Auteur Topic: Richard gaat op bezoek bij Lentus Audio in Zwolle  (gelezen 14346 keer)

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Richard gaat op bezoek bij Lentus Audio in Zwolle
« Gepost op: 18 februari 2014, 19:27:36 »
Richard gaat op bezoek bij Lentus Audio in Zwolle


Inleiding:

Zoals de meesten van jullie wel weten heb ik sinds een klein jaartje een nieuwe liefde ontdekt in de audio wereld te weten breedbanders. Het begon allemaal met een vraag van mij aan Kevin op één van zijn set foto's waar ik in mijn beleving een heel erg leuk design "luidsprekertje" zag staan in de iet wat opvallende kleur oranje. Kevin vertelde me, dat dit een DIY* (*Doe-Het-Zelf) speaker was die redelijk makkelijk zelf te maken valt.....Mijn interesse was gewekt! En de zoektocht en het inwinnen van informatie over de verschillende breedband systemen was een feit.... En na enig gedegen onderzoek (lees google) begon ik vrij vlot aan mijn eerste zelfbouw project namelijk de Cyburgs Needle Toen mijn eerste project af was de Cyburg Needle met een visaton FRS8 driver ging er een wereld voor me open!



Inmiddels zijn we een tig aantal bouwprojecten verder en staan er enkele van deze Cyburg Needles die van mijn hand afkomen bij verschillende forumleden. Met voor mij als absolute winnaar de Cyburg Needle met de HiVi BS3 Driver van Swans.



Maar is er meer??? Dat is de vraag die ik me zelf stelde ondanks dat ik prima met een BS3 uitgevoerde Cyburg Needle  zou kunnen leven, kriebelt het audio virus waar het niet gaan kan...... En ach de liefde voor het breedband gebeuren is wat mij betreft nog lang niet over.... Dus weer zoeken! zoeken en nog eens zoeken. Hier en daar een account aangemaakt op DIY sites in binnen en buitenland om meer te leren, en te weten te komen over breedband systemen en drivers. En na weer eens wat zoek werk te hebben verricht kwam ik via EJ Jordan terrecht op een Nederlands bedrijf die deze units gebruikt voor zijn prachtig ontworpen luidspreker de Solo..



Het Bezoek:

Na enig contact met de grondleggers van Lentus Audio was een luisterafspraak snel gemaakt bij Koert in Zwolle.
Gisteren was het dan zover op het laatste moment nog een auto geregeld, omdat er een dubbele afspraak in de agenda stond, maar goed dat ter zijde. Ik kwam om 19:45 aan in Zwolle en Koert deed de deur voor me open, na de nodige introducties werd me gevraagd plaats te nemen op de royale design bank van het overigens verder mooi en strak ingerichte interieur van de woonkamer! Wat me tijdens het voorstellen direct opviel was door dit strak en modern ingerichte interieur, dat Koert nog meer akoestische problemen heeft, dan dat ik dat thuis heb. Hij verontschuldigde zich hier min of meer voor, ze waren volgens zeggen namelijk aan het "verbouwen" thuis en de akoestiek matige oplossingen waren nog niet helemaal verwerkt dus, een nieuwe plavuizen vloer zonder hoogpolig kleed, de nog niet opgehangen schilderijen, etc. etc. Maar goed net als ik, heeft ook hij met een gezin te maken, en concessies moet je nu eenmaal doen als je niet de beschikking hebt tot een aparte luisterruimte.

De apparatuur:

De versterker


DAC + Loopwerk van Medevoort



Kabels en netfilter ook van Medevoort



Het Luisteren:

Allereerst was het Koert die het één en ander aan muziek cd's en sacd's in het loopwerk deed... en ter gehore liet komen via de Solo's!
Hij deed verschillende stijlen muziek ter gehore komen dit, om naar mijn idee te laten horen waar deze Solo's toe in staat zijn.
Er werd van geswitcht van Drums (Babatunde Olatunji - Circle Of Drums) naar Klassiek (Cantate Domino - Oscar's Motet Choir)
naar Gitaar (Gianmaria Testa - Solo Dal Vivo) en tussendoor nog verschillende soorten, en stijlen muziek. Ik noem bewust deze
drie omdat deze mij bij zijn gebleven... van het gedeelte wat Koert mij liet horen. En hoe!! Vooral het laag wat door het Orgel bij Oscar's Motet Choir naar voren kwam was ongelofelijk... veel en strak! Dit voor zover de akoestiek het toeliet. Het was dan ook ver boven mijn verwachting! De plaatsing van zang en instrumenten was precies te duiden. En dat is reden één voor mij waarom ik zo van dat "breedband gebeuren" ben gaan houden!

