Auteur Topic: WinISD en handmatig gegevens invoeren  (gelezen 34351 keer)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.225
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #60 Gepost op: 17 januari 2014, 21:50:14 »
Volgens mij zit jij jezelf in de weg. Maar ook dat is een way of life  ;D

Groet,
Jacco

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #61 Gepost op: 17 januari 2014, 21:53:22 »
Onder de 35 hz valt het volume naar beneden als ik een sweep doe.
Lijkt mij ok.
De calculators kwamen logischerwijs uit op rond de 50 hz voor een zo vlak mogelijke weergave, alleen in winisd kun je de tuning zelf lager maken.

Natuurlijk kun je in Winisd de tuning lager maken, maar de grafiek ziet er dan niet meer uit. Het is juist de bedoeling deze zo vlak mogelijk te krijgen, anders kun je de drivers net zo goed weer in je sigarendoos zetten en alsnog proberen dit met een DSP weer recht te trekken. Volgens mij zit je totaal op het verkeerde pad, maar misschien vindt jij dit juist wel lekker klinken, dat is natuurlijk gewoon jouw ding..
Science is no democracy

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #62 Gepost op: 17 januari 2014, 21:58:50 »
Onder de 35 hz valt het volume naar beneden als ik een sweep doe.
Lijkt mij ok.
De calculators kwamen logischerwijs uit op rond de 50 hz voor een zo vlak mogelijke weergave, alleen in winisd kun je de tuning zelf lager maken.

Natuurlijk kun je in Winisd de tuning lager maken, maar de grafiek ziet er dan niet meer uit. Het is juist de bedoeling deze zo vlak mogelijk te krijgen, anders kun je de drivers net zo goed weer in je sigarendoos zetten en alsnog proberen dit met een DSP weer recht te trekken. Volgens mij zit je totaal op het verkeerde pad, maar misschien vindt jij dit juist wel lekker klinken, dat is natuurlijk gewoon jouw ding..

Je denk geloof ik dat ik de tuning of zo lager heb gemaakt, maar dat is niet zo dus.
Ik heb de kast nu wat groter gemaakt en de buis diameter verbreed omdat ik op 9.3 liter zat voor de kast, dat volume was aangenomen van iemand anders die dat zei.
Nu zit ik ongeveer op die 11 liter, nou is het beter, en dat is te horen ook.


 
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2014, 22:00:26 door Epimetheus »
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #63 Gepost op: 17 januari 2014, 22:08:35 »
Volgens mij zit jij jezelf in de weg. Maar ook dat is een way of life  ;D

Groet,
Jacco

Tja, als je er van uit gaat dat het allemaal niet veel uitmaakt.
Ik wil het onderste uit de kan halen, daarom die benadering.
En die tangbands doen hetzelfde, ze verdienen goede kabel en filters ed bijv.
Of je set is een opstapeling van dingen die zogenaamd allemaal weinig uitmaken, of een opstapeling van het omgekeerde.
Het hangt er maar net van af hoe ver je wil gaan daarin, of niet natuurlijk.
Ik ga daar ver in, en ben soms een mierenneuker, maar de eindsom is wel prima geluid.
Gewoon mijn hobby.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.225
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #64 Gepost op: 17 januari 2014, 22:10:07 »
Volgens mij zit jij jezelf in de weg. Maar ook dat is een way of life  ;D

Groet,
Jacco

Tja, als je er van uit gaat dat het allemaal niet veel uitmaakt.
Ik wil het onderste uit de kan halen, daarom die benadering.
En die tangbands doen hetzelfde, ze verdienen goede kabel en filters ed bijv.
Of je set is een opstapeling van dingen die zogenaamd allemaal weinig uitmaken, of een opstapeling van het omgekeerde.
Het hangt er maar net van af hoe ver je wil gaan daarin, of niet natuurlijk.
Ik ga daar ver in, en ben soms een mierenneuker, maar de eindsom is wel prima geluid.
Gewoon mijn hobby.
Jaja, dat is mij inmiddels wel duidelijk geworden  ;) Gewoon lekker doorgaan met die hobby.

Groet,
Jacco

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #65 Gepost op: 17 januari 2014, 22:13:20 »
Epi, volgens mij praten we volledig langs elkaar heen. Uit jouw vorige posts maakte ik op dat je wat meer laag wilde onder de BR afstemming van 50Hz. Omdat de needle een afstemming heeft van 40Hz (die je met een BR i.c.m. deze driver nooit gaat halen met een beetje vlakke response) adviseerde ik eens een needle te proberen. Je wilt toch het onderste uit de kan halen?

Je breedbanders zijn immers prima? Die kunnen er zo in. Ik heb het niet over filters of goedkope breedbanders, dit lijkt voor jou wel een vaste combinatie met de needles.

Je kunt je op zijn hoogst een buil van twee tientjes vallen, dat valt toch wel te overzien? Je experimenteert vanalles (wat ik ook zeker in je waardeer), maar waarom zo bang van de needle? Steek ze in de brand als ze niet bevallen, dan is het besmettingsgevaar ook geweken...
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2014, 22:15:39 door Ando »
Science is no democracy

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #66 Gepost op: 17 januari 2014, 22:23:58 »
Epi, volgens mij praten we volledig langs elkaar heen. Uit jouw vorige posts maakte ik op dat je wat meer laag wilde onder de BR afstemming van 50Hz. Omdat de needle een afstemming heeft van 40Hz (die je met een BR i.c.m. deze driver nooit gaat halen met een beetje vlakke response) adviseerde ik eens een needle te proberen. Je wilt toch het onderste uit de kan halen?

