Auteur Topic: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren  (gelezen 150883 keer)

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren
« Reactie #15 Gepost op: 01 mei 2014, 14:28:45 »
Wat ik wel vind is dat je bij de weergave van een lp je zeker een zeer goede draaitafel nodig bent met een goede arm en element.
Dat is direct behoorlijk prijzig en staat niet in verhouding wat je voor een redelijke dac of cd speler moet neerleggen.
Ik vind dat in de witgoed zaken destijds (voor de komst van de cd) waardeloze draaitafels zijn verkocht, voor dat geld is er best een goede te maken namelijk.
Het is geen wonder dat met de komst van de cd iedereen daar dan zo van onder de indruk was en men masaal overschakelde naar de cd.
Dit had dus helemaal niet het geval hoeven te zijn, de cd had zelfs de ondergang kunnen vinden destijds omdat de D/A conversie nog niet je van het was.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren
« Reactie #16 Gepost op: 01 mei 2014, 15:47:51 »
Ik lees hier iets over dat de D A conversie destijds nog niet zo goed was.

Daar ben ik het niet mee eens.
Er is hier iemand die helemaal gek is van zijn NOSDAC . Dat is een Non Oversampling Dac.

Mijn Philips CD100 heeft ook een NOSDAC onder de kap.

De CD zou niet het onderspit delven door de kwaliteit van de DAC.
Het zijn de muziekproducenten die de te behalen kwaliteit niet gebruiken maar misbruiken.

Ik blijf er bij dat je met de beste platenspeler die er te vinden of te maken is nooit en te nimmer aan de kwaliteit van een CD speler komt.
Voorop gesteld dat we een buitengewoon goede opname hebben en op de plaat en de CD staat exact dezelfde master dan wint de CD speler met vlag en wimpel.

Buiten kijf dat een LP ook heel erg mooi kan klinken. Maar..........................

                              Platenspeler                           CD speler
Ruis                        veel                                       bijna niets
vervorming              veel                                       0,00 bijna niks
dynamiek                beperkt                                  groot
kanaalscheiding       beperkt                                  kan niet beter
gelijkloop                goed                                      perfect
frequentieweergave niet gelijk                               tussen 20 Hz en 20.000 Hz perfect recht
Slijtage schijf           ja                                          nee

Als het puur om de mogelijke kwaliteit gaat moeten we toch niet meer met een naald een vinyl schijf met groeven gaan aftasten?  Dan gaan we toch met een Laser putjes uitlezen.

het is jammer dat de CD ons door de schuld van de muziekindustrie niet heeft gebracht wat we zouden kunnen hebben.
Dat is denk ik de reden dat we nog steeds platen draaien. Er staat veel goede en goed geproduceerde muziek op platen. Zodra een of andere geldwolf denkt een goede master te moeten verpesten omdat het harder en dikker moet klinken om op CD te verkopen kun je beter de plaat blijven draaien met de originele master er op.

Marcel
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2014, 16:34:06 door Marcel Dali »
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren
« Reactie #17 Gepost op: 01 mei 2014, 16:09:40 »
Ook ik heb Fritz wel eens gesproken (en zijn werk beluisterd) en de beste man heeft een zeer uitgesproken mening over zijn eigen werk en dat van collega opname mensen. Hiermee aangevend dat ook Fritz vanuit zijn eigen referentie praat en van daaruit ook aan de knoppen draait. Of de uitkomst hiervan mij bevalt...mwahhh..niet altijd.

* Ik ben even de weg kwijt of deze opmerking in dit draadje thuishoort.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren
« Reactie #18 Gepost op: 01 mei 2014, 16:29:00 »
Als bestaande lp uit de jr 60 70 of 80 opnieuw geremasterd worden met de originele banden van toen,en of dat nu de beac boy'

Abba of elton john is,dan blijft de lp zwaar achter.

Mijn laatste draaitafel was een vrij prijzige linn,en een van mijn laatste lp's was er een van ry cooder.en het was toen al zo

1 x in de week een zuipmiddag en als je dan 5 halve liters bier achter de kiezen had,dan ging het wel is mis met de naald op de

plaat.Dan is het ook nog zo dat als je de plaat 20x gedraaid had ging die uiteindelijk de kliko in.

Ik weet dat er nu draaifanaten zijn,die allemaal secondshands lp's draaien met veel krasjes en bijgeluiden,en dat vinden

ze dan prachtig en romantisch.Tja tis een apart soort deze draaifanaten.Maar er is eigenlijk niets onder de zon,want ik ken er

een paar die draaiden in de jr 70 nog met die platen uit de jr 30 van bakeliet.
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren
« Reactie #19 Gepost op: 01 mei 2014, 16:30:48 »
Ik heb je mee mogen maken. Boven de zestig zijn het bijna allemaal romantici.   ;)

 ;D


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren
« Reactie #20 Gepost op: 01 mei 2014, 16:44:42 »
Ik heb je mee mogen maken. Boven de zestig zijn het bijna allemaal romantici.   ;)

 ;D

Ga dat mijn vrouwtje maar uitleggen,die vind mij maar een knalharde onromantische realist.
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren
« Reactie #21 Gepost op: 01 mei 2014, 16:47:57 »
Nee joh, ruwe bolster blanke pit. 

Ze wil echter dat je een ietsiepietsie attenter wordt.

Tenminste, dat vertrouwde ze me tijdens ons onderonsje toe.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren
« Reactie #22 Gepost op: 01 mei 2014, 17:14:32 »
Nee joh, ruwe bolster blanke pit. 

Ze wil echter dat je een ietsiepietsie attenter wordt.

Tenminste, dat vertrouwde ze me tijdens ons onderonsje toe.   ;)

Zo zo, en achter mijn rug om die onderonjes,volgende keer toch jouw beter in de gaten houden!
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren
« Reactie #23 Gepost op: 01 mei 2014, 17:18:48 »
Als het puur om de mogelijke kwaliteit gaat moeten we toch niet meer met een naald een vinyl schijf met groeven gaan aftasten?  Dan gaan we toch met een Laser putjes uitlezen.
Het is jammer dat de CD ons door de schuld van de muziekindustrie niet heeft gebracht wat we zouden kunnen hebben. Dat is denk ik de reden dat we nog steeds platen draaien. Er staat veel goede en goed geproduceerde muziek op platen. Zodra een of andere geldwolf denkt een goede master te moeten verpesten omdat het harder en dikker moet klinken om op CD te verkopen kun je beter de plaat blijven draaien met de originele master er op.

Marcel
Hoezo heeft de cd niet gebracht wat we zouden kunnen hebben? Dat ding gaat al 32 jaar mee. De LP, toen de cd kwam, niet veel langer. Dat we nog steeds LP's draaien is nostalgie, de opa's draaien LP's de kleinkinderen zien en horen dat. Alles wat eens geweest is komt een keer terug, zie Quick voetbalschoenen etc,etc. Draaitafels staan bij bosjes op zolder en zijn dus voorhanden. LP's zijn/waren goedkoop in de aanschaf, dozen vol op de rommelmarkten, alle genres.
Dat de CD nu op z'n retour is komt omdat alles digitaal via de computer binnen te krijgen is en het grote gros van de mensen het niet interesseert hoe het klinkt, als er maar geluid uitkomt. De enigste keer dat men goede kwaliteit hoort is bij een crematie. Dan wordt er gezegd:  "t was of Ede Staal in de zaal stond te zingen". Als je dan zegt dat het thuis ook zo kan zegt men: " Oo, veel te duur, niks voor ons" en " wanneer moet ik luisteren dan"
Voor de meesten van ons is muziek hobby, voor 98% ( ?) van de mensen niet. Vroeger was de doelgroep voor muziek groter omdat muziek en het ding waar het op staat lijfelijk aanwezig moest zijn, er moest iets gedraaid worden ( geen harde schijf). Men wil wel muziek om zich heen maar echt luisteren niet.
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2014, 23:23:09 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren
« Reactie #24 Gepost op: 01 mei 2014, 17:22:43 »
Als het puur om de mogelijke kwaliteit gaat moeten we toch niet meer met een naald een vinyl schijf met groeven gaan aftasten?  Dan gaan we toch met een Laser putjes uitlezen.
Het is jammer dat de CD ons door de schuld van de muziekindustrie niet heeft gebracht wat we zouden kunnen hebben. Dat is denk ik de reden dat we nog steeds platen draaien. Er staat veel goede en goed geproduceerde muziek op platen. Zodra een of andere geldwolf denkt een goede master te moeten verpesten omdat het harder en dikker moet klinken om op CD te verkopen kun je beter de plaat blijven draaien met de originele master er op.

Marcel
Hoezo heeft de cd niet gebracht wat we zouden kunnen hebben? Dat ding gaat al 32 jaar mee. De LP, toen de cd kwam, niet veel langer. Dat we nog steeds LP's draaien is nostalgie, de opa's draaien LP's de kleinkinderen zien en horen dat. Alles wat eens geweest is komt een keer terug, zie Quick voetbalschoenen etc,etc. Draaitafels staan bij bosjes op zolder en zijn dus voorhanden. LP's zijn/waren goedkoop in de aanschaf, dozen vol op de rommelmarkten, alle genres.
Dat de CD nu op z'n retour is komt omdat alles digitaal te krijgen is en het grote gros van de mensen het niet interesseert hoe het klinkt, als er maar geluid uitkomt. De enigste keer dat men goede kwaliteit hoort is bij een crematie. Dan wordt er gezegd:  "t was of Ede Staal in de zaal stond te zingen". Als je dan zegt dat het thuis ook zo kan zegt men: " Oo, veel te duur, niks voor ons"

Ik hoop van harte dat jij dit jaar de oudejaarsconference mag doen RenĂ©!  ;D
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren
« Reactie #25 Gepost op: 01 mei 2014, 22:44:59 »
Ik lees hier iets over dat de D A conversie destijds nog niet zo goed was.

Daar ben ik het niet mee eens.
Er is hier iemand die helemaal gek is van zijn NOSDAC . Dat is een Non Oversampling Dac.

Mijn Philips CD100 heeft ook een NOSDAC onder de kap.

De CD zou niet het onderspit delven door de kwaliteit van de DAC.
Het zijn de muziekproducenten die de te behalen kwaliteit niet gebruiken maar misbruiken.

Ik blijf er bij dat je met de beste platenspeler die er te vinden of te maken is nooit en te nimmer aan de kwaliteit van een CD speler komt.
Voorop gesteld dat we een buitengewoon goede opname hebben en op de plaat en de CD staat exact dezelfde master dan wint de CD speler met vlag en wimpel.

Buiten kijf dat een LP ook heel erg mooi kan klinken. Maar..........................

                              Platenspeler                           CD speler
Ruis                        veel                                       bijna niets
vervorming              veel                                       0,00 bijna niks
dynamiek                beperkt                                  groot
kanaalscheiding       beperkt                                  kan niet beter
gelijkloop                goed                                      perfect
frequentieweergave niet gelijk                               tussen 20 Hz en 20.000 Hz perfect recht
Slijtage schijf           ja                                          nee

Als het puur om de mogelijke kwaliteit gaat moeten we toch niet meer met een naald een vinyl schijf met groeven gaan aftasten?  Dan gaan we toch met een Laser putjes uitlezen.

het is jammer dat de CD ons door de schuld van de muziekindustrie niet heeft gebracht wat we zouden kunnen hebben.
Dat is denk ik de reden dat we nog steeds platen draaien. Er staat veel goede en goed geproduceerde muziek op platen. Zodra een of andere geldwolf denkt een goede master te moeten verpesten omdat het harder en dikker moet klinken om op CD te verkopen kun je beter de plaat blijven draaien met de originele master er op.