Wellicht door de akoestische beperking(en) wellicht door het geplaatste filter miste ik zo her en der een beetje aan muzikaliteit (hoog en mid hoog) en dit kwam bijvoorbeeld naar voren bij de (Dire Straits - You And Your Friend) er zitten op meerdere plekken (in dit mijns inziens ondergewaardeerde nummer) kleine meesterstukjes gitaar solo bijvoorbeeld bij 3:30 Die ik moet "voelen" op mijn luisterplek en dit "voelde" ik bij de solo's niet. Toch ook hier weer met behoorlijk wat meer laag dan de Concerto's. Ik denk als de Solo's in een akoestisch betere ruimte zouden staan, het laag  minder overstemmend zou zijn waardoor het totaalbeeld beter zou kloppen. Goed door met de muziek.
Ik had een gebrand cd'tje bij me met wat tracks die ik de laatste tijd veel luister niks geen audiofiel verantwoord gedoe, gewoon voor mij mooie muziek die ik goed ken. We hebben behalve de Dire Straits van de door mij meegenomen cd ook nog tracks geluisterd van het nieuwe album Spaces van Nils Frahm - Says , Muddy Waters - Long Distance Call, Agnes Obel - Fuel To Fire, The Doug Macleod Band - SRV,
Dave Brubeck - Take Five. Voor alle tracks geld eigenlijk het zelfde als voor de rest... iets minder gedetailleerd en mooier afgerond dan dat mijn sonussen dat doen maar wel met een flinke dosis meer laag die vooral bij het nummer Says van Nils Frahm weer erg indrukwekkend was.

Tot slot:

Het was al met al een zeer aangename luistersessie, die op mij een een meer dan goede indruk heeft achtergelaten. Ik vergeet bijna te vermelden dat we afsloten met het nummer Amused To Death van de gelijknamige cd van Roger Waters. Het verhaal wat verteld wordt door de oorlogsveteraan aan het einde van dit geweldige nummer, moet ik woordelijk kunnen verstaan om tot een goed oordeel te komen qua weergave en dit was een feit! Lentus Audio heeft met de Solo's niet alleen een prachtig ontwerp gemaakt, maar ook nog eens een luidspreker die heel erg goed naar zich laat luisteren. Luistermoe zul je van deze mooie stukjes vakwerk niet worden. En deze Solo's zouden in mijn huiskamer zeker niet misstaan... om daar hun kunstjes te mogen vertonen! Want dat kunnen ze zeker.

Beste Koert nogmaals bedankt voor je tijd openheid en de ontzettend lekkere espresso.

Richard

« Laatst bewerkt op: 18 februari 2014, 21:28:45 door Richard »
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Richard gaat op bezoek bij Lentus Audio in Zwolle
« Reactie #1 Gepost op: 18 februari 2014, 19:42:32 »
Mooie audio ervaring en leuk verwoord.  :) ;)

Edwin

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 757
  • Vertrouwen houden in een goede afloop!!!
Re: Richard gaat op bezoek bij Lentus Audio in Zwolle
« Reactie #2 Gepost op: 18 februari 2014, 19:48:22 »
Mooi verhaal!!!
En de conclusie is.......
Marantz SR6001 Zilver, Marantz DV4001 Zilver en 2 paar Cyburg Needles (FRS8 en de BS80). Streaming van muziek. Macbook Pro Ipad Iphone en Apple TV.

