Auteur Topic: Benodigde diameter luidsprekerkabel.  (gelezen 81595 keer)

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.920
    • ARJANKU.IT service
Re: Benodigde diameter luidsprekerkabel.
« Reactie #30 Gepost op: 17 maart 2014, 15:16:46 »

Het grote gevaar van het met je oren testen is natuurlijk dat je jezelf voor de gek gaat houden, dat het autosuggestie wordt of dat je het gaat beoordelen op kleuring, in wat je gewoon lekker vind klinken.

Het ultieme bewijs is natuurlijk een meting, anders wordt het een potje geloven, zo extreem kun je hem wel stellen.
Op zich.

Ik geloof dat in dit deel van je betoog de waarheid schuilt.
An inability to grasp science is no argument against it....

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Benodigde diameter luidsprekerkabel.
« Reactie #31 Gepost op: 17 maart 2014, 15:32:52 »
De rest is ook waar, maar hier zit het struikelblok waar al menigeen discussie vurig ontbrande.
In het hifi wereldje kun je namelijk heel veel dom aannemen van anderen die beslist niet altijd waar zijn, iedereen kwaakt maar wat in visie, vooral de commercie.
Wat is waar en wat niet.
Van mij kun je rustig aannemen dat draadgewonden weerstanden prut zijn maar wil je dit klakkeloos geloven als je er niet van op de hoogte bent ?
Zo een meting die het bewijst is veel overtuigender natuurlijk.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.920
    • ARJANKU.IT service
Re: Benodigde diameter luidsprekerkabel.
« Reactie #32 Gepost op: 17 maart 2014, 15:54:25 »
U denkt dat ik gisteren uit een ei gekropen ben?
Ik repareer al meer dan twintig jaar audio-apparatuur voor mijn brood en heb al minstens zo lang te maken met mensen die met hun oren ( of andere lichaamsdelen) vaststellen dat bepaalde componenten niet deugen voor audio. Ze verzuimen helaas dit op andere wijze te verifieren dan volgens het adagium "Ik heb het er in gedaan, eruit en nog een keer er in ...yep, ik hoorde dat het anders klonk en nu ga ik de wereld er kond van doen".   ;)
An inability to grasp science is no argument against it....

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Benodigde diameter luidsprekerkabel.
« Reactie #33 Gepost op: 17 maart 2014, 16:21:04 »
Hahahahaha.

Nou dan ben ik benieuwt wat dat voor dingen allemaal waren.
Er zit natuurlijk een grens aan die waarneming met "bepaalde lichaam onderdelen".
 
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.920
    • ARJANKU.IT service
Re: Benodigde diameter luidsprekerkabel.
« Reactie #34 Gepost op: 17 maart 2014, 16:28:06 »
 :D Nieuwsgierig?
An inability to grasp science is no argument against it....

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Benodigde diameter luidsprekerkabel.
« Reactie #35 Gepost op: 17 maart 2014, 16:57:47 »
Ja.

Het lijkt mij leuk om zo een lange ervaring te hebben om te zien wat er allemaal voorbij komt aan mensen met allemaal toestanden.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.153
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Benodigde diameter luidsprekerkabel.
« Reactie #36 Gepost op: 17 maart 2014, 18:33:33 »
Over die slechte berichten valt het ook wel mee, alleen Hififreak was niet positief en hem bedoel je ook vast.
Los daarvan hoe het tussen de oren zit bij Hififreak :yaw: heb ik alleen maar positieve reacties gehad, dus dat valt wel mee.
Tussen mijn oren zit het wel goed Epi maar wellicht kwamen andere reacties voort uit beleefdheid, onvoldoende ervaring of waren ze van Bosefreaks.

Hahaha.
Dus dat gaat ook al tussen de oren zitten bedoel je.
Je zegt dus eigenlijk dat ik mensen ook niet goed begrijp.
Je tracht er een behoorlijk fantasie wereldje van te maken zo op deze manier  ten nadele van mij.
Heb je zelf ook niet het idee dat je de voorstelling van de werkelijke gang van zaken aan het verdraaien bent.
Wat allemaal wel niet tussen de oren moet blijven zitten als dit zo verder gaat.
Nee bedankt.
Je sluit uit dat je zelf in een droomwereld verkeert?   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Benodigde diameter luidsprekerkabel.
« Reactie #37 Gepost op: 17 maart 2014, 21:42:31 »
Over die slechte berichten valt het ook wel mee, alleen Hififreak was niet positief en hem bedoel je ook vast.
Los daarvan hoe het tussen de oren zit bij Hififreak :yaw: heb ik alleen maar positieve reacties gehad, dus dat valt wel mee.
Tussen mijn oren zit het wel goed Epi maar wellicht kwamen andere reacties voort uit beleefdheid, onvoldoende ervaring of waren ze van Bosefreaks.

Hahaha.
Dus dat gaat ook al tussen de oren zitten bedoel je.
Je zegt dus eigenlijk dat ik mensen ook niet goed begrijp.
Je tracht er een behoorlijk fantasie wereldje van te maken zo op deze manier  ten nadele van mij.
Heb je zelf ook niet het idee dat je de voorstelling van de werkelijke gang van zaken aan het verdraaien bent.
Wat allemaal wel niet tussen de oren moet blijven zitten als dit zo verder gaat.
Nee bedankt.
Je sluit uit dat je zelf in een droomwereld verkeert?   ;)

Hahaha, wel of niet helemaal heh.
Ik of jij.
Dat het weer in die extremen moet, wie is de lul.
Zo wil ik het ook niet stellen, ik laat het er maar op dat ik donders goed weet wat een droomwereld is en wat de werkelijkheid is.
Iedereen zit daar ergens op een nivo tussen, de 1 meer en de ander minder, maar het is een noodzaak dat iedereen dit heeft, anders heb je geen spiritueel doel meer.
In de complete beroezing leven is natuurlijk krankzinnig, geen enkele beroezing hebben maakt je niet tot een mens.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: Benodigde diameter luidsprekerkabel.
« Reactie #38 Gepost op: 17 maart 2014, 21:52:43 »
Ik geloof niet zo dat luidsprekerkabels een spiritueel doel zijn. Gewoon geleiders, niet meer en niet minder. Mooi koperdraad, de benodigde dikte is te berekenen en daarmee basta. Tijd over om andere problemen uit de wereld te helpen.
Science is no democracy

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Benodigde diameter luidsprekerkabel.
« Reactie #39 Gepost op: 18 maart 2014, 01:49:01 »
Ik bespeur de stelling dat geleiding maar geleiding is, en contact maar contact, het maakt allemaal niks uit hoe of wat.
Niks is minder waar als je je set op scherp zet.
Er blijft op dit forum de stelling bestaan dat er geen verschil zit in kabels, dat zal wel zo blijven denk ik.
Op naar het volgende probleem wat zich voordoet  ;D   
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

PieterdeTweeter

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 414
Re: Benodigde diameter luidsprekerkabel.
« Reactie #40 Gepost op: 04 april 2014, 08:57:55 »
U denkt dat ik gisteren uit een ei gekropen ben?
Ik repareer al meer dan twintig jaar audio-apparatuur voor mijn brood en heb al minstens zo lang te maken met mensen die met hun oren ( of andere lichaamsdelen) vaststellen dat bepaalde componenten niet deugen voor audio. Ze verzuimen helaas dit op andere wijze te verifieren dan volgens het adagium "Ik heb het er in gedaan, eruit en nog een keer er in ...yep, ik hoorde dat het anders klonk en nu ga ik de wereld er kond van doen".   ;)
De buurman hier speelt al 20 jaar bij de fanfare. Dat zegt ook niks over zijn gehoor.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.920
    • ARJANKU.IT service
Re: Benodigde diameter luidsprekerkabel.
« Reactie #41 Gepost op: 04 april 2014, 09:42:46 »
Welkom hier op het forum, we zijn kennelijk familie.. :)

De bedoeling van je eerste posting is me overigens niet geheel duidelijk. Dat ik twintig jaar in de audiowereld rondwandel was een insteek, ik zei niets over mijn gehoor maar over mijn lange waarnemingservaring van het gehoor van anderen. Ik ben me bewust van de onbetrouwbaarheid van mijn gehoor waar sommigen het beschouwen als het meest nauwkeurige meetinstrument.

Doe de groeten aan je buurman, wat speelt hij?  ;)
 
An inability to grasp science is no argument against it....

PieterdeTweeter

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 414
Re: Benodigde diameter luidsprekerkabel.
« Reactie #42 Gepost op: 04 april 2014, 11:30:12 »
Welkom hier op het forum, we zijn kennelijk familie.. :)

De bedoeling van je eerste posting is me overigens niet geheel duidelijk. Dat ik twintig jaar in de audiowereld rondwandel was een insteek, ik zei niets over mijn gehoor maar over mijn lange waarnemingservaring van het gehoor van anderen. Ik ben me bewust van de onbetrouwbaarheid van mijn gehoor waar sommigen het beschouwen als het meest nauwkeurige meetinstrument.

Doe de groeten aan je buurman, wat speelt hij?  ;)
De buurman heeft een trombone die niet kan schuiven en je wilt hem vast niet horen spelen.

Mijn ervaring is dat de meeste mensen hun gehoor ernstig overschatten. Toch vindt haast iedereen zich een kenner. Waarvan eigenlijk?

De mens kan niet anders dan luisteren met zijn gehoor. Wij beschikken niet over ingebouwde meetinstrumenten. Wat nu? Hoe moet het dan?
Klinken twee speakers met de dezelfde freq. kar. hetzelfde?

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.920
    • ARJANKU.IT service
Re: Benodigde diameter luidsprekerkabel.
« Reactie #43 Gepost op: 04 april 2014, 12:20:55 »
Wanneer dat onder alle gemeten hoeken ( horizontaal en vertikaal)  hetzelfde is dan acht ik de kans levensgroot dat dat zo is.
In de praktijk verschillen ze  bij verschillende luidsprekers in grote mate en zijn alleen op de luister-as grote overeenkomsten te vinden.

Genieten is gelukkig volop mogelijk zonder perfecte meetinstrumenten aan weerszijden van het hoofd. ;)
An inability to grasp science is no argument against it....

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: Benodigde diameter luidsprekerkabel.
« Reactie #44 Gepost op: 04 april 2014, 12:35:17 »
Daar ben ik best blij mee dat het mogelijk om te genieten zonder perfecte geluidsmeters aan mijn hoofd.

Als het om de kwaliteit van mijn oren gaat dan is de mening van mijn vrouw erg duidelijk.
Die oren zijn erg slecht. Ik zou namenlijk bijzonder slecht luisteren.

Maar naast een redelijk hoog ruisniveau en nogal wat diffractie door de oorschelpen vind ik het nogal meevallen.
Er is voldoende kanaalscheiding. Het dynamische bereik is ook ruim voldoende.

Alleen bij pijn in de verwerkingscomputer zijn de waardes slechter.

En over de bekabeling kan ik niks zinnigs zeggen.

Marcel

Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000