Auteur Topic: vergeet je akoestiek...min of meer  (gelezen 12511 keer)

Dynky

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 419
  • be surprised, time after time
vergeet je akoestiek...min of meer
« Gepost op: 08 februari 2014, 19:04:33 »
dit is natuurlijk ook een manier om je ruimte-akoestiek buiten spel te zetten tegen de schamele prijs van 359€...of toch niet helemaal?

persoonlijk zie ik mezelf nu niet meteen van een stukje muziek genieten met dat op m'n kop. ;)
Since light travels faster than sound, people usually appear bright...until you hear them speak.

2747 albums (and counting...) + some toys to enjoy them

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: vergeet je akoestiek...min of meer
« Reactie #1 Gepost op: 09 februari 2014, 10:57:26 »
Dan kun je ook je oorschelpen groter maken met je handen.

Krijg je misschien lamme armen maar geen lamme portemonnee.

Ik denk niet dat het werkt.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: vergeet je akoestiek...min of meer
« Reactie #2 Gepost op: 09 februari 2014, 11:12:43 »
:P

Op zich niet zo'n gek idee, maar ik vraag me inderdaad af hoe effectief het is.

Ik heb een tijdje geleden met hetzelfde idee een soort "hut" van glaswol om mijn luisterstoel heen gebouwd (zijwanden, achterwand en een plafond, best comfortabel eigenlijk) en dat resulteerde wel in een bizarre verbetering van de geluidskwaliteit—wat ook wel logisch is als je ineens een groot deel van de reflecties niet meer hoort.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: vergeet je akoestiek...min of meer
« Reactie #3 Gepost op: 09 februari 2014, 11:18:05 »
:P

Op zich niet zo'n gek idee, maar ik vraag me inderdaad af hoe effectief het is.

Ik heb een tijdje geleden met hetzelfde idee een soort "hut" van glaswol om mijn luisterstoel heen gebouwd (zijwanden, achterwand en een plafond, best comfortabel eigenlijk) en dat resulteerde wel in een bizarre verbetering van de geluidskwaliteit—wat ook wel logisch is als je ineens een groot deel van de reflecties niet meer hoort.


Jerry had mij ook eens zoiets voorgesteld met kamerschermen en kleden daarover... 
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: vergeet je akoestiek...min of meer
« Reactie #4 Gepost op: 09 februari 2014, 11:21:02 »
Precies, daar had ik het idee ook van afgekeken. Uiteindelijk toch maar weer weggehaald. Nog los van de vraag of het een goed idee is om steeds een onafgedekte plaat glaswol boven je hoofd te hebben ziet het er natuurlijk niet uit  :P

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: vergeet je akoestiek...min of meer
« Reactie #5 Gepost op: 09 februari 2014, 11:35:32 »
Precies, daar had ik het idee ook van afgekeken. Uiteindelijk toch maar weer weggehaald. Nog los van de vraag of het een goed idee is om steeds een onafgedekte plaat glaswol boven je hoofd te hebben ziet het er natuurlijk niet uit  :P

Toch ben ik nog wel eens benieuwd wat een DSP hier op mij luisterplek nog ten goede zou kunnen doen... Martijn had me al mede gedeeld tijdens een bezoek hier voor hun nieuwe bedrijf dat ik hier met name galm heb en een DSP daar weinig aan kan doen inmiddels wat akoestieke problemen terug gebracht door oa gordijnen en stiekem nog steeds wel eens benieuwd of een DSP dan het "walhalla" is
Of de investering waard. Ik denk zelf namelijk van niet want ben van mening dat het hier nu erg goed klinkt  maar goed....
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2014, 11:37:49 door Richard »
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: vergeet je akoestiek...min of meer
« Reactie #6 Gepost op: 09 februari 2014, 11:37:35 »
Precies, daar had ik het idee ook van afgekeken. Uiteindelijk toch maar weer weggehaald. Nog los van de vraag of het een goed idee is om steeds een onafgedekte plaat glaswol boven je hoofd te hebben ziet het er natuurlijk niet uit  :P



 ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: vergeet je akoestiek...min of meer
« Reactie #7 Gepost op: 09 februari 2014, 11:56:20 »
@ Richard:  DSP is zeker niet het Walhalla. Het is geschikt om het directe signaal te beïnvloeden zodat de speaker precies doet wat je ervan verlangt. Wat betreft de akoestiek kun je eigenlijk alleen ingrijpen in het gebied waar het directe geluid geen grote rol speelt, oftewel de lage tonen. Galm en reflecties moet je nog steeds akoestisch aanpakken.

@ Hififreak:  Haha, ja, zoiets zou helemaal niet gek zijn  ;)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: vergeet je akoestiek...min of meer
« Reactie #8 Gepost op: 09 februari 2014, 12:02:30 »
Ik heb erin gezeten.  Iemand die naast de stoel vrij luid praat, hoor je niet of nauwelijks.   ;D


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: vergeet je akoestiek...min of meer
« Reactie #9 Gepost op: 09 februari 2014, 12:06:35 »
Bij bepaalde figuren kan dat best handig zijn  ;D

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: vergeet je akoestiek...min of meer
« Reactie #10 Gepost op: 09 februari 2014, 12:09:25 »
Helder Koen... zoals Martijn ook al aangaf weinig zinvol hier... Misschien nog eens wat akoestieke paneeltjes ophangen en dan hebben we het wel gehad
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: vergeet je akoestiek...min of meer
« Reactie #11 Gepost op: 09 februari 2014, 16:00:27 »
Een DSP gaat je zeker niet het audio walhalla opleveren.
Demping door gordijnen kleden en akoestische paneeltjes brengen veel meer.
De DSP kan wel een grote hulp zijn als er in het laag een probleem zit.
Die vervelende dreunende staande golf kan je weghalen en brengt dan veel rust in het laag.
Maar dat is dan ook wel bijna alles.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: vergeet je akoestiek...min of meer
« Reactie #12 Gepost op: 06 maart 2014, 08:58:49 »
Ik denk dat je met bovenstaande de DSP wel iets tekort doet. Het grijpt in waar het in kan grijpen en dat doet het dan goed. Daarnaast is de winst in muzikaliteit groot te noemen (is natuurlijk afhankelijk van je situatie).

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: vergeet je akoestiek...min of meer
« Reactie #13 Gepost op: 06 maart 2014, 09:35:27 »
De DSP kan wel een grote hulp zijn als er in het laag een probleem zit.
Die vervelende dreunende staande golf kan je weghalen en brengt dan veel rust in het laag.
Maar dat is dan ook wel bijna alles.

Marcel
En dat vind ik de investering echt wel waard. Meer hoeft hij ook niet te doen.

Daarnaast is de winst in muzikaliteit groot te noemen (is natuurlijk afhankelijk van je situatie).

Gr Hans
Zoals je weet verschillen de meningen daar nogal over. Er zijn er ook die zeggen dat een DSP de muziek dood maakt, er alle emotie uit trekt.

Groeten...

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: vergeet je akoestiek...min of meer
« Reactie #14 Gepost op: 06 maart 2014, 10:24:45 »
De DSP kan wel een grote hulp zijn als er in het laag een probleem zit.
Die vervelende dreunende staande golf kan je weghalen en brengt dan veel rust in het laag.
Maar dat is dan ook wel bijna alles.

Marcel
En dat vind ik de investering echt wel waard. Meer hoeft hij ook niet te doen.

Daarnaast is de winst in muzikaliteit groot te noemen (is natuurlijk afhankelijk van je situatie).

Gr Hans
Zoals je weet verschillen de meningen daar nogal over. Er zijn er ook die zeggen dat een DSP de muziek dood maakt, er alle emotie uit trekt.

Groeten...

Ja misschien een beetje te kort inderdaad.  Een DSP haalt zeker de muzikaliteit naar boven als je een paar problemen aan kunt pakken.

Als de muziek doods en emotieloos gaat klinken met een DSP dan is deze niet goed gebruikt of ingesteld.
Als je met een DSP te veel wilt doen dan kan het wel eens fout gaan.
Galm en vervelende reflecties moet je echt met akoestische middelen aanpakken.
Een eq middels een DSP om een paar probleemfrequenties aan te pakken lijkt me een zeer goed middel om je muziek aangenamer te laten klinken in je luisterruimte.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000