Auteur Topic: vergeet je akoestiek...min of meer  (gelezen 12512 keer)

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: vergeet je akoestiek...min of meer
« Reactie #15 Gepost op: 06 maart 2014, 11:56:14 »
De DSP kan wel een grote hulp zijn als er in het laag een probleem zit.
Die vervelende dreunende staande golf kan je weghalen en brengt dan veel rust in het laag.
Maar dat is dan ook wel bijna alles.

Marcel
En dat vind ik de investering echt wel waard. Meer hoeft hij ook niet te doen.

Daarnaast is de winst in muzikaliteit groot te noemen (is natuurlijk afhankelijk van je situatie).

Gr Hans
Zoals je weet verschillen de meningen daar nogal over. Er zijn er ook die zeggen dat een DSP de muziek dood maakt, er alle emotie uit trekt.

Groeten...

Rare is wel dat ik het toen met Huub eens was....Mogelijk zegt het iets over de Behringer..maar zeer zeker over mij en Huub.  ;D

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: vergeet je akoestiek...min of meer
« Reactie #16 Gepost op: 06 maart 2014, 12:25:23 »
Ik heb totaal geen behoefte aan een DSP.
Wat niet wil zeggen dat het bij mij niet beter kan maar ik vind het goed zoals het is :)
I love vintage.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: vergeet je akoestiek...min of meer
« Reactie #17 Gepost op: 06 maart 2014, 12:33:04 »
Ik heb totaal geen behoefte aan een DSP.
Wat niet wil zeggen dat het bij mij niet beter kan maar ik vind het goed zoals het is :)

En volgens mij is dat het belangrijkste! En dan maakt het ook niet meer uit, of je nu wel of geen DSP gebruikt.
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: vergeet je akoestiek...min of meer
« Reactie #18 Gepost op: 06 maart 2014, 13:39:11 »
Ja kijk,als ik zou horen dat het met beter klinkt,dan zou ik er misschien wel behoefte aan hebben.
Ik ken het niet dus mis ik het niet ;)
I love vintage.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: vergeet je akoestiek...min of meer
« Reactie #19 Gepost op: 06 maart 2014, 14:10:13 »
En zo is het precies...of...precies, zo is het.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: vergeet je akoestiek...min of meer
« Reactie #20 Gepost op: 06 maart 2014, 22:28:17 »
Precies, daar had ik het idee ook van afgekeken. Uiteindelijk toch maar weer weggehaald. Nog los van de vraag of het een goed idee is om steeds een onafgedekte plaat glaswol boven je hoofd te hebben ziet het er natuurlijk niet uit  :P

Toch ben ik nog wel eens benieuwd wat een DSP hier op mij luisterplek nog ten goede zou kunnen doen... Martijn had me al mede gedeeld tijdens een bezoek hier voor hun nieuwe bedrijf dat ik hier met name galm heb en een DSP daar weinig aan kan doen inmiddels wat akoestieke problemen terug gebracht door oa gordijnen en stiekem nog steeds wel eens benieuwd of een DSP dan het "walhalla" is
Of de investering waard. Ik denk zelf namelijk van niet want ben van mening dat het hier nu erg goed klinkt  maar goed....

Richard, ik lees in verscheidene van jouw berichtjes een kleine fascinatie voor DSP :) Ik heb er nog eens over zitten denken nav de twee luisterbezoeken bij jou.

Omdat je monitoren mooi op de ruimte staan, en geen enorme laagweergevers zijn en je dus ook geen enorme laagproblemen hebt valt er weinig winst te halen met een DSP. Ook al heb jij galm in je woonkamer, het geluidsbeeld is toch nog heel redelijk tot goed. Mooie mazzel! Dit is vooral het geval met de Needles: die hebben dan ook een heel fijn afstraalgedrag.

Mbt de sonussen in je huidige kamer en de galm: ik denk niet dat verschillen groot zullen zijn als je meer dempt, maar dat je het toch zal horen. Meer rust, meer precisie. Dat is geen *enorme* vooruitgang en geen walhalla, maar kleine stapjes kunnen toch belangrijk zijn. Het is maar net wat je een grote stap vindt, en wat je belangrijk vindt. Meer demping betekent ook minder levendigheid - althans wat daarvoor doorgaat. Je bent nu gewend aan enige mate van levendigheid en het kan zijn dat je dat gaat missen.

