Auteur Topic: Fullrange supercardioïde luidsprekers  (gelezen 26626 keer)

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Fullrange supercardioïde luidsprekers
« Gepost op: 13 januari 2014, 23:03:46 »
Door een ruilactie heb ik binnenkort vier 15" woofers liggen—dezelfde MB Quarts die ik eerder ook al in mijn bezit had, maar waarvoor ik toen uiteindelijk geen goede bestemming had. Ze zijn vanwege hun relatief hoge Qts niet zo geschikt voor kleine kastjes.



Waar zulke drivers wel erg geschikt voor zijn is een dipool: veel conusoppervlak, weinig demping—lekker wapperen dus. Nu vind ik dipolen op zich wel tof, maar mijns inziens werkt een supercardioïde systeem nog een stukje beter.

Eerst even wat uitleg voor degenen die niet in deze materie ingeleid zijn. Een normale gesloten kast straalt in het laag volledig rond, wat wil zeggen dat het geluid aan alle kanten even luid is. Dit type afstraling wordt aangeduid met de term 'monopool': er is maar één bron met één polariteit. Onderstaande afbeelding geeft dit weer:



Een open baffle staat ook wel bekend als 'dipool': het ding gedraagt zich als twee bronnen waarvan er één (de achterkant) uit fase is met de ander (de voorkant). De afstraling daarvan ziet er zo uit:



Wat dus betekent dat er aan de zijkanten van de luidspreker nauwelijks geluid is en aan de voor– en achterkant wel. Het is te zien dat dit ook tot een verzwakking van de geluidsdruk leidt, maar dat is afhankelijk van de frequentie en de breedte van de baffle.

Een dipool straalt dus minder af naar de zijkanten. Dat kan een voordeel zijn, aangezien er zo minder staande golven worden aangesproken in een kamer. Nog beter is het als de afstraling naar achteren óók minder hard is. Dan worden reflecties van de achterwand van een kamer namelijk ook stukken minder sterk. Dit gedrag is te creëren met een U-frame, wat in feite een dipool met naar achteren omgevouwen baffleranden is. Hierdoor komen de uit fase lopende golven elkaar niet aan de zijkant, maar aan de achterkant van de speaker tegen. Het resultaat daarvan staat bekend als 'cardioïde' afstraling:



Een cardioïde systeem is relatief ongevoelig ten aanzien van zijn plaatsing in een kamer. De enige betere optie is supercardioïde afstraling, wat qua afstraling eigenlijk tussen dipool– en cardioïde afstraling in zit:



Hierbij is er dus relatief weinig afgestraalde energie aan de zijkanten van de speakers, maar ook aan de achterkant is de output erg laag. Uit metingen blijkt dat deze manier van afstralen stukken minder akoestische problemen oplevert dan andere manieren—extreme concepten zoals hoorns van twintig meter wellicht daargelaten.  ;)


Goed, een supercardioïde dus. Een goede manier om zoiets te maken is een dichte kast bouwen waar aan de zijkant gaten in zitten. Die stamp je vervolgens helemaal vol met dempingsmateriaal. Dit zorgt voor zowel vertraging als demping van de geluidsgolven die de achterkant van de conus afstraalt. Martijn heeft met een dergelijk systeem al prachtige resultaten behaald in zijn Olympus. De bedoeling is om dit nog een stapje verder door te trekken—ik zou graag supercardioïde gedrag willen bereiken tot in het sublaag. Dat zou met vier 15" woofers wel te doen moeten zijn. Een bijkomend doel is om te kijken of een supercardioïde kast ook wat platter kan worden gemaakt: bestaande exemplaren zijn meestal tamelijk lomp, en aangezien je met 15" woofers al aan een bafflebreedte van meer dan 40 cm vast zit zou het mooi zijn als de diepte niet al te groot hoeft te zijn.

Voor het midhoog wil ik een 3" of 4" breedbander gaan gebruiken. Aangezien er over deze opzet (3" breedbander in supercardioïde behuizing) nog wat minder bekend is zal ik daar nog wat experimentjes mee moeten doen. Misschien dat het setje Tangband W3-881SI die ik nog heb liggen deze rol kan vervullen. Daar houd ik jullie natuurlijk van op de hoogte  :)
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2014, 20:32:40 door Koen »

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: Fullrange supercardioïde luidsprekers
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2014, 18:57:13 »
Ben heel benieuwd Koen, weer een mooi project om te volgen!
Science is no democracy

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Fullrange supercardioïde luidsprekers
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2014, 19:05:35 »
Mijn nieuwsgierigheid is gewekt!   8)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

proximus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.118
Re: Fullrange supercardioïde luidsprekers
« Reactie #3 Gepost op: 14 januari 2014, 19:12:35 »
Mijn nieuwsgierigheid is gewekt!   8)
De mijne ook! Zal een leuke needle worden!  :P

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: Fullrange supercardioïde luidsprekers
« Reactie #4 Gepost op: 18 februari 2014, 20:55:31 »
Inmiddels staat er wat te spelen  8)  Ik ben begonnen met een simpel en vlotjes in elkaar gebeunde dipool. En met beunen bedoel ik dan ook echt beunen  :P  Het is samengesteld met vier 15" woofers (MB Quart RWE-354), een setje Klipsch midrange drivertjes uit de koopjeskelder van de Correct en een setje B&G NEO3 PDRW tweeters.

