Auteur Topic: Benodigde diameter luidsprekerkabel.  (gelezen 81575 keer)

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Benodigde diameter luidsprekerkabel.
« Reactie #15 Gepost op: 17 maart 2014, 10:33:41 »
Tja, wat de vraag was.
Wat moet de diameter zijn ?
De kwaliteit van de kabel is belangrijker dan de diameter.
Al maak je de kabel nog zo dik, de kwaliteit gaat daarvan niet vooruit.
Maar een slechte kabel heeft er wel voordeel van, omdat het gewoon dom dan over weerstand gaat.

 
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.223
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Benodigde diameter luidsprekerkabel.
« Reactie #16 Gepost op: 17 maart 2014, 10:42:28 »
Het gaat ook om ohmse weerstand. Aanvullend daarop zijn er twee relevante eigenschappen: de capaciteit tussen de aders en de (gekoppelde) inductie. Overigens is dat zoeken in de marge bij luidsprekerkabel.

En de rest is onzin.

Groet,
Jacco

Verstuurd van mijn HTC Vision (Desire Z).


Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Benodigde diameter luidsprekerkabel.
« Reactie #17 Gepost op: 17 maart 2014, 10:59:50 »

En de rest is onzin.

Groet,
Jacco



Dat is ook wat te kort door de bocht.
Inductie en capaciteit laten die "the inspiration kabel" niet zo formidabel klinken, dat gaat over hele anderen dingen.
Als dat waar zou zijn kan ik een gelijke kabel van koper er ook tussen hangen, en dat is dus niet zo.
Er spelen dus anderen dingen ook mee. 
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.088
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Benodigde diameter luidsprekerkabel.
« Reactie #18 Gepost op: 17 maart 2014, 11:12:21 »
Er spelen dus anderen dingen ook mee.
Volgens mij moet je dat zelf meer zoeken in subjectieve beleving en fantasie.
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Benodigde diameter luidsprekerkabel.
« Reactie #19 Gepost op: 17 maart 2014, 11:17:48 »
Er spelen dus anderen dingen ook mee.
Volgens mij moet je dat zelf meer zoeken in subjectieve beleving en fantasie.

+1
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.223
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Benodigde diameter luidsprekerkabel.
« Reactie #20 Gepost op: 17 maart 2014, 11:20:00 »

En de rest is onzin.

Groet,
Jacco



Dat is ook wat te kort door de bocht.
Inductie en capaciteit laten die "the inspiration kabel" niet zo formidabel klinken, dat gaat over hele anderen dingen.
Als dat waar zou zijn kan ik een gelijke kabel van koper er ook tussen hangen, en dat is dus niet zo.
Er spelen dus anderen dingen ook mee.
Zeker, maar die hebben geen technische grondslag. Die spelen zich louter af tussen de oren van verkopers/mensen die daar gevoelig voor zijn/mensen in zijn algemeenheid/emotie/subjectiviteit/etc etc. Hier werd specifiek naar een diameter gevraagd.

Groet,
Jacco

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Benodigde diameter luidsprekerkabel.
« Reactie #21 Gepost op: 17 maart 2014, 11:31:43 »
Dus een kabel van enigszins kwaliteit en voldoende diameter en klaar is case closed lijkt me..... ;)
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Benodigde diameter luidsprekerkabel.
« Reactie #22 Gepost op: 17 maart 2014, 12:05:12 »
Voor mij zijn kabels belangrijk, ik heb al van alles geprobeerd en getest.
Van simpel gamma koper tot de modernste VDH kabel en ik weet dat ik veel detail, rust, soundstage te danken heb aan mijn huidige kabel.
ik zou veel in kwaliteit te niet doen als ik er een gamma draad tussen zou hangen, zo ervaar ik dat.
De verschillen zijn gewoon te groot.
Ik weet dat het hier voor sommigen een felle discussie kan worden als dit wel allemaal zo is en dat het tussen de oren moet zitten, maar voor mij zijn het gewoon feiten die belangrijk zijn.
Technisch gezien zijn die kabels zo goed omdat het over kristal structuur, zuiverheid, driftsnelheid, skineffect ed gaat.
Ik kan geen andere reden bedenken, anders zou ik zoals gezegd er weer gewoon 220 draad tussen kunnen hangen en dat is gewoon onzin.
Wordt al lekker of topic, maar hoe staan de zaken er voor van die kennis Hififreak, hij wou toch een kabel zelf maken, of las ik dat verkeert.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.918
    • ARJANKU.IT service
Re: Benodigde diameter luidsprekerkabel.
« Reactie #23 Gepost op: 17 maart 2014, 12:23:45 »
Heb je dat van die kabels op ongeveer op dezelfde wijze getest als waarop je je eerdere luidsprekers testte, beoordeelde en als ongeveer de beste op de wereld presenteerde.

Bezoekers bij jou maakten op grond van 1 ( zegge en schrijve één) bezoek al enige kanttekeningen over de geluidskwaliteit. Jij bent nu pas na maanden met je gehoor tot de conclusie gekomen dat er toch het één en ander aan mankeert qua klank.

Hoe kun je in hemelsnaam je gehoor blijven hanteren en verdedigen  als scheidsrechter op gebieden als driftsnelheid, skineffect e.d.?
Ik snap dat niet maar misschien zie ik het verkeerd..
An inability to grasp science is no argument against it....

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Benodigde diameter luidsprekerkabel.
« Reactie #24 Gepost op: 17 maart 2014, 12:31:13 »
Ik denk eerder dat je verkeerd hoort/luistert... ;D

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Benodigde diameter luidsprekerkabel.
« Reactie #25 Gepost op: 17 maart 2014, 12:59:45 »
Heb je dat van die kabels op ongeveer op dezelfde wijze getest als waarop je je eerdere luidsprekers testte, beoordeelde en als ongeveer de beste op de wereld presenteerde.

