Auteur Topic: De winst verklaard!  (gelezen 9421 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
De winst verklaard!
« Gepost op: 28 maart 2014, 08:31:06 »
Afgelopen week een gedachtenwisseling gehad met betrekking tot klankmatige verbeteringen in een set. 

Uiteindelijk werden door mijn gespreksgenoot het rack en de "voeten" van de componenten gezien als grote verbetering.
Daarnaast natuurlijk ook hun plaatsing.  Stapelen is not done.

Welke componenten kunnen er wel bij varen en bij welke zal het geen invloed hebben?
Graag een inhoudelijke discussie met argumenten.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: De winst verklaard!
« Reactie #1 Gepost op: 28 maart 2014, 10:41:23 »
Zoals ik het zie:

1. een stabiel rack
2. resonantie vrij (is deels afhankelijk van de ondergrond)
3. genoeg ruimte tussen de verschillende apparaten ivm het kwijt kunnen van de gegeneerde warmte door de diverse audio componenten
4. hij moet er stoer/mooi uit zien het oog wil ook wat en DIT telt voor de beleving mijns inziens absoluut mee.
5. als je de mogelijkheid hebt zou ik...... de platenspeler op een stevige binnenmuur apart bevestigen.

wat niet helpt:

1. voetjes onder audio-componten maken mijns inziens niet zoveel uit  uit. Zeker niet als ze niet bijdragen aan het zo min mogelijk resoneren. dit is van meer belang op een CD/LP speler.
  een houten voetje van een (sub)tropisch klankhout dat €500,00 het voetje kost, doet alleen voor de visuele beleving een meerwaarde hebben....
2. Al heb je een rack €1.000 Als de ondergrond waarop hij staat, bijvoorbeeld een (oude) instabiele houten vloer, dan doet het rack niks. Zorg dus voor een goede stevige basis
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: De winst verklaard!
« Reactie #2 Gepost op: 28 maart 2014, 11:41:06 »
Ik sluit mij volledig bij Richard aan.  ;)
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.111
Re: De winst verklaard!
« Reactie #3 Gepost op: 28 maart 2014, 12:25:44 »
Naar mijn idee hebben de kast en de voetjes waar een versterker, tuner, CD speler, op staat en de ondergrond geen enkele invloed op het signaal wat er in het apparaat wordt verwerkt.

Ik denk dat een platenspeler wel beïnvloed kan worden door trillingen welke via de ondergrond waar deze op staat in het draaiplateau de plaat en het element terecht kunnen komen.
Een platenspeler haalt op mechanische wijze het signaal van de plaat.

Een stevige ondergrond lijkt mij vooral van belang voor de veiligheid en het heel houden van de apparaten.
Ik ben het met Richard eens dat een mooi rek en een mooi uiterlijk van de apparatuur bijdraagt in de beleving van de set.

Ik heb zelf wel een keer een probleem gehad met stapelen omdat de voeding van een apparaat een brom veroorzaakte in het cassettedeck. De kop pikte het magnetisch veld van de trafo op.
Maar waarom zou een versterker niet bovenop een tuner of CD speler mogen staan.
Te veel apparaten op elkaar veroorzaakt denk ik wel het in elkaar storten van de onderste apparaten.

Ik heb alleen geen idee hoe het met trillingen en het beïnvloeden van buizen is.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.089
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: De winst verklaard!
« Reactie #4 Gepost op: 28 maart 2014, 14:25:17 »
Estetisch doet een mooi rack met op elke plank een oogstrelend mooi stukje apparatuur heel veel en zal de beleving van de set vele malen  mooier zijn dan dat je alles op elkaar stapelt......
Het enige wat je dus wel goed ontkoppelt moet hebben staan is de platenspeler.
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: De winst verklaard!
« Reactie #5 Gepost op: 28 maart 2014, 16:10:03 »
Zojuist mijn cd speler eens op mijn speaker geplempt,trentemoller erin,een beetje gas gegeven zodat mijn cd speler lekker stond te vibreren maar ik kan geen verschil waarnemen
Ik denk ook dat een audiorack vooral wat met het welbevinden van de eigenaar doet
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: De winst verklaard!
« Reactie #6 Gepost op: 28 maart 2014, 16:18:58 »
Een stevige ondergrond en ontkoppeling lijkt mij wel noodzakelijk,vooral bij draaitafels.
Ikzelf ga niet zover(ik hoor ook het verschil niet) maar ik ken mensen die andere voetjes onder hun versterker en cd speler zetten om resonantie te verminderen.
Ik heb wel verschil gehoord toen iemand een zwaar gewicht op zijn subwoofer legde,dia klonk daardoor strakker.
Misschien iets om uit te proberen,het kost niets.
I love vintage.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: De winst verklaard!
« Reactie #7 Gepost op: 28 maart 2014, 17:25:41 »
De grootste winst zit in de speakers en akoestiek. Voetjes en racks zijn volgens mij puur optische accesoires.
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2014, 17:32:29 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: De winst verklaard!
« Reactie #8 Gepost op: 28 maart 2014, 17:33:21 »
Een stevige ondergrond en ontkoppeling lijkt mij wel noodzakelijk,vooral bij draaitafels.
Ikzelf ga niet zover(ik hoor ook het verschil niet) maar ik ken mensen die andere voetjes onder hun versterker en cd speler zetten om resonantie te verminderen.
Ik heb wel verschil gehoord toen iemand een zwaar gewicht op zijn subwoofer legde,dia klonk daardoor strakker.
Misschien iets om uit te proberen,het kost niets.