Maar hoe het klinkt... Cultuurshock   :o   Beter dan dit heeft het volgens mij nog niet geklonken op mijn kamer. Ik ga hier eens een tijdje naar luisteren  :)










FR 0, 15, 30, 45, 60, 75 en 90 graden (gate 5ms)


FR 135 en 180 graden (gate 5ms)

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Fullrange supercardioïde luidsprekers
« Reactie #5 Gepost op: 18 februari 2014, 21:00:46 »
Koen de Bouwer ;D Veel luisterplezier!
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: Fullrange supercardioïde luidsprekers
« Reactie #6 Gepost op: 18 februari 2014, 21:01:55 »
Thanks! Komt wel goed denk ik  :)

GSE

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 248
    • ProgArchives
Re: Fullrange supercardioïde luidsprekers
« Reactie #7 Gepost op: 18 februari 2014, 21:02:17 »
Wat een monsters die woofers!  8)

Het zit inderdaad houtje touetje in elkaar, maar als het goed klinkt......wat is dan het probleem  ;)

Ik ben erg benieuwd naar het vervolg! Ga je nu alleen demping achter het midden en hoog plaatsen? Of ook nog bij de woofers?
Bron:    Denon DCD-3000
VV:       Passieve vv zelfbouw
EV:       Proton D1200 & Kenwood M1A
LS:       CSS Triton

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: Fullrange supercardioïde luidsprekers
« Reactie #8 Gepost op: 18 februari 2014, 21:04:20 »
Geweldig Koen. Wat is het meest opvallende van het 'goed klinken'?
Science is no democracy

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: Fullrange supercardioïde luidsprekers
« Reactie #9 Gepost op: 18 februari 2014, 21:07:11 »
@ GSE:  Dat zijn inderdaad beste jongens  :)

Als ik een plaatje opzet met flink wat laag erin gaan de speakers letterlijk aan de wandel, dus wat dat soort dingen betreft zijn er nog wel verbeteringen te bereiken  ;)  Ik wil wat gaan experimenteren met dempingsmateriaal achter de woofers. Bij de mid en tweeter heb ik een vrij goed idee van hoe het uit zal pakken, maar voor het (sub)laag in mindere mate. Maar eerst hier eens naar luisteren. Het bevalt nú zo goed dat ik niet uitsluit dat het uiteindelijke product een dipool zal zijn  ;)

@ Ando:  Het klinkt erg open en heeft een prachtig stereobeeld. Bovendien levert het laag bijzonder weinig problemen op in mijn kamer, iets wat met de twee subwoofers van de line arrays anders was. Nu hoefde ik er eigenlijk maar één piekje uit te filteren en het sublaag wat te boosten.

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.089
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Fullrange supercardioïde luidsprekers
« Reactie #10 Gepost op: 18 februari 2014, 21:37:22 »
Hoe wil je de demping achter de woofers plaatsen? Op de muur? Je kan de speakers natuurlijk altijd met chemische ankers aan de vloer bevestigen  8) 8)
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: Fullrange supercardioïde luidsprekers
« Reactie #11 Gepost op: 18 februari 2014, 21:54:17 »
:P

Nee, ik wil wat experimenteren met demping gelijk achter de drivers. Dus een frame erachter met een achterpaneel en dan wat glaswol o.i.d. ertussen stampen.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Fullrange supercardioïde luidsprekers
« Reactie #12 Gepost op: 18 februari 2014, 21:56:51 »
Mooi Koen maar mijn meissie vroeg wat "dat gouden stoplicht" ertussen deed.

Trek 't je niet aan.  ;) Duidelijk geen liefhebber.   :-\


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: Fullrange supercardioïde luidsprekers
« Reactie #13 Gepost op: 18 februari 2014, 22:19:08 »
:))

Dat stoplicht zit er eigenlijk vooral tussen omdat het van alles wat er op de plank lag het best geschikt was voor deze toepassing. En het lag op de plank omdat... Tja... Omdat je soms dingen aanschaft zonder te weten waarvoor ze precies bedoeld zijn  :D  Weet je dan een beetje waar ik het over heb?  :)) ;)

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.079
Re: Fullrange supercardioïde luidsprekers
« Reactie #14 Gepost op: 18 februari 2014, 23:44:50 »
Heel erg gaaf Koen!

Ik ben benieuwd naar de k&k-creatie die je ervan zult brouwen.

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300