Auteur Topic: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?  (gelezen 84631 keer)

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #105 Gepost op: 26 mei 2014, 11:49:14 »
Laten we voor het gemak van de redenatie uitgaan van het richtinghorend vermogen van iemand die met zijn hoofd in een klem vastzit.  ;)
Dat zal het theoretisch hoogst haalbare kunnen zijn van iemand met een hoofdtelefoon op zijn knar.
An inability to grasp science is no argument against it....

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #106 Gepost op: 26 mei 2014, 12:12:21 »
Richting bepaal je inderdaad aan de hand van ruimtelijke factoren in relatie tot faseverschuivingen, looptijd- en sterkteverschillen. Die wek je niet of nauwelijks op door een membraam wat schuin te zetten. Als het geluid rechtstreeks in je oor komt, heb je dus geen voor/achter informatie. De enige manier om dat toe te voegen, is om het in het geluid zelf aan te brengen. Er zijn wel van die demodingetjes waarbij je met de koptelefoon op geluidjes aan alle kanten langs je hoofd hoort bewegen. Misschien dat je dat met een DSP-achtige toepassing de virtuele geluidsbron (naar voren toe) kunt verplaatsen, maar met standaard opname- en weergaveapparatuur houd je het geluid met een koptelefoon gewoon midden in je hoofd.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #107 Gepost op: 26 mei 2014, 12:16:18 »
Laten we voor het gemak van de redenatie uitgaan van het richtinghorend vermogen van iemand die met zijn hoofd in een klem vastzit.  ;)
Dat zal het theoretisch hoogst haalbare kunnen zijn van iemand met een hoofdtelefoon op zijn knar.
Wat een schitterend voorbeeld ! Ik kreeg er allerlei humoristische gedachtes bij.
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2014, 12:25:27 door Audiofreak »

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #108 Gepost op: 26 mei 2014, 12:17:12 »
[...]
Voor een meer frontaal geluidsbeeld zijn de membranen onder een lichte hoek geplaatst, waardoor je eigen buitenoor en gehoorgang ‘meedoen’ in de muziekbeleving. ( HiFi.nl )
[...]

Mijn hemel... Theo Wubbolts maak zich er wel met een Jantje van Leiden vanaf. Vanzelfsprekend doet het buitenoor en de gehoorgang mee aan de muziekbeleving. Ook als de membranen niet onder een hoek staan doen buitenoor en gehoorgang mee aan de muziekbeleving. Kun je ook zonder gehoorgang(en) de muziek beleven? Bedankt Theo voor deze enorme schat aan informatie.   

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #109 Gepost op: 26 mei 2014, 12:19:28 »
[...]
Voor een meer frontaal geluidsbeeld zijn de membranen onder een lichte hoek geplaatst, waardoor je eigen buitenoor en gehoorgang ‘meedoen’ in de muziekbeleving. ( HiFi.nl )
[...]

Mijn hemel... Theo Wubbolts maak zich er wel met een Jantje van Leiden vanaf. Vanzelfsprekend doet het buitenoor en de gehoorgang mee aan de muziekbeleving. Ook als de membranen niet onder een hoek staan doen buitenoor en gehoorgang mee aan de muziekbeleving. Kun je ook zonder gehoorgang(en) de muziek beleven? Bedankt Theo voor deze enorme schat aan informatie.
Je hebt recensenten en recensenten !

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #110 Gepost op: 26 mei 2014, 12:41:01 »
Richting bepaal je inderdaad aan de hand van ruimtelijke factoren in relatie tot faseverschuivingen, looptijd- en sterkteverschillen. Die wek je niet of nauwelijks op door een membraam wat schuin te zetten. Als het geluid rechtstreeks in je oor komt, heb je dus geen voor/achter informatie. De enige manier om dat toe te voegen, is om het in het geluid zelf aan te brengen. Er zijn wel van die demodingetjes waarbij je met de koptelefoon op geluidjes aan alle kanten langs je hoofd hoort bewegen. Misschien dat je dat met een DSP-achtige toepassing de virtuele geluidsbron (naar voren toe) kunt verplaatsen, maar met standaard opname- en weergaveapparatuur houd je het geluid met een koptelefoon gewoon midden in je hoofd.

Ik had dan ook met het beluisteren van de HD800 net als bij de HD600 die ik ooit aanschafte dat het geluid midden in mij hoofd klonk. Dat staat overigens los van het gegeven dat stereo via de hoofdtelefoon wel een soort ruimtelijkheid heeft maar dat is dan alleen niet het soort ruimtelijkheid die dan lijkt op ruimtelijkheid die luidsprekers weten neer te zetten.

Laat overigens duidelijk zijn dat ik beide hoofdtelefoons - gegeven dan de beperkingen die kleven aan het fenomeen hoofdtelefoon - uitstekend vind werken. 

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #111 Gepost op: 26 mei 2014, 14:51:43 »
Het blijven headphones inderdaad. Maar het stereobeeld van de HD800 vind ik zeker geen nadeel. Eigenlijk een groot voordeel ten opzichte van alle luidsprekers die ik ken. Stereo image monitoren doe je bij voorkeur op een HD800 ;)

Een nadeel met een hoofdtelefoon vind ik dat ze in het middengebied nooit kaarsrecht zijn. Volgens mij zijn dat akoestische problemen die inherent zijn aan een schelp om het oor. De HD800 is hierin geen uitzondering.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Henk

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 114
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #112 Gepost op: 27 mei 2014, 21:09:09 »
Tja, denk dat we dan toch de techneuten van Sennheiser maar moeten waarschuwen dat ze ganz op het falschen spoor zitten.  ::)  . Maar zoals met alle weergevers van opgenomen muziek : het blijft behelpen, dat moge de meesten hier denk ik wel duidelijk zijn.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #113 Gepost op: 27 mei 2014, 21:25:05 »
Tja, denk dat we dan toch de techneuten van Sennheiser maar moeten waarschuwen dat ze ganz op het falschen spoor zitten.  ::)  . Maar zoals met alle weergevers van opgenomen muziek : het blijft behelpen, dat moge de meesten hier denk ik wel duidelijk zijn.
Techneuten moeten ook eten dus bedenken wel eens wat en wanneer de afdeling marketing het een goed idee vindt hoeft het niet altijd hout te snijden om geïmplementeerd te worden.
An inability to grasp science is no argument against it....

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #114 Gepost op: 27 mei 2014, 21:52:00 »
Onder het mom; Be more different than others.

Groet, Mark :angel:
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #115 Gepost op: 09 november 2016, 01:27:12 »
Vandaag , het gebeurt niet vaak, toch maar weer eens de Denon AH-D2000 op het hoofd gezet.
Ik luister het liefst via luidsprekers omdat je dan een "podium" voor je hebt waar de muziek vandaan komt en dat voelt toch enigzins natuurlijk.
Met een hoofdtelefoon zit alles toch wel erg dicht op je. 
Eigenlijk vlak voor je snufferd of in je hoofd. Dat vind ik een nadeel.
Maar het geluid via een hoofdtelefoon heeft geen last van akoestiek en klinkt zo heerlijk open helder en schoon dat het toch best wel eens verslavend zou kunnen werken.
Als ik de steker van de hoofdtelefoon in het juiste gaatje steek van mijn Denon AVR-X3200 dan schakeld deze Audyssey uit en gaat automatisch naar de stand "pure direct".
Wow , dat was toch echt wel genieten.  Die hoofdtelefoon laat erg veel detail horen en is absoluut niet vermoeiend.
Ik denk dat ik toch maar eens vaker ga luisteren met een hoofdtelefoon.

Wie zit er ook wel eens op de besluitwip?  Ga ik de luidsprekers gebruiken en leven met de beperkingen van de akoestiek of zet ik de hoofdtelefoon op en geniet van schoon geluid. En met voordeel dat je niemand lastig valt met jouw drumsolo of basloopje.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #116 Gepost op: 09 november 2016, 09:18:15 »
Ik heb in het verleden diverse hoofdtelefoons gehad (AKG, Beyer, Koss) maar ik heb er nooit goed aan kunnen wennen. Er zijn v.w.b. hoofdtelefoons zeker een aantal voordelen op te noemen en één er van is, dat je nauwelijks of geen storingen van buitenaf hebt. Helaas krijg ik een afgesloten gevoel met een hoofdtelefoon op en dat ben ik al gauw zat. Ondanks het feit, dat het luisteren naar luidsprekers ook zo zijn pro's en cons (o.a. akoestiek) heeft, geef ik toch de voorkeur aan deze manier van luisteren.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #117 Gepost op: 09 november 2016, 12:31:13 »

Heb elke dag mijn senheiser op het is ja ook geen gesloten systeem en ik geniet ervan.

Heb natuurlijk in het verleden ook wel is een minder goede hifi set gehad,en inderdaad dan is het luisteren naar je hooftelefoon

een verademing.Maar nu ik ook een fantastisch klinkende hi fi set heb is het 1 groot feest Headbanging
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #118 Gepost op: 09 november 2016, 13:42:42 »
Mijn Denon AH-D2000 lijkt overigens wel heel erg op een Fostex TH610.
Denon liet de AH-2000 / 5000 / 7000 voor zover ik weet ook bij Fostex bouwen.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #119 Gepost op: 11 november 2016, 12:52:07 »
heeft iemand de AH-D5000 of 7000 wel eens gezien laat staan op het hoofd gehad?

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000