Klopt, mijn vriendin heeft meestal toch niets te doen.  ::)
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: De winst verklaard!
« Reactie #9 Gepost op: 28 maart 2014, 17:34:55 »
Ik wens haar succes ;D
I love vintage.

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: De winst verklaard!
« Reactie #10 Gepost op: 28 maart 2014, 17:55:59 »
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.111
Re: De winst verklaard!
« Reactie #11 Gepost op: 28 maart 2014, 18:26:29 »
Als die subwoofer dan een beetje z'n best doet.    ::)   Oeps zij ik dat hardop?


Marcel

Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: De winst verklaard!
« Reactie #12 Gepost op: 28 maart 2014, 18:27:34 »
Zie je wel! Twee vliegen in één klap.  ;D
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Mister T.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.960
  • † 02-12-2020
Re: De winst verklaard!
« Reactie #13 Gepost op: 28 maart 2014, 19:08:01 »
Waarneembare verbeteringen, hmm..   Waarschijnlijk ben ik niet audiofiel genoeg maar ik heb tot op heden nooit
stappen ondernomen daartoe. Wel heb ik zorggedragen voor de spulletjes die hier huisden door de jaren heen en nu.
Een draaitafel moet een vaste ondergrond hebben, de daaraan bevestigde voetjes voldoen.

De speakers zijn een ander verhaal. Met het wisselen van speakers moest er wat gebeuren. Deze werden steeds hoger :o
Deze stonden/staan op wollen vloerbedekking met ondertapijt. Al snel kwam ik er achter dat die nogal wiebelig reageerden
bij aanraking. Nu weet ik dat er ook drivers zijn die daar gevoelig voor zijn dus om interne schade te voorkomen heb ik,
al wat langer geleden, besloten de speakers stabiel neer te zetten.

Sprekend over de hoofdset:   Deze staat op de meegeleverde spikes, die weer staan op een stuk natuursteen.
De tweede set: Staat op stands die gemaakt door de dorpssmid, naar aanleiding van mijn tekening, op oorhoogte.
De derde set: Staat op twee plaatjes foam. Dit om resonanties van het dressoir te voorkomen.

In de openingspost is ook "het rack" ter sprake gekomen. In de situatie woonkamer/luisterkamer, waarin ik verkeer, vind
ik het niks. Het zijn stofnesten. Dit neemt niet weg dat ik het bij anderen mooi kan vinden.

En dan het stapelen. Waarom niet? Zeker als de doosjes geen problemen hebben met warmteafgifte.

  8)
ADAM    Bryston     DENON

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: De winst verklaard!
« Reactie #14 Gepost op: 28 maart 2014, 21:05:39 »
Ik geloof niet dat een audiorack bijdraagt aan de verbetering van het geluid, wat moet zo'n rack ook bijdragen? Ik heb alles op een eettafel staan, stabiel ( valt niet om) en ik kan overal gemakkelijk bij komen.
Er zijn mensen die zetten hun spul op zwart hardhouten voetjes, ik niet vind het geldklopperij. Alsof elektronen zich wat aantrekken op wat voor ondergrond het spul staat  Sommige stoppen hun stekkers in hard houten afgeschermde stekkerblokken, dit tegen trillingen en straling. Leggen hun luidsprekerkabels op daarvoor speciaal gemaakte blokjes zodat ze van de grond zijn.
Het blijft een speciale hobby dat audio.
Luidsprekers moeten, alleen al voor het zicht, waterpas staan en vooral stevig.
De draaitafel is het enigste onderdeel dat baat heeft bij een trilling vrije ondergrond, aan de muur is het beste.
Eens buizen altijd buizen.