Marcel


Jonge jonge Marcel, ik schiet er bijna van in de lach hoe jij de vergelijking maakt tussen een LP en CD.
Je hebt blijkbaar nog nooit een goede draaitafel gehoort.
Ik zal het direct even bewijzen door iets up te loaden.
Een wave file van Dub Syndicate, tunes from the missing channel.

http://www.datafilehost.com/d/abcdc4db

Aan het begin van de opname heb ik er per ongeluk een reverb op staan, wel lachen, maar dan hoor je duidelijk dat het een plaat is.
Het was een tweede hands LP trouwens, dus hij kraakt wat meer, expres zodat je hoort dat het vinyl is.
Ik kan ook wel iets posten waar je niks hoort, geen kraak en ruis, maar dan geloof je mij niet ben ik bang.


:rofl:
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2014, 22:46:42 door Epimetheus »
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren
« Reactie #26 Gepost op: 01 mei 2014, 23:19:41 »
Hier nog een upload.
Het eerste nummer is bijna storings vrij, het tweede is een maxi single die ik er even bij op moest zetten.
Ik moet er al bij zeggen dat ik al op de kwaliteit van de perzing let, en vooral of de master wel goed gesneden is.
Ik had veel underground muziek en die hebben niet altijd het geld voor de beste apparatuur natuurlijk, tenminste de uitgevers er van dan.
Grote labels klinken beter.
Ik had een plaat van island records en daar zat maar 1 tik op, voor de rest niks.
Ik baalde flink toen ik ontdekte dat er een tik op zat, ook nog precies tussen twee nummers.
Opgenomen met een Linn Axis, Linn K9 element,Cyrus Pre Amp en een geluidskaart van Creative.

http://www.datafilehost.com/d/6c955168
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

PieterdeTweeter

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 414
Re: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren
« Reactie #27 Gepost op: 01 mei 2014, 23:57:04 »
Ik lees hier iets over dat de D A conversie destijds nog niet zo goed was.

Daar ben ik het niet mee eens.
Er is hier iemand die helemaal gek is van zijn NOSDAC . Dat is een Non Oversampling Dac.

Mijn Philips CD100 heeft ook een NOSDAC onder de kap.

De CD zou niet het onderspit delven door de kwaliteit van de DAC.
Het zijn de muziekproducenten die de te behalen kwaliteit niet gebruiken maar misbruiken.

Ik blijf er bij dat je met de beste platenspeler die er te vinden of te maken is nooit en te nimmer aan de kwaliteit van een CD speler komt.
Voorop gesteld dat we een buitengewoon goede opname hebben en op de plaat en de CD staat exact dezelfde master dan wint de CD speler met vlag en wimpel.

Buiten kijf dat een LP ook heel erg mooi kan klinken. Maar..........................

                              Platenspeler                           CD speler
Ruis                        veel                                       bijna niets
vervorming              veel                                       0,00 bijna niks
dynamiek                beperkt                                  groot
kanaalscheiding       beperkt                                  kan niet beter
gelijkloop                goed                                      perfect
frequentieweergave niet gelijk                               tussen 20 Hz en 20.000 Hz perfect recht
Slijtage schijf           ja                                          nee

Als het puur om de mogelijke kwaliteit gaat moeten we toch niet meer met een naald een vinyl schijf met groeven gaan aftasten?  Dan gaan we toch met een Laser putjes uitlezen.

het is jammer dat de CD ons door de schuld van de muziekindustrie niet heeft gebracht wat we zouden kunnen hebben.
Dat is denk ik de reden dat we nog steeds platen draaien. Er staat veel goede en goed geproduceerde muziek op platen. Zodra een of andere geldwolf denkt een goede master te moeten verpesten omdat het harder en dikker moet klinken om op CD te verkopen kun je beter de plaat blijven draaien met de originele master er op.

