Auteur Topic: Een gezellig middagje ouwedeuren over audio: Een bezoek aan Henk93!  (gelezen 8892 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Een gezellig middagje ouwedeuren over audio: Een bezoek aan Henk93!

Gisteren was dan na lange tijd weer het moment om af te reizen naar een prachtig deel van de Betuwe.  Even na het middaguur verscheen Audiofreak, die aan zou klampen om het ook allemaal mee te maken. 

Beiden gewapend met een fles wijn stapten we in de Ster om de reis te aanvaarden.  Reeds voordat ik plaats had kunnen nemen ( ja ja, dat heeft wat voeten in aarde) had Audiofreak al weer het snoeptrommeltje gevonden en was reeds in vakantiestemming.  Tom leidde ons over de provinciale weg die het rivierengebied doorkruist en tussentijds ontspon zich een aangenaam gesprek over het heden, het leven en meer.

Op het afgesproken tijdstip reden we, net als de vorige keer voorbij de woning van Henk93, om vervolgens vanaf de andere kant te parkeren op de oprit.  We werden verwelkomd door Sonja met Henk in haar kielzog.  Nadat we de meegebrachte spullen uitgeladen hadden was het tijd voor koffie en een keur aan lekkernijen.  Het gesprek ging al snel over audio, hetgeen een van die dingen is die ons bindt.  De imposante set van Henk stond inmiddels warm te draaien voor de grote voorstelling en tussentijds pakte ik het voorprogramma, naar wens van Henk, uit en gaf het een plaatsje tussen de namen van faam, die in een adem genoemd worden met hoogstaande geluidsreproductie.





Na een tweede rondje koffie en het fris voor mij, het alcoholhoudende drankje voor de anderen, werd het voorprogramma gestart.  De budget Needles met Sony versterking en bron lieten van zich horen.  Ondanks dat de speaker geen gebruik maakte van de achterwand gaf het een mooi, redelijk volwassen geluid.  We beluisterden diverse soorten muziek waaronder Kroke, de altijd mooie Japanse jazz en wat meer uit het populaire genre. Het boeide enorm.

Daarna deden we er een stapje bovenop en mochten de twee subwoofers, voorzien van een Peerless woofer van vijfentwintig centimeter, meedoen om te kijken wat dat teweeg zou brengen.  Nu is het mijn ervaring dat het qua afstelling wel enige tijd in beslag neemt, waarvoor deze middag tekort was.  We deden het dus op het gevoel, zoals zoveel dingen, en na wat gedraai aan de gain kon het op zeker moment wel ieders goedkeuring verdragen.  We gingen er wederom voor zitten en we gebruikten weer een deel van de reeds beluisterde stukken.  De subwoofers, die nauwelijks meededen gaven net dat stukje ondersteuning dat bij velen in goede aarde zal vallen.  Het werd geluidsbeeld werd allemaal wat vloeiender ten opzichte van de situatie zonder subs.  Op zich niet zo vreemd, want de FRS8 moet stevig werken in de ruimte van Henk.  In bepaalde gevallen zat hij echt aan zijn maximum, hetgeen minder tot uiting kwam in combinatie met de subs. 





Daarna stapten we over op de complete set van Henk.  Ja, dat is dan toch van een andere orde.  Het gehele plaatje straalt veel meer rust en evenwichtigheid uit.  Het beeld is ook groter dan het voorgaande.  Toch is het wel zo dat ons opviel dat bepaalde stukken op de breedbanders dan weer andere dingen laten horen dan op de set van Henk.  Thuis ervaar ik het niet anders.  Door met de muziek. Wat ook opvalt is meer detail in het hoog.  Het klinkt erg open en ruimtelijk.  Bij sommige stukken ervaar ik dat het hoog prominent aanwezig is.  Voor de een zal dit net te zijn, voor de andereen weldaad.  Over het geheel genomen is dit echter geen punt van kritiek, dus het zal in grote mate bepaald worden door het bronmateriaal. 

Samenvattend kun je stellen dat dit een prachtige set is.  Dit mede door het ontbreken van storend laag dat zich bij vele sets al voordoet op laag volume, laat staan als  je het beluistert op een tandje meer.  Op mijn opmerking dat ik met deze set oud zou kunnen worden, werd door Henk enigszins bevestigend beantwoord.
Ik meen te snappen waar de reserve precies zit die ik proefde. Wij mannen zijn immers jagers en audio is een hobby waarbij absolute uitspraken of zekerheden niet passen.  Je weet immers nooit wat er op je pad komt en of je de verleiding kunt weerstaan.  Voor zolang het duurt en de set er staat zou ik zeggen: “Henk, geniet!”

En voor wat betreft de toekomst, we gaan het meemaken.  Ik wil Henk en Sonja bedanken voor de gastvrije ontvangst en goede verzorging.  Het was weer een van die aangename, leerzame middagen rond onze boeiende hobby!  Waarvan akte.

Beschrijving van een eerdere set van Henk: Klik.


© www.hififreak.nl
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2014, 11:12:28 door Hififreak »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.079
Re: Een gezellig middagje ouwedeuren over audio: Een bezoek aan Henk93!
« Reactie #1 Gepost op: 23 maart 2014, 11:14:59 »
Leuk verslag. Met een beschreven ervaring zoals velen die waarschijnlijk herkennen.

Groet, Mark :)
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Een gezellig middagje ouwedeuren over audio: Een bezoek aan Henk93!
« Reactie #2 Gepost op: 23 maart 2014, 11:35:42 »
Nice ;)
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.089
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Een gezellig middagje ouwedeuren over audio: Een bezoek aan Henk93!
« Reactie #3 Gepost op: 23 maart 2014, 11:38:52 »
Leuk verslag, gebruikt Henk ook iets van DSP om de sub aan te laten sluiten met de monitoren?
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Een gezellig middagje ouwedeuren over audio: Een bezoek aan Henk93!
« Reactie #4 Gepost op: 23 maart 2014, 11:40:58 »
Geen DSP in tha house bij Henk93.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: Een gezellig middagje ouwedeuren over audio: Een bezoek aan Henk93!
« Reactie #5 Gepost op: 23 maart 2014, 11:51:09 »
:Nice  :)
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Een gezellig middagje ouwedeuren over audio: Een bezoek aan Henk93!
« Reactie #6 Gepost op: 23 maart 2014, 12:10:00 »
Mooi verslag, heel goed benutte middag. :)
Eens buizen altijd buizen.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Een gezellig middagje ouwedeuren over audio: Een bezoek aan Henk93!
« Reactie #7 Gepost op: 23 maart 2014, 12:15:00 »
Leuk verslag en wat is die Bryston groot zeg...pffff.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

henk93

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 342
Re: Een gezellig middagje ouwedeuren over audio: Een bezoek aan Henk93!
« Reactie #8 Gepost op: 23 maart 2014, 12:16:33 »
Het was zeker een gezellige middag met de beide Freaks over de vloer. ;D
En wat de Needles betreft blijf ik me verbazen dat er zo,n mooi geluid uit dat kleine luidsprekertje komt.
In combinatie met de BK XLS 200 subs klonk het volwassen en in een wat kleinere ruimte is daar zeer goed mee te leven.
Henk en Jan het was een zeer leuke middag die we maar snel weer eens een keer moesten inplannen,maar dan gaan de Subs op reis. 8)
Nogmaals dank voor het lekkere rode vocht en de interessante gesprekken over de mooie hobby genaamd AUDIO.

   Henk en Sonja

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Een gezellig middagje ouwedeuren over audio: Een bezoek aan Henk93!
« Reactie #9 Gepost op: 23 maart 2014, 12:37:04 »
.............. wat is die Bryston groot zeg...pffff.

Gr Hans
Van een afstand valt dat best mee.   ;D


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Een gezellig middagje ouwedeuren over audio: Een bezoek aan Henk93!
« Reactie #10 Gepost op: 23 maart 2014, 12:43:58 »
Mooi verslag gelardeerd met mooie foto's.
I love vintage.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Een gezellig middagje ouwedeuren over audio: Een bezoek aan Henk93!
« Reactie #11 Gepost op: 23 maart 2014, 13:15:24 »
Henk en Sonja bij deze nogmaals hartelijk bedankt voor de gastvrije ontvangst en de bijzonder gezellige middag ! Henk, ik heb genoten van de fraaie en evenwichtige weergave van je prachtige set. Opvallend was ook het gecontroleerde laag en dat maakte het geheel nog aantrekkelijker om naar te luisteren.
Bijzonder fraai weergegeven vond ik "Wicked game", welke song gigantisch ruimtelijk klonk.



o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Een gezellig middagje ouwedeuren over audio: Een bezoek aan Henk93!
« Reactie #12 Gepost op: 23 maart 2014, 15:00:35 »
Erg leuk verslag weer om te lezen en te zien!
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.257
Re: Een gezellig middagje ouwedeuren over audio: Een bezoek aan Henk93!
« Reactie #13 Gepost op: 23 maart 2014, 16:22:41 »

Ja erg leuk om te lezen! ook omdat hier al een beetje word aangegeven dat de needles adem te kort komen in bepaalde

ruimtes,en dat kunnen dan zelfs ruimtes zijn die relatief op het oog als hard overkomen,dus met weinig demping.

Ja ja akoestiek,praat me er niet van.
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.804
  • Doet mij maar buisjes
Re: Een gezellig middagje ouwedeuren over audio: Een bezoek aan Henk93!
« Reactie #14 Gepost op: 23 maart 2014, 16:33:11 »
Ouwedeuren over audio is niks mee en altijd gezellig.