Auteur Topic: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren  (gelezen 151694 keer)

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren
« Reactie #60 Gepost op: 02 mei 2014, 13:38:36 »
Ik vind dat Marcel met die zogenaamde kille cijfertjes als een verkoper klinkt die je een cd speler wil aansmeren in een witgoed zaak.
De vergelijking die je maakt Marcel gaat alleen op voor al die rotzooi draaitafels die van plastic gemaakt zijn die toen niet meer kosten dan 300 gulden, ook daarboven trouwens. Van Sony, Philips, Sharp enz.
Ik noem het de rommel, rammel resoneer troep.
Op die manier vind ik je gelijk hebben, dan is de cd altijd beter ja.
Dat die verkoper toen zei dat bij een LP er niks hoeft omgezet te worden is helemaal waar.
Hij doelde vast op het digitale probleem om er weer een analoog signaal van te maken.
In veel gevallen klinkt een LP gewoon beter omdat het vergelijk dan is gemaakt met een rotzooi D/A converter.
Maar ook in veel gevallen klinkt een CD beter omdat het gaat om een rotzooi phono voorversterker ed.
De discussie is dan ook helemaal relatief hoe je dit zogenaamd aan die kille cijfertjes wil koppelen (groet Jacco).
Het gaat om de kunde hoe iemand een goede phono voorversterker heeft bedacht, en of een goede D/A conversie.
Die zogenaamde cijfertjes zeggen helemaal niks, in het echt gaat het om een bijna onhoorbaar verschil.
Dan moet je set al heel goed zijn om dat te horen.
Maar des al niet te min, als je alles goed doet klinkt een Digitale weergave beter, net even een iets meer direct sound idee, en vooral een meer crisp hoog.
Dat kun je goed horen in mijn opnames, als je wat gekraak hoort van de naald klinkt dat veel crisper dan wanneer het op de plaat zelf opgenomen zou zijn.
De beperking zit hem niet meer in de naald, element ed maar in de tekortkomingen van het medium vinyl zelf.
Als je dat crispe gekraak van stofjes ed zou opnemen en daarvan een plaat laat persen is het crispe er van gegerandeerd weg.
Dat gekraak en getik valt ook reuze mee trouwens, alleen echte krassen hoor je goed, of af en toe een beschadiging, een ingedroogt stukje speeksel of iets dergelijk.
Zoveel geluid haalt dat Linn K9 element uit de plaat, je hoort amper gekraak of geruis, S/N ratio is gewoon te hoog.
Dat ligt wel even anders bij die witgoed platen spelers.
Ik nam trouwens ook altijd direct mijn platen op tape op.
Misschien heb ik daar ook nog wel een wave file van, wat het hoorbaar verschil dan is, maar misschien is het ook wel verloren gegaan trouwens.

   
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2014, 13:48:53 door Epimetheus »
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren
« Reactie #61 Gepost op: 02 mei 2014, 13:50:52 »
Maar des al niet te min, als je alles goed doet klinkt een Digitale weergave beter, net even een iets meer direct sound idee, en vooral een meer crisp hoog.

De hoge tonen van een plaat slijten al heen snel en hoe vaker je eenplaat draait hoe doffer hij gaat klinken.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.111
Re: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren
« Reactie #62 Gepost op: 02 mei 2014, 13:55:25 »
In Sneek verkopen ze geen witgoed rotzooi platenspelers.
Daar heb ik zitten luisteren.
Daar verkoopt iemand hele erge goede platenspelers.  Henk weet waar hij het over heeft.

Dank voor het compliment Epimetheus.

Een kanttekening toch nog omdat ik het niet laten kan.
Een Linn K9 element haalt zoveel geluid van de plaat en  heeft een dusdanig goede S/N ratio dat je geen gekraak of ruis hoort?  Ook de beschadigingen en vuiltjes en eigen ruis op de plaat niet?   :think:
Je bedoelt wellicht wat anders dan je schrijft of wat ik begrijp.

Groeten

Marcel

Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren
« Reactie #63 Gepost op: 02 mei 2014, 13:59:53 »
Maar des al niet te min, als je alles goed doet klinkt een Digitale weergave beter, net even een iets meer direct sound idee, en vooral een meer crisp hoog.

De hoge tonen van een plaat slijten al heen snel en hoe vaker je eenplaat draait hoe doffer hij gaat klinken.

Dat zal best ja, maar deze opnames van mij zijn van platen die niet veel gedraait zijn dus.
Toch is die kwaliteit niet te perzen, dat licht aan het zachte vinyl.
Ik mag het niet met zekerheid zeggen maar dat weet ik wel zeker.
De beperking is het vinyl zelf, niet meer de weergave apparatuur.
Met zo een draaitafel ga je ook direct letten op de kwaliteit van de plaat, perzing en of hij goed gesneden is.
Dat is ook al een beperking van het medium, dat heeft digitaal gelukkig niet.
Ik ben ook dolblij dat die klote perzings van mij nu eindelijk omgezet zijn naar digitaal vanaf master tape.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren
« Reactie #64 Gepost op: 02 mei 2014, 14:02:04 »
In Sneek verkopen ze geen witgoed rotzooi platenspelers.
Daar heb ik zitten luisteren.
Daar verkoopt iemand hele erge goede platenspelers.  Henk weet waar hij het over heeft.

Dank voor het compliment Epimetheus.

Een kanttekening toch nog omdat ik het niet laten kan.
Een Linn K9 element haalt zoveel geluid van de plaat en  heeft een dusdanig goede S/N ratio dat je geen gekraak of ruis hoort?  Ook de beschadigingen en vuiltjes en eigen ruis op de plaat niet?   :think:
Je bedoelt wellicht wat anders dan je schrijft of wat ik begrijp.

Groeten

Marcel

Nee, echt waar.
Luister dan nog eens goed naar die opnames, je hoort amper groefruis.
Ik denk dat je meer ruis hoort van je versterker zelf.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren
« Reactie #65 Gepost op: 02 mei 2014, 14:09:47 »
Over het algemeen heb ik slechte ervaringen met vinyl rips (in vergelijking tot de cd rip).
Het enige voorbeeld dat ik ken van een goede vinyl rip is de 24/96 rip van de Rage against the machines discography die op het net circuleert.

99% van de keren kun je beter de digitale versie downloaden (en niet de vinyl rip).
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren
« Reactie #66 Gepost op: 02 mei 2014, 14:14:35 »
Zo..vorige week een rip van The XX beluisterd..pffff...daar werd ik niet vrolijk van.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

PieterdeTweeter

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 414
Re: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren
« Reactie #67 Gepost op: 02 mei 2014, 14:18:36 »
Iedereen vertelt n.a.v. zijn eigen ervaringen. Maar we hebben vast niet allemaal dezelfde ervaringen. Praten we wel allemaal over hetzelfde?
Dat alleen al maakt het moeilijk.

Misschien wordt het duidelijker als er aangegeven wordt om welke apparatuur het gaat;
Een Linn LP12 draaitafel met een Benz Ace element (samen € 16.000,00) klonk natuurlijker dan een Audio Research CD-speler van € 6500,00
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2014, 14:25:21 door PieterdeTweeter »

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren
« Reactie #68 Gepost op: 02 mei 2014, 14:20:13 »
He Pietert, goed dat je er bent. Ik vroeg (weer) welke apparatuur je gebruikt.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

PieterdeTweeter

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 414
Re: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren
« Reactie #69 Gepost op: 02 mei 2014, 14:27:47 »
Ik vind dat Marcel met die zogenaamde kille cijfertjes als een verkoper klinkt die je een cd speler wil aansmeren in een witgoed zaak.
De vergelijking die je maakt Marcel gaat alleen op voor al die rotzooi draaitafels die van plastic gemaakt zijn die toen niet meer kosten dan 300 gulden, ook daarboven trouwens. Van Sony, Philips, Sharp enz.
Ik noem het de rommel, rammel resoneer troep.
Op die manier vind ik je gelijk hebben, dan is de cd altijd beter ja.
Dat die verkoper toen zei dat bij een LP er niks hoeft omgezet te worden is helemaal waar.
Hij doelde vast op het digitale probleem om er weer een analoog signaal van te maken.
In veel gevallen klinkt een LP gewoon beter omdat het vergelijk dan is gemaakt met een rotzooi D/A converter.
Maar ook in veel gevallen klinkt een CD beter omdat het gaat om een rotzooi phono voorversterker ed.
De discussie is dan ook helemaal relatief hoe je dit zogenaamd aan die kille cijfertjes wil koppelen (groet Jacco).
Het gaat om de kunde hoe iemand een goede phono voorversterker heeft bedacht, en of een goede D/A conversie.
Die zogenaamde cijfertjes zeggen helemaal niks, in het echt gaat het om een bijna onhoorbaar verschil.
Dan moet je set al heel goed zijn om dat te horen.
Maar des al niet te min, als je alles goed doet klinkt een Digitale weergave beter, net even een iets meer direct sound idee, en vooral een meer crisp hoog.
Dat kun je goed horen in mijn opnames, als je wat gekraak hoort van de naald klinkt dat veel crisper dan wanneer het op de plaat zelf opgenomen zou zijn.
De beperking zit hem niet meer in de naald, element ed maar in de tekortkomingen van het medium vinyl zelf.
Als je dat crispe gekraak van stofjes ed zou opnemen en daarvan een plaat laat persen is het crispe er van gegerandeerd weg.
Dat gekraak en getik valt ook reuze mee trouwens, alleen echte krassen hoor je goed, of af en toe een beschadiging, een ingedroogt stukje speeksel of iets dergelijk.
Zoveel geluid haalt dat Linn K9 element uit de plaat, je hoort amper gekraak of geruis, S/N ratio is gewoon te hoog.
Dat ligt wel even anders bij die witgoed platen spelers.
Ik nam trouwens ook altijd direct mijn platen op tape op.
Misschien heb ik daar ook nog wel een wave file van, wat het hoorbaar verschil dan is, maar misschien is het ook wel verloren gegaan trouwens.

 
Het probleem bij digitaal zou in de omzetting van digitaal naar analoog zitten. Bij een platenspeler is alles al analoog.
Schiet mij niet dood, want ik ben a-technisch.
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2014, 16:21:27 door PieterdeTweeter »

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren
« Reactie #70 Gepost op: 02 mei 2014, 14:45:47 »
Maar des al niet te min, als je alles goed doet klinkt een Digitale weergave beter, net even een iets meer direct sound idee, en vooral een meer crisp hoog.

De hoge tonen van een plaat slijten al heen snel en hoe vaker je eenplaat draait hoe doffer hij gaat klinken.
Kan eigenlijk ook niet anders, want het vinyl is vele malen zachter dan de diamant van het element ! Om te zien vind ik draaitafels indrukwekkender en fraaier dan een CD speler, maar er komt nogal wat voor kijken (vooral prijstechnisch) om een mooie draaitafel/arm/element en pre-preamp combinatie samen te stellen. Voor die prijs koop je een hele fraaie CD speler. Belangrijker was voor mij destijds echter het feit, dat ik mij vaak ergerde aan het getik of geruis van een aantal platen, alhoewel ik ook wel hele fraaie opnames in mijn bezit heb gehad. De plaat vind ik ook tamelijk kwetsbaar, wat niet wegneemt dat een CD ook aardig beschadigd kan raken. Mijn keuze werd vooral bepaald door het bedieningsgemak van de CD speler, de wat handzamere CD's en de totaal nieuwe techniek. Zoals reeds eerder vermeld heb ik nog weleens een poging gedaan om weer met een platenspeler aan de slag te gaan, maar daar kwam niets van terecht, omdat ik het op de keeper beschouwd toch maar een heel gedoe vond (gemakzucht misschien ?). Toch kan ik heel goed begrijpen, dat er mensen zijn die een voorliefde voor de platenspeler hebben en een ThorensTD124/II, een Garrard 301/401 of een latere Micro-Seiki BL-91 zijn voor de echte liefhebbers prachtige mechanieken om mee te werken en om naar te kijken.


renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren
« Reactie #71 Gepost op: 02 mei 2014, 14:57:54 »
He Pietert, goed dat je er bent. Ik vroeg (weer) welke apparatuur je gebruikt.
Geloof niet dat PdT helemaal begrijpt wat je bedoelt, ik probeer te helpen/bemiddelen.  Op een ander forum staat dit: Ik heb hier nu buizen monoblokken en een ss-voorversterker samen op de Millon Phantom demo's staan.Het geheel benadert m.i. (ik ben slechts een eenvoudi musicus ;)) de werkelijkheid. Eindje verder op dat Forum staat deze informatie: Voorversterker: Spectral DMC-12 Eindversterker: Dynaco Mk. III gerestaureerde monoblokken.

Ergens las ik hier dat PdT ook WdW is, die heeft/had bovenstaande staan.
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2014, 15:04:44 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren
« Reactie #72 Gepost op: 02 mei 2014, 15:03:35 »
He Pietert, goed dat je er bent. Ik vroeg (weer) welke apparatuur je gebruikt.
Geloof niet dat PdT helemaal begrijpt wat je bedoelt, ik probeer te helpen. Op een ander forum staat dit: Ik heb hier nu buizen monoblokken en een ss-voorversterker samen op de Millon Phantom demo's staan.
Het geheel benadert m.i. (ik ben slechts een eenvoudi musicus ;)) de werkelijkheid. Eindje verder op dat Forum staat deze informatie: Voorversterker: Spectral DMC-12 Eindversterker: Dynaco Mk. III gerestaureerde monoblokken

Ergens las ik hier dat PdT ook WdW is, die heeft/had bovenstaande staan.
Ge zijt een schrandere onderzoeker renes !

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren
« Reactie #73 Gepost op: 02 mei 2014, 15:04:46 »
Drrrr achteraan jongens, wie is Pieter de Tweeter ?  ;D

Ik heb ook nog een opname gevonden waar een plaat (met gekraak) met het geluid van Albert Einstein door de muziek is gemixed.
Het tweede nummer is ter vergelijk.

http://www.datafilehost.com/d/067a4087

Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren
« Reactie #74 Gepost op: 02 mei 2014, 15:06:38 »
Drrrr achteraan jongens, wie is Pieter de Tweeter ?  ;D

Ik heb ook nog een opname gevonden waar een plaat (met gekraak) met het geluid van Albert Einstein door de muziek is gemixed.
Het tweede nummer is ter vergelijk.

http://www.datafilehost.com/d/067a4087
Wie Pieter de Tweeter is kun je zo op het internet vinden Epi, pardon, Albert !