Marcel


Jonge jonge Marcel, ik schiet er bijna van in de lach hoe jij de vergelijking maakt tussen een LP en CD.
Je hebt blijkbaar nog nooit een goede draaitafel gehoort.
Ik zal het direct even bewijzen door iets up te loaden.
Een wave file van Dub Syndicate, tunes from the missing channel.

http://www.datafilehost.com/d/abcdc4db

Aan het begin van de opname heb ik er per ongeluk een reverb op staan, wel lachen, maar dan hoor je duidelijk dat het een plaat is.
Het was een tweede hands LP trouwens, dus hij kraakt wat meer, expres zodat je hoort dat het vinyl is.
Ik kan ook wel iets posten waar je niks hoort, geen kraak en ruis, maar dan geloof je mij niet ben ik bang.


:rofl:
Ik lach een stuk minder hard dan Epi. Mijn platenspeler heb ik ooit weggedaan, omdat ik helemaal gestoord werd van de ruis, het tikken, het knetteren,enz.
Een jaar of vier geleden ben ik begonnen om een set samen te stellen. Ik kwam in een winkel waar ik een lp zag staan die ik nog kende. De winkelier bood aan om hem eens op te zetten. Waarschijnlijk heb ik met open mond zitten luisteren, want het klonk beter dan de cd's waar we eerder naar hadden zitten luisteren. Hoe kan dat? Om te beginnen heb je een platenwasser nodig. Daarmee ben je voor 90% van het tikken en ruisen af. Verder heb je een echt goede phonoversterker (MC-element) nodig. Die had ik voorheen ook niet. Dan nog slechts ;D een goed loopwerk, een goede arm en een goed element. Inmiddels ben je de nodige duizenden euro's verder.
Sindsdien heb ik aan veel mensen gevraagd, hoe het kan dat een achterlijk naaldje wat in een groef heen en weer slingert, natuurlijker (want dat is het verschil) klinkt dan digitaal. Volgens iedereen: omdat er niets omgezet hoeft te worden.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren
« Reactie #28 Gepost op: 02 mei 2014, 00:27:02 »
Natuurlijk vindt er wel een vertaalslag plaats.

Ik heb een aantal peperdure analoge combinaties gehoord die zo strak als "digitaal"  klonken. 
De laatste combi was een SME 20 platenspeler met een, ik meen, series V arm en een Van Den Hul black beauty element.
MC versterking werd verzorgd door Van den Hul "The Grail".

Voorversterking was Van den Hul/Array geval, eindversterkers Spectral type DMA 360 en luidsprekers Wilson MAXX 3.

Daar kreeg ik geen "analogue fealing" van en de eigenaar ook niet, die overgens van mening was dat dat juist niet moest.

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

PieterdeTweeter

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 414
Re: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren
« Reactie #29 Gepost op: 02 mei 2014, 00:50:14 »
Natuurlijk vindt er wel een vertaalslag plaats.

Ik heb een aantal peperdure analoge combinaties gehoord die zo strak als "digitaal"  klonken. 
De laatste combi was een SME 20 platenspeler met een, ik meen, series V arm en een Van Den Hul black beauty element.
MC versterking werd verzorgd door Van den Hul "The Grail".

Voorversterking was Van den Hul/Array geval, eindversterkers Spectral type DMA 360 en luidsprekers Wilson MAXX 3.

Daar kreeg ik geen "analogue fealing" van en de eigenaar ook niet, die overgens van mening was dat dat juist niet moest.

Groet, Mark
Jammer dat iemand na 200.000 uitgegeven te hebben niet tevreden is. Misschien lag het aan de combinatie en/of de akoestiek.