Je breedbanders zijn immers prima? Die kunnen er zo in. Ik heb het niet over filters of goedkope breedbanders, dit lijkt voor jou wel een vaste combinatie met de needles.

Je kunt je op zijn hoogst een buil van twee tientjes vallen, dat valt toch wel te overzien? Je experimenteert vanalles (wat ik ook zeker in je waardeer), maar waarom zo bang van de needle? Steek ze in de brand als ze niet bevallen, dan is het besmettingsgevaar ook geweken...

Ze doen het prima, ik ga geen needles bouwen.
Ik weet niet als jij dat was laatst maar die frequentie grafiek van de tangband geeft niet de werkelijke curve weer als de driver in een br kast zit.
Hij daalt inderdaad achter of onder de 100hz maar daar komt weer een curve bij van de resonantie van de BR kast.
35hz heeft nu met de br kast een evenhard volume als 200hz, onder de 35 daalt hij, dat zal bij die needle ook zo zijn, veel lager hoor je ook niet.

Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #67 Gepost op: 17 januari 2014, 22:33:34 »
M.a.w.: je bent niet bereid om tot het uiterste te gaan om het maximale uit je muziekbeleving te halen?

Het is natuurlijk maar net waar je grenzen liggen, ieder zijn ding natuurlijk...
Science is no democracy

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #68 Gepost op: 17 januari 2014, 22:34:08 »
Volgens mij zit jij jezelf in de weg. Maar ook dat is een way of life  ;D

Groet,
Jacco

Tja, als je er van uit gaat dat het allemaal niet veel uitmaakt.
Ik wil het onderste uit de kan halen, daarom die benadering.
En die tangbands doen hetzelfde, ze verdienen goede kabel en filters ed bijv.
Of je set is een opstapeling van dingen die zogenaamd allemaal weinig uitmaken, of een opstapeling van het omgekeerde.
Het hangt er maar net van af hoe ver je wil gaan daarin, of niet natuurlijk.
Ik ga daar ver in, en ben soms een mierenneuker, maar de eindsom is wel prima geluid.
Gewoon mijn hobby.
Jaja, dat is mij inmiddels wel duidelijk geworden  ;) Gewoon lekker doorgaan met die hobby.

Groet,
Jacco

De boel sluit ook op die manier op elkaar aan in de weergave precisie trouwens.
Daarom ben ik ook zeer bij met mijn tangbands.
Ik kan ze iedereen aanraden.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.225
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #69 Gepost op: 17 januari 2014, 22:43:32 »
Ik zou ze denk ik in een akoestisch gesloten oplossing gebruiken.

Groet,
Jacco

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #70 Gepost op: 17 januari 2014, 22:54:18 »
Nergens voor nodig, ze geven echt zeer goed bas weer.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.225
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #71 Gepost op: 17 januari 2014, 22:58:18 »
Ja, vanaf zo'n 60 Hz bij een BR. De rest resulteert in uitslag en misschien vastlopen en warmte. Zo uit mijn hoofd heb je in een akoestisch gesloten box een 3,3 liter aan inhoud nodig. Die kun je in een bol maken, of een mooie ellips vorm. Nog eens anders dan anders ook! Affilteren met een dsp en een vette sub erbij.

Groet,
Jacco

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #72 Gepost op: 17 januari 2014, 23:59:20 »
Ja, vanaf zo'n 60 Hz bij een BR. De rest resulteert in uitslag en misschien vastlopen en warmte. Zo uit mijn hoofd heb je in een akoestisch gesloten box een 3,3 liter aan inhoud nodig. Die kun je in een bol maken, of een mooie ellips vorm. Nog eens anders dan anders ook! Affilteren met een dsp en een vette sub erbij.

Groet,
Jacco

Hoe kom je er in godsnaam bij, je zit echt fout.
Geloof het nou, ik zei het al eerder.
Ze geven echt voldoende bas weer ook ruimschoots onder de 60hz.
Hij doet echt niet onder voor een 7 of 8 inch. 
Alleen het vermogen is tot 25 watt, maar zo hard draai ik ook niet.
Er is bij recenties ook duidelijk te lezen dat deze speakers ook een zeer strakke bas weergave hebben.
Vergis je niet in de grote van die dingen, ze geven echt voldoende bas weer.
Ik luister er naar Jacco, ga mij niet vertellen dat het niet zo.
De frequentie karakterastiek die je ziet is zonder BR kast !
Het is gemeten in een eindeloze baffle, dus een muur.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.225
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #73 Gepost op: 18 januari 2014, 00:08:13 »
I know, ik heb al eerder Needles gehoord waarbij het laag er ook uit kwam waarbij er weinig aan te merken viel ("Zo kan het dus ook"). Zo zijn er vast ook andere topologieen te maken die dat ook kunnen. Ik was alleen bezig (in mijn hoofd dan) met een ander concept zonder het concept van jou daaraan ondergeschikt te maