Auteur Topic: Analoge multikanaals regelversterker met digitale bediening  (gelezen 24630 keer)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Analoge multikanaals regelversterker met digitale bediening
« Gepost op: 28 april 2014, 22:44:15 »
Omdat ik binnenkort een werkende multikanaals opstelling wil realiseren, heb ik besloten eea zelf te bouwen. Gewoon omdat het kan en wellicht dat anderen er ook baat bij kunnen hebben.

Het idee is een 3 trap-raket: een selecteergedeelte waar mbv relais het gewenste signaal van een bron naar de volumeregelaar geleid wordt, een volumeregelaar die het gewenste volume bepaalt en ten slotte een stukje elektronica die als buffer dient tussen de volumeregelaar en de (eind)versterkers die uiteindelijk de speakers aanstuurt. De afgelopen tijd heb ik verschillende basisschakelingen getest en voor het derde deel van de 3 trap-raket is het hetgeen geworden dat in de bijlage als pdf is terug te vinden.

(wordt vervolgd, uitleg van de elektronica volgt spoedig)

De digitale bediening zal zo worden ingericht dat meerdere zones ingesteld kunnen worden. De routing van bron naar uitgang zal dus instelbaar zijn.

Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2014, 19:53:14 door dekkersj »

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Analoge multikanaals regelversterker met digitale bediening
« Reactie #1 Gepost op: 28 april 2014, 23:18:52 »
Fraai stukje electronica Jacco.  8)

Mooi dat FET-ingangstrapje. Wil je daar geen stroombronnetje onder zetten?
Geeft nog een wat verdere onderdrukking van vervorming en ook de PSRR gaat erop vooruit.
- audiodidact -

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Analoge multikanaals regelversterker met digitale bediening
« Reactie #2 Gepost op: 28 april 2014, 23:33:26 »
Dat zou ik best willen, maar de complexiteit wordt daardoor groter. En dat wou ik nu eens niet...ik weet het, het is tegen mijn natuur maar het lijkt me beter dat ik het even basis ga houden. Wellicht later, omdat het uiteindelijk toch kan  8)

Het idee is dat ieder kanaal er qua buffering zo gaat uitzien. Dus ieder kanaal heeft zijn eigen regulatie qua voedingsspanning.

Groet,
Jacco

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Analoge multikanaals regelversterker met digitale bediening
« Reactie #3 Gepost op: 30 april 2014, 21:49:36 »
Zo, net de componentenopstelling in concept gerealiseerd. Past maar net op een 10x5cm print:



Groet,
Jacco

Jeroen

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 1
Re: Analoge multikanaals regelversterker met digitale bediening
« Reactie #4 Gepost op: 01 mei 2014, 12:02:52 »
ziet er netjes uit zo op een printje.  ;D
wat ik me afvraag: waar is de RCA stekker voor nodig tussen de 2 trappen? of de xlr aan het eind?
ik kan me voorstellen dat dit is om te kunnen kiezen wat voor output je wil gebruiken. maar zo twee achter elkaar, geeft dat niet een extra belasting op het signaal pad?

Groet,
Jeroen

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Analoge multikanaals regelversterker met digitale bediening
« Reactie #5 Gepost op: 01 mei 2014, 12:20:02 »
Welkom Jeroen,

Leuk om op deze manier van je te vernemen (we kennen elkaar, beste hififreaks forumgenoten).

Die RCA stekker zit er voor meerdere doelen op, als eerste als iemand de differentiële uitgang niet wenst te gebruiken. Die differentiële uitgang is er eentje met een zwevende uitgang topologie en dat kan way overdone zijn in een huiskamer setting. De RCA kan ook als ingang indienen, dan met er 1 weerstand van de print af en heb je een nette single-ended naar differential omzetter. Kan desgewenst ook meteen gebruikt worden vanaf een potmeter of stappenverzwakker. Uiteindelijk zal er maar 1 uitgang gebruikt worden, maar ik verwacht dat een extra apparaat aansluiten geen kwaad kan. eea moet zich natuurlijk nog wel gaan bewijzen  ;)

Groet,
Jacco

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Analoge multikanaals regelversterker met digitale bediening
« Reactie #6 Gepost op: 14 mei 2014, 21:41:54 »
Morgen waarschijnlijk en het printje en de onderdelen binnen. Ben benieuwd hoe die floating output amplifier zijn werk doet.

Groet,
Jacco

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Analoge multikanaals regelversterker met digitale bediening
« Reactie #7 Gepost op: 16 mei 2014, 16:04:41 »
Nou, dat wordt solderen.



