Auteur Topic: Dekkersj en Hififreak de hort op. Een bezoek aan Bram Freestone.  (gelezen 30872 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Dekkersj en Hififreak de hort op. Een bezoek aan Bram Freestone.
« Gepost op: 19 april 2014, 21:12:37 »
Dekkersj en Hififreak de hort op.  Een bezoek aan Bram Freestone.

Hedenmorgen arriveert dekkersj op het afgesproken tijdstip.  Het weerzien is warm. 
Na een bak verse koffie wordt de hardware van de ene Ster in de andere geladen en geven we de vierwieler de sporen richting de plaats waar het bed van Bram Freestone staat. 

Na een voorspoedige reis zonder oponthoud stappen we uit op de plaats waar “bestemming bereikt” wordt gesproken door de vorig jaar overleden Willem.
Staand op het balkon spreekt Bram ons reeds toe, staat in een wip beneden en vervolgens schudden we elkaar stevig de hand. 
Bram sjouwt ook mee en een paar tellen later betreden we het fraaie appartement waar Bram sinds enige tijd woont met zijn Ilse en hun hond.

Het geheel is smaakvol ingericht en voelt als een warme jas. 
Een prachtige omgeving voor de activiteit waarvoor we uitgenodigd zijn.
De ontvangst is bijzonder gastvrij, evenals de verzorging. 
Ilse schenkt met gulle hand koffie en de geserveerde broodjes geven ons de juiste energie om een opstelling te maken op de plaats die Bram voor ons gereserveerd heeft.

Na enige uitleg over de wijze waarop we het vergelijk willen vormgeven, worden de versterkers aangesloten middels de schakelkast en kan de opstelling getest worden. 
Bram kan direct al verschil horen, maar de niveaus zijn nog niet gelijk getrokken. 
Nadat de Pioneer versterker een dB-tje geknepen wordt middels zijn volumeregelaar blijkt het ander koek te zijn, afgaand op de reactie van Bram. 

Nadat Bram uitgebreid kennis neemt van de kunsten van zijn NAD en Pioneer versterkers, kiest hij ervoor om de keuze van versterker aan dekkersj over te laten en dat hij na het gehoorde wel zal benoemen welke versterker dekkersj gekozen heeft.

Bram kan middels de afstandsbediening van de cd-speler zelf het geluidsniveau kiezen. 
De muziek die gebruikt wordt is Bram’s eigen keuze, een cd van The Beach Boys. 
Hetzelfde nummer wordt bij alle tien de trails gebruikt. 

Dekkersj zit op veilige afstand van Bram. Bram zit op zijn eigen vertrouwde luisterpositie pal tegenover de set en ik zit er zo’n beetje tussenin en houd de score van Bram op papier bij.
Na tien trails wordt de score van Bram vergeleken met de lijst van dekkersj. 
Bram heeft een score van twee uit tien. 

In de tussentijd komt Ilse binnen om te informeren naar de uitkomst en haar conclusie is: Bram viel met de NAD op zijn gat! 
We kunnen er samen hartelijk om lachen!

Voorts hebben we nog uitgebreid van gedachten gewisseld aangaande de hobby die ons bindt. 

Ter ere van het resultaat van Bram serveert Ilse weer een rondje heerlijke koffie met slagroomgebak.
Daarna wordt de hardware weer ingepakt en nemen we afscheid van twee uiterst vriendelijke mensen met humor. 

Ik wil Bram en Ilse bedanken voor het gezellig samenzijn en de goede verzorging.

Met vriendelijke groet,

Hififreak

©  www.hififreak.nl


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Dekkersj en Hififreak de hort op. Een bezoek aan Bram Freestone.
« Reactie #1 Gepost op: 19 april 2014, 21:15:25 »
Twee uit tien is behoorlijk afwijkend van de verwachte vijf uit tien.
An inability to grasp science is no argument against it....

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Dekkersj en Hififreak de hort op. Een bezoek aan Bram Freestone.
« Reactie #2 Gepost op: 19 april 2014, 21:20:03 »
Myth Busted zeg maar :D
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Dekkersj en Hififreak de hort op. Een bezoek aan Bram Freestone.
« Reactie #3 Gepost op: 19 april 2014, 21:29:30 »
Nou, vandaag was het zover. Na een gastvrij ontvangst waarbij door de vrouw des huizes een lekker broodje geserveerd werd, werd eea opgebouwd. Bram had zelf ook hard gewerkt, een heus televisiemeubel moest het veld ruimen voor de test der testen. Het zou de dag worden dat er twee mensen vertwijfeld in de auto naar huis zouden zitten onder een niet te stuiten gemijmer "waar is het toch misgegaan?" We zouden die versterker - speaker combinatie gaan vinden die een daadwerkelijk verschil zou hebben tov een andere versterker - speaker combi.

De spanning was natuurlijk om te snijden  ;D De nodige sigaretjes moesten gerookt worden op het balkon.

Geen verzwakkers in de signaalweg, alleen de kleinsignaal relais en de speaker relais waren van de partij. Het gewenste luistervolume werd gekozen op de NAD en tijdens een rookpauze heb ik de Pioneer tot op 0,03 dB op het linkerkanaal bij 1 kHz 10mVeff afgeregeld. Het rechterkanaal heb ik gelaten voor wat het was.

