Auteur Topic: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?  (gelezen 86014 keer)

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #90 Gepost op: 24 mei 2014, 21:24:41 »
En dat is nou nét de kracht van de HD800 : de plaatsing. De membranen staan niet "recht "op je oor gericht, waarddor de zaak veel natuurlijker wordt [...]

Waarom zou bij het niet recht op het oor staan van het Sennheiser HD800 membraam de zaak veel natuurlijker worden? Waar komt zeg maar het verhaal vandaan dat de scheefstand van het membraan de hoofdtelefoon natuurlijker laat klinken?

De drivers staan onder een hoek en richten iets schuin vanaf de voorkant op het oor. Normaal hoor je bij een hoofdtelefoon mono 'in' je hoofd. Bij de HD800 zit mono iets meer richting 'voor' je hoofd. Het is niet veel maar het geeft hem wel een ander karakter. Het lijkt meer op luisteren naar geluid dat van voren komt.

Stereo klinkt bij de HD800 overigens heel strak. De drivers zijn gecalibeerd en het stereobeeld is heel gevoelig (en mono zit heel strak in het midden). Dat in combinatie dat het geluid wat meer van voren lijkt te komen maakt het een image die heel veel lijkt op op hoe je het stereobeeld ervaart in een nearfield situatie (wat ik persoonlijk een zeer prettige manier vind om muziek te luisteren). Het stereobeeld vind ik op de hd800 duidelijker dan op alle speakers die ik ken.
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2014, 10:51:11 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Carlo

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 43
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #91 Gepost op: 25 mei 2014, 00:43:29 »
Citaat
Carlo?

Draaide jij ooit met een set Master concept Two (als ik mij niet vergis)?

Groet, Mark

Jazeker, en die heb ik nog in de woonkamer op een Densen setje..en nog twee setjes in mijn werkruimte..dus ik kan overal lekker muziek draaien!
Hififreak, bedankt voor t welkom heten!
Woonkamer: Pioneer LX800, Dynaudio focus 50
kantoorruimte Musical Fidelity KW 500, Marantz SA11 3, Adam Column MK III Meridian 502/504/506.24/557,Densen B420+, technics SL 1200 MKII, Grado ref element, Audio Physic Tempo VI

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.079
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #92 Gepost op: 25 mei 2014, 08:31:51 »
Wat een onbeleefdheid van mij.  :-[

Welkom Carlo!

Groet, Mark :)
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #93 Gepost op: 25 mei 2014, 10:50:04 »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #94 Gepost op: 25 mei 2014, 14:00:24 »
Carlo van harte welkom !

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #95 Gepost op: 25 mei 2014, 16:06:20 »
Nou ja, 't is geen verhaal, maar een door de Sennheiser ingenieurs, na jaren R&D  gevonden, gegeven.
Gasten zijn er sinds 1968 mee bezig, dus ze zullen er onderhand wel wat van weten.

Ik geloof graag dat R&D bij Sennheiser wel het een en ander ontdekken en al hebben ontdekt máár waar staat dat door het scheefplaatsen van het membraan van de HD800 het geluid "veel natuurlijker wordt"?. Dat het geluid veel natuurlijker wordt als het membraan voor het oor scheefslaat kan ik nergens vinden.

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #96 Gepost op: 25 mei 2014, 17:27:25 »
En dat is nou nét de kracht van de HD800 : de plaatsing. De membranen staan niet "recht "op je oor gericht, waarddor de zaak veel natuurlijker wordt [...]

Waarom zou bij het niet recht op het oor staan van het Sennheiser HD800 membraam de zaak veel natuurlijker worden? Waar komt zeg maar het verhaal vandaan dat de scheefstand van het membraan de hoofdtelefoon natuurlijker laat klinken?

De drivers staan onder een hoek en richten iets schuin vanaf de voorkant op het oor. Normaal hoor je bij een hoofdtelefoon mono 'in' je hoofd. Bij de HD800 zit mono iets meer richting 'voor' je hoofd. Het is niet veel maar het geeft hem wel een ander karakter. Het lijkt meer op luisteren naar geluid dat van voren komt.

