Auteur Topic: Oproep mbt Jordan JX92S  (gelezen 7908 keer)

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Oproep mbt Jordan JX92S
« Gepost op: 26 februari 2014, 09:33:09 »
Beste forumleden,



In mijn zoektocht naar een setje breedbanders voor een iets gedurfder project qua weergave en prijs ben ik op de Jordan JX92S drivers
terecht gekomen.... Ik heb in de toekomst misschien het plan om deze te gaan bouwen in een Needle achtig concept. (zie ook bijgevoegde link) Helaas ontbreekt mij het aan de kennis om deze te voorzien van bijvoorbeeld (indien nodig een notch-filter) zoals de PDF aangeeft lijkt het niet nodig maar voor fijn-tuning en wellicht smaak en akoestische beperking in de luisterruimte toch nodig... En om bijvoorbeeld de driver dmv een boven frees netjes te laten verzinken (gelijk laten lopen) in de voorplaat van de kast. Wie heeft er eventueel zin en tijd om mij hiermee te helpen? Je mag mij hier over een PM sturen met de eventuele kosten die je denkt nodig te zijn om mij hier mee te helpen..

JORDAN Eikona 2 MLTL


Gary Eneberg
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2014, 09:38:49 door Richard »
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Oproep mbt Jordan JX92S
« Reactie #1 Gepost op: 26 februari 2014, 09:44:18 »
Ik zie geen notch in de pdf vermeld staan.

(edit: ik had de tweede link over het hoofd gezien)

Wel "The lower bass from below 100Hz can be increased by connecting a 2 ohm resistor in series with the + terminal of the speaker." waarvan ik me afvraag of dat klopt. Een enkel weerstandje zonder andere componenten kan toch niet op de basweergave van invloed zijn?
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2014, 12:19:46 door Frits »

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Oproep mbt Jordan JX92S
« Reactie #2 Gepost op: 26 februari 2014, 10:11:41 »
Welzeker dat dat kan.
De luidspreker en de weerstand vormen samen een spanningsdeler. Bij alle frequenties waar de impedantie van de luidspreker hoger wordt* komt een groter deel van de spanning over de luidsprekerunit te staan en gaat hij harder spelen.

De dempingsfactor holt ook achteruit ** maar zolang het middel maar beter is dan de kwaal en nieuwe kwalen niet gaan overheersen hoeft dat niet storend te zijn

* oplopend in het hoog en een hoge piek bij de eigen-resonantie van de ingekaste unit.

** is bij een 8 Ohm luidspreker nog maar 8/( 2+ inwendige versterkerweerstand)=max 4.

en je zet geen weerstand in serie met de + van de luidspreker maar in serie MET de luidspreker maar dit terzijde.
An inability to grasp science is no argument against it....

Edwin

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 757
  • Vertrouwen houden in een goede afloop!!!
Re: Oproep mbt Jordan JX92S
« Reactie #3 Gepost op: 26 februari 2014, 10:20:18 »
Met het frezen wil ik je best helpen Richard maar voor de rest daar heb ik geen kaas van gegeten!! ;D
Marantz SR6001 Zilver, Marantz DV4001 Zilver en 2 paar Cyburg Needles (FRS8 en de BS80). Streaming van muziek. Macbook Pro Ipad Iphone en Apple TV.

† 18-09-2017

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Oproep mbt Jordan JX92S
« Reactie #4 Gepost op: 26 februari 2014, 10:30:40 »
Dit is typisch een uitdaging voor een dsp aanpak. Niet dat je die moet gaan gebruiken in het uiteindelijke ontwerp, maar je kunt heel flexibel verschillende varianten uitproberen. Zo zou ik het doen.

Groet,
Jacco

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Oproep mbt Jordan JX92S
« Reactie #5 Gepost op: 26 februari 2014, 10:46:52 »
Welzeker dat dat kan.
De luidspreker en de weerstand vormen samen een spanningsdeler. Bij alle frequenties waar de impedantie van de luidspreker hoger wordt* komt een groter deel van de spanning over de luidsprekerunit te staan en gaat hij harder spelen.

De dempingsfactor holt ook achteruit ** maar zolang het middel maar beter is dan de kwaal en nieuwe kwalen niet gaan overheersen hoeft dat niet storend te zijn

* oplopend in het hoog en een hoge piek bij de eigen-resonantie van de ingekaste unit.

** is bij een 8 Ohm luidspreker nog maar 8/( 2+ inwendige versterkerweerstand)=max 4.

en je zet geen weerstand in serie met de + van de luidspreker maar in serie MET de luidspreker maar dit terzijde.

Sorry dat ik blijf vragen, maar de volumeregelaar van de versterker is toch ook een (variabele) weerstand die in serie met de luidspreker staat?

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Oproep mbt Jordan JX92S
« Reactie #6 Gepost op: 26 februari 2014, 10:53:49 »
Ik hoop dat dat niet het geval is bij jou ;)
De volumeregelaar is een regelbare weerstandsdeler, die door de bank genomen, voor de eindversterker is geplaatst. De ingangsimpedantie van de eindversterker is idealiter continu dus daar is het een zuivere volumeregeling.

En blijf rustig vragen... :)
An inability to grasp science is no argument against it....

Martijn

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 130
    • www.synergyacoustics.nl
Re: Oproep mbt Jordan JX92S
« Reactie #7 Gepost op: 26 februari 2014, 10:54:24 »
Daar wil ik je graag mee helpen  8) .

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Oproep mbt Jordan JX92S
« Reactie #8 Gepost op: 26 februari 2014, 12:13:39 »
Ik hoop dat dat niet het geval is bij jou ;)
De volumeregelaar is een regelbare weerstandsdeler, die door de bank genomen, voor de eindversterker is geplaatst. De ingangsimpedantie van de eindversterker is idealiter continu dus daar is het een zuivere volumeregeling.

En blijf rustig vragen... :)

Het begint me wat helderder te worden :)

Merci.

EDH

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 57
Re: Oproep mbt Jordan JX92S
« Reactie #9 Gepost op: 26 februari 2014, 22:24:47 »
Hier wil ik wel bij helpen Richard, wil jij de lentus audio na maken?
Zijn hier geen tekeningen van te krijgen?
Cyrus 3i - Final 700 & Needles HiVi3 - Musical Fidelity VdacII - Alixboard Voyage MPD - RaspberryPi BerryDAC & BerryBoard - Unraid NAS

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Oproep mbt Jordan JX92S
« Reactie #10 Gepost op: 26 februari 2014, 23:30:47 »
Hier wil ik wel bij helpen Richard, wil jij de lentus audio na maken?
Zijn hier geen tekeningen van te krijgen?

Nee namaken niet...... Misschien wel wat achter overhellend Het moet wel een variatie zijn qua bouw afgeleid van de Needle of zoals de bouw in mijn openingspost waar ik het meest neig naar de Gary Eneberg ook omdat je hier erna mocht het nodig zij vrij makkelijk bij kunt etc..
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

GSE

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 248
    • ProgArchives
Re: Oproep mbt Jordan JX92S
« Reactie #11 Gepost op: 27 februari 2014, 07:14:13 »
Je hebt al genoeg hulp aangeboden gekregen, maar ik kan met frezen eventueel ook helpen. Ook heb ik een dsp met een meetsetje. Maar daar heb ik niet zoveel kennis van als Martijn.
Bron:    Denon DCD-3000
VV:       Passieve vv zelfbouw
EV:       Proton D1200 & Kenwood M1A
LS:       CSS Triton

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Oproep mbt Jordan JX92S
« Reactie #12 Gepost op: 27 februari 2014, 08:28:56 »
De Jordan Watts JX92S is een mooie driver. Ik ben zeer benieuwd naar de resultaten ! De Eikona 2 is de nieuwste driver van Jordan Watts en deze unit is een vervolg op de Eikona 1 en de befaamde JX92S. In de juiste behuizing schijnt deze Eikona (€ 260,93 per stuk bij Hifisound in Münster) een frequentieverloop van 30Hz tot over de 20 Khz te hebben. Jordan Watts zelf geeft een prijs op van £ 155  ex BTW. De Eikona 2 is ontworpen door Ted Jordan en de driver wordt gefabriceerd bij  Scan-Speak A/S in Denemarken. De behuizing voor de Eikona 2 schijnt niet veel af te wijken van de behuizing voor een JX92S.
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2014, 09:06:38 door Audiofreak »

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Oproep mbt Jordan JX92S
« Reactie #13 Gepost op: 27 februari 2014, 10:24:24 »
Heren,

Ik wil iedereen bij deze op voorbaat al bedanken voor de aangeboden hulp! Zoveel te meer een reden dat dit een geweldig forum is. Mensen zijn behulpzaam en bij meetings scoren we naar ratio aantal gebruikers hoger dan menig ander hifi gerelateerd forum.

Richard
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Oproep mbt Jordan JX92S
« Reactie #14 Gepost op: 28 februari 2014, 08:59:08 »
Even een zijstapje en al eerder door Martijn en Koen ingebracht: Dayton RS1-100 4.

Zou dat zoveel minder zijn dan .............?  Zijn er mensen die beiden gehoord  hebben?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.