Auteur Topic: WinISD en handmatig gegevens invoeren  (gelezen 34207 keer)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #75 Gepost op: 18 januari 2014, 00:49:35 »
Goedenacht  ;D

Groet,
Jacco

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.914
    • ARJANKU.IT service
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #76 Gepost op: 18 januari 2014, 10:27:55 »
1/2 wave transmissielijn voor geluid?

Ik dacht dat het als volgt werkte: Bij het verlaten van de lijn reflecteert een deel van de energie in fase omgedraaid terug door akoestische misaanpassing.
 Heen en terug in de lijn levert weer een halve golflengte op en zo is de zaak weer in fase. Bij een 1/2 golflengte pijp treedt er geen versterking op doordat de fase van de teruggestraalde energie 180 graden uit fase is.
Het werkt dan niet als resonant systeem, volgens mij.
An inability to grasp science is no argument against it....

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #77 Gepost op: 18 januari 2014, 11:53:23 »
I know, ik heb al eerder Needles gehoord waarbij het laag er ook uit kwam waarbij er weinig aan te merken viel ("Zo kan het dus ook"). Zo zijn er vast ook andere topologieen te maken die dat ook kunnen. Ik was alleen bezig (in mijn hoofd dan) met een ander concept zonder het concept van jou daaraan ondergeschikt te maken.

Groet,
Jacco

Ja, nog in de klemmen verbaasden ze al Jacco en als je ze nu hoort dan   :rockon:


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #78 Gepost op: 18 januari 2014, 12:48:36 »
1/2 wave transmissielijn voor geluid?

Ik dacht dat het als volgt werkte: Bij het verlaten van de lijn reflecteert een deel van de energie in fase omgedraaid terug door akoestische misaanpassing.
 Heen en terug in de lijn levert weer een halve golflengte op en zo is de zaak weer in fase. Bij een 1/2 golflengte pijp treedt er geen versterking op doordat de fase van de teruggestraalde energie 180 graden uit fase is.
Het werkt dan niet als resonant systeem, volgens mij.

Dat was ook mijn bedoeling, of snap ik het zelf nu niet ?
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.914
    • ARJANKU.IT service
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #79 Gepost op: 18 januari 2014, 13:45:39 »
Ik weet uiteraard niet wat jij wel of niet snapt. Wanneer je bedoeling is om een niet resonant systeem als werkingsprincipe te willen hanteren dan ben je op de goede weg.
Maar met welk doel? Je hebt dan alleen een omweg voor geluid gecreƫerd, hetgeen een vertragingslijn is met uitdoving tot gevolg. Weggegooide energie derhalve.
Het idee is om een resonant systeem te hanteren dat de luidspreker, in het gebied met de grootste conusuitslagen ( dieplaag), afremt en zo de belastbaarheid vergroot. Dat kan met basreflex of een normale transmissielijn.
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2014, 14:17:57 door Be Tweeter »
An inability to grasp science is no argument against it....

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #80 Gepost op: 18 januari 2014, 14:13:02 »
Het idee is voor een systeem met een woofer, zonder de tangband direct in een gesloten systeem te plaatsen om tegendruk te vermijden op de conus.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.914
    • ARJANKU.IT service
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #81 Gepost op: 18 januari 2014, 14:28:04 »
Het idee is voor een systeem met een woofer, zonder de tangband direct in een gesloten systeem te plaatsen om tegendruk te vermijden op de conus.

Welke vorm van tegendruk?
-veerdruk van de luchtmassa?
-terugkerende golven vanuit een transmissielijn?
-terugkerende golven van een tegenoverliggende wand?
-tegendruk van een gekoppeld massa-veersysteem in de vorm van basreflex?

Tegendruk is niet altijd nadelig en kan in je voordeel werken. Al deze vormen van tegendruk zijn in de literatuur, uitgebreid en met grote precisie met alle wiskundige en natuurkundige formules, beschreven. Ik krijg op de een of andere manier nog wel eens de indruk dat je je Columbus waant; je loopt door de straten van Manhattan te roepen dat je zojuist Amerika hebt ontdekt.... ;)
Blijft staan dat het een leuke hobby is, het tunen van een leuke set op en met de luisterruimte, leuker in elk geval dan geld als water uitgeven aan exclusieve topsystemen in een kansloze ruimte.
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2014, 14:30:39 door Be Tweeter »
An inability to grasp science is no argument against it....

