Auteur Topic: Versterkers en verschillen.  (gelezen 81482 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.149
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Versterkers en verschillen.
« Reactie #30 Gepost op: 06 februari 2014, 20:56:36 »
Ach, die speakers zijn maar een deeltje.  Zet prschtige speakers maar eens in de verkeerde ruimte, foutief opgesteld enz.

Een goede en betrouwbare versterker doet dan tenminste niets fout.   :yeah:


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Versterkers en verschillen.
« Reactie #31 Gepost op: 06 februari 2014, 20:57:28 »
Waarschuwing - terwijl je bezig was met reageren is er een nieuwe reactie geplaatst. Het zou kunnen dat je je reactie nog wilt aanpassen.
Hallo, mag ik ook nog even?  :o  ;D

In mijn optiek zijn UcDs (en Ncores) van Hypex de beste versterkers. Meettechnisch.

Tja, veul tegenkoppeling ......  8)

Dat ik op mijn Magnepans de voorkeur gaf aan een MOSFET versterker zou heel goed een technische reden kunnen hebben. Dat komt nog.
Promise.
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2014, 21:01:04 door KT88 »
- audiodidact -

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.223
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Versterkers en verschillen.
« Reactie #32 Gepost op: 06 februari 2014, 20:58:33 »
Volgens mij is het gewoon emotie  ;D

Groet,
Jacco

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Versterkers en verschillen.
« Reactie #33 Gepost op: 06 februari 2014, 20:59:19 »
In mijn optiek zijn UcDs (en Ncores) van Hypex de beste versterkers. Meettechnisch.



Kan dit even in Jip en Janneke taal KT?? en
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2014, 21:07:22 door Hififreak »
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Versterkers en verschillen.
« Reactie #34 Gepost op: 06 februari 2014, 21:06:28 »

In mijn optiek zijn UcDs (en Ncores) van Hypex de beste versterkers. Meettechnisch.


Barefoot gebruikt Hypex :D

Maar Mark Levinson, Pass Labs, Bryston etc. versterkers zijn volgens mij allemaal vele malen duurder dan Hypex als ik me niet vergis.  Bij versterkers van duizenden euro's betaal je voornamelijk voor het merk.
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2014, 21:10:34 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.072
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Versterkers en verschillen.
« Reactie #35 Gepost op: 06 februari 2014, 21:08:23 »
Ik kies voor een buizenversterker, waarom?, ik vond het aangenamer klinken dan een Rotel 980 transistor versterker. Werd niet meer luistermoei.
Eens buizen altijd buizen.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.149
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Versterkers en verschillen.
« Reactie #36 Gepost op: 06 februari 2014, 21:10:00 »
Maar Mark Levinson, Pass Labs, Bryston etc. versterkers zijn volgens mij allemaal vele malen duurder dan Hypex.
Mooi spul hoor die merken die je opsomt.   8)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Versterkers en verschillen.
« Reactie #37 Gepost op: 06 februari 2014, 21:12:53 »
Ach, die speakers zijn maar een deeltje.  Zet prschtige speakers maar eens in de verkeerde ruimte, foutief opgesteld enz.

Een goede en betrouwbare versterker doet dan tenminste niets fout.   :yeah:

Een goede ruimte en goede plaatsing doet ook niets fout toch? ;)

Alleen lijkt dat een utopie en is een goede versterker voor iedereen toegankelijk voor honderd euro op marktplaats. :D
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Versterkers en verschillen.
« Reactie #38 Gepost op: 06 februari 2014, 21:14:42 »
Maar Mark Levinson, Pass Labs, Bryston etc. versterkers zijn volgens mij allemaal vele malen duurder dan Hypex.
Mooi spul hoor die merken die je opsomt.   8)

hehe ja hypex ziet er wat minder uit he :D
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.149
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Versterkers en verschillen.
« Reactie #39 Gepost op: 06 februari 2014, 21:15:17 »
Natuurlijk, muziek kun je ook beluisteren voor een paar rotcenten.
Het gaat er m.i. niet om waarvoor het kan maar waarmee je er plezier aan beleeft.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.149
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Versterkers en verschillen.
« Reactie #40 Gepost op: 06 februari 2014, 21:16:26 »
Maar Mark Levinson, Pass Labs, Bryston etc. versterkers zijn volgens mij allemaal vele malen duurder dan Hypex.
Mooi spul hoor die merken die je opsomt.   8)

hehe ja hypex ziet er wat minder uit he :D

En die betaal je ook duur als ze toegepast zijn in een systeem.   :)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Versterkers en verschillen.
« Reactie #41 Gepost op: 06 februari 2014, 21:18:37 »
Pff mijn sphinxen zijn jullie vergeten te noemen en veel beterder of het UcDs, (en Ncores) Hypex, Mosfet, weet ik veel wat is maakt me niks uit :P :P


Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Versterkers en verschillen.
« Reactie #42 Gepost op: 06 februari 2014, 21:19:43 »
Ik kies voor een buizenversterker, waarom?, ik vond het aangenamer klinken dan een Rotel 980 transistor versterker. Werd niet meer luistermoei.

