Auteur Topic: WinISD en handmatig gegevens invoeren  (gelezen 34176 keer)

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Gepost op: 12 januari 2014, 13:04:00 »
Tja, zoals sommigen wel weten kwam ik niet uit op het juiste kastvolume voor een speaker met het winisd programma.
Dit zou een gewoon foutje kunnen zijn in de gegevens van de leverancier van die speaker natuurlijk maar bij het bereken van een andere speaker kwam ik echter weer bij een verkeerd volume.
Het gaat om deze speaker.

http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w4-1879.htm

Ik zou graag weten waar het nou fout gaat, ik weet het niet meer precies maar ik kwam uit op een 17 liter of iets dergelijks.
Het goede kastvolume moet zijn, 9.3 liter met een BR pijpje van 1 inch doorsnede van 2 inch lang.
Theoretisch zou het hel op 17 liter uit kunnen komen maar dan zou de BR pijp nog korter en of kleiner moeten zijn maar ik denk dan dat de effectiviteit van de versterking verloren gaat en de bas ook minder of meer strak zal klinken.
Ik zou graag zien dat iemand gewoon de gegevens invoert in het WinISD programma en op 9.3 liter zou komen.
Waar gaat het mis ?
 
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2014, 13:06:03 door Epimetheus »
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Martijn

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 130
    • www.synergyacoustics.nl
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2014, 16:47:06 »
Er is niet één correcte afstemming. Doorgaans zijn meerdere kastvolumes en afstemfrequenties mogelijk. Wat gebeurt er in winISD als je een behuizing simuleert zoals voorgesteld door Tang-Band zelf?

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2014, 20:20:37 »
Er is niet één correcte afstemming. Doorgaans zijn meerdere kastvolumes en afstemfrequenties mogelijk. Wat gebeurt er in winISD als je een behuizing simuleert zoals voorgesteld door Tang-Band zelf?

Dat volume staat niet in de PDF file van de driver, of wel ?
En wat is het beste volume, ik kan mij voorstellen ( de kast wel op dezelfde frequentie getuned ) dat met een grotere kast, en een kortere BR pijp om de juiste afstemming weer te krijgen de response minder is in db's of dat het BR geluid minder of juist meer strak is, of bedoel je dat niet ?
Met andere woorden, "wat is de beste verhouding tussen kast volume en de BR pijp dan op die manier? "
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2014, 21:25:44 »
De tuning van 9.3 liter is trouwens op 55hz, 1inch diameter BR pijp en 2 inch lang.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2014, 21:31:20 »
Er is niet één correcte afstemming. Doorgaans zijn meerdere kastvolumes en afstemfrequenties mogelijk. Wat gebeurt er in winISD als je een behuizing simuleert zoals voorgesteld door Tang-Band zelf?

Dat volume staat niet in de PDF file van de driver, of wel ?
En wat is het beste volume, ik kan mij voorstellen ( de kast wel op dezelfde frequentie getuned ) dat met een grotere kast, en een kortere BR pijp om de juiste afstemming weer te krijgen de response minder is in db's of dat het BR geluid minder of juist meer strak is, of bedoel je dat niet ?
Met andere woorden, "wat is de beste verhouding tussen kast volume en de BR pijp dan op die manier? "

Da's net als met filters, je krijgt verschillende overdrachtskarakteristieken zoals Butterworth, Linkwitz, Chebyshev. De keuze is dan aan de gebruiker welke trade offs hij/ zij kiest.
An inability to grasp science is no argument against it....

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2014, 23:37:37 »
Je gaat er nu van uit dat er inderdaad op die manier verschillende manieren zijn om tot een tune te komen.
Maar bedoelt Martijn dat ook ?
Hij kan ook bedoelen dat het er maar van af hangt welke tuning je doet 33,44,55, of 66hz maar de verhoudingen tot kast volume en BR pijp zijn gelijk.
Het kast volume heeft betrekking op de BR pijp, en de beste is waar je de strakste response krijgt.
De grote van beide heeft betrekking op de tuning.
Aangenomen dat ze aan elkaar gekoppelt zijn.

Ik dacht laatst trouwens dat de lengte van de BR pijp een veel drastischer effect heeft op de tuning.
1 cm er af of erbij heeft een veel groter effect dan bijvoorbeeld 1/4 liter bij of af van het kastvolume.
Een fine-tune kun je daarom beter doen door het kastvolume te veranderen, als je aan de lengte van de pijp gaat zitten is dat veel meer gedoe omdat de verschillen in effect veel groter zijn, misschien gaat het dan maar om milimeters verschil.
Hoe dan ook, ik denk dat er een perfecte verhouding is tussen de BR pijp en het kastvolume.
Als de kast te groot is en de tuning te laag kun je dit oplossen door een kortere pijp, maar de opgewekte bas is dan minder sterk in volume, en ik vermoed dat de response ook slapper is.
Response zoals met een blokgolf, dan komt er meer een sinus uit, ook omgekeert als de tuning te hoog is met een langere pijp ter compensatie.

Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #6 Gepost op: 13 januari 2014, 07:55:23 »
Kijk eens op de Facebook-pagina van Tangband, daar heeft iemand 'm ook gebruikt.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #7 Gepost op: 13 januari 2014, 12:36:17 »
Ik zal eens kijken.
Het volume van de huidige kast klopt trouwens wel, die was goed berekent door iemand met die 9.3 liter, klinkt helemaal ok.
Ik ga de 5 inch misschien nog wel kopen, eens kijken wat ze daar er over te melden hebben.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2014, 15:27:36 »
Optimale afstemming is dus een persoonlijke keuze. Persoonlijk zou ik voor kleine woofers helemaal voorzichtig zijn met basreflex
A) i.v.m. belastbaarheid en overschrijding van maximale excursie onder de afstemfrequentie.
Je meldde zelf ook al het gevaar van botsing spreekspoel tegen magneetspleet en da's terecht.

B) vanwege hogere frequenties die ongewenst uit de poort vertrekken.
An inability to grasp science is no argument against it....

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #9 Gepost op: 13 januari 2014, 17:38:23 »
Kast iets groter, iets langere buis ed, kan, allemaal persoonlijk.
Maar dat is niet het einde van de belangerijkste vraag waar het hier om gaat.
Wie kan de gegevens van deze speaker invoeren in winisd waar je in ieder geval bij benadering op die 9.3 liter uitkomt ?
Dat is waar het om gaat.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2014, 20:59:46 »
Heb ook even zitten rekenen en het zou alleen kunnen als je een relatief slechte kast eromheen bouwt. Een Ql van 3 of net eronder kom je dan op uit. De diameter van een inch is wat aan de krappe kant, maar zou wel kunnen en de lengte van die pijp komt dan op zeg ongeveer 35 mm.

Edit: Zie bijlage voor een beknopte uitleg.

Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2014, 21:29:58 door dekkersj »

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #11 Gepost op: 13 januari 2014, 21:36:01 »
En wat was QI ook al weer ?
Ben niet zo thuis in alle gegevens, als ik ze in kan invoeren is het mij allemaal welletjes.
De buis is ook wat aan de krappe kant, omdat hij gaat fluiten als je er niks aan doet, de afrondingen die ik er voor gemaakt heb werken trouwens goed, hij fluit niet meer.
De buis is 2 inch lang , iets meer dan 5 cm.
Kun je het ook iets verduidelijken Jacco, waar komt winisd op uit bij jou als je voor de rest niks veranderd.
Ik heb de indruk dat het BR systheem goed werk trouwens, een slechte kast zou ik het niet willen noemen.
Het zou mooi zijn als ik voor de 5 inch tangband op dezelfde manier aan een kast volume kan komen, mocht ik die nog gaan maken.
Als het een slechte kast is zou het natuurlijk mooi zijn als het beter kan.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #12 Gepost op: 13 januari 2014, 21:50:42 »
Als het kastvolume uitkomt op 17 of 25 liter zal dit zeker niet gaan kloppen, ik heb de kasten voor die pioneers gemaakt namelijk en het was duidelijk te merken dat ze echt te groot waren.
Mijn improfosorisch getunede kast werkte veel beter dan waar winisd op uitkwam.
En dan hadden mensen van het zelfbouwaudio forum zelfs nog het volume berekend met winisd, ook handmatig trouwens, die berekening kwam op 25 liter en niet op 56 met winisd.
Als het uitkomt op 17 of 25 liter weet ik zeker dat het netzo gaat zitten als toen.
Gevoelsmatig kan dit ook niet kloppen voor zo een kleine driver, als je er een kast bij voorsteld is hij altijd kleiner, 17 en 24 liter zijn eerder voor drivers rond de 6,7 inch.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #13 Gepost op: 13 januari 2014, 21:53:34 »
Ql is de verliesfactor van de behuizing. Normaliter wordt daar een Ql = 7 voor gekozen, de boel opgebouwd en nagemeten. Mocht daar een andere Ql uitkomen, is het zaak de boel opnieuw te doen. Maar dan met de aangepaste gegevens. Ik krijg de getallen die jij noemt (Vbox = 9,3 liter en een gegeven Qts = 0,43) alleen voor elkaar bij een behuizing die meer lekt dan ¨typisch¨.

Ook een BR afstemming is een spel van verschillende grootheden, er is geen perfecte afstemming oid. Wel zijn er keuzes die gemaakt kunnen worden en daar volgt dan een kastontwerp uit en een lengte van de meeresonerende baspijp. Door op voorhand verschillende keuzes al vast te leggen, zoals die Vbox = 9,3 liter, is het een kwestie van de tabellen volgen in bv het boek van Dickason. Hoe WinISD het doet, weet ik niet. Niet geprobeerd.

Groet,
Jacco

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #14 Gepost op: 13 januari 2014, 22:01:38 »
Als het kastvolume uitkomt op 17 of 25 liter zal dit zeker niet gaan kloppen, ik heb de kasten voor die pioneers gemaakt namelijk en het was duidelijk te merken dat ze echt te groot waren.
Mijn improfosorisch getunede kast werkte veel beter dan waar winisd op uitkwam.
En dan hadden mensen van het zelfbouwaudio forum zelfs nog het volume berekend met winisd, ook handmatig trouwens, die berekening kwam op 25 liter en niet op 56 met winisd.
Als het uitkomt op 17 of 25 liter weet ik zeker dat het netzo gaat zitten als toen.
Gevoelsmatig kan dit ook niet kloppen voor zo een kleine driver, als je er een kast bij voorsteld is hij altijd kleiner, 17 en 24 liter zijn eerder voor drivers rond de 6,7 inch.
Je kunt ze ook in een akoestisch gesloten kast plaatsen van 3,3 liter netto. Heb je een -3dB frequentie van zeg 90 Hz. Ook niet verkeerd. Vette sub erbij (want bas moet je voelen!) en je bent het heertje.

Groet,
Jacco