Auteur Topic: Welke DAC?  (gelezen 15188 keer)

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Welke DAC?
« Gepost op: 31 maart 2014, 14:44:37 »
Welke gebruiken jullie en waarom?
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Welke DAC?
« Reactie #1 Gepost op: 31 maart 2014, 14:54:00 »
Ik stel deze vraag omdat ik zelf nu een E-MU 0404 gebruik waar ik heel tevreden over ben, maar die me nu beperkt qua aantal uitgangen (ik moet nu kabels switchen tussen de speakerset en hoofdtelefoonset). Ook 'mist' de E-MU de mogelijkheid om in/uitgangen en softwarekanalen van en naar elkaar te routeren.

Ik ben benieuwd wat er gebruikt wordt en waarom (en wat de bevindingen zijn. :)
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2014, 15:09:45 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Welke DAC?
« Reactie #2 Gepost op: 31 maart 2014, 16:17:16 »
Ik heb hier de Dactilus + externe Q-PSU voeding in mijn set-up omdat deze goed past bij de rest van mijn set. Een bijkomend voordeel is dat ik het ook nog eens heel goed vind klinken ;)



Heed Dactilus


Heed Q-PSU

Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Welke DAC?
« Reactie #3 Gepost op: 31 maart 2014, 18:00:39 »
Mijn Sony V-7700 heeft een ingebouwde DAC.

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Welke DAC?
« Reactie #4 Gepost op: 31 maart 2014, 18:20:38 »
Heb een poos gedraaid met de alom bekende DacMagic van Cambridge. Door de vele aansluitingen pastte hij goed bij mijn behoeften. Hij heeft zijn werk naar behoren gedaan en heb ik nimmer het gevoel gehad iets te missen op het gebied van geluidskwaliteit. Sterker nog, ik denk dat er voor het geld geen betere dac te krijgen is.

In mijn huidige Rotel RA1570 zit ook een ingebouwde dac met dubbele Wolfson chip. Daarnaast kan ik twee maal optisch, twee maal coaxiaal en een maal USB a-synchroon aansluiten. Ik ben er meer dam tevreden mee, net als de andere functionaliteiten die de Rotel biedt.
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Welke DAC?
« Reactie #5 Gepost op: 31 maart 2014, 18:30:49 »
Dat ziet er goed uit. Die Cambridge heb ik eerder al eens op het vizier gehad. Die Heed DAC's ken ik niet, maar qua in- en uitgangen is die zo te zien wat beperkt voor in mijn setup. We mooi om te horen dat hij goed bevalt!!

De E-MU die ik nu heb voldoet aan de meeste vereisten maar beperkt me nu (sinds ik een headset in de woonkamer heb). Ook zou ik graag een 'centrum' hebben in m'n audiosetup van waar ik alle kanalen (of dat nou ingangen, uitgangen of softwarekanalen zijn) naar elkaar kan verbinden.

M'n requirements zijn de volgende:
- hoge kwaliteit D/A en A/D converters (minimaal niveau van de E-MU)
- usb ingang (zodat ik de mac mini als audio bron kan gebruiken)
- minimaal 1 digitale spdif ingang (liefst meer en evt. ook coaxial)
- minimaal 1 gebalanceerde analoge stereo ingang
- minimaal 1 digitale spdif uitgang (evt. meer en evt. ook coaxial)
- minimaal 2 gebalanceerde stereo uitgangen (liefst meer).
- de mogeijkheid om vrij softwarekanalen naar uitgangen te routeren
- de mogelijkheid om vrij ingangen direct naar uitgangen te routeren

De opties die ik zie zijn de Motu of RME.
« Laatst bewerkt op: 01 april 2014, 11:15:41 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Welke DAC?
« Reactie #7 Gepost op: 30 april 2014, 12:35:51 »
Inmiddels ben ik een beetje klaar met kabels unpluggen en pluggen als ik wil switchen tussen de Barefoots en de HD800. Ik ben er nog steeds niet uit welke DAC ik nu moet gaan kopen. De enige fabrikant van kwaliteits converters die ik heb kunnen vinden die ook aan alle verder genoemde wensen lijkt te voldoen is RME (met de Fireface UC of UCX).

De UC is een paar keer langsgekomen op Ebay maar nooit als een mooi koopje (altijd 80/90% van de nieuwprijs).

