Auteur Topic: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?  (gelezen 84538 keer)

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #60 Gepost op: 22 mei 2014, 00:29:44 »
Ik had 1 van de duurste koptelefoons van sennheisers en byerdynamics.
Ik wist met die dingen dat ik naar veel  vervorming zat te luisteren.
Daarom heb ik besloten om zelf maar even aan de experimenteer te gaan en ik heb kleine breedbanders gekocht die bedoelt waren als computer speakertjes.
Dat zijn van die holle aluminium drivers, wie kent ze niet tegenwoordig.
Ik heb deze in mijn hoofdtelefoon geplaats en tot mijn stomme verbazing was alle vervorming weg.
Een perfect geluid, rijk in detail, en vooral geen vervorming meer in het midden en hoog.
Het wat ontbrekende laag heb ik gecompenseert met de equalizer van Winamp.
Sindsdien luister ik nooit meer naar bestaande hoofdtelefoons.
Ik kan mijzelf wel voor de kop slaan dat ik meer dan 500 euro heb uitgegeven aan die Byer en die Senn.
Ik denk dat het ontwerp fout bij die (amateur) merken er in zit dat ze alle freqenties met 1 driver willen opwekken.
Het is onmogelijk om met zo een driver van dun cellofaan bas te creeren zonder daarmee het midden en het hoog berijk te verwoesten.
Waar zijn ze in godsnaam mee bezig.
Mijn koptelefoon koste mij ongeveer 10 euro met die drivers, een sennheiser van 300 euro kan daar nog niet aan tippen.
Schandelijk hoe ze de mensen wat wijs kunnen maken, dit is ook de grootste afknapper die ik ooit meegemaakt heb.
Echt bizar   
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

PieterdeTweeter

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 414
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #61 Gepost op: 22 mei 2014, 00:50:11 »
Ik had 1 van de duurste koptelefoons van sennheisers en byerdynamics.
Ik wist met die dingen dat ik naar veel  vervorming zat te luisteren.
Daarom heb ik besloten om zelf maar even aan de experimenteer te gaan en ik heb kleine breedbanders gekocht die bedoelt waren als computer speakertjes.
Dat zijn van die holle aluminium drivers, wie kent ze niet tegenwoordig.
Ik heb deze in mijn hoofdtelefoon geplaats en tot mijn stomme verbazing was alle vervorming weg.
Een perfect geluid, rijk in detail, en vooral geen vervorming meer in het midden en hoog.
Het wat ontbrekende laag heb ik gecompenseert met de equalizer van Winamp.
Sindsdien luister ik nooit meer naar bestaande hoofdtelefoons.
Ik kan mijzelf wel voor de kop slaan dat ik meer dan 500 euro heb uitgegeven aan die Byer en die Senn.
Ik denk dat het ontwerp fout bij die (amateur) merken er in zit dat ze alle freqenties met 1 driver willen opwekken.
Het is onmogelijk om met zo een driver van dun cellofaan bas te creeren zonder daarmee het midden en het hoog berijk te verwoesten.
Waar zijn ze in godsnaam mee bezig.
Mijn koptelefoon koste mij ongeveer 10 euro met die drivers, een sennheiser van 300 euro kan daar nog niet aan tippen.
Schandelijk hoe ze de mensen wat wijs kunnen maken, dit is ook de grootste afknapper die ik ooit meegemaakt heb.
Echt bizar   
Je praat over een heel andere prijsklasse. Zo'n Stax kost 1500 euro. Het gebrek aan vervorming viel juist op.

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #62 Gepost op: 22 mei 2014, 02:43:56 »
Toch dat mijn vindsel beter klinkt dan de rest.
Hoe zich dat verhoud tot een stax is maar de vraag.
Maar ik vermoed dat een stax ook beter in de richting komt.
Geluk is met de dommen, en de waarheid en inzicht ligt te veel te voor de hand dat er niemand meer bij nadenk.
Er over gaan nadenken en ingewikkeld gaan doen blokkeerd juist de voor de hand liggende oplossing.
Hoe moet je dit dom vertaalt in het nederlands zeggen.
Het is je blindstaren op een hiaat voor je ogen omdat je in techniek bezig blijft met een technische oplossing van het probleem in de de voor jou bestaande wereld van koptelefoon drivers.
Ik kom ook zelf met deze oplossing omdat mijn eerste koptelefoon gewoon bestond uit 2 simpele 8 ohm papier drivers die je toen ook vond in cassetterecorders ed.
De gangbare papier troep dus.
Dus waarom deze niet overzetten met de hi-end breedband drivers bedoelt voor PC geluiden van vandaag te dag ?
En zie.... het werkt.

Nou moet ik er wel bij vertellen dat na deze ontdekking ik heftige exeem in mijn oren heb gekregen door mijn koptelefoon.
Het begon eigenlijk met een tandenstoker die ik van de tandarts kreeg waar ik mee in mijn oren ben gaan krabben.
Door deze koptelefoon luister ik eigenlijk ook niet meer.
De bas geluiden gaan jeuken in mijn oren, vooral de haartjes in mijn oor trillen mee, daarom !!
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #63 Gepost op: 22 mei 2014, 07:29:31 »
Mix je af op hoofdtelefoon of op luidsprekers en indien luidsprekers, welke?

Het beste met je eczeem! Je moet er ook niet eerst je teennagels mee schoonmaken en dan pas je oren maar andersom...
An inability to grasp science is no argument against it....

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #64 Gepost op: 22 mei 2014, 07:56:35 »
Toch dat mijn vindsel beter klinkt dan de rest.
Hoe zich dat verhoud tot een stax is maar de vraag.
Maar ik vermoed dat een stax ook beter in de richting komt.
Een Stax is top evenals Jecklin Float.

Is het je wel eens opgevallen Epi dat jij altijd antwoord geeft op de vragen die je hebt zonder ook maar enige ervaring te hebben met de bovengenoemde Stax of andere zaken die je inbrengt?   :D
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2014, 07:59:40 door Hififreak »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #65 Gepost op: 22 mei 2014, 07:58:07 »
Het verschil in het horen van detail komt ter sprake.
Met luidsprekers zou je heel diep in de buidel moeten tasten om de detailweergave van een hoofdtelefoon te halen.

Is het niet zo dat een luidspreker in de betaalbare klasse dat al lang doet maar dat de akoestiek van je luisterruimte roet in het eten gooit?
Naar mijn idee ga je met een top luidspreker in de alleen voor de rijken der aarde klasse niets meer aan detail horen als je luisterruimte niet mega optimaal is.

Mijn idee is dat juist een hoofdtelefoon door zijn zeer kleine massa van de unit een zeer goed recept is voor vervormingsvrije , beter vervormingsarme, weergave van muziek

Mijn idee is dat je met een hoofdtelefoon zeer veel meer detail hoort omdat er totaal geen invloed is van akoestiek.
Er zit verschil in constructie , open of gesloten, elektrostatisch of dynamisch. En de een is wat neutraler dan de ander.
Het zijn waarschijnlijk op een enkele uitzondering na allemaal breedband luidsprekers.
En met de kleine zeer lichte unit van een hoofdtelefoon zijn alle ingrediënten aanwezig om een geweldig mooie detailrijke natuurgetrouwe weergave te krijgen.
Een Stax met zijn elektrostatisch systeem misschien nog ietsjes beter dan een gewoon dynamisch systeem. Geen idee. Ik heb nog nooit een Stax op de oren gehad.
Ik heb diverse merken en typen geprobeerd en wat mij opviel is het verschil in hoe het laag werd weergegeven. Sommige benadrukken het laag te veel en dat gaat bij mij op mijn oren drukken. Dat voel ik fysiek en ik ga dan ook midden en hoog missen.
Omdat je bij livemuziek de bassen en de slagen op een grote drum kunt voelen en je dat met een hoofdtelefoon onmogelijk kunt nabootsen heb ik de indruk dat sommige fabrikanten bij sommige typen het laag extra aanzetten om toch een idee van die laagbeleving te creëren.
Maar dat is persoonlijk of je dat wel of niet wil. Ik wil het niet.

Ik wil een hoofdtelefoonversterker hebben en deze aansluiten op een tape uitgang op mijn versterker.
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze manier van aansluiten?
De reden dat ik een aparte versterker wil hebben is dat de volumeregeling van mijn NAD  al niet de  meest fijnzinnige is maar op de hoofdtelefoon is het helemaal de kraan zit dicht of te ver open.

Marcel


 

Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #66 Gepost op: 22 mei 2014, 08:34:25 »
Het aanpassen van de weerstandjes in de NAD zou wel eens een goedkopere oplossing kunnen zijn.
Als je nu geen ruis op de hoofdtelefoon hebt met de NAD zou je daar eens mee kunnen experimenteren op de speakers B aansluiting. Als je de juiste waardes gevonden hebt dan bouw je ze in, werkt het niet kun je altijd nog naar een losse versterker kijken.
An inability to grasp science is no argument against it....

PieterdeTweeter

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 414
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #67 Gepost op: 22 mei 2014, 08:49:14 »
Het beste met je eczeem! Je moet er ook niet eerst je teennagels mee schoonmaken en dan pas je oren maar andersom...
Was eerst de voorkant van de bips en daarna pas de achterkant met hetzelfde washandje  ;D

PieterdeTweeter

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 414
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #68 Gepost op: 22 mei 2014, 09:22:23 »
Na het lezen van de laatste posts moet ik denken aan mijn jeugd. Mijn vader had in die tijd best een goede installatie. Een Lenco draaitafel en B & W DM4 luidsprekers kan ik mij herinneren. De versterker voor de NAD kan ik me niet meer voor de geest halen. Niet ver van ons zat een goed gesorteerde platenzaak. De man had een rijtje met eenvoudige hoofdtelefoons.
Telkens als pa en ik de gekochte lp's thuis afspeelden, viel het geluid tegen. Ra, ra, hoe kon dat?
Marcel heeft al het nodige aangegeven, dat ik kan beamen. Het wegvallen van een akoestiek is een belangrijke factor. Verder staat het geluid recht op je oor, het kan nergens anders heen. Als je op 10 centimeter van een luidspreker gaat zitten, hoor je ook al meer informatie.
Later kocht Pa een Sennheiser HD 414, HD 400?  Ik twijfel over het getal, maar het was de beroemde met die dikke schuimrubber kussentjes. Het hele ding woog haast niks. Die klonk ook een stuk beter dan de installatie.
Vele jaren later heb ik zelf een Beyer 900 gekocht. Alleen, ik vond hem aan de felle kant in het hoog.
In onze woonkamer is het onmogelijk om luidsprekers op een goede manier op te stellen en de akoestiek is niet ideaal. Verder heb/had ik geen geld voor een top-installatie. Daarom besloot ik een Stax te kopen. Het werd niet de goedkoopste, die viel wat tegen. Ook niet de beste, die kon ik niet betalen. Ook niet die met een buizen vv, want dat laag was minder duidelijk, maar ik dacht de Classic met een transistor versterker.
Mijn cd-speler een Marantz CD80 nam ik mee naar de winkel en wij probeerden een aantal interlinks. Ik durf het bijna niet meer te zeggen op dit forum  ;D maar de verschillen waren groot. De mooiste kabel kon ik niet betalen maar met een Hovland kon ik goed leven.
Zo'n 3 jaar geleden kreeg ik meer ruimte op de studeerkamer en ontstond het idee om daar een goede set te bouwen. Zoals dat nu klinkt, mis ik de Stax niet meer. Deze heb ik dan ook verkocht. Ik vond het niet zo prettig om met een apparaat op het hoofd te zitten.
Nu weten jullie alles van mij  ;D

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #69 Gepost op: 22 mei 2014, 09:25:38 »
Het aanpassen van de weerstandjes in de NAD zou wel eens een goedkopere oplossing kunnen zijn.
Als je nu geen ruis op de hoofdtelefoon hebt met de NAD zou je daar eens mee kunnen experimenteren op de speakers B aansluiting. Als je de juiste waardes gevonden hebt dan bouw je ze in, werkt het niet kun je altijd nog naar een losse versterker kijken.

Mijn NADtje heeft geen B aansluitingen. Het is een C320 en die hebbuh da nie.
Op dit moment zit mijn DSP tussen voor en eind. En die maakt het geheel ook al regelbaarder.
De uitgang van de DSP is iets zachter dan de uitgang van de voorversterker.

Ik zou de DSP ook in de tapeloop kunnen zetten. Maar er gebeurt dan iets met het geluid wat ik niet goed kan duiden maar me niet lekker zit.
Tussen voor en eind gaat het perfect. Maar dan heeft de DSP ook effect op de hoofdtelefoonuitgang.

Mijn CD speler heeft ook een hoofdtelefoonaansluiting maar die kraakt vreselijk.  En ik wil ook nog wel eens van een andere bron luisteren.

Het besluit ligt nog niet vast. Ik ga eerst maar eens met mijn Denon AH-D2000 bij de hiefie winkels langs en versterkertjes luisteren. Eens kijken of er verschil te vernemen is en dan weer verder gaan met besluitvormen.

Dank voor het advies.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #70 Gepost op: 22 mei 2014, 19:08:42 »
Ik verkocht de boel en kocht een HD 800, een Burson HA 160D en een Stello CDT 100.

Fijne setup. Ik heb zelf ook nog de Burson overwogen. Lijkt me een goede optie. Mooi apparaat om te zien ook! :)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #71 Gepost op: 22 mei 2014, 20:08:00 »
Ik had 1 van de duurste koptelefoons van sennheisers en byerdynamics.
Ik wist met die dingen dat ik naar veel  vervorming zat te luisteren.
Daarom heb ik besloten om zelf maar even aan de experimenteer te gaan en ik heb kleine breedbanders gekocht die bedoelt waren als computer speakertjes.
Dat zijn van die holle aluminium drivers, wie kent ze niet tegenwoordig.
Ik heb deze in mijn hoofdtelefoon geplaats en tot mijn stomme verbazing was alle vervorming weg.
Een perfect geluid, rijk in detail, en vooral geen vervorming meer in het midden en hoog.
Het wat ontbrekende laag heb ik gecompenseert met de equalizer van Winamp.
Sindsdien luister ik nooit meer naar bestaande hoofdtelefoons.
Ik kan mijzelf wel voor de kop slaan dat ik meer dan 500 euro heb uitgegeven aan die Byer en die Senn.
Ik denk dat het ontwerp fout bij die (amateur) merken er in zit dat ze alle freqenties met 1 driver willen opwekken.
Het is onmogelijk om met zo een driver van dun cellofaan bas te creeren zonder daarmee het midden en het hoog berijk te verwoesten.
Waar zijn ze in godsnaam mee bezig.

Eigenlijk is het best kansloos wat je allemaal uitkraamt.

Citaat
Ik denk dat het ontwerp fout bij die (amateur) merken er in zit dat ze alle freqenties met 1 driver willen opwekken.
Het is onmogelijk om met zo een driver van dun cellofaan bas te creeren zonder daarmee het midden en het hoog berijk te verwoesten.
Waar zijn ze in godsnaam mee bezig.

Een headphone driver heeft veel minder problemen dan een full-range driver die je zelf gebruikt in de breedbanders waar je mee bezig bent. Je noemt dus nadelen over full-range drivers die helemaal niet van toepassing zijn op hoofdtelefoons, maar wel op je eigen speaker design. Je doet een claim over hoofdtelefoons die niet waar is, en benadrukt de nadelen van je eigen speakerdesign... kansloos!!

Citaat
Ik had 1 van de duurste koptelefoons van sennheisers en byerdynamics.
Ik wist met die dingen dat ik naar veel  vervorming zat te luisteren.
Daarom heb ik besloten om zelf maar even aan de experimenteer te gaan en ik heb kleine breedbanders gekocht die bedoelt waren als computer speakertjes.
Dat zijn van die holle aluminium drivers, wie kent ze niet tegenwoordig.
Ik heb deze in mijn hoofdtelefoon geplaats en tot mijn stomme verbazing was alle vervorming weg.
Een perfect geluid, rijk in detail, en vooral geen vervorming meer in het midden en hoog.
Het wat ontbrekende laag heb ik gecompenseert met de equalizer van Winamp.

De betere Sennheisers/Beyerdynamics geven full-range weer tegen minimale vervorming. En als ik zeg minimale vervorming bedoel ik vervormingscijfers die je verwacht bij versterkers, niet bij speakers. De HD800 van Sennheiser geeft weer tegen minder dan 0,02% THD. Een gemiddelde speaker geeft weer tegen enkele procenten THD. Dat betekent dat de (volgens jou vervormingsvrije) speakers in jouw hoofdtelefoon een minimaal tientallen keren (en mogelijk meer dan 100 keer) hogere vervorming weergeeft dan een HD800. Deze vervorming is het hoogst in het laag. De output verhogen met een equalizer omdat de speaker het niet weergeeft helpt daar niet bij.... kansloos!!
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2014, 20:11:28 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #72 Gepost op: 22 mei 2014, 20:22:40 »
Een Stax met zijn elektrostatisch systeem misschien nog ietsjes beter dan een gewoon dynamisch systeem. Geen idee. Ik heb nog nooit een Stax op de oren gehad.
Marcel

De ene Stax is de andere niet. Er zijn zowel goede electrostatische als dynamische hoofdtelefoons. De meest accurate dynamische hoofdtelefoon is waarschijnlijk de Sennheiser HD800. De meest accurate electrostatische hoofdtelefoon is waarschijnlijk de Stax SR-009.

Ik heb de Stax nooit gehoord, maar iedereen die de HD800 en de SR-009 kent vindt dit wel de twee beste hoofdtelefoons op de markt (die ze kennen). Het dynamische en electrostatische design lijken daardoor competitief. Deze mening lijken veel gebruikers toegedaan. Van die mensen lijken de meesten de Stax beter te vinden dan de HD800.

Oh ja... Een SR-009 (ws de beste hp ter wereld) kost slechts 4500 euro  8)
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2014, 20:30:47 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #73 Gepost op: 22 mei 2014, 20:35:59 »
Ik wil een hoofdtelefoonversterker hebben en deze aansluiten op een tape uitgang op mijn versterker.
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze manier van aansluiten?
De reden dat ik een aparte versterker wil hebben is dat de volumeregeling van mijn NAD  al niet de  meest fijnzinnige is maar op de hoofdtelefoon is het helemaal de kraan zit dicht of te ver open.

Als je een aparte hoofdtelefoonversterker wil zou ik die inderdaad op een line uitgang zetten van de (pre)amp.

Wat bedoel je met 'de kraan zit dicht of te ver open'?

Mijn violectric staat in de kast met de volumeknop (wat gewoon een analoge weerstand is) helemaal open. Ik regel het volume digitaal met het uitgangsvolume van de DAC. Er zitten pre-gain switches op de Violectric en die heb ik zo ingesteld dat het volume klopt met de Barefoots (niet dat de ene ineens veel harder gaat dan de andere als ik switch) met de volume pod van de V200 helemaal open.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #74 Gepost op: 22 mei 2014, 20:55:49 »
Een Stax met zijn elektrostatisch systeem misschien nog ietsjes beter dan een gewoon dynamisch systeem. Geen idee. Ik heb nog nooit een Stax op de oren gehad.
Marcel

De ene Stax is de andere niet. Er zijn zowel goede electrostatische als dynamische hoofdtelefoons. De meest accurate dynamische hoofdtelefoon is waarschijnlijk de Sennheiser HD800. De meest accurate electrostatische hoofdtelefoon is waarschijnlijk de Stax SR-009.

Ik heb de Stax nooit gehoord, maar iedereen die de HD800 en de SR-009 kent vindt dit wel de twee beste hoofdtelefoons op de markt (die ze kennen). Het dynamische en electrostatische design lijken daardoor competitief. Deze mening lijken veel gebruikers toegedaan. Van die mensen lijken de meesten de Stax beter te vinden dan de HD800.

Oh ja... Een SR-009 (ws de beste hp ter wereld) kost slechts 4500 euro  8)

Ik zeg alleen dat het daarna weer goed klonk, ik kan er niks aan doen.
Ik heb nu een goede headset waar ik de fijnste details hoor om af te mixen.
Byer en Senn konden mij niet uit de brand helpen, helaas.
 
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923