Stereo klinkt bij de HD800 overigens heel strak. De drivers zijn gecalibeerd en het stereobeeld is heel gevoelig (en mono zit heel strak in het midden). Dat in combinatie dat het geluid wat meer van voren lijkt te komen maakt het een image die heel veel lijkt op op hoe je het stereobeeld ervaart in een nearfield situatie (wat ik persoonlijk een zeer prettige manier vind om muziek te luisteren). Het stereobeeld vind ik op de hd800 duidelijker dan op alle speakers die ik ken.

Ik kan niet zien hoe je richting 'voor' je hoofd zoals je zegt kunt horen want je kunt bepalen waar een geluidsbron zich bevindt op grond van het horen van faseverschillen die ontstaan als je je hoofd draait of beter gezegd je je beide oren t.o.v. de geluidsbron draait. Als je een hoofdtelefoon op hebt en je je hoofd draait blijft het geluid dat de gehoorgang in gaat precies hetzelfde ongeacht of het membraan nu scheef of recht t.o.v. het oor staat. Ergo, door een hoofdtelefoon op te zetten kan onmogelijk het geluid 'voor' je hoofd klinken want het geluid bevindt zich ook niet los en zelfstandig voor je hoofd.

Ik heb overigens even een experimentje uitgevoerd en een mop schuimplastic  met een gat zo groot als het gedeelte waar je oren in de hoofdtelefoon zitten zodanig afgeschuind dat de beide membranen met mijn Sennheiser HD600 ook onder een hoek stonden. Ik wil niet ongezellig zijn maar voor wat het bepalen van de positie waar je precies het geluid vandaan hoort komen maakt het naar mijn idee niets uit of het membraan nu scheef of recht staat. Wat ik hoor is dan het geluid in beide standen van het membraan op precies dezelfde plek in het hoofd klinkt. In beide gevallen was ook de ruimtelijkheid die ik hoorde in het geval van een stereosignaal op de kapsels hetzelfde. Er is nog een reden waarom je met een hoofdtelefoon slecht kunt bepalen waar het geluid vandaan komt. De invloed die de gehoorschelp heeft wordt bij het gebruik van een hoofdtelefoon immers volledig uitgeschakeld.
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2014, 17:29:13 door Ruud13 »

Henk

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 114
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #97 Gepost op: 25 mei 2014, 18:57:46 »
Een paar citaten  :  Headphones that act like speakers
Another headphone rethink is the way the earcups fit on your head and direct sound into your ears.  The HD800s are designed so the soundwaves are directed into your ear at a slight angle – more as they would be when you're listening to speakers. Sennheiser claims this results in a more natural sound, with good spatial extension, but with a purity of reproduction that far exceeding that of speakers.
( WhatHiFi )
Voor een meer frontaal geluidsbeeld zijn de membranen onder een lichte hoek geplaatst, waardoor je eigen buitenoor en gehoorgang ‘meedoen’ in de muziekbeleving. ( HiFi.nl )

En inderdaad, muziekbeleving, ik zit me echt niet af te vragen welke concertzaal de man achter de knoppen zo ongeveer in gedachten had toen hij de definitieve mix maakte.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #98 Gepost op: 25 mei 2014, 20:24:41 »
Tja, het is uiteindelijk natuurlijk gewoon een koptelefoon. Maar een met een verdomd strak stereobeeld. Maar hoe graag ik hem de hemel inprijs de hd800 heeft ook zn nadelen zoals alle andere hp's.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #99 Gepost op: 25 mei 2014, 21:19:07 »
Ik heb overigens even een experimentje uitgevoerd en een mop schuimplastic  met een gat zo groot als het gedeelte waar je oren in de hoofdtelefoon zitten zodanig afgeschuind dat de beide membranen met mijn Sennheiser HD600 ook onder een hoek stonden. Ik wil niet ongezellig zijn maar voor wat het bepalen van de positie waar je precies het geluid vandaan hoort komen maakt het naar mijn idee niets uit of het membraan nu scheef of recht staat. Wat ik hoor is dan het geluid in beide standen van het membraan op precies dezelfde plek in het hoofd klinkt. In beide gevallen was ook de ruimtelijkheid die ik hoorde in het geval van een stereosignaal op de kapsels hetzelfde.