Ik heb indertijd de Lyngdorf RP gekocht in de veronderstelling dat deze ook de galm zou aanpakken op basis van de verkoopverhalen, recensies op internet en de suggesties van Lyngdorf zelf, en het kan natuurlijk zijn dat de engineers van dergelijke DSP-systemen dingen weten of doen waar de deskundigen op dit forum geen weet van hebben, maar mijn praktijkervaring is ook dat
fysieke maatregelen effectiever zijn  tegen galm dan een duur systeem als Lyngdorf.  Helaas, pindakaas. Verder is de Lyngdorf een bijzonder fijn ding, alleen al omdat het een black box is. Dat geeft mij rust.

Mocht je ooit overgaan naar Sonus zuilen (ik zeg doen, alleen al om de laagweergave!), dan kan je een DSP overwegen als de kamer verkeerd reageert op deze zuilen.

Bij mij is het de combinatie van zuilen, DSP en demping die geleid hebben tot mijn tevredenheid - alhoewel op iedere set wel iets aan te merken is. Ik heb hier ook erg fraaie monitoren gehad, toen klonk het weer beter zonder DSP.

Groet!

@edit: wat tik- en taalfoutjes weggepoetst.
« Laatst bewerkt op: 07 maart 2014, 14:24:45 door a.b.d.o.n. »
Over mijn smaak valt te twisten

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: vergeet je akoestiek...min of meer
« Reactie #21 Gepost op: 07 maart 2014, 10:39:04 »
Bedankt voor de info a.b.d.o.n! Voor nu ben ik zeer tevreden, en zal ikvoorlopig niet overstappen op zuilen. Ik mis het laag tot dusver niet misschien dat er eens een dag komt waarop ik dit wel heb...... Dan blijft de vraag.....

Krijg ik dan niet weer dezelfde problemen als voorheen? Ik denk het wel! En één gordijn heeft de galm nog niet compleet doen verdwijnen zeker niet als ze overdag open staan..

Ben ik in mijn huiskamer met galm dan een DSP nodig? Nee want dat helpt niet tegen dit probleem, dus moet ik akoestische panelen, meer gordijnen een vloerkleed e.d. plaatsen en ophangen en dat wil ik, maar ook de vrouw niet.

Ga ik een zuil vinden die exact het zelfde, of het misschien nog beter doet als de Concerto's?? (dit met uitzondering van het laag natuurlijk) in mijn woonruimte? Dat word een kwestie van veel zuilen beluisteren en dan ook nog eens in mijn ruimte om tot een goed vergelijk te komen....

Ik denk eerder mocht ik eens gaan veranderen dat ik een nog betere, duurdere, meer haaijend monitor hier z'n kunstjes wel eens wil laten vertonen om te zien of dat voor mij het dan is...... Daar bij kun je denken aan als we het even bij Sonus Faber houden aan bijvoorbeeld de

Sonus Faber Guarneri Memento (Beste monitor die ik ooit gehoord heb maar ook hier niet heel veel bass)


Sonus Faber Cremona Auditor M


De wat oudere Sonus Faber Electa Amator (Zeker ook heel erg goed met iets meer punch als de concerto's)
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: vergeet je akoestiek...min of meer
« Reactie #22 Gepost op: 07 maart 2014, 13:59:34 »
Bedankt voor de info a.b.d.o.n! Voor nu ben ik zeer tevreden, en zal ikvoorlopig niet overstappen op zuilen. Ik mis het laag tot dusver niet misschien dat er eens een dag komt waarop ik dit wel heb...... Dan blijft de vraag.....

Krijg ik dan niet weer dezelfde problemen als voorheen? (..)

Als je met "dezelfde problemen" alleen de laagweergave bedoelt, dan denk ik: Zuilen mét DSP .. Nee :D Zuilen zonder DSP: vast en zeker Ja.

Overigens moet je absoluut geen zuilen proberen als je nu tevreden bent.


Over mijn smaak valt te twisten