Auteur Topic: William Basinski: Desintegration loops  (gelezen 2809 keer)

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
William Basinski: Desintegration loops
« Gepost op: 30 januari 2014, 21:34:35 »
Naar aanleiding van een artikel vandaag in de Volkskrant:

William Basinski maakte begin jaren '80 tape loops: hij nam stukken muziek/geluid op, bewerkte die, knipte er een stuk uit en plakte de uiteinden weer aan elkaar zodat hij lus maakte die zich voortdurend herhaalde op een taperecorder: een zogeheten loop. De loops bewaarde hij in plastic dozen. In september 2001 herinnerde hij zich dat hij die loops nog had en dat het wel handig zou zijn om ze te digitaliseren. Bij het afspelen bleek dat ze fysiek erg in kwaliteit achteruit waren gegaan. De magnetische laag liet tijdens het afspelen langzaam los. In plaats van de boel in de vuilnisbak te gooien, werd hij gegrepen door het effect dat hij hoorde: de loops desintegreerden hoorbaar tijdens het digitaliseren waardoor er steeds minder informatie doorkwam, de muziek brokkelde als het ware langzaam af. Dat heeft een soort hypnotiserend effect: langzamerhand verdwijnt het leven eruit en blijft er op het eind alleen nog ruis over. Hij speelde zo'n gedigitaliseerde loop af toen hij zicht had op de Twin Towers. Een bijzondere combinatie. Hier is een YT film van de rookwolken op 11 september 's avonds, met zo'n desintegrerende loop.

William Basinski - d|p 1.1

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: William Basinski: Desintegration loops
« Reactie #1 Gepost op: 31 januari 2014, 17:51:21 »
Doet me op één of andere manier denken aan Arvo Part. Wel speciaal en mooi, al is meer dan een uur mij te lang.
Eens buizen altijd buizen.

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: William Basinski: Desintegration loops
« Reactie #2 Gepost op: 01 februari 2014, 16:03:26 »
apart idd
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: William Basinski: Desintegration loops
« Reactie #3 Gepost op: 01 februari 2014, 19:40:34 »
Ik heb er een DVD'tje van gebrand. Es kijken of ik er de rust voor kan opbrengen.