Auteur Topic: De set van Koen  (gelezen 13873 keer)

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: De set van Koen
« Reactie #15 Gepost op: 09 februari 2014, 10:55:36 »
Dit is echt een stasltje van waar hobbyisme !!! Chapeau Koen !

 :cheers:

Dat is een erg mooi setje luidsprekers.  Wow! 60 breedbanders.

Koen, Gebruik jij je MiniDSP als crosover tussen de sub en de breedband torens?

Ik wil in de nabije toekomst ook zoiets doen met mijn Needles. 
Met de MiniDSP kun je prachtig en eenvoudig een crosover instellen.

Thanks Marcel  :)

De MiniDSP fungeert inderdaad als crossover. Bij 200 Hz nemen de subwoofers het over van de line arrays. Eigenlijk zou ik ze wel wat lager willen inzetten, maar in mijn kamer kwam dit het beste uit. Bovendien biedt dit de mogelijkheid om vrij snel andere speakers aan te sluiten zonder al te veel gedonder met instellen: het laag is immers steeds hetzelfde.

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: De set van Koen
« Reactie #16 Gepost op: 09 februari 2014, 10:57:58 »
Nog iets waar de MiniDSP goed voor is...

Ik heb zojuist even de moeite genomen om wat metingen te maken van de Cambridge Audio S20 waarvan ik gisteren een paar uit de koopjeskelder van Correct heb geplukt en de DSP in te stellen. Let wel: deze luidsprekertjes kosten 70 euro per stuk.

Zo ziet het afstraalgedrag eruit zonder enige vorm van filtering. Gemeten vanaf een halve meter afstand, stapjes van 15 graden, met een gate van 5 ms (dus niet letten op wat er onder de ± 500 Hz gebeurt).



Eigenlijk is dat al niet zo gek. Klankmatig is het wel wat aan de heldere kant, maar toch al een heel respectabel geluid gezien de prijs. Het instellen van de DSP leidt tot het volgende resultaat:



Goede speakertjes dus, die ik na toepassing van zeer weinig EQ rustig naast veel duurdere jongens zou durven zetten  :)  Je moet niet verwachten dat er lage tonen uit komen, maar binnen de beperkingen die het formaat oplevert is het een ontzettend goed presterende speaker.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: De set van Koen
« Reactie #17 Gepost op: 09 februari 2014, 10:59:22 »
Bovendien biedt dit de mogelijkheid om vrij snel andere speakers aan te sluiten zonder al te veel gedonder met instellen: het laag is immers steeds hetzelfde

Ja, daar had ik nog niet eens aan gedacht.

Ik weet nu heel erg zeker dat er bij mij ook een setje subs moeten komen.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: De set van Koen
« Reactie #18 Gepost op: 09 februari 2014, 11:00:57 »
Koen, ben nu ook erg benieuwd hoe onze kleine Yammies dan meten. Bij ons bezoek zou ik ze graag meenemen en ze eens door de molen laten halen.
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: De set van Koen
« Reactie #19 Gepost op: 09 februari 2014, 11:03:53 »
@ Marcel:  Als je het eenmaal ingesteld hebt is het inderdaad een rustgevende factor. Als je toch bezig gaat zou je ook nog een Double Bass Array kunnen overwegen, dan ben je in een keer van al het gedonder af. Moet je alleen wel twee muren vol subs hangen  ;D

@ Kevin:  Dat is prima! Ik kan mijn meetsetje ook makkelijk een keer meenemen naar Scheveningen overigens.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: De set van Koen
« Reactie #20 Gepost op: 09 februari 2014, 11:06:57 »
 :o

Eehhmmm Nou jaaahh ik denk dat de directie het daar niet mee eens gaat zijn.   ;D

Maar één of twee subjes gaat me wel lukken. 

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: De set van Koen
« Reactie #21 Gepost op: 09 februari 2014, 11:09:53 »
:))

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: De set van Koen
« Reactie #22 Gepost op: 21 juni 2014, 22:28:42 »
Onlangs zette ik mijn eindversterker aan terwijl de kabeltjes van de MiniDSP los lagen te slingeren. Een dom foutje dat me opnieuw twee NEO3 PDR tweeters heeft gekost   :(  De dipolen zijn nu dus niet meer bruikbaar.

Omdat ik momenteel geen tijd heb om nieuwe speakers te bouwen (of wéér nieuwe NEO3's aan te schaffen), maar toch wel een compleet setje wil hebben, heb ik een paar JBL LSR305's aangeschaft. Een setje actieve studiomonitortjes dat ondanks hun bescheiden prijs (310 euro voor een paartje) erg netjes gemaakt is en er qua meettechnische prestaties heel netjes uitziet. Aan de hand daarvan heb ik ze besteld.



Ze zijn in het echt behoorlijk compact, net iets minder dan 30 cm hoog en 18,5 cm breed. Ik heb ze nu even vlot op een paar krukjes (bij wijze van luidsprekerstands) neergekwakt en vlot ingeregeld met de dipolen als subwoofers. Ik moet zeggen dat het geluid erg aangenaam is: een stukje frisser dan de dipolen en het plaatst wat scherper. De ruimtelijkheid is minder, maar op zich zit ik daar niet zo mee.

We komen er wel eventjes mee vooruit  :)  Morgen zal ik even een fotootje schieten voor de liefhebbers.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: De set van Koen
« Reactie #23 Gepost op: 22 juni 2014, 00:05:10 »
Ai das balen Koen.... Gelukkig kun je hier even mee voorruit  :)
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: De set van Koen
« Reactie #24 Gepost op: 22 juni 2014, 00:28:54 »
Ja, inderdaad jammer, maar ook wel weer prima om zo gedwongen worden tot verandering van spijs  ;)

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.918
    • ARJANKU.IT service
Re: De set van Koen
« Reactie #25 Gepost op: 22 juni 2014, 13:10:47 »
Recepten om ook op deze wijze tot veranderingen binnen de set  te worden geïnspireerd zijn op aanvraag bij Koen verkrijgbaar. ;)
An inability to grasp science is no argument against it....

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: De set van Koen
« Reactie #26 Gepost op: 22 juni 2014, 14:33:07 »
Lol @ BeTweeter

Balen Koen, maar zeker leuke speakerts er voor in de plaats! Ik doe mijn stands weg, wellicht iets voor jou?
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: De set van Koen
« Reactie #27 Gepost op: 22 juni 2014, 18:30:30 »
Koen, hoe komt het toch dat ik "De set van Koen" iedere keer weer associeer met "Harde Klappers"   :think:

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: De set van Koen
« Reactie #28 Gepost op: 22 juni 2014, 18:34:47 »
Koen, hoe komt het toch dat ik "De set van Koen" iedere keer weer associeer met "Harde Klappers"   :think:

Het verstrooide professor syndroom  ;) ;D
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: De set van Koen
« Reactie #29 Gepost op: 23 juni 2014, 00:02:03 »
Balen Koen, maar zeker leuke speakerts er voor in de plaats! Ik doe mijn stands weg, wellicht iets voor jou?

Ik zag ze staan en vind ze leuk, maar ik wil nu eerst de woofers in een W-frame gaan bouwen. Wanneer dat voor elkaar is ga ik de stand-situatie eens beoordelen  ;)

Koen, hoe komt het toch dat ik "De set van Koen" iedere keer weer associeer met "Harde Klappers"   :think:

Geen idee!!  :angel: