Auteur Topic: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren  (gelezen 150859 keer)

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren
« Reactie #45 Gepost op: 02 mei 2014, 09:38:20 »
Marcel, je maakt het allemaal nodeloos ingewikkeld. Je opent het ene topic na het andere. Je wilt alles betheoretiseren. Dat kan nou eenmaal niet met geluid.
Ik bedoel het positief: ga gewoon eens luisteren naar een goede cd-speler en een goede platenspeler en kies op je gehoor.
Het gaat om jou en je luistert met jouw oren.

Pieter,

Je hebt gelijk maar zo kom je rationeel niet tot de juiste keuze, emotioneel dan weer wel. Dus als dat het zwaarwegende criterium is, heb je gelijk.

Groet, Mark
Voila, volgens mij zijn we er  :)
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren
« Reactie #46 Gepost op: 02 mei 2014, 09:48:24 »
Het lijkt nu op een theoretich gevecht tussen analoog en digitaal.
Maar het gaat bij mij om de beleving.
Natuurlijk is er verschil in de weergave,bij een draaitafel gaat het om mifi.
Immers de een vind een bepaald element mooi klinken en de ander heeft een voorkeur voor een ander element.
Dus zijn verschillen tussen draaitafels onderling al groot laat staan tegenover een cd speler waar de verschillen kleiner zijn.
De ts vraagt om verschillen in geluid en digitaal,dan moet men niet gaan twisten over wat het beste is.
I love vintage.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren
« Reactie #47 Gepost op: 02 mei 2014, 10:19:36 »
Marcel, je maakt het allemaal nodeloos ingewikkeld. Je opent het ene topic na het andere. Je wilt alles betheoretiseren. Dat kan nou eenmaal niet met geluid.
Ik bedoel het positief: ga gewoon eens luisteren naar een goede cd-speler en een goede platenspeler en kies op je gehoor.
Het gaat om jou en je luistert met jouw oren.

Pieter,

Je hebt gelijk maar zo kom je rationeel niet tot de juiste keuze, emotioneel dan weer wel. Dus als dat het zwaarwegende criterium is, heb je gelijk.

Groet, Mark
Voila, volgens mij zijn we er  :)

Ja , volgens mij ook.

Ja maar , ja maar , ja maar.   ;D

Marcel

Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren
« Reactie #48 Gepost op: 02 mei 2014, 10:23:44 »
Het lijkt nu op een theoretich gevecht tussen analoog en digitaal.
Maar het gaat bij mij om de beleving.
Natuurlijk is er verschil in de weergave,bij een draaitafel gaat het om mifi.
Immers de een vind een bepaald element mooi klinken en de ander heeft een voorkeur voor een ander element.
Dus zijn verschillen tussen draaitafels onderling al groot laat staan tegenover een cd speler waar de verschillen kleiner zijn.
De ts vraagt om verschillen in geluid en digitaal,dan moet men niet gaan twisten over wat het beste is.

We moeten niet gaan twisten over wat het beste is.  Het gaat om de beleving en die is het meest van belang. En daar moet en kan je geen cijfertje aan hangen.
Ik vind het zelf gewoon erg leuk om met de kille theorie bezig te zijn. Die theorie maakt wel deel uit van mijn beleving.
Het zijn uiteindelijk wel de technische kastjes die het ons mogelijk maken om iets te beleven.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren
« Reactie #49 Gepost op: 02 mei 2014, 10:30:15 »
Al deze jongens weten het beterder die hebben liever een platenspeler :o

http://youtu.be/xs1aUws0Lrs
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren
« Reactie #50 Gepost op: 02 mei 2014, 10:31:01 »
Die jongens hebben gewoon een prachtige hobby!  Vooral doorgaan zou ik zeggen.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren
« Reactie #51 Gepost op: 02 mei 2014, 10:32:52 »
Ja, die mannen gaan echt tot het gaatje.
Geweldig filmpje.

Als je die nog nooit gezien heb. Ga er voor zitten. En neem de tijd.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

PieterdeTweeter

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 414
Re: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren
« Reactie #52 Gepost op: 02 mei 2014, 10:46:52 »
Pieter,

Je hebt gelijk maar zo kom je rationeel niet tot de juiste keuze, emotioneel dan weer wel. Dus als dat het zwaarwegende criterium is, heb je gelijk.

Groet, Mark
Eigenlijk heeft iedereen gelijk Mark. Het gaat er om, dat ieder datgene doet wat volgens hem goed is.
Verder wil ik niet teveel van dit soort verstandige opmerkingen maken  ;D.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren
« Reactie #53 Gepost op: 02 mei 2014, 10:55:03 »
Tja er is natuurlijk een verschil tussen mening en feiten. Wanneer we objectiveren en alle voor- en nadelen afwegen is digitaal superieur. Dat wil inderdaad niet zeggen dat iedereen daar beter mee af is maar ik denk wel dat er een objectieve vergelijking mogelijk is. Dat een mening belangrijk is wil niet gelijk zeggen dat objectiveren niet mogelijk is (en niet een van de objectief gezien de betere optie is).
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

PieterdeTweeter

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 414
Re: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren
« Reactie #54 Gepost op: 02 mei 2014, 11:29:35 »
Al deze jongens weten het beterder die hebben liever een platenspeler :o

http://youtu.be/xs1aUws0Lrs

In de eerste plaats: ik heb geen enkele tik gehoord van de lp.

Een paar keer heb ik vergelijkbare installaties gehoord. Als je weet welke apparaten je met elkaar moet combineren binnen je akoestiek, dan kun je het  niveau bereiken waardoor het net is alsof de muzikanten voor je neus staan te spelen. Helaas heb ik daar de ruimte en vooral het geld niet voor. Naar mijn idee benader ik voor 80% de kwaliteit van de geshowde apparatuur en dat voor 5% van hun prijs. Dit niet in de laatste plaats door tweedehands te kopen.

Verder zag ik een paar luisteraars wegdromen in de muziek. Ik kan ook in een soort trance raken. Misschien binnenkort toch maar eens naar de dokter ;D.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren
« Reactie #55 Gepost op: 02 mei 2014, 11:46:35 »
Al deze jongens weten het beterder die hebben liever een platenspeler :o

http://youtu.be/xs1aUws0Lrs

In de eerste plaats: ik heb geen enkele tik gehoord van de lp.

Een paar keer heb ik vergelijkbare installaties gehoord. Als je weet welke apparaten je met elkaar moet combineren binnen je akoestiek, dan kun je het  niveau bereiken waardoor het net is alsof de muzikanten voor je neus staan te spelen. Helaas heb ik daar de ruimte en vooral het geld niet voor. Naar mijn idee benader ik voor 80% de kwaliteit van de geshowde apparatuur en dat voor 5% van hun prijs. Dit niet in de laatste plaats door tweedehands te kopen.

Verder zag ik een paar luisteraars wegdromen in de muziek. Ik kan ook in een soort trance raken. Misschien binnenkort toch maar eens naar de dokter ;D.

Nee hoor , niet naar de dokter gaan.  Als het even tegenzit stuurt die je naar de psych en mag je helemaal nergens meer van genieten.   :o   ;D

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren
« Reactie #56 Gepost op: 02 mei 2014, 12:06:51 »
Allereerst wil ik even kwijt dat het mij erg goed doet om te ervaren dat de sfeer in de diverse topics een positieve impuls heeft gekregen.  :yeah:

ontopic: Ik kan zowel van analoog als digitaal evenveel genieten. Zowel van het hele proces als het geluid. Ik vind het bijvoorbeeld heerlijk om met vinyl aan de gang te gaan en het hele ritueel van het opleggen van een plaat te ondergaan. Het heeft voor mij iets romantisch en rustgevends. Daarnaast kan ik net zo blij worden om op bijvoorbeeld Spotify nieuwe muziek te ontdekken en deze middels mijn Ipad te streamen naar mijn sets. Dat het dan "maar" 320kbps MP3 is interesseert mij geen biet. Als ik zit te luisteren en van de muziek aan het genieten ben, ben ik dat binnen een track al weer vergeten. Uiteraard heb ik ook momenten dat ik technisch aan het luisteren ben. Een goed voorbeeld is het uittesten van mijn gerestaureerde Gale's geweest. Toen ben ik op zoek gegaan naar goede opnames en heb ik er zelfs een aantal nieuwe cd's voor aangeschaft. Dan kan ik ook oprecht heel blij worden van alle details welke ik waarneem, of denk waar te nemen.
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren
« Reactie #57 Gepost op: 02 mei 2014, 12:29:44 »
Zeker beleving daar gaat het om.
Wat kille cijfertjes betreft zal Marcel gelijk hebben.
Analoog heeft mijn voorkeur digitaal zal in de meeste gevallen beter zijn.
Ik kan daar goed mee leven :)
I love vintage.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren
« Reactie #58 Gepost op: 02 mei 2014, 12:40:33 »
Zeker beleving daar gaat het om.
Wat kille cijfertjes betreft zal Marcel gelijk hebben.
Analoog heeft mijn voorkeur digitaal zal in de meeste gevallen beter zijn.
Ik kan daar goed mee leven :)

 ;D  Hier kan ik erg goed mee leven  ;D

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Analoog versus digitaal. Verschillen in geluid en voorkeuren
« Reactie #59 Gepost op: 02 mei 2014, 13:31:15 »
Een paar keer heb ik vergelijkbare installaties gehoord. Als je weet welke apparaten je met elkaar moet combineren binnen je akoestiek, dan kun je het  niveau bereiken waardoor het net is alsof de muzikanten voor je neus staan te spelen. Helaas heb ik daar de ruimte en vooral het geld niet voor. Naar mijn idee benader ik voor 80% de kwaliteit van de geshowde apparatuur en dat voor 5% van hun prijs. Dit niet in de laatste plaats door tweedehands te kopen.

Wat gebruik je voor apparatuur dan?
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.