Luistermoeheid is niet te wijten aan de versterker maar aan de speaker!
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.072
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Versterkers en verschillen.
« Reactie #43 Gepost op: 06 februari 2014, 21:25:46 »
O dat zal, maar ik heb de versterker gewisseld en vind het nu aangenamer om naar te luisteren, de luidspreker is hetzelfde. Ik wijt het aan de versterker.
Eens buizen altijd buizen.

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Versterkers en verschillen.
« Reactie #44 Gepost op: 06 februari 2014, 21:27:19 »
Citaat
In mijn optiek zijn UcDs (en Ncores) van Hypex de beste versterkers. Meettechnisch.

Kan dit even in Jip en Janneke taal KT?? en

Tja, dan moet ik een voorschot nemen op mijn artikeltje wat nog niet af is (maar wat ook weer niet helemaal J&J is).

Een versterker hoort als een ideale spanningsbron te versterken en niets méér. Daar is iedereen het wel over eens.
Een ideale spanningsbron houdt in dat de uitgangsspanning van de versterker te allen tijde niet beinvloed mag en kan worden door de belasting (speaker + kabels + filter) die je eraan hangt.

Echter gooit de praktijk roet in het eten.
De techniek is niet volmaakt, er zitten altijd wat foutjes en tekortkomingen in die resulteren in vervorming, onvoldoende stroomlevering, problemen met fasedraaiende belastingen, niet-lineaireiten, brom, ruis e.d.

1 van de truukjes die ons daarbij ten dienste staat heet tegenkoppeling (negatieve terugkoppeling, feedback).
Die heb je in verschillende soorten, 1 der krachtigste is de zgn. globale tegenkoppeling (loop feedback, sorry maar electronica is nu eenmaal zeer Engels gericht).
Daarbij wordt het uitgangssignaal vergeleken met het ingangssignaal en als dat verschilt wordt de versterker met het verschilsignaal (dat is dus alles wat niet in het ingangssignaal zit) bijgeregeld totdat het verschil bijna weg is.
Bijna, want als het verschil echt nul zou zijn valt er niets meer te corrigeren.
Als je dat "bijna" nu maar klein genoeg maakt dan is het verschil niet significant meer, de versterker zal zeer "recht" meten.
Naast dat voordeel zorgt die tegenkoppeling er ook voor dat de uitgangsweerstand van de versterker kleiner wordt.
M.a.w. de uitgangsspanning zal niet meer "inzakken" door de belasting die eraan is gekoppeld.
Of althans, dat inzakken zal zo weinig zijn dat het, alweer, niet significant meer is.

Zoals je zit zal er altijd een restant niet-ideaal gedrag overblijven en de kunst is nu om dat restand zo klein mogelijk te maken.
Dat doet globale tegenkoppeling dus (onder andere), maar het stelt ook eisen aan het ontwerp van de versterker zònder die tegenkoppeling.
Het gedrag moet van zichzelf al erg goed zijn; als dat niet zo is, dan kan tegenkoppeling juist fouten introduceren, signalen die er eerst niet inzaten verschijnen dan aan de uitgang.
Dat is het geval als de tegenkoppelfactor niet groot genoeg is.

Kwade tongen beweren nu dat "tegenkoppeling" slecht is, dwz. ze baseren deze uitspraak op kennelijk matig ontworpen versterkers waarbij dit soort problemen zich voordoet.
Daar kun je een hoop wiskunde tegenaangooien, Jacco kan dat heel goed en ook Bruno Putzeys heeft daar een waanzinnig goed artikel over geschreven wat ik bijna als verplichte lectuur zou willen bestempelen voor eenieder die met deze materie bezig is.

Ook Douglas Self, een auteur van audio-ontwerptheorie (en praktijk) en Jan Didden hebben daar zeer verhelderende boeken en artikelen over geschreven (ja dacht je soms dat ik het allemaal zelf verzin!  ;D ).

Een klasse D UcD werkt anders dan een gewone, lineaire klasse A(B) versterker.
Het audiosignaal wordt via een soort van modulatie (PWM) op een RF draaggolf (400 kHz) gezet waarna een spoel en veel globale tegenkoppeling die hoogfrequente signalen er weer uit haalt.
Waarom die omweg? Omdat het economischer is om eindtransistoren te laten schakelen in plaats van analoge signalen te laten versterken.
Op die manier kun je kleine, efficiënte en ook goedkope versterkers maken met zeer goede eigenschappen zoals veel vermogen, zeer lage uitgangsweerstand (14 milli-ohm) dus grote stroomleverantie en demping en een schier onbeperkte belastbaarheid (tot 1 ohm).

Nadelen zijn er natuurlijk ook: de bandbreedte is enigszins beperkt (50 kHz), en er komt vrij veel RF signaal vrij wat trouwens wel zeer elegant is opgelost door de ontwerpers.
Toch komt er nog wel wat "rommel" mee op de uitgang, wat normaal gezien geen probleem is maar sommige mensen vinden dat toch nog teveel.

Over de tekortkomingen van conventionele versterker ontwerpen kom ik in het artikel nog terug.

- edit - fouten en foutjes.... ::)
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2014, 21:41:21 door KT88 »
- audiodidact -