Bezoekers bij jou maakten op grond van 1 ( zegge en schrijve één) bezoek al enige kanttekeningen over de geluidskwaliteit. Jij bent nu pas na maanden met je gehoor tot de conclusie gekomen dat er toch het één en ander aan mankeert qua klank.

Hoe kun je in hemelsnaam je gehoor blijven hanteren en verdedigen  als scheidsrechter op gebieden als driftsnelheid, skineffect e.d.?
Ik snap dat niet maar misschien zie ik het verkeerd..

Ik heb heel blij met mijn meet set, zoiets koop je ook niet zo maar, zoals jij het bedoelt zou ik zelfs ook andere meet sets moeten kopen om dingen te staven die ik beweer.
In werkelijkheid ga ik daar geen bakken aan geld aan uitgeven natuurlijk om maar dingen aan anderen te bewijzen.
En al zou ik het bewijs meten bestaat het gevaar weer dat beweerd wordt dat niet bewezen is dat dit de oorzaak is, en zo kun je wel bezig blijven natuurlijk.
Je hebt gelijk dat mijn klank dus niet optimaal was van mijn pioneers, er miste een stuk volume in het midden, dat neemt echter niet weg dat de klank uitstekend was, je gehoor went ook snel aan een andere klank.
Ik kan zelfs die klank wel missen nu, dus zo erg is het ook niet, maar het is wel iets wat anderen direct op kan vallen, maar daar heb ik ook niks over gehoord.
Zo verschrikkelijk waren die pioneers niet, die suggestie probeer je wel een beetje te wekken, als ik met de mini dsp die pioneers ook gelijk zou trekken in de weergave doen de tangband en de pioneer niet echt heel veel van elkaar af, al denk ik dat die tangband toch meer detail laat horen in het midden.
Over die slechte berichten valt het ook wel mee, alleen Hififreak was niet positief en hem bedoel je ook vast.
Los daarvan hoe het tussen de oren zit bij Hififreak :yaw: heb ik alleen maar positieve reacties gehad, dus dat valt wel mee.
En wat is er mis eigenlijk met op je gehoor iets testen, je kunt toch gewoon horen of iets meer detail weergeeft of niet ?
Natuurlijk is dat ook te meten, en dat is wel een belangrijk punt in de overtuiging natuurlijk.
Het grote gevaar van het met je oren testen is natuurlijk dat je jezelf voor de gek gaat houden, dat het autosuggestie wordt of dat je het gaat beoordelen op kleuring, in wat je gewoon lekker vind klinken.
Er zijn zat mensen die op die manier hun set samenstellen op kleuring, buizenversterker, simpele koperdraad aan de luidsprekers bijvoorbeeld, natuurlijk klinkt dat lekker vet en warm en woezelig, maar dat is niet kritisch selecteren op vervorming.
Het ultieme bewijs is natuurlijk een meting, anders wordt het een potje geloven, zo extreem kun je hem wel stellen.
Op zich.
 
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Benodigde diameter luidsprekerkabel.
« Reactie #26 Gepost op: 17 maart 2014, 13:25:42 »
Dus een kabel van enigszins kwaliteit en voldoende diameter en klaar is case closed lijkt me..... ;)

Ja,ik ben ook al een tijdje tevreden met m'n kabelhaspelkabeltjes van 2.5 mm
vriendelijk groet
Case
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.150
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Benodigde diameter luidsprekerkabel.
« Reactie #27 Gepost op: 17 maart 2014, 13:56:49 »
Over die slechte berichten valt het ook wel mee, alleen Hififreak was niet positief en hem bedoel je ook vast.
Los daarvan hoe het tussen de oren zit bij Hififreak :yaw: heb ik alleen maar positieve reacties gehad, dus dat valt wel mee.
Tussen mijn oren zit het wel goed Epi maar wellicht kwamen andere reacties voort uit beleefdheid, onvoldoende ervaring of waren ze van Bosefreaks. 


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Benodigde diameter luidsprekerkabel.
« Reactie #28 Gepost op: 17 maart 2014, 14:39:32 »
Over die slechte berichten valt het ook wel mee, alleen Hififreak was niet positief en hem bedoel je ook vast.
Los daarvan hoe het tussen de oren zit bij Hififreak :yaw: heb ik alleen maar positieve reacties gehad, dus dat valt wel mee.
Tussen mijn oren zit het wel goed Epi maar wellicht kwamen andere reacties voort uit beleefdheid, onvoldoende ervaring of waren ze van Bosefreaks.

Hahaha.
Dus dat gaat ook al tussen de oren zitten bedoel je.
Je zegt dus eigenlijk dat ik mensen ook niet goed begrijp.
Je tracht er een behoorlijk fantasie wereldje van te maken zo op deze manier  ten nadele van mij.
Heb je zelf ook niet het idee dat je de voorstelling van de werkelijke gang van zaken aan het verdraaien bent.
Wat allemaal wel niet tussen de oren moet blijven zitten als dit zo verder gaat.
Nee bedankt.

Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Benodigde diameter luidsprekerkabel.
« Reactie #29 Gepost op: 17 maart 2014, 14:47:34 »
En wat is er mis eigenlijk met op je gehoor iets testen, je kunt toch gewoon horen of iets meer detail weergeeft of niet ?

Al onze zintuigen laten zich makkelijk bedotten, zowel bewust als onbewust.