Auteur Topic: Thorens TD160B Mk2 storingen  (gelezen 3828 keer)

bst

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 355
Thorens TD160B Mk2 storingen
« Gepost op: 26 januari 2014, 13:15:52 »
Nadat ik mijn set opnieuw had ingedeeld een tijdje terug met een ander meubel heeft de Thorens een tijdlang op het kastje tegen de zijmuur in de luisterruimte gestaan, niet aangesloten vanwege de afstand naar de pre. Nu heb ik laatst een mooi laag tafeltje aangeschaft om hem op te zetten, dus vandaag aan de gang gegaan om hem aan te sluiten. Na het aansluiten de volgende bevindingen:

Een duidelijk hoorbare brom als de vv op phono stand wordt gezet. Als ik de aardekabel van de thorens verbind met een aardepunt op de vv, of met de aarde van een stopcontact wordt het gebrom wel minder, maar het is nog steeds zo duidelijk hoorbaar dat er geen sprake is "negeerbaar achtergrondgeluid". Voor de herindeling heb ik daar nooit last van gehad.

Daarnaast loopt de snaar van het asje van de motor af als ik hem op 45 toeren zet. Ik heb even aan de snaar gevoeld, die lijkt qua stevigheid nog goed. Als ik hem handmatig om het asje leg voor 45 toeren dan draait het geheel duidelijk te langzaam.

Kortom, dat wordt voorlopig nog even geen plaatjes draaien  :'(

Is er toevallig een forumlid met veel verstand van draaitafels die er eens voor me naar kan kijken? Uiteraard tegen vergoeding.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Thorens TD160B Mk2 storingen
« Reactie #1 Gepost op: 26 januari 2014, 13:21:36 »
Nadat ik mijn set opnieuw had ingedeeld een tijdje terug met een ander meubel heeft de Thorens een tijdlang op het kastje tegen de zijmuur in de luisterruimte gestaan, niet aangesloten vanwege de afstand naar de pre. Nu heb ik laatst een mooi laag tafeltje aangeschaft om hem op te zetten, dus vandaag aan de gang gegaan om hem aan te sluiten. Na het aansluiten de volgende bevindingen:

Een duidelijk hoorbare brom als de vv op phono stand wordt gezet. Als ik de aardekabel van de thorens verbind met een aardepunt op de vv, of met de aarde van een stopcontact wordt het gebrom wel minder, maar het is nog steeds zo duidelijk hoorbaar dat er geen sprake is "negeerbaar achtergrondgeluid". Voor de herindeling heb ik daar nooit last van gehad.

Daarnaast loopt de snaar van het asje van de motor af als ik hem op 45 toeren zet. Ik heb even aan de snaar gevoeld, die lijkt qua stevigheid nog goed. Als ik hem handmatig om het asje leg voor 45 toeren dan draait het geheel duidelijk te langzaam.

Kortom, dat wordt voorlopig nog even geen plaatjes draaien  :'(

Is er toevallig een forumlid met veel verstand van draaitafels die er eens voor me naar kan kijken? Uiteraard tegen vergoeding.

Bij mij was het een gare interlink die de brom veroorzaakte als ik er aan zat te prutsen werd het erger of minder erg...  Kijk eens of dit het is  dan ben je al een stapje dichter bij het fixen ;) Staat de draaitafel mooi waterpas?
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

bst

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 355
Re: Thorens TD160B Mk2 storingen
« Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2014, 18:52:27 »
Hij staat recht (waterpas) en ik kan aan de interlink met wat heen en weer friemelen niets ontdekken dat het erger of beter maakt. Helaas.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Thorens TD160B Mk2 storingen
« Reactie #3 Gepost op: 26 januari 2014, 18:55:26 »
Laat Ruud13 er eens naar kijken.  Hij heeft mijn Thorens ook onder handen gehad.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

bst

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 355
Re: Thorens TD160B Mk2 storingen
« Reactie #4 Gepost op: 26 januari 2014, 20:30:08 »
Doet Ruud ook platenspelers? Ik ken hem alleen van het onder handen nemen van mijn versterkers  :) Ik zal hem eens een mailtje sturen van de week.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Thorens TD160B Mk2 storingen
« Reactie #5 Gepost op: 26 januari 2014, 20:37:03 »
Yep. Zoals gezegd de mijne. 



Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Thorens TD160B Mk2 storingen
« Reactie #6 Gepost op: 26 januari 2014, 20:43:11 »
Als ik het goed begrepen heb......Is Ruud13 al net zo'n toverdokter als Jerry als het om audio techniek gaat ;)
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal