Auteur Topic: Stereo Versterker < 200 eu  (gelezen 23070 keer)

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Stereo Versterker < 200 eu
« Reactie #15 Gepost op: 01 mei 2014, 14:50:21 »
Klopt.  Plaatsing en ruimte doen immers veel meer.

Als plaatsing en ruimte niet veranderen en ook de luidsprekers blijven hetzelfde denk ik niet dat er hoorbaar iets verandert als er alleen maar een nieuwe versterker wordt aangesloten tenzij natuurlijk de oude versterker direct in het oor springende defecten heeft.   

Eip

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 202
Re: Stereo Versterker < 200 eu
« Reactie #16 Gepost op: 11 mei 2014, 16:07:06 »
Klopt.  Plaatsing en ruimte doen immers veel meer.

Als plaatsing en ruimte niet veranderen en ook de luidsprekers blijven hetzelfde denk ik niet dat er hoorbaar iets verandert als er alleen maar een nieuwe versterker wordt aangesloten tenzij natuurlijk de oude versterker direct in het oor springende defecten heeft.

Zo denk ik er ook over.  :D
Marantz SR5023
Elac BS203.2
Marantz CD6006
Panasonic DMP-BDT167

Cantodea

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 192
Re: Stereo Versterker < 200 eu
« Reactie #17 Gepost op: 17 mei 2014, 19:43:26 »
Klopt.  Plaatsing en ruimte doen immers veel meer.

Als plaatsing en ruimte niet veranderen en ook de luidsprekers blijven hetzelfde denk ik niet dat er hoorbaar iets verandert als er alleen maar een nieuwe versterker wordt aangesloten tenzij natuurlijk de oude versterker direct in het oor springende defecten heeft.

Zo denk ik er ook over.  :D

+1
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.521
  • Lid van de Adam's family
Re: Stereo Versterker < 200 eu
« Reactie #18 Gepost op: 17 mei 2014, 20:05:32 »
- 1
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

PieterdeTweeter

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 414
Re: Stereo Versterker < 200 eu
« Reactie #19 Gepost op: 17 mei 2014, 20:09:02 »
In genoemde prijsklasse zullen de hoorbare verschillen tussen versterkers erg klein zijn.
Daar ga je de luidsprekers niet echt mee opwaarderen. Misschien wel met akoestische maatregelen en/of de plaatsing van de luidsprekers en de luisterpositie.

Ga je echt over andere bedragen praten, dan zijn er goed hoorbare verschillen tussen diverse versterkers. Het gaat dan om het vinden van de juiste match en dat is een vak apart.
Het is onzin om te stellen dat elke versterker hetzelfde klinkt.

Is NAD nog een optie?

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Stereo Versterker &lt; 200 eu
« Reactie #20 Gepost op: 17 mei 2014, 20:40:05 »
Een versterker hoort helemaal niet te klinken.

Groet,
Jacco

Verstuurd van mijn HTC Vision (Desire Z).


Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.152
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Stereo Versterker < 200 eu
« Reactie #21 Gepost op: 17 mei 2014, 20:43:24 »
Deze klinkt naar de massa



als je erop tikt.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

PieterdeTweeter

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 414
Re: Stereo Versterker &lt; 200 eu
« Reactie #22 Gepost op: 17 mei 2014, 20:48:37 »
Een versterker hoort helemaal niet te klinken.

Groet,
Jacco

Verstuurd van mijn HTC Vision (Desire Z).
Dat is 100% waar. Hij hoort niet te klinken, maar hij doet het wel. Hoe dat komt weet ik werkelijk niet.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Stereo Versterker &lt; 200 eu
« Reactie #23 Gepost op: 17 mei 2014, 21:24:02 »
Een versterker hoort helemaal niet te klinken.

Groet,
Jacco

Verstuurd van mijn HTC Vision (Desire Z).
Dat is 100% waar. Hij hoort niet te klinken, maar hij doet het wel. Hoe dat komt weet ik werkelijk niet.
Als het goed is, weet niemand dat. Zo gaat dat met emotie  ;D

Groet,
Jacco

PieterdeTweeter

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 414
Re: Stereo Versterker &lt; 200 eu
« Reactie #24 Gepost op: 17 mei 2014, 22:33:02 »
Een versterker hoort helemaal niet te klinken.

Groet,
Jacco

Verstuurd van mijn HTC Vision (Desire Z).
Dat is 100% waar. Hij hoort niet te klinken, maar hij doet het wel. Hoe dat komt weet ik werkelijk niet.
Als het goed is, weet niemand dat. Zo gaat dat met emotie  ;D

Groet,
Jacco
Ik ben een emotioneel iemand  ;) en ik hoor het lekker wel  :P maar ik ga niet in discussie  :police: door schade en schande wijs geworden  :yeah:

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Stereo Versterker &lt; 200 eu
« Reactie #25 Gepost op: 18 mei 2014, 03:23:07 »
Een versterker hoort helemaal niet te klinken.