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #82 Gepost op: 18 januari 2014, 14:47:53 »
Alle vormen van tegenwerkende krachten natuurlijk.
Als je het perfect wil wordt het een dipool, maar dat is niet de bedoeling.
Kom, Be-tweeter zo moeilijk is mijn bedoeling toch niet.
Wat heeft die Columbus vergelijking er nou mee te maken.
Het is gewoon weer een Epi benadering, tja, wat anders ja.
Sinds ik er een breedere BR pijp in heb klinkt de rest ook wat losser, luchtiger meen ik te horen, vandaar de benadering om de cunus zoveel mogelijk van tegendruk te ontzien zodat de conus zijn eigen ding kan doen.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.914
    • ARJANKU.IT service
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #83 Gepost op: 18 januari 2014, 15:05:56 »
Wanneer je alle vormen van tegenwerking weg probeert te nemen vergroot je dus de kans dat de spreekspoel tegen de magneet slaat.  De basreflex en transmissielijn vormen immers ook tegenwerking.
 
Waarom is een dipool perfect? Wanneer ik thuis een liveconcert probeer te herbeleven heb ik echt geen behoefte aan het benadrukken van een vertraagd signaal via de achterwand.
Zoals al gemeld zijn er meerdere basreflexafstemmingen met hun eigen klankmatige en natuurkundige eigenschappen en het veranderen van de poort is daar inderdaad op van invloed.
An inability to grasp science is no argument against it....

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #84 Gepost op: 18 januari 2014, 15:50:42 »
Alle vormen van tegenwerkende krachten natuurlijk.
Als je het perfect wil wordt het een dipool, maar dat is niet de bedoeling.

De spreekspoel klapt nu netzo snel tegen de magneet, bij een TL maakt het ook weinig uit vergeleken bij een dipool.

Je probeert wel op alle slakken zout leggen.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.914
    • ARJANKU.IT service
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #85 Gepost op: 18 januari 2014, 17:09:31 »
Wanneer slakken niet behoorlijk argumenteren leg ik er zout op, anders niet...
An inability to grasp science is no argument against it....

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #86 Gepost op: 18 januari 2014, 17:17:36 »
Is ook allemaal wel waar wat je zegt maar de werkelijkheid is wel wat anders met dat op de magneet slaan van de spoel.
Het wordt een beetje zeuren heb ik de indruk.
De dipool brengt het minste stress op de conus door tegendruk, daar zijn we het wel over eens, maar daar wil ik niet naar luisteren, al zullen er best redelijke dipolen zijn.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #87 Gepost op: 19 januari 2014, 20:23:16 »
Ik heb net de gegevens voor de Visaton FRS8 eens ingevuld in WinISD voor een BR, maar dat ziet er niet echt super uit...

Eens kijken of er een emuproggie is voor een TL
Science is no democracy

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #88 Gepost op: 19 januari 2014, 23:22:37 »
Ik heb net de gegevens voor de Visaton FRS8 eens ingevuld in WinISD voor een BR, maar dat ziet er niet echt super uit...

Eens kijken of er een emuproggie is voor een TL

In winisd maak je snel een fout, dan moet je eens die van strassacher (weet het zo snel niet meet hoe het hete) eens probreren, de uitkomst is toch practisch hetzelfde.
De uitkomst grafiek van winisd klopt ook niet helemaal, het laag loopt veel langer in het laag door in werkelijkheid.
Bij mij was de uitkomst bij 35 hz min 6 db of iets in die strekking, maar in werkelijkheid is het veel harder of even hard als de rest.
Volgens mij klopt het niet, dat blijf ik elke keer denken als ik het zie.
Dus vergis je er niet in.
Anders leg de fabrieks grafiek van je visation eens naast die van mijn tangband, de 4 inch dus, te vinden in het begin van het topic, dan kun je het verschil beter zien.
Ik heb geen klachten over het laag, dus als die Visation weinig verschilt is er weinig aan het handje.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #89 Gepost op: 19 januari 2014, 23:29:36 »
Ik heb al even gekeken maar in verhouding geeft hij 10 db minder bas weer op 50 hz vergeleken bij de rest van de curve.
Dat is wel matig inderdaad.
Hij daalt ook eerder af.
Woofer er bij doen, maar voor dat geld kun je beter misschien ook die tangband kopen.
Een leuk vergelijk trouwens, hoe zit die alpair wat dat betreft.

« Laatst bewerkt op: 19 januari 2014, 23:32:56 door Epimetheus »
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923