Auteur Topic: Kenwood DP 7060: laatje gaat stroef  (gelezen 10324 keer)

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Kenwood DP 7060: laatje gaat stroef
« Reactie #15 Gepost op: 27 april 2014, 10:37:00 »
Zit er niet een snaartje in het mechanisme voor het openen en sluiten van de lade?

Bij mijn Sony 227 slipte deze.  Ik heb een nieuw snaartje gevonden op het www.
Ik heb het nieuwe snaartje gemonteerd en al vele maanden geen centje lade pijn meer.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Kenwood DP 7060: laatje gaat stroef
« Reactie #16 Gepost op: 27 april 2014, 10:45:38 »
Zit er niet een snaartje in het mechanisme voor het openen en sluiten van de lade?

Bij mijn Sony 227 slipte deze.  Ik heb een nieuw snaartje gevonden op het www.
Ik heb het nieuwe snaartje gemonteerd en al vele maanden geen centje lade pijn meer.

Marcel

Zou mi zo iets moeten zijn in ieder geval zit het in het mechanisch gedeelte.
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Kenwood DP 7060: laatje gaat stroef
« Reactie #17 Gepost op: 27 april 2014, 10:59:42 »
Bedankt voor jullie aanbiedingen. (Ik was eerst, Bram ;) )

Maar ik geef niet 1,2,3 op. Een paar fotootjes:


even 'naakt' naar binnen gluren


Onder alle elco's zit een bruin goedje, zo evenredig verspreid dat ik denk dat het zo hoort




Een muzikale 'grap' als je de hele unit verwijdert. Dat verwacht je niet in een Japans product.


Maar goed, waar ik nu ben:
- de stroefheid kwam doordat twee geleidewieltjes niet meer goed stonden. Dat heb ik gecorrigeerd
- de la gaat nu weer netjes naar buiten en naar binnen  :yeah:
maar:
- als ik hem sluit, komt hij een ogenblik later weer naar buiten.  :-\

Hoe nu verder?

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Kenwood DP 7060: laatje gaat stroef
« Reactie #18 Gepost op: 27 april 2014, 11:04:30 »
Lade komt denk niet goed in positie en blijft gestuurd staan.....
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Kenwood DP 7060: laatje gaat stroef
« Reactie #19 Gepost op: 27 april 2014, 11:07:35 »
Hoe kan ik dat checken / corrigeren?

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Kenwood DP 7060: laatje gaat stroef
« Reactie #20 Gepost op: 27 april 2014, 11:14:28 »
Dat is een vraag voor de heren techniek. Wellicht dat KT88 je hierbij kan helpen als dat het euvel is ...
Doe ook maar een duit in het zakje waarvan ik denk dat het probleem kan zijn.
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Kenwood DP 7060: laatje gaat stroef
« Reactie #21 Gepost op: 27 april 2014, 11:43:20 »
Dat is een vraag voor de heren techniek. Wellicht dat KT88 je hierbij kan helpen als dat het euvel is ...
Doe ook maar een duit in het zakje waarvan ik denk dat het probleem kan zijn.

Bedankt tot zover. Ik hoop dat een van de 'heren techniek' nog kan inspringen ;)

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Kenwood DP 7060: laatje gaat stroef
« Reactie #22 Gepost op: 28 april 2014, 09:05:54 »
Ik ben een stapje verder gekomen. Ik heb de microswitch ontdekt die het sluiten van het laatje registreert. Zonder de unit volledig te demonteren kan ik daar niet bij. Maar het probleem is voor zover ik kan nagaan mechanisch. Een poging tot uitleg:

-   Als het laatje dicht gaat, scharniert het raamwerk met de aandrijf/laserunit naar boven, zodat motor en laser door de uitsparing in het laatje de cd kunnen bereiken. Aan het eind van het traject drukt het aandrijfwieltje tegen de cd en wordt de laser op de goede positie gemanoeuvreerd.
-   Het raamwerk beweegt naar boven, gestuurd door een nylon plaatje dat heen en weer kan schuiven, wat gestuurd wordt door een vertanding en tandwiel.
-   In het nylon plaatje zijn twee ‘uitgerekte-Z’ vormige banen uitgespaard, waar metalen palletjes van het raamwerk doorheen schuiven. Dat bepaalt de op- en neerwaartse beweging van het raamwerk. Hopelijk zie je het voor je.
-   De uiterste standen van het nylon plaatje activeren de microswitch.