Groet,
Jacco

Verstuurd van mijn HTC Vision (Desire Z).
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2014, 16:11:21 door dekkersj »

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Analoge multikanaals regelversterker met digitale bediening
« Reactie #8 Gepost op: 16 mei 2014, 16:56:30 »
Succes wordt er goed weer voor.  ;)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Analoge multikanaals regelversterker met digitale bediening
« Reactie #9 Gepost op: 23 mei 2014, 15:36:10 »
Al wat eerder afgesoldeerd en initiele testen gedaan en vandaag in een gebalanceerde 600 ohm omgeving gehangen en getest. Het ding werkt en best goed ook.



Groet,
Jacco

Verstuurd van mijn HTC Vision (Desire Z).
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2014, 16:07:59 door dekkersj »

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Analoge multikanaals regelversterker met digitale bediening
« Reactie #10 Gepost op: 28 mei 2014, 22:02:00 »
Het ding is ook als voorversterker inzetbaar. De tegenkoppelweerstand is daarbij veranderd in 68k en de serieweerstand R7 is dan 22k. Hierbij is de schakeling gebruikt om een Grado Gold element koud uit te versterken, dus zonder RIAA correctie. De uitgangsspanning werd direct naar 24 bits gedigitaliseerd met een EMU Tracker Pre usb geluidskaart die pieken van 3,2V aan zijn ingang wil zien voor Full Scale. De offset spanning regeling was vooraf zo afgeregeld dat op de ingang niet meer dan ca 50 uV aan DC stond. Wel zo prettig bij een element.

Binnenkort het ding maar eens ombouwen tot niet-inverterende versterker. Eens kijken of dat ook tot een goed einde komt. Maar goed, het is een lijnsignaal buffer. Overigens zij het opgemerkt dat de THAT1606 veel baat heeft bij een laagohmige aansturing. Daarom de spanningsdeler R26/R28 niet toepassen en R13 wordt een 0 ohm weerstand.

Groet,
Jacco

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Analoge multikanaals regelversterker met digitale bediening
« Reactie #11 Gepost op: 01 juli 2014, 21:44:50 »
Inmiddels veel getest in een analytische omgeving en ik ben om twee redenen geneigd de geintegreerde THAT1606 af te serveren. Ten eerste is de typische applicatie vinger-gevoelig. Dat wil zeggen, als je met vingers in de buurt komt van de 1M weerstand en 100 nF condensator, gaat ie qua DC instelling aan de haal. Zou ik er een blikken doosje omheen moeten maken en dat vind ik bij een lijntrap dikke onzin. Ten tweede geeft ie problemen op DC en zeer lage frequenties, het ding rumbelt wat. Moet je denken aan een paar millivolt's op een schaal van 10 V volle schaal. Zeg op -80 dB en lager dus. Ik heb het gevoel dat ik dat discreet zelf beter kan  8)

Wat overigens wel stand houdt, is de analoge jfet-bjt trap die de voortrap vormt. Analytisch op DC qua ruis beter dan een LT1028 OpAmp (!), maar is qua temperatuursgevoeligheid wat aan het driften tov voornoemde OpAmp. Allemaal op lage tot zeer lage frequenties. Het lijkt er op dat hoe minder elektronica onderdelen er gebruikt worden, hoe beter het zal gaan zijn. Ik heb het dan over signalen rond de millivolt en daaronder.

Ik keer weer terug naar de tekentafel. Wordt vervolgd.

Groet,
Jacco

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Analoge multikanaals regelversterker met digitale bediening
« Reactie #12 Gepost op: 01 juli 2014, 21:49:45 »
Ik had je al gezegd less is more.  ;)

Succes Jacco.  Ik hoop immers op termijn mijn wereldsysteem ermee te gaan voeren.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Analoge multikanaals regelversterker met digitale bediening
« Reactie #13 Gepost op: 01 juli 2014, 21:54:46 »
 ;D Gaat een keer gebeuren! Overigens had ik dat IC ook uitgekozen om de actieve Needle te biasen en dat ligt dus ook overhoop. Maar niet getreurd, er zijn belangrijke inzichten verkregen. Misschien ben ik wel geneigd te gaan denken dat symmetrisch uitsturen van signalen gepaard gaat met additionele ellende die je je kunt besparen door een nette single ended uitgang te maken.

Groet,
Jacco

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Analoge multikanaals regelversterker met digitale bediening
« Reactie #14 Gepost op: 01 juli 2014, 21:55:45 »
Ik had je al gezegd less is more.  ;)

Succes Jacco.  Ik hoop immers op termijn mijn wereldsysteem ermee te gaan voeren.
Hebben wij de primeur op de afgesproken data ?