX100's mochten blijven. Na een nachtje slapen ben ik daar echter niet meer zo zeker van. Het simpele feit is dat ik domweg niet zou kunnen kiezen. Elke set heeft namelijk zijn absolute charme en specifieke kwaliteiten. Wat mij vooral aan het twijfelen heeft gebracht zijn de luisterervaringen de de daaropvolgende feedback over de Gale's. We zijn het er alle vier over eens dat het weergevers zijn met een enorme potentie. De zijn ongenadig voor een opname van mindere kwaliteit, maar laten een goede opname schitteren zoals ik nog nooit ervaren heb. Hierdoor ben ik in positieve zin geprikkeld om eens aan de slag te gaan met de plaatsing in de ruimte, om te bezien of het totaalplaatje te polijsten is. Gelukkig had de vraag een hypothetisch karakter en kan ik het vraagstuk nog even op mij in laten werken.  :sceptic:


Kortom, een zeer geslaagde middag die ook ons weer heeft onder gedompeld in de geneugten van onze fantastische hobby.

Audiofreak en Hififreak, nogmaals bedankt voor jullie gezellige, oprechte en vooral enthousiaste aanwezigheid!  :yeah:


#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
De titel was meer een knipoog n.a.v. de opmerkingen van je betere helft.
Ik zal nooit zo expliciet zijn in het duiden van de plaats waar ik te gast ben geweest.  ;)

Mooi, die twijfel.  Het houdt de fakkel brandend.   ;D


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Mooi verslag heren. Wat ik ook erg mooi vind om te horen is dat er gewoon geen absolute winnaar is. Iedere set heeft zo zijn eigen charme. Het is allemaal niet zo zwart-wit zoals we uit puur technisch oogpunt weleens denken...

Weer bedankt voor het delen!
Science is no democracy

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Mooi verslag heren. Wat ik ook erg mooi vind om te horen is dat er gewoon geen absolute winnaar is. Iedere set heeft zo zijn eigen charme. Het is allemaal niet zo zwart-wit zoals we uit puur technisch oogpunt weleens denken...

Weer bedankt voor het delen!


zonder dit topic al te veel willen vervuilen kun je hier lezen dat het mijns inziens ook grotendeels met smaak te maken heeft...
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
De titel was meer een knipoog n.a.v. de opmerkingen van je betere helft.
Ik zal nooit zo expliciet zijn in het duiden van de plaats waar ik te gast ben geweest.  ;)

Mooi, die twijfel.  Het houdt de fakkel brandend.   ;D

Aha, mijn wederhelft attendeerde mij daar zojuist ook al op.  ;D

Dat het de fakkel brandend houdt kon ik niet meer met je eens zijn overigens.  ;)

Al vanaf 08:00uur vanochtend zijn we weer volop met de geneugten van onze hobby bezig.  :yeah:
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Mooi verslag.
Leuk ook dat je verschillende luidsprekers kunt beluisteren,lekker spelen.
Het ziet er allemaal prachtig uit.
Ik mag mij verheugen op een bezoek ergens in Juni van Hififreak en Audiofreak.
Mochten er nog meer geintresseerden zijn u zijt welkom.

I love vintage.

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Een zeer lezenswaardig verslag. Dank!