† 18-09-2017

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Richard gaat op bezoek bij Lentus Audio in Zwolle
« Reactie #3 Gepost op: 18 februari 2014, 19:53:06 »
Mooi verhaal!!!
En de conclusie is.......
Not every speaker is a Needle.   ::) 8) ;D    :P

Mister T.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.960
  • † 02-12-2020
Re: Richard gaat op bezoek bij Lentus Audio in Zwolle
« Reactie #4 Gepost op: 18 februari 2014, 19:56:38 »
Mooi verslag!  :)
ADAM    Bryston     DENON

Edwin

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 757
  • Vertrouwen houden in een goede afloop!!!
Re: Richard gaat op bezoek bij Lentus Audio in Zwolle
« Reactie #5 Gepost op: 18 februari 2014, 20:21:20 »
Mooi verhaal!!!
En de conclusie is.......
Not every speaker is a Needle.   ::) 8) ;D    :P
Dat bedoelde ik niet Paul ;) ;)
Marantz SR6001 Zilver, Marantz DV4001 Zilver en 2 paar Cyburg Needles (FRS8 en de BS80). Streaming van muziek. Macbook Pro Ipad Iphone en Apple TV.

† 18-09-2017

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Richard gaat op bezoek bij Lentus Audio in Zwolle
« Reactie #6 Gepost op: 18 februari 2014, 20:44:46 »
Mooi verhaal!!!
En de conclusie is.......

Dat het naar meer proeft en ik wellicht in de toekomst zelf eens een set ga bouwen met de drivers van Jordan ;)
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Richard gaat op bezoek bij Lentus Audio in Zwolle
« Reactie #7 Gepost op: 18 februari 2014, 21:50:26 »
Ik had niets anders verwacht gezien mijn ervaring met het prototype.  Leuke speakers doe Solo's!



Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Richard gaat op bezoek bij Lentus Audio in Zwolle
« Reactie #8 Gepost op: 18 februari 2014, 23:08:50 »
Leuk verslag! Een vergelijkje met de Needles was ook wel aardig geweest, maar dan zou je ze in dezelfde ruimte moeten kunnen beluisteren.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Richard gaat op bezoek bij Lentus Audio in Zwolle
« Reactie #9 Gepost op: 18 februari 2014, 23:35:02 »
Dit zou tzt geregeld kunnen worden in de vorm van een meeting/demodag Koert zei hier wel voor open te staan 😉
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2014, 23:37:29 door Richard »
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Richard gaat op bezoek bij Lentus Audio in Zwolle
« Reactie #10 Gepost op: 18 februari 2014, 23:39:52 »
Dit zou tzt geregeld kunnen worden in de vorm van een meeting/demodag Koert zei hier wel voor open te staan 😉

Hmm, een breedband meeting. Lijkt me leuk! Hebben we nog meer smaken beschikbaar dan de Needle-varianten en de Solo?

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Richard gaat op bezoek bij Lentus Audio in Zwolle
« Reactie #11 Gepost op: 19 februari 2014, 07:20:04 »
Dit zou tzt geregeld kunnen worden in de vorm van een meeting/demodag Koert zei hier wel voor open te staan 😉

Hmm, een breedband meeting. Lijkt me leuk! Hebben we nog meer smaken beschikbaar dan de Needle-varianten en de Solo?

Hififreak is ook met iets bezig als ik het goed begrepen heb
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Richard gaat op bezoek bij Lentus Audio in Zwolle
« Reactie #12 Gepost op: 19 februari 2014, 11:38:21 »
Heel leuk verslag Richard! Het feit dat je het enorm naar je zin hebt gehad druipt er van af.
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Richard gaat op bezoek bij Lentus Audio in Zwolle
« Reactie #13 Gepost op: 19 februari 2014, 15:22:25 »
Richard,

Mooi verslag.

Ik lees dat de Solo best veel laag weergeeft.  Is dat laag ook van goede kwaliteit?  Klinkt een contrabas als een contrabas?

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Eip

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 202
Re: Richard gaat op bezoek bij Lentus Audio in Zwolle
« Reactie #14 Gepost op: 06 maart 2014, 15:41:16 »
Mooie set, en een goed verslag.
Marantz SR5023
Elac BS203.2
Marantz CD6006
Panasonic DMP-BDT167