Eerst hebben we de boel laten spelen waarbij het voor iedereen duidelijk was welke versterker aangesloten was. Toen kwamen de eerste commentaren van de luisterbank "hmm, dit gaat toch wel moeilijk worden" en meer van dergelijke uitspraken. Maar uiteindelijk toch de uitdaging aangegaan door Bram en hebben we de test op zijn verzoek gedaan dat hij luisterde naar een onbekende versterker en dat hij vervolgens vertelde welke versterker hij dacht te horen. Dit werd opgeschreven door Hififreak en na 10 pogingen de score opgemaakt. Dat bleek 2 goed van de 10 pogingen. Toch nog 2 goed  ;D

Goed, dat is dus niet gelukt. De reden was overigens ook snel gevonden: de schakelkast moest de oorzaak zijn. Er zit kennelijk een stukje dsp of elektronica in die de aangesloten versterker razendsnel analyseert en ervoor zorgt dat het signaal uiteindelijk hetzelfde gaat worden.

Ik houd het op de ontkenningsfase.

Al met al een gezellig treffen waarvoor mijn dank!

Groet,
Jacco

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Dekkersj en Hififreak de hort op. Een bezoek aan Bram Freestone.
« Reactie #4 Gepost op: 19 april 2014, 21:46:31 »
Duidelijk verslag. Naar welke luidsprekers werd er overigens geluisterd?
Science is no democracy

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Dekkersj en Hififreak de hort op. Een bezoek aan Bram Freestone.
« Reactie #5 Gepost op: 19 april 2014, 21:47:27 »
De door Bram bejubelde Kef luidsprekers.  Een gesloten tweewegsysteem.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Dekkersj en Hififreak de hort op. Een bezoek aan Bram Freestone.
« Reactie #6 Gepost op: 19 april 2014, 21:50:39 »
De door Bram bejubelde Kef luidsprekers.  Een gesloten tweewegsysteem.

Dus niet de vloerstaanders op wielen? En hou jubelden die Kef's?
Science is no democracy

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Dekkersj en Hififreak de hort op. Een bezoek aan Bram Freestone.
« Reactie #7 Gepost op: 19 april 2014, 21:56:12 »
De opname was m.i. verre van fraai en dat bepaalt toch het eindresultaat.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Dekkersj en Hififreak de hort op. Een bezoek aan Bram Freestone.
« Reactie #8 Gepost op: 19 april 2014, 23:51:32 »
Goed om te lezen dat jullie met z'n allen een aangename dag hebben gehad. Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd naar de bevindingen van Bram.
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Dekkersj en Hififreak de hort op. Een bezoek aan Bram Freestone.
« Reactie #9 Gepost op: 20 april 2014, 08:22:30 »
Allereerst dank aan HF en Dekkerj voor het bezoek aan mij,het zijn hele aardige kerels met verstand van zaken wat

hi fi betreft.

De middag is totaal anders verlopen als dat ik in gedachten had.en ik ga dit weekend nog is goed luisteren voordat

ik capituleer. Want wat ik ook direct bemerkte was dat de pioneer,die in mijn ogen anders klonk,exact zo klonk als de nad en

niet andersom,heel vreemd.

                                                       gr bram.
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Dekkersj en Hififreak de hort op. Een bezoek aan Bram Freestone.
« Reactie #10 Gepost op: 20 april 2014, 09:26:23 »
En waarmee schakel jij de bronkeuze op je voorversterker, Pieter? Toch ook met een switch of een elektronische switch?

En mensen die feilloos de verschillen kunnen benoemen is niet zo moeilijk. Het gaat erom dat je die verschillen kunt horen, en dan het liefst met alleen je oren. En die moet ik nog tegenkomen, maar wie weet kom ik op een dag zo een iemand tegen.

Groet,
Jacco

Verstuurd van mijn HTC Vision (Desire Z).


Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Dekkersj en Hififreak de hort op. Een bezoek aan Bram Freestone.
« Reactie #11 Gepost op: 20 april 2014, 09:35:14 »
Er zijn lieden die feilloos de verschillen tussen diverse transistorversterkers kunnen benoemen.

Hoe zit dat met jou?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Dekkersj en Hififreak de hort op. Een bezoek aan Bram Freestone.
« Reactie #12 Gepost op: 20 april 2014, 09:36:18 »
Je weet toch Jacco, dat één extra schakelaar in de signaalweg alle verschillen als bij toverslag doet verdwijnen? Daardoor klinkt de duurste vul-maar-in versterker bij een blind vergelijk opeens hetzelfde als de goedkoopste NAD of Sony.  ;)

Helemaal eens met Pieter: schakelaars? Ze zouden verboden moeten worden!  ;D

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Dekkersj en Hififreak de hort op. Een bezoek aan Bram Freestone.
« Reactie #13 Gepost op: 20 april 2014, 09:39:42 »
Dus dat doet dat ingebouwd sdram geheugen in die switches... Ik was me al aan het afvragen wat dat er toch in deed.

Groet,
Jacco

Verstuurd van mijn HTC Vision (Desire Z).


Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Dekkersj en Hififreak de hort op. Een bezoek aan Bram Freestone.
« Reactie #14 Gepost op: 20 april 2014, 09:48:24 »
Nogmaals, is twee goed statistisch niet net zo opvallend als acht goed?
Zelfde gokkans toch?

 
An inability to grasp science is no argument against it....