Auteur Topic: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?  (gelezen 84724 keer)

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #75 Gepost op: 22 mei 2014, 21:07:34 »
Ik heb ooit in een ver verleden een dure hoofdtelefoon gehad, maar deze kon mij om meerdere redenen niet bevallen en ik heb hem  ingeruild, toen ik mijn Sony ST-5000 FW FM tuner aanschafte.

Henk

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 114
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #76 Gepost op: 22 mei 2014, 21:31:08 »
Ik verkocht de boel en kocht een HD 800, een Burson HA 160D en een Stello CDT 100.

Fijne setup. Ik heb zelf ook nog de Burson overwogen. Lijkt me een goede optie. Mooi apparaat om te zien ook! :)

Daarnaast ook nog eens een prachtige DAC én een klasse voorversterker met een heel goede volumeregeling voor mijn Events.
Heel tevreden.....................en dan toch weer gaan zitten neuzen op bijv. Ebay naar  http://www.hifiplus.com/articles/april-music-eximus-dp1-dac-preamplifier-and-headphone-amplifier-tas-221/

Dacht dat het nu wel eens klaar was...............word over 14 dagen 60 ( !!!  :o ) en ben al meer dan 40 jaar met die ongein bezig.
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2014, 21:37:32 door Henk »

Carlo

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 43
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #77 Gepost op: 22 mei 2014, 21:53:09 »
Ik gebruik de B&W P7 op mijn ipod en ipad en een Beyer Dynamic 990 op een MF x-can....de laatste gebruik ik zelden omdat ik een set in mijn werkruimte heb en dus altijd kan luisteren.
Woonkamer: Pioneer LX800, Dynaudio focus 50
kantoorruimte Musical Fidelity KW 500, Marantz SA11 3, Adam Column MK III Meridian 502/504/506.24/557,Densen B420+, technics SL 1200 MKII, Grado ref element, Audio Physic Tempo VI

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #78 Gepost op: 22 mei 2014, 21:57:58 »
Welkom Carlo!


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #79 Gepost op: 23 mei 2014, 17:06:28 »
Ik heb een Sennheiser HD600 die me gegeven alle beperkingen van het fenomeen hoofdtelefoon goed bevalt. Ik kom verderop nog terug op de beperkingen. De genoemde hoofdtelefoon wordt aangesloten op een zelfgebouwde hoofdtelefoonversterker die geheel is aangepast op Sennheiser HD600. Om te beginnen maakte ik het zo dat het onmogelijk is om de eigenruis van de versterkertjes (gebufferde opamps) te horen. De s/n-ratio laat 106 dB A-gewogen noteren. De geluidsdruk die uit de kapsels kan komen is op basis van een sinussignaal 117 dB SPL. Het gaat dan om een vermogen van 100 mW RMS per kapsel. Dat is overigens de maximale belastbaarheid die de fabrikant opgeeft. Zonder al te veel vervorming kan er wel meer geluidsdruk door de kapsels worden geleverd maar dan hebben we het over kortstondige belasting zoals die in de muziek kunnen voorkomen. De versterkertjes kunnen maximaal 15 volt piek aan spanning leveren. Die spanning blijft rotsvast staan als de belasting 300 ohm bedraagt. De 300 ohm is de impedantie van de hoofdtelefoon.

Ik gebruik de hoofdtelefoon ook op de afluistering van de pc. Dat klinkt niet echt beroerd maar ruis is dan wel hoorbaar als er geen signaal uit de line out van de geluidskaart komt. Ook gebruik ik de op maat verzwakte uitgang van mijn Quad 303 eindversterker die weliswaar iets meer ruist dan de superstille hoofdtelefoonversterker maar waar heel goed mee valt te leven.

De zelfgemaakt hoofdtelefoon versterker heeft me overigens maar heel weinig gekost. Een goeie hoofdtelefoonversterker hoeft niet veel te kosten. Het duurste in mijn exemplaar was de een tikkie overgedimensioneerde gestabiliseerde twee keer 18 volt voeding. Dat er sprake is van héél weinig 100 hertz brom is de merken aan de al eerder genoemde hoge s/n-ratio. De vervorming van beide versterkertjes in bij volle uitsturing 0,03% THD. Dat kan weliswaar beter maar vind dat niet de moeite waard om er andere opamps voor te gaan gebruiken. Het beter dan 0,03% THD hoor je toch niet zolang je niet kale vervormingsvrije sinusjes gaat beluisteren. Ook het frequentiebereik van de versterkertjes gaat heel ver over de grenzen heen waarop we nog het signaal kunnen horen.

Voor een hoofdtelefoonversterker hoef je niet eens beneden de 20 hertz te komen want voor zover er daar nog grondtonen zijn kunnen we die toch niet meer horen. Wat er onder de 20 hertz zit kun je echter wel voelen in de diverse lichaamsdelen mits de tonen natuurlijk voldoende sterk zijn. Eigenlijk is dus die onderste limiet van 5 hertz die mijn versterkertjes halen binnen 3 dB onzin. Het versterkertje loopt door tot 50000 hertz. Dat is ook minstens een octaaf hoger dan noodzakelijk is maar het netjes geleidelijk wegfilteren is toch ook weer behoorlijk overdreven. Dat schaadt dan niet maar omdat je er niets van hoort of je wel of niet filtert is het dan wel filteren zonde van het werk.

Er is overigens voor mij wel een klein voordeel verbonden aan het zo laag doorlopen van de versterkertjes omdat ik ze ook gebruik voor de afluistering van mijn opnameset. Niet dat ik er de laatste jaren zo veel mee doe maar nog steeds is de set compleet en werk alles goed maar waar het om gaat is dat ik door het zo laag doorlopen van de versterkertjes goed het subsonische gestommel op de opnamelokatie kan horen (o.a. geluid van verkeer) omdat er dan snel oversturing optreedt en dat merk je toch veel minder snel als al het laag van de afluistering beneden de 20 hertz er uit wordt gehaald. Het zover in het laag doorlopen heeft voor mij zeg maar een waarschuwingsfunctie want in het muziekbeeld ben ik het gestommel liever kwijt dan rijk. Ik kan zeg maar op deze manier goed horen of het nodig is om de laagaffilters van de microfoons (Telefunken Neumann U67 uit het begin van de 60-er jaren) in te schakelen. Noodgedwongen moet dat redelijk vaak en dat valt dan zoals gezegd goed te beoordelen als de afluistering zo laag mogelijk in frequentie doorloopt. Als thuis de hoofdtelefoonversterker op mijn set wordt gezet komt zit er voor de ingangen - in de voorversterker dus - een niet uitschakelbaar subsonisch filter dat beneden de 20 hertz (-3 dB-punt) al het laag met een helling van 24 dB per octaaf uit het signaal haalt.

Het gebruik van de hoofdtelefoon is min of meer noodgedwongen om tot in de late uurtjes muziek te kunnen draaien. Het is niet dat ik de hoofdtelefoon zo geweldig vind want het ding zit doorgaans niet lekker op mijn hoofd omdat het snel een wat zweterige aangelegenheid wordt sensatie geeft en met het geluidsbeeld dat de hoofdtelefoon geeft vind ik het toch zonder uitzondering erg behelpen. Dat ligt overigens niet aan de hoofdtelefoon in kwestie maar aan de hoofdtelefoon in het algemeen omdat het geluidsbeeld altijd wat onbestemd in m'n achterhoofd klinkt en eigenlijk in niets lijkt op de werkelijkheid. Dat is denk ik wel logisch want als je bijvoorbeeld je hoofd draait tijdens het luisteren wordt het je elke keer weer duidelijk dat er van het geluidsbeeld niets klopt.

Weergeven via luidsprekers is in een aantal opzicht ook moeizaam maar altijd te verkiezen boven de hoofdtelefoon vind ik. Omdat ik slecht de familie en niet te vergeten m'n buren kan wakkerhouden met mijn muziek die ik toch graag mag horen op een realistisch weergaveniveau, ben ik aangewezen op de hoofdtelefoon want als de muziek een beetje op de achtergrond op een risicoloze sterkte tuttert mag het voor mij uit.
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2014, 17:16:01 door Ruud13 »

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #80 Gepost op: 23 mei 2014, 18:02:36 »
Ik heb de hoofdtelefoon ook altijd als lastig en afgesloten ervaren. Ook het feit dat het geluid qua plaatsing op een voor mij wat onnatuurlijke manier overkomt, heeft mij mede met de eerder genoemde bezwaren doen besluiten om mijn hoofdtelefoon te verhandelen. Natuurlijk is een hoofdtelefoon heel handig als je anderen niet wilt storen.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #81 Gepost op: 23 mei 2014, 18:11:58 »
Ik heb de hoofdtelefoon ook altijd als lastig en afgesloten ervaren. Ook het feit dat het geluid qua plaatsing op een voor mij wat onnatuurlijke manier overkomt, heeft mij mede met de eerder genoemde bezwaren doen besluiten om mijn hoofdtelefoon te verhandelen. Natuurlijk is een hoofdtelefoon heel handig als je anderen niet wilt storen.

Ik ben het volledig met je eens in deze..... Ook ik heb mijn HD600 met Amp om die reden weer ingeruild
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Henk

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 114
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #82 Gepost op: 23 mei 2014, 21:11:09 »
En dat is nou nét de kracht van de HD800 : de plaatsing. De membranen staan niet "recht "op je oor gericht, waarddor de zaak veel natuurlijker wordt ( voor zover je daarvan kunt spreken natuurlijk bij opgenomen muziek ).
Ook qua draagcomfort heb ik geen klachten, kan uren luisteren.
Tot slot wil ik graag Alan Sircom citeren mbt. de basweergave :

Granted a pair of headphones will not give you that gut-punching bass that a pair of really big, really good loudspeakers can produce (on the other hand, with the £30,000+ you might save by not buying a pair of big loudspeakers, you can pay someone to come round and punch you in the stomach if you like that kind of thing). But for everything else… there’s the HD800.   ::)

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #83 Gepost op: 23 mei 2014, 21:36:23 »
En dat is nou nét de kracht van de HD800 : de plaatsing. De membranen staan niet "recht "op je oor gericht, waarddor de zaak veel natuurlijker wordt ( voor zover je daarvan kunt spreken natuurlijk bij opgenomen muziek ).
Ook qua draagcomfort heb ik geen klachten, kan uren luisteren.
Tot slot wil ik graag Alan Sircom citeren mbt. de basweergave :

Granted a pair of headphones will not give you that gut-punching bass that a pair of really big, really good loudspeakers can produce (on the other hand, with the £30,000+ you might save by not buying a pair of big loudspeakers, you can pay someone to come round and punch you in the stomach if you like that kind of thing). But for everything else… there’s the HD800.   ::)
Oh, ik twijfel absoluut niet aan de kwaliteit van de HD800 en qua weergave zal hij gemakkelijk kunnen concurreren met een speaker uit het hogere segment en het voordeel is dat je minder last hebt van omgevingslawaai. Ondanks deze voordelen is het toch niet mijn ding en ik luister liever naar een goede luidspreker.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #84 Gepost op: 23 mei 2014, 22:09:58 »
En dat is nou nét de kracht van de HD800 : de plaatsing. De membranen staan niet "recht "op je oor gericht, waarddor de zaak veel natuurlijker wordt ( voor zover je daarvan kunt spreken natuurlijk bij opgenomen muziek ).

Dat geeft inderdaad een natuurlijk ruimtelijk effect. Normaal zorgen je oren er ook voor dat er meer geluid van voren komt dan van achteren.

Oh, ik twijfel absoluut niet aan de kwaliteit van de HD800 en qua weergave zal hij gemakkelijk kunnen concurreren met een speaker uit het hogere segment
Daar ben ik van overtuigd.

Ondanks deze voordelen is het toch niet mijn ding en ik luister liever naar een goede luidspreker.
Ik luister over het algemeen ook liever naar een set speakers. Zoieso als het een langere periode is vind ik dat prettiger. Maar ik zal niet zeggen dat een hp niet m'n ding is. Op een bepaalde manier is het zeker wel m'n ding. De HD800 zit niet in de weg. Je hoort echt de muziek en zit heel dicht op de werkelijkheid.
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2014, 23:16:20 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Henk

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 114
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #85 Gepost op: 23 mei 2014, 22:38:14 »
 
Citaat
Je hoort echt de muziek en zit heel dicht op de werkelijkheid.

Zolang je maar beseft dat die  "werkelijkheid "  gemaakt wordt door een vent achter 'n  mengpaneel. ........... die naar een set Barefoots of Events of PMC's zit te luisteren.


« Laatst bewerkt op: 24 mei 2014, 07:29:58 door Hififreak »

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #86 Gepost op: 23 mei 2014, 23:17:15 »
Citaat
Je hoort echt de muziek en zit heel dicht op de werkelijkheid.

Zolang je maar beseft dat die  "werkelijkheid "  gemaakt wordt door een vent achter 'n  mengpaneel. ........... die naar een set Barefoots of Events of PMC's zit te luisteren.
Ik denk dat dit een heel belangrijke schakel is die nog weleens vergeten wordt. Er wordt aardig aan het geluid gesleuteld voordat we het te horen krijgen...
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2014, 07:29:42 door Hififreak »
Science is no democracy

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #87 Gepost op: 24 mei 2014, 18:32:05 »
En dat is nou nét de kracht van de HD800 : de plaatsing. De membranen staan niet "recht "op je oor gericht, waarddor de zaak veel natuurlijker wordt [...]

Waarom zou bij het niet recht op het oor staan van het Sennheiser HD800 membraam de zaak veel natuurlijker worden? Waar komt zeg maar het verhaal vandaan dat de scheefstand van het membraan de hoofdtelefoon natuurlijker laat klinken? 

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #88 Gepost op: 24 mei 2014, 19:39:53 »
Ik gebruik de B&W P7 op mijn ipod en ipad en een Beyer Dynamic 990 op een MF x-can....de laatste gebruik ik zelden omdat ik een set in mijn werkruimte heb en dus altijd kan luisteren.

Carlo?

Draaide jij ooit met een set Master concept Two (als ik mij niet vergis)?

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Henk

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 114
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #89 Gepost op: 24 mei 2014, 19:41:29 »
Nou ja, 't is geen verhaal, maar een door de Sennheiser ingenieurs, na jaren R&D  gevonden, gegeven.
Gasten zijn er sinds 1968 mee bezig, dus ze zullen er onderhand wel wat van weten.