Deze 'hoek' op het oor waar we het over hebben is niet het enige dat anders is t.o.v. de HD600. Er zit een 'iets' grotere driver in :p



Citaat
Er is nog een reden waarom je met een hoofdtelefoon slecht kunt bepalen waar het geluid vandaan komt. De invloed die de gehoorschelp heeft wordt bij het gebruik van een hoofdtelefoon immers volledig uitgeschakeld.

De schelp is heel groot en de driver staat relatief ver van het oor. Hij drukt het oor niet plat zoals een schelp meestal doet. M'n oorshelp staat 'vrij' binnen de schelp. De hd800 rust op het hoofd (om het oor).
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #100 Gepost op: 26 mei 2014, 03:11:13 »
[...]
De schelp is heel groot en de driver staat relatief ver van het oor. Hij drukt het oor niet plat zoals een schelp meestal doet. M'n oorshelp staat 'vrij' binnen de schelp. De hd800 rust op het hoofd (om het oor).

Met de HD600 wordt de oorschelp ook niet plat gedrukt. Hoe dan ook lukt het niet om met een hoofdtelefoon die op je hoofd gefixeerd zit het geluidsbeeld "voor" je te krijgen en volgens mij ligt dat aan het gegeven dat bij het draaien van je hoofd het geluidsbeeld niet veranderd. Als de geluidsbron zich immers los van je ergens in de ruimte bevindt kun je de positie ervan bepalen mits er in het spectrum dat de bron of de diverse bronnen afstralen tonen zitten met een voldoende korte golflengte om met het bewegen van het hoofd hoorbare faseverschillen tussen beide oren te kunnen veroorzaken.

Om de sensatie te krijgen dat het geluid zich ergens vast rondom je hoofd bevindt moet dat geluid ook die vaste positie hebben en nemen we die vaste plek waar met o.a. het draaien van het hoofd. Als er tijdens het draaien van het hoofd in het geluidsbeeld niets veranderd is het alsof het geluid zich in het hoofd bevindt en dat veroorzaakt een onnatuurlijk aanvoelende gewaarwording. Je bent immers gewend dat er in het geluidsbeeld veranderingen optreden als de stand van je oren zich wijzigt t.o.v. de omgeving. Als je daar je oren voor afsluit - want dat is precies wat er met het opzetten van een hoofdtelefoon gebeurd - raak je zeg maar in akoestisch opzicht gedesoriënteerd.

Dat zich gefixeerd in je hoofd horen van het geluid zal denk ik pas verdwijnen als de hoofdbewegingen tot gevolg hebben dat het geluidsbeeld zich dan wijzigt. Het lastig is dat de wijzigingen in het geluidsbeeld nooit een vast recept kan zijn omdat het draaien van het hoofd maar ook het kiezen van een andere positie van het hoofd in de ruimte niet voor elke opname dezelfde verandering behoeft. Met dit fenomeen zijn er in het verleden wel experimenten gedaan (o.a kunsthoofdopnames) maar dat strandde dan in die dagen ook steevast op de manier waarop wij diepte en dus ook duidelijke positie in een geluidsbeeld gewaarworden. Daar is wel een antwoord op maar het helpt dan niet om de conusjes van de kapsels een iets andere stand te geven t.o.v. het oor want dat doet naar mijn smaak helemaal niks met de positie waar je het geluid hoort. 

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.921
    • ARJANKU.IT service
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #101 Gepost op: 26 mei 2014, 09:44:23 »
De voor-achter sensatie van kunsthoofdopnamen afgedraaid over een hoofdtelefoon draaien ook met je hoofd mee. De faseverschillen bij het draaien van het hoofd zijn dus niet alleen zaligmakend  om een richtingbepaling te doen plaatsvinden.
Ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat het onder een hoek plaatsen van de membramen een betere plaatsing voor je zou realiseren maar wellicht moet ik zoiets eens horen. ( onder welke hoek zou Epi* zijn kapsels hebben geplaatst?)
Interessante constructie dat nieuwe membraam; de veel grotere spoel zit tussen twee membraamgedeeltes in en het membraam is aan binnen en buitenzijde opgehangen i.p.v. dat er een meebewegende dome in het midden zit; groter aangedreven oppervlak waardoor meer stabiliteit?

* Staat er ergens iets vermeld over het royeren als lid of het bedanken als lid van Epi? Zo nee, dan vind ik dat toch een enigszins vreemde gang van zaken..
 
