Auteur Topic: MAW  (gelezen 119541 keer)

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: MAW
« Reactie #60 Gepost op: 22 november 2013, 07:39:00 »
Bedankt....het valt me op dat je wel altijd wat te zeuren (sorry voor het woord zeikstralen) hebt, ofwel sarcastisch bent. 

Gr Hans

Dat klopt chansig,ik hoor al 50 jaren bram is sarcastisch,of brammmetje heeft een uitgesproken mening over alles en nog wat.

Dat geef ik toe, bram houd niet van knuffelen en slijmen.Ik geef een mening door van wat ik denk,dat roept natuurlijk weerstanden op dat weet ik,maar zeuren doe ik niet,als we nu allemaal hetzelfde leuk en mooi vinden,dan word het toch echt een saaie wereld, met geen hoogtepunten of dieptepunten, dus de oppervlakkigheid ten top.

Het lijkt erop dat je tevreden bent met hoe je reageert. Prima...ben ik ook. Ik vind je dus zeer regelmatig wel een zeurkous. IK heb daar verder geen weerstand tegen. En sarcasme....mmmm...ik kan er ook wat van.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: MAW
« Reactie #61 Gepost op: 22 november 2013, 08:01:28 »
conflicten lijken me niet nodig heren. Even relativeren graag :)

@MAW: ik weet uit eigen ervaring hoe vervelend galm in je woonkamer is. Onze panelen zijn inmiddels ook klaar. Zodra ik de tijd heb gehad om ze op te hangen zal ik mijn ervaringen ook posten. Nu maar hopen dat het effect van demping hier ook waarneembaar is.

Daar ga ik wel vanuit. Mijn ervaring is dat de eerste paar panelen die je ophangt het meeste effect hebben. In ieder geval op het hoog (en dat stoort het meest in een harde ruimte).

Ik heb niets op de eerste reflecties op de muren en op de vloer. Dit omdat we geen zichtbare oplossing willen. Ik heb gekozen voor vrij veel omdat dat ook nodig is als je niet op de eerste reflectiepunten gaat dempen en toch de hele ruimte breedbandig wil dempen.

Als het in het zicht mag zou ik allereerst de eerste reflectiepunten dempen. Dan heb je veel minder nodig om in ieder geval het mid en hoog goed te krijgen. Dan had ik waarschijnlijk 1/3 van de hoeveelheid nodig gehad om het mid en hoog evengoed te krijgen als nu. Alleen bij de lagere frequenties zou ik dan ws. wel minder werking hebben.

Met 2 of 4 panelen denk ik dat je het verschil al wel gaat merken. Als je het dan nog beter wil hebben dan merk je dat je steeds meer panelen moet ophangen om een stap van dezelfde grootte voorwaarts te maken. De eerste panelen doen relatief het meeste. Vooral als je ruimte weinig dempingsmateriaal heeft in de vorm van meubels, gordijnen, kleden etc merk je bij een paar panelen op de juiste plekken gelijk verschil.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: MAW
« Reactie #62 Gepost op: 22 november 2013, 08:32:31 »
We hebben een goed aangeklede woonkamer qua meubilair (kleed, bank en gordijnen). Het probleem zit volgens ons in het feit dat een zijmuur hol is. Dit komt door de dubbelwandige constructie tbv het huisvesten van een schuifseparatie.  Aan deze muur hangt een canvasdoek van 1x1m welke wij nu al gedempt hebben hebben met akoestisch foam van 15mm.

De achterwand van de woonkamer huisvestte eerst een deur, welke dmv rachelwerk en gipsplaten omgevormd is tot een vlakke muur. Tussen de gipswand en de oorspronkelijke muur zit 6mm ruimte vanwege het rachelwerk. Onze bank staat hier tegenaan en zitten we op de luisterplek zo'n 200mm van de achterwand. Voor deze muur heb ik twee panelen gemaakt van 120x50cm. Het gebruikte foam is speciaal akoestisch dempingsfoam van 45mm, verlijmd op een mdf-plaat van 4mm en overtrokken met dikke meubelstof. Ze zullen verticaal worden opgehangen met 30cm tussenruimte (kan niet anders ivm een lichtpunt/schakelaar in het midden van de muur).

Om jouw topic verder niet te vervuilen heb ik hier http://www.hififreaks.nl/index.php/topic,225.135.html mijn foto's en verhaal geplaatst.
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: MAW
« Reactie #63 Gepost op: 28 november 2013, 23:57:29 »
Bram vroeg me om te reageren na gewend te zijn aan het plafond.

Het is wel wat ik ervan vewracht had. Naast de algehele rust die in de ruimte heerst zijn mid en hoog zijn heel duidelijk en onvermoeiend. De headroom van de Barefoots lijkt eindelioos en toch is ook harde muziek totaal niet vermoeiend. Dat is wel verradelijk trouwens :)

Wat ik verwachtte is dat de werking in het laag beperkt zou zijn en dat is ook zeker waar. Ik merk nog steeds dezelfde problemen. In een iets lichtere mate.  Onder 500 hz gebeurt zeker nog wel wat maar De problemen sub100hz lijken onveranderd. Het laatste gewin dat ik nog kan doen met DSP zal ik zeker doen maar ik ben overall zeer tevreden.

Naast muziek luisteren is de sfeer in de ruimte veel warmer. Akoestiek is heel bepalend voor de sfeer in een ruimte. Dit is voor een groot deel onbewust en een ruimte kan door ingrijpende akoestische aanpassingen daardoor ineens een heel andere ruimte lijken.
« Laatst bewerkt op: 29 november 2013, 00:08:16 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: MAW
« Reactie #64 Gepost op: 29 november 2013, 11:20:04 »
Als het staande golven zijn dan is het maar afwachten of een DSP de oplossing gaat zijn. Een dip haalt mijn Anti Mode er bv niet uit..een piek vlakt hij wel af. De inzet van 2 subs heeft in combi met de DSP wel een groot effect. Nog steeds is de dip niet helemaal weg (dip rond de 56 Hz). Jammer genoeg kan ik de sub niet daar neerzetten waar het ws opgelost door zou zijn. Ik ga deze gedachte nog wel een keer testen.

Dus misschien aan de subs ?

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Martijn

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 130
    • www.synergyacoustics.nl
Re: MAW
« Reactie #65 Gepost op: 29 november 2013, 14:23:42 »
Goed om te zien dat er mensen zijn die hun akoestiek de aandacht schenken die het verdient!

 8)

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: MAW
« Reactie #66 Gepost op: 29 november 2013, 23:18:09 »
Als het staande golven zijn dan is het maar afwachten of een DSP de oplossing gaat zijn. Een dip haalt mijn Anti Mode er bv niet uit..een piek vlakt hij wel af. De inzet van 2 subs heeft in combi met de DSP wel een groot effect. Nog steeds is de dip niet helemaal weg (dip rond de 56 Hz). Jammer genoeg kan ik de sub niet daar neerzetten waar het ws opgelost door zou zijn. Ik ga deze gedachte nog wel een keer testen.

Dus misschien aan de subs ?

Gr Hans

Met subwoofers los je helaas evengoed niets op. In de Barefoots zitten subs met (1dB) staps gaininstelling. Ze staan op -2dB (dus ik gebruik inderdaad die 'correctie' waar je het over hebt) maar dit is een hele grove correctie. Feitelijk een 2bands equalizer met een crossover op 100hz. En er zitten dan meerdere problemen (bulten en gaten) in 1 van de bands. Die kun je dan nooit goed krijgen. Alleen een totale boost of verlaging van alle frequenties in de band.
Een DSP als Dirac of Antimode is honderden of duizenden bands. Ik geloof Dirac zelfs per hertz.

Maar bedankt voor  je waarschuwing dat Antimode geen dips corrigeert. Dat doet Dirac ook niet. Maar ik denk dat dat wel verstandig is bij zo'n product. Als je gaten gaat corrigeren ga je elders hele grote bulten in de overdracht creĆ«ren en je speakers veel zwaarder belasten.

Maar de subs staan nu op -2db staan. Dus ik heb overall zeker roomgain in de subbass op de plek waar ik zit. De bultjes eraf op de locatie van m'n hoofd als ik op de bank zit zou klinkt niet verkeerd :D
« Laatst bewerkt op: 29 november 2013, 23:40:49 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: MAW
« Reactie #67 Gepost op: 30 november 2013, 09:26:50 »
Met subs kan je wel de staande golven aanpakken.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: MAW
« Reactie #68 Gepost op: 30 november 2013, 10:11:55 »
Met subs kan je wel de staande golven aanpakken.

Gr Hans

Ik ben bang van niet Hans..

Laten we deze overdracht van een Neumann monitoring systeem met geintegreerde sub als voorbeeld nemenn:

[img[http://www.neumann-kh-line.com/klein-hummel/globals.nsf/resources/kh810_kh120_freq_resp_510.gif/$File/kh810_kh120_freq_resp_510.gif[/img]

De rode overdracht is de sub. Als je daar de gain van gaat verminderen zakt alles onder 110hz (daar begint de rode overdracht) naar beneden. Dus je doet een hele grove aanpassing op een heel groot gedeelte van de overdracht omdat er ergens een bult zit die je hoort die je de kop in wil drukken. Als er een bult zit bij 80hz  dan zal deze minder worden. Als er echter ook een gat zit bij 50hz dan zal dat gat dus juist groter worden.

Met gaininstelling op de subs kun je alleen invloed uitoefenen zoals met een 2bands equalizer. Dat wat je kan doen door de sub gain in te stellen doet een DSP veel beter.
« Laatst bewerkt op: 30 november 2013, 10:26:02 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.259
Re: MAW
« Reactie #69 Gepost op: 30 november 2013, 10:20:29 »
MAW, uit jouw woorden beluister ik toch wel dat het niet allemaal perfect klinkt,en er is pas 1 week voorbij!

Ik hoop dat het hierbij blijft.Ik had ook gevraagd jouw bevindingen over 14 dagen te evalueren.

Want na 14 dagen is jouw gehoor nog beter op jouw room ingesteld,alles is nog een beetje vreemd.

Een tip mijnerzijds,ga ook eens de speakers verplaatsen.Ik weet dat is lastig met aktive speakers,en dat vooral met een strakke

kamer,maar dat biedt meer oplossingen als al het andere.
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: MAW
« Reactie #70 Gepost op: 30 november 2013, 10:23:46 »
Ik heb dat probleem ook ooit gehad toen ik nog met fors uitgevallen Infinity luidsprekers in mijn woonkamer draaide. Ik heb geprobeerd het probleem met Shure SR107 equalizers aan te pakken, maar uiteindelijk was dit ook geen bevredigende oplossing. In plaats daarvan ben ik gaan bi-ampen, met de mogelijkheid om het volume van de eindversterkers los van elkaar te regelen. Ook dit zal niet de manier zijn om het eerder genoemde probleem perfect op te lossen, maar het resultaat was meer dan bevredigend en de weergave klonk zo op het gehoor zeer gecontroleerd. De Bryston op de laagsectie had ik enigszins getemperd t.o.v. de Harman Kardon Citation op het laag. De Infinity Q2 luidsprekers stonden destijds zo'n 70 centimeter van de achterwand af en zij domineerden behoorlijk in het interieur. Wat dat betreft ben ik tegenwoordig toch wat beter af met een aantal kwaliteitsmonitoren in mijn luisterruimte op zolder, want daar heb ik geen of beduidend minder last van de ruimte.
« Laatst bewerkt op: 30 november 2013, 10:30:52 door Audiofreak »

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.259
Re: MAW
« Reactie #71 Gepost op: 30 november 2013, 10:25:40 »
Ik heb dat probleem ook ooit gehad toen ik nog met fors uitgevallen Infinity luidsprekers in mijn woonkamer draaide. Ik heb geprobeerd het probleem met Shure SR107 equalizers aan te pakken, maar uiteindelijk was dit ook geen bevredigende oplossing. In plaats daarvan ben ik gaan bi-ampen, met de mogelijkheid om het volume van de eindversterkers los van elkaar te regelen. Ook dit zal niet de manier zijn om het eerder genoemde probleem perfect op te lossen, maar het resultaat was meer dan bevredigend en de weergave klonk zo op het gehoor zeer gecontroleerd.

Aktive speakers kun je moeilijk gaan bi ampen,dacht ik.
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: MAW
« Reactie #72 Gepost op: 30 november 2013, 10:25:48 »
MAW, uit jouw woorden beluister ik toch wel dat het niet allemaal perfect klinkt,en er is pas 1 week voorbij!

Ik hoop dat het hierbij blijft.Ik had ook gevraagd jouw bevindingen over 14 dagen te evalueren.

Want na 14 dagen is jouw gehoor nog beter op jouw room ingesteld,alles is nog een beetje vreemd.

Een tip mijnerzijds,ga ook eens de speakers verplaatsen.Ik weet dat is lastig met aktive speakers,en dat vooral met een strakke

kamer,maar dat biedt meer oplossingen als al het andere.

Zegt de man die zijn monitoren op de grond heeft staan, met de rug strak tegen de muur, met een meubel ertussen en hoogstens 100cm tussenruimte.  :sceptic:


#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: MAW
« Reactie #73 Gepost op: 30 november 2013, 10:27:51 »
Ik heb dat probleem ook ooit gehad toen ik nog met fors uitgevallen Infinity luidsprekers in mijn woonkamer draaide. Ik heb geprobeerd het probleem met Shure SR107 equalizers aan te pakken, maar uiteindelijk was dit ook geen bevredigende oplossing. In plaats daarvan ben ik gaan bi-ampen, met de mogelijkheid om het volume van de eindversterkers los van elkaar te regelen. Ook dit zal niet de manier zijn om het eerder genoemde probleem perfect op te lossen, maar het resultaat was meer dan bevredigend en de weergave klonk zo op het gehoor zeer gecontroleerd.

Aktive speakers kun je moeilijk gaan bi ampen,dacht ik.

De Barefoots zijn te tri-amped. En de gain van de sub is los instelbaar. Wat jullie voorstellen is hetzelfde. De gain van de sub los instelbaar. Dat is een 2-bands eq. Dat heb ik net uitgelegd. Een Dirac DSP is een 20.000 bands EQ. Iets fijnere correctie dan 2bands ;)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.259
Re: MAW
« Reactie #74 Gepost op: 30 november 2013, 10:29:55 »
Carni de stands zijn in aantocht,normaal staan ze etwas van de wand,maar mijn vrouwtje had stof gezogen.

Maaar ze staan wel aan een andere muur!
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65