Wat er fout gaat, is dat de opwaartse beweging van het raamwerk niet helemaal wordt afgemaakt. Het nylon plaatje schuift onvoldoende door om de Z-beweging af te maken. Het lijkt erop dat op dat moment het raamwerk aan de bovenkant tegen het laatje drukt, wat verdere beweging onmogelijk maakt. De microswitch wordt dus niet op de uiterste stand geactiveerd en het laatje wordt vervolgens weer naar buiten gestuurd. Het is een gefixeerd geheel, waarbij de mechanica zich grotendeels buiten het zicht afspeelt, ondanks dat ik de unit ook tijdens het in- en uitschuiven van alle kanten kan bekijken. Ik ben er dus nog niet achter waardoor het geheel (letterlijk) gestuit wordt. Maar het is leuk puzzelen. Maar het zou nog leuker zijn om de oplossing te vinden :)

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Kenwood DP 7060: laatje gaat stroef
« Reactie #23 Gepost op: 28 april 2014, 19:34:26 »
Voorlopig eind aan het verhaal: ja, hij doet het weer, maar het laatje moet het allerlaatste stukje iets worden aangedrukt. Die is dus veroordeeld tot de B-klasse ;)

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Kenwood DP 7060: laatje gaat stroef
« Reactie #24 Gepost op: 28 april 2014, 19:49:16 »
Voorlopig eind aan het verhaal: ja, hij doet het weer, maar het laatje moet het allerlaatste stukje iets worden aangedrukt. Die is dus veroordeeld tot de B-klasse ;)

Bin-klasse?!  ;D

#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Kenwood DP 7060: laatje gaat stroef
« Reactie #25 Gepost op: 28 april 2014, 20:59:42 »
Jammer dat het je niet gelukt is om hem zelf te fixen. In ieder geval top dat je het geprobeerd hebt.
Misschien dat KT of Jerry je nog een tip kan geven zodat hij weer tot de À klasse kan behoren.
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Kenwood DP 7060: laatje gaat stroef
« Reactie #26 Gepost op: 28 april 2014, 22:32:59 »
Ah, een KSS240 met het bekende probleem. ;)

Onder de 3 tandwieltjes zit een snaartje naar de lademotor, dit slipt. Daardoor komt de bracket net niet genoeg omhoog.
Soms te ondervangen door de pulleyranden schoon te maken en evt. wat op te ruwen, maar het is uitstel van executie.
Snaartje vervangen.
Diameter opmeten en een fractie kleiner nemen, snaartjes kun je bestellen bij Siem:
http://www.electro-andijk.nl/

Loopwerk "op tijd zetten" is simpel en heb je al ontdekt lees ik.
- audiodidact -

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Kenwood DP 7060: laatje gaat stroef
« Reactie #27 Gepost op: 28 april 2014, 23:04:11 »
Ah, een KSS240 met het bekende probleem. ;)

Onder de 3 tandwieltjes zit een snaartje naar de lademotor, dit slipt. Daardoor komt de bracket net niet genoeg omhoog.
Soms te ondervangen door de pulleyranden schoon te maken en evt. wat op te ruwen, maar het is uitstel van executie.
Snaartje vervangen.
Diameter opmeten en een fractie kleiner nemen, snaartjes kun je bestellen bij Siem:
http://www.electro-andijk.nl/

Loopwerk "op tijd zetten" is simpel en heb je al ontdekt lees ik.

Sander, bedankt. Ik ga er (weer) mee aan de slag.

En welterusten ;)


KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Kenwood DP 7060: laatje gaat stroef
« Reactie #28 Gepost op: 28 april 2014, 23:09:36 »
En welterusten ;)

 ;D  ;)

Nog even ten overvloede: bij sommige uitvoeringen van dit loopwerk zitten de 3 tandwieltjes onder een plastic kapje, dat zit met 2 borgnokjes vast en kun je er zo uitklikken. Hiervoor moet de lade er wel uit zijn.
De 3 tandwieltjes zitten zonder borging op de asjes, let erop bij het uitnemen daarvan dat ze weer op de juiste plek terugkomen (dat kan maar op 1 manier goed).
Ze moeten er wel af om bij het snaartje te komen.
- audiodidact -

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Kenwood DP 7060: laatje gaat stroef
« Reactie #29 Gepost op: 28 april 2014, 23:11:10 »
Dat is inderdaad de uitvoering bij de mijne. Bedankt voor de tip!