Auteur Topic: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?  (gelezen 84581 keer)

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #135 Gepost op: 31 mei 2018, 13:04:17 »
De laatste tijd maak ik veel gebruik van 'mobiele' audio apparatuur.

Ik heb een Astell & Kern AK70 DAP en een aantal headsets. De Astell & Kern bevalt heel goed. Er zit een 200gb micro SD kaartje in en hij is ook als USB DAC te gebruiken. Dat laatste werkt heel goed  (en is fijn als ik achter m'n laptop zit).

Mijn favoriete headsets zijn:
- Oppo PM-1:open over-ear hoofdtelefoon
- Custom Art Harmony 8.2 op maat gemaakte in ears (CIEM's).

In het verleden had ik altijd snel last van irritatie (dat het geluid me ging tegenstaan) maar naar beide deze headsets kan ik uuuuuren luisteren. Het hoog is bij beiden relatief zacht, wat minder snel irriteert/vermoeid. Beiden hebben eerder een muzikale dan een analytische klank.

Naar de Oppo luister ik veel als ik in de tuin zit te werken of in beweging ben.
De Custom in-ears sluiten heel goed het geluid van buiten af en heb ik vaak in op het werk of tijdens sporten, wandelen, boodschappen doen.
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2018, 13:13:56 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #136 Gepost op: 20 juni 2018, 10:22:19 »
Hoe gebruiken jullie de hoofdtelefoon?
Bijvoorbeeld tijdens het sporten of in de trein?
Is het in de late uurtjes als er niemand gestoord mag worden?
Vinden jullie het gebruik dan wel of niet prettig?

En wie gebruikt bij thuis gebruik wel of geen speciale hoofdtelefoonversterker?

Ik gebruik de hoofdtelefoon alleen thuis op een Ifi Ican.
Mijn idee is dat deze een beter geluid geeft dan de standaard uitgang van mijn receiver of CD speler.
Dat kan ook mijn gevoel zijn die het leuker vindt als ik een speciale versterker gebruik.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #137 Gepost op: 20 juni 2018, 10:42:51 »
Er zit zeker verschil tussen een hoofdtelefoon uitgang. Dat heeft ermee te maken of hij een eigen voeding heeft of niet. Bij de een klinkt het bedompt bij de ander vrij schel en soms klinkt het hemels.
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #138 Gepost op: 20 juni 2018, 11:29:11 »
Er kan ook een (technische) mismatch zijn tussen versterker en hoofdtelefoon.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #139 Gepost op: 20 juni 2018, 15:22:17 »
Er zit zeker verschil tussen een hoofdtelefoon uitgang. Dat heeft ermee te maken of hij een eigen voeding heeft of niet. Bij de een klinkt het bedompt bij de ander vrij schel en soms klinkt het hemels.

Een versterker met een hoofdtelefoonuitgang bezit vanzelfsprekend altijd een eigen voeding. Als je een hoofdtelefoonuitgang van een gewone versterker gebruikt, heb je geen (extra) voeding nodig er even vanuit gegaan dat de hoofdtelefoon voor zijn functioneren zelf geen voeding nodig heeft. Ik laat buiten beschouwing dat er elektrostatische hoofdtelefoons bestaan die in een bijbehorend maar apart kastje o.a. een voeding hebben zitten voor het genereren van de voor het systeem noodzakelijke hoogspanning maar dat verder terzijde. 

Beide kapsels van een z.g. dynamische hoofdtelefoon sluit je dan aan - doorgaans via een in de versterker ingebouwde weerstandsverzwakker - op de beide eindtrappen van de versterker. Wat anders is als je een aparte hoofdtelefoonversterker gebruikt want in zo'n apparaat zit vanzelfsprekend een eigen voeding - net zoals er een eigen voeding in een versterker zit.

Het al dan niet bedompt klinken van een hoofdtelefoon kan te maken hebben met het wel of niet goed zijn aangepast zoals dat in het jargon heet. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat de hoofdtelefoon onvoldoende spanning krijgt omdat de uitgang van de aangesloten (hoofdtelefoon-)versterker niet in staat is om die in afdoende mate te leveren omdat bijvoorbeeld de impedantie van de kapsels hoog is. In dat geval zal dan de akoestische output van de beide kapsels (te) gering zijn ook als er een hoge stand van de volumeregelaar is gekozen. Belangrijk is dus of de aanpassing tussen de versterker en de hoofdtelefoon klopt en dat bepaalt dan mede of het geluid dat uit de kapsels komt optimaal klinkt. Er zijn overigens meer factoren die verantwoordelijk zijn voor het goed/optimaal klinken van het geluid uit de hoofdtelefoonkapsels.

Niet zelden is het zo dat als het signaal uit de hoofdtelefoonaansluiting van een versterker komt die ook geschikt is voor het aansluiten van luidsprekers dat dan de aanpassing niet ideaal is en je dan naast de audio ook getrakteerd wordt op ruis, brom of vervorming. Dat is dan wat jij zeg maar karakteriseert met bedompt of schel.

Vaak is een misaanpassing tussen hoofdtelefoon en versterker de oorzaak van slecht geluid uit de kapsels overigens ook weer heel vaak zonder dat de afzonderlijke componenten beroerd van kwaliteit zijn. Als je zomaar een hoofdtelefoon aansluit op een willekeurige hoofdtelefoonaansluiting van een versterker is de kans behoorlijk groot dat er sprake is van een misaanpassing en dat geldt niet alleen voor een gewone vermogensversterker met een hoofdtelefoonaansluiting. In het geval van hoofdtelefoonversterkers is er ook regelmatig sprake van een forse misaanpassing.

Wat je nog een voordeel zou kunnen noemen is dat lang niet iedereen aan het geluid dat uit de kapsels komt hoort dat er sprake is van een misaanpassing. Of misschien moet ik zeggen dat er nogal wat mensen zijn die het horen van een flinke prak ruis dan wel brom of andere ellende niet als onaangenaam ervaren.

Ook is misschien belangrijk om te weten dat een goede hooftelefoonversterker niet duur hoeft te zijn. Voor de doe-het-zelver met gebruikmaking van overigens gewone standaard elektronicaonderdelen is het mogelijk om een kwalitatief uitstekende hoofdtelefoonversterker te maken. Onlosmakelijk hoort daar bij dat dan de aanpassing tussen gekozen hoofdtelefoon en de homemade-hoofdtelefoonversterker optimaal is. Om dat optimaal te krijgen is vanzelfsprekend vakkennis nodig maar dat laatste geldt natuurlijk ook onverkort voor het geval je een kant-en-kare hoofdtelefoonversterker koopt.


 
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2018, 15:24:26 door Ruud13 »

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #140 Gepost op: 23 juni 2018, 10:41:35 »
Dan ben ik een gelukkig mens.
Met mijn Ifi Ican hoor ik geen enkel spoortje ruis en al helemaal geen brom.

Volgens de specs zou de hoofdtelefoon welke ik gebruik een goede match moeten zijn.
Als ik me goed herinner.  Ik zou het weer even op moeten zoeken.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #141 Gepost op: 25 oktober 2018, 06:51:53 »
Voor de toekomst denk ik dat er wel eens een Byerdynamic bij zou kunnen komen.
En DT1990 pro vind ik wel erg mooi.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #142 Gepost op: 25 oktober 2018, 11:57:38 »
Ik gebruik zo'n ding al vanaf '83 niet meer, even is leuk. Geef mij maar geluid uit mooie speakers. Ik begrijp niet dat jij het altijd over hoofdtelefoons hebt en meestal zo muziek luistert.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #143 Gepost op: 25 oktober 2018, 12:32:11 »
Ik gebruik zo'n ding al vanaf '83 niet meer, even is leuk. Geef mij maar geluid uit mooie speakers. Ik begrijp niet dat jij het altijd over hoofdtelefoons hebt en meestal zo muziek luistert.

Geen probleem hoor.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #144 Gepost op: 25 oktober 2018, 13:20:15 »
Ik gebruik zo'n ding al vanaf '83 niet meer, even is leuk. Geef mij maar geluid uit mooie speakers. Ik begrijp niet dat jij het altijd over hoofdtelefoons hebt en meestal zo muziek luistert.
Ik snap het wel. Ik luister ook vaak via de koptelefoon, vooral YT en Spotify. Dat doe ik in de kamer waar ook tv gekeken wordt. dan zit er niet veel anders op dan een koptelefoon. Als je er vaak naar luistert dan in zo'n ding net zo belangrijk als een stel goede luidsprekers en praat je daar over.
Voor mij geldt dat ik voor een relatief klein geldbedrag een erg goed geluid kan krijgen, voor eenzelfde kwaliteit geluid ben ik met luidsprekers veel meer geld kwijt. Mijn Beyerdynamic DT880 geeft een geluid waar ik heel lang naar kan luisteren.
Eens buizen altijd buizen.

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #145 Gepost op: 25 oktober 2018, 22:17:41 »
Spotify luister ik ook niet, wel Tidal veel beter geluid. Er zijn er die geen verschil horen tussen de twee, aan me hoela, misschien ligt het ook aan de kwaliteit speakers die je in huis hebt. Ik zeg ook niet dat een koptelefoon niet mooi kan klinken. Ik vond het altijd na een kort half uurtje wel genoeg. Er zijn ook genoeg "mannen" die geen grote speakers in huis mogen en hooguit alleen van die melkpakjes mogen hebben, ja dan is een koptelefoon beter. Maar wat nog beter is om zo'n type vrouw in te ruilen. Hiermee wil ik niet zeggen dat dat hier het geval is natuurlijk.a




renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #146 Gepost op: 26 oktober 2018, 00:35:26 »
Zoohoo, bovenstaande lezende zijn er blijkbaar nog steeds "echte mannen " mannen.
Zo gaat een ieder op z'n eigen manier met vrouw en hobby om. De één koopt nieuwe luidsprekers of koptelefoon de ander schopt z'n vrouw de deur uit. 't Is maar net wat je goed toe lijkt.
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2018, 22:09:07 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #147 Gepost op: 26 oktober 2018, 09:29:08 »
De laatste tijd maak ik veel gebruik van 'mobiele' audio apparatuur.

Ik heb een Astell & Kern AK70 DAP en een aantal headsets. De Astell & Kern bevalt heel goed. Er zit een 200gb micro SD kaartje in en hij is ook als USB DAC te gebruiken. Dat laatste werkt heel goed  (en is fijn als ik achter m'n laptop zit).

Mijn favoriete headsets zijn:
- Oppo PM-1:open over-ear hoofdtelefoon
- Custom Art Harmony 8.2 op maat gemaakte in ears (CIEM's).

In het verleden had ik altijd snel last van irritatie (dat het geluid me ging tegenstaan) maar naar beide deze headsets kan ik uuuuuren luisteren. Het hoog is bij beiden relatief zacht, wat minder snel irriteert/vermoeid. Beiden hebben eerder een muzikale dan een analytische klank.

Naar de Oppo luister ik veel als ik in de tuin zit te werken of in beweging ben.
De Custom in-ears sluiten heel goed het geluid van buiten af en heb ik vaak in op het werk of tijdens sporten, wandelen, boodschappen doen.

Een beetje laat maar toch. Hoe werkt dat aanmeten van die Custom Art Harmonies? Ik zie dat het bedrijf in Polen zit en dat ze geen distributeur in Nederland hebben.

Groeten...

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #148 Gepost op: 26 oktober 2018, 10:04:53 »
Spotify luister ik ook niet, wel Tidal veel beter geluid. Er zijn er die geen verschil horen tussen de twee, aan me hoela, misschien ligt het ook aan de kwaliteit speakers die je in huis hebt. Ik zeg ook niet dat een koptelefoon niet mooi kan klinken. Ik vond het altijd na een kort half uurtje wel genoeg. Er zijn ook genoeg "mannen" die geen grote speakers in huis mogen en hooguit alleen van die melkpakjes mogen hebben, ja dan is een koptelefoon beter. Maar wat nog beter is om zo'n type vrouw in te ruilen. Hiermee wil ik niet zeggen dat dat hier het geval is natuurlijk.a

Wat jij wil.

Misschien is slechte akoestiek in huis ook een goede reden om van een goede hoofdtelefoon te gaan genieten.
En misschien zijn er mannen die samen wonen met de vrouw waar ze van houden. Zou maar zo eens kunnen. 
Er zijn ook "echte" mannen die een vrouw in huis hebben als lastig pronkstuk en om af en toe eens te gebruiken om van de sexuele driften af te komen.
Succes

Marcel

« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2018, 11:33:51 door Marcel Dali »
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #149 Gepost op: 26 oktober 2018, 10:21:38 »