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2014, 09:47:11 door Be Tweeter »
An inability to grasp science is no argument against it....

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #102 Gepost op: 26 mei 2014, 09:45:10 »
Ik begrijp je redenatie. Maar dat is toch om te bepalen of de locatie van de bron gekoppeld is aan het hoofd of dat de bron van het geluid los staat van het hoofd? In beide gevallen kan het geluid toch van voren komen (bij de een meedraaiend met het hoofd, en bij de ander niet?

Maar ik ben duidelijk minder bekend met de theorie aangaande richting bepalen dan jullie. Ik heb geen idee of het mogelijk is. Maar aan 'het van voren komen' kan nog veel verbeterd worden imo. Bij de HD800 is het maar iets. Maar het stereobeeld is wel veel realistischer dan bij de andere hp's die ik beluisterd heb, maar het geluid zou echt midden van voren mogen komen van mij (alsof het vanaf 2 meter van voren lijkt te komen). Maargoed, als dat niet mogelijk is zullen we het hier mee moeten doen ;)

« Laatst bewerkt op: 26 mei 2014, 09:49:47 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.921
    • ARJANKU.IT service
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #103 Gepost op: 26 mei 2014, 09:50:11 »
Het is wel beter mogelijk, wanneer de omloop om jouw hoofd en de filterende werking van je oorschelp in een dsp worden geprogrammeerd dan lijkt het echt behoorlijk van voren te komen. De surroundhoofdtelefoons werken ook met dat principe ( alhoewel ik het idee had dat het te veel op de gemene deler afgestemd was en door het gehoor dus als niet 'echt' genoeg werden ontmaskerd.
An inability to grasp science is no argument against it....

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #104 Gepost op: 26 mei 2014, 11:43:35 »
De voor-achter sensatie van kunsthoofdopnamen afgedraaid over een hoofdtelefoon draaien ook met je hoofd mee. De faseverschillen bij het draaien van het hoofd zijn dus niet alleen zaligmakend  om een richtingbepaling te doen plaatsvinden.
Ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat het onder een hoek plaatsen van de membramen een betere plaatsing voor je zou realiseren maar wellicht moet ik zoiets eens horen. ( onder welke hoek zou Epi* zijn kapsels hebben geplaatst?)
Interessante constructie dat nieuwe membraam; de veel grotere spoel zit tussen twee membraamgedeeltes in en het membraam is aan binnen en buitenzijde opgehangen i.p.v. dat er een meebewegende dome in het midden zit; groter aangedreven oppervlak waardoor meer stabiliteit?

* Staat er ergens iets vermeld over het royeren als lid of het bedanken als lid van Epi? Zo nee, dan vind ik dat toch een enigszins vreemde gang van zaken..

Ik kan niet zien hoe het geluid dat uit de twee kapsels komt en vervolgens de gehoorgang in gaat kan veranderen als de luisteraar zijn hoofd draait dan wel beweegt. Het punt is immers dat iets als de fase wèl verandert als je in een geluidsveld zit als je de stand van je hoofd verandert en dat is immers een belangrijk gegeven waarom we zelfs blind de plaats kunnen aanwijzen waar het geluid vandaan komt.

Het is overigens wel zo dat je vanzelfsprekend kunt horen dat het geluid via de hoofdtelefoon in het geval van een stereosignaal ruimtelijk klinkt. Wat ik alleen hoor is dat het geluid niet losstaat in de ruimte maar toch altijd wat onbestemd in je hoofd klinkt. Wat je immers via de hoofdtelefoon slecht kunt waarnemen is het verschil in het faseverschuiven als twee of meer geluidsbronnen die in hetzelfde deel van het spectrum geluid produceren en in de ruimte voor de luisteraar ongeveer achter elkaar liggen. Het verschil in zeg maar afstand tot de luisteraar wordt dan in belangrijke mate gehoord omdat de luisteraar met zijn hoofd kan bewegen en de informatie voor oor en hersenen die dat dan oplevert krijgt de luisteraar met een hoofdtelefoon dan niet te horen en werkt dat naar mijn idee desoriënterend in laat ik zeggen het beleven van de diepte van het geluidsbeeld.