Zijn er nog alternatieve opties (of RME exemplaren op de 2e hands markt) die ik over het hoofd gezien heb?

 :sceptic:
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

PieterdeTweeter

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 414
Re: Welke DAC?
« Reactie #8 Gepost op: 30 april 2014, 16:15:00 »
Ik kan een Weiss dac2 van harte aanbevelen. Deze laat veel details horen van laag tot hoog.


MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Welke DAC?
« Reactie #9 Gepost op: 30 april 2014, 21:16:56 »
Ik zoek een goede DAC maar de kwaliteit van m'n huidige EMU 0404 is al prima. Ik wil er niet op achteruit gaan en heb vooral eisen aangaande routing en aansluitmogelijkheden.

De Weiss DAC schijnt een van de betere converters te zijn. Maar voor een DAC die niet aan de overige vereisten voldoet (eisen m.b.t. ingangen/routen) vind ik hem veel te duur (net als de high-end converters uit het assortiment van Grace, Apogee, Lavry en Lynnx overigens).

Daarbij zijn de verschillen in DAC's relatief klein voor de verschillen in prijs. Veel kleiner dan verschillen in versterkers. En daar blijken de grote verschillen al tegen te vallen wanneer we de proef op de som nemen. ;)

Liefst zou ik onder de 500 euro blijven maar in dat budget is er geen routable DAC met veel digitale en analoge (gebalanceerde) in- en uitgangen (en in hoogwaardige kwaliteit, en dan bedoel ik evengoed als de EMU of beter dan de EMU). Een Fireface UC/UCX kost 850/1050 en dat vind ik al te duur (een goede 2e hands deal zou mooi zijn)

Er zijn een aantal firewire opties maar ik wil usb (aangezien firewire egenwoordig op geen enkel moederbord meer zit).
« Laatst bewerkt op: 30 april 2014, 21:24:47 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

PieterdeTweeter

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 414
Re: Welke DAC?
« Reactie #10 Gepost op: 30 april 2014, 23:22:00 »
Een Teac van 350,00 deed het hier ook al verrassend goed. Ik weet niet of die alle gewenste aansluitingen heeft.

PieterdeTweeter

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 414
Re: Welke DAC?
« Reactie #11 Gepost op: 01 mei 2014, 16:26:00 »
Ik denk dat deze dac ook wel jouw ding is Pieter.
Lees het verhaaltje maar eens, ik denk dat je jezelf er wel ergens in herkend.

http://www.nosminidac.nl/Octave.html
Ik heb al een aantal keren een set gehoord met een Octave dac. Dat klonk als geheel altijd erg goed. Het is onmogelijk om naar alleen een dac te luisteren. Je kunt je oor er wel tegen houden  ;D maar dat zal niet veel helpen.
Het wordt nog gekker. Ik heb vorig jaar een Octave Hex besteld. De baas van het bedrijf had nog een paar prototype kasten liggen, waarin hij een geheel nieuwe Hex wilde bouwen. Wij spraken een bedrag af en de overeenkomst was een feit. Even later belde de secretaresse dat het niet door ging. Een beetje kerel belt zelf. Men had niet alle benodigde onderdelen nog liggen.
Wat ik het zwakst vind aan dit verhaal, is dat Octave geen enkel alternatief boodt. Waardeloos  :evil: Daar ik de dac graag wilde hebben, heb ik gewezen op onze mondelinge overeenkomst. En daarbij opgemerkt, dat het niet mijn probleem is dat er een paar onderdelen kennelijk niet op de plank liggen. Maar, men was niet thuis.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Welke DAC?
« Reactie #12 Gepost op: 01 mei 2014, 16:33:45 »
Wil je mijn Emu 0204 kopen? Die heeft meer aansluitingsmogelijkheden en betere rightmark metingen dan de Metrum DAC's.
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2014, 16:37:09 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

PieterdeTweeter

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 414
Re: Welke DAC?
« Reactie #13 Gepost op: 01 mei 2014, 20:21:57 »
Wil je mijn Emu 0204 kopen? Die heeft meer aansluitingsmogelijkheden en betere rightmark metingen dan de Metrum DAC's.
Nee, ik ben niet op zoek naar een dac.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Welke DAC?
« Reactie #14 Gepost op: 01 mei 2014, 22:59:49 »
Hoezo had je er 1 besteld dan? :)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.