Groet,
Jacco

Verstuurd van mijn HTC Vision (Desire Z).
Dat is 100% waar. Hij hoort niet te klinken, maar hij doet het wel. Hoe dat komt weet ik werkelijk niet.
Als het goed is, weet niemand dat. Zo gaat dat met emotie  ;D

Groet,
Jacco
Ik ben een emotioneel iemand  ;) en ik hoor het lekker wel  :P maar ik ga niet in discussie  :police: door schade en schande wijs geworden  :yeah:

Je gaat dan niet in discussie maar je zegt wel dat er hoorbare verschillen zijn zonder dat je dat kunt aantonen want alleen zeggen dat je het verschil hoort is vanzelfsprekend te makkelijk: nu nog effies het bewijs leveren dat je het verschil ook daadwerkelijk kunt horen. Je zult overigens de eerste zijn die dan het bewijs levert verschil te kunnen horen omdat het nog niemand succesvol is gelukt.

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.088
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Stereo Versterker < 200 eu
« Reactie #26 Gepost op: 18 mei 2014, 04:19:15 »
Ruud, ik hoor dagelijks verschillen. Maar aangezien er al geruime tijd dezelfde set staat (voor de oplettende kijker, er is sinds deze week tijdelijk een ander stukje audiofiel gereedschap in mijn set opgenomen) wijt ik de verschillen aan mijn visuele waarneming, mijn stemming en het moment van de dag. En dat voldoet voor mij alhoewel ik graag wil geloven dat oogstrelende apparatuur veel beterder klinkt dan standaard doosjes  ;)
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Stereo Versterker < 200 eu
« Reactie #27 Gepost op: 18 mei 2014, 05:14:51 »
Ruud, ik hoor dagelijks verschillen. Maar aangezien er al geruime tijd dezelfde set staat (voor de oplettende kijker, er is sinds deze week tijdelijk een ander stukje audiofiel gereedschap in mijn set opgenomen) wijt ik de verschillen aan mijn visuele waarneming, mijn stemming en het moment van de dag. En dat voldoet voor mij alhoewel ik graag wil geloven dat oogstrelende apparatuur veel beterder klinkt dan standaard doosjes  ;)

Ik hoor die verschillen ook dagelijks alleen weet ik dan hoe dat komt. Het punt is immers dat die gehoorde verschillen geen(!) verschillen zijn die te maken hebben met verschillen als gevolg van topologische verschillen tussen de versterkers die met elkaar worden vergeleken. De verschillen die je hoort zijn immers afkomstig van de gevolgen van verschillen in versterking van de versterkers die met elkaar worden vergeleken. Bij ongelijke versterking is immers het signaalniveau dat uit de aangesloten luidsprekers komt verschillend en de gevolgen daarvan hoor je al bij hele kleine verschillen in het geluidsbeeld. Als je echter beide versterkers precies evenveel laat versterken verdwijnt dit gehoorde verschil als sneeuw voor de zon en zal je merken dat je onmogelijk nog verschil kunt horen tussen beide versterkers.

Vanzelfsprekend zit er tussen versterkers verschil en meestal is dat ook goed en zonder al te veel moeite te meten. Het punt is alleen dat je die verschillen wel kunt meten maar bij fatsoenlijk ontworpen versterkers die niet worden overstuurd onmogelijk kunt horen. Het spreekt in deze voor zich dat je om een goed vergelijk mogelijk te maken dan tijdens de test nauwkeurig dient te compenseren voor het verschil in versterking omdat je anders de verschillen in versterking gaat aanzien voor kwaliteitsverschillen dus dien je het volume van de beide versterkers precies gelijk te maken met bijvoorbeeld de volume- en/of de balansregelaar of als die te grof werken moet je dat met wat nauwkeurigere volumepotmeters nauwkeurig instellen. 

PieterdeTweeter

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 414
Re: Stereo Versterker &lt; 200 eu
« Reactie #28 Gepost op: 18 mei 2014, 08:28:58 »


Kijk eens aan Ruud13. Die ken ik nog van een ander forum. Wat heb ik daar mee gediscussieerd zeg. En wat liep dat altijd uit de hand. Eens even kijken: ik wil niet in discussie gaan. Dan pas ik de tekst nog even wat aan;

Ik ben een emotioneel iemand  ;) en ik hoor het lekker wel  :P maar ik ga niet in discussie  :police: door schade en schande wijs geworden   :yeah:  ik heb geen enkele behoefte om dat te bewijzen  :neenee:

Tot slot een tip voor een post;
Hierbij verklaar ik, Ruud13, niet in staat te zijn kleine verschillen, zoals die tussen versterkers onderling, waar te kunnen nemen. En dat is helemaal niet erg, er zijn ergere dingen op de wereld.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.919
    • ARJANKU.IT service
Re: Stereo Versterker < 200 eu
« Reactie #29 Gepost op: 18 mei 2014, 09:23:30 »
Zolang je denkt dat je niet hoeft te bewijzen dat je die verschillen hoort, hoor je ze niet daadwerkelijk maar vermoed je ze waar te nemen.
Wanneer je dit slechts toetst aan eerdere vermoedens van het horen van verschillen door aanbieden van dezelfde stimuli t.w. visueel ander apparaat, snoer, kabel of bron onder dezelfde omstandigheden werkt wellicht aangenaam voor je eigen vermoeden over het horen van verschillen maar meer dan een vermoeden is het dan niet.

Ik raad je aan de naam René Prosper Blondlot in dat verband even te Googlen en goed te lezen hoe die man, toch een gerespecteerde geleerde, zichzelf voor de gek hield met iets wat hij dacht waar te nemen.

An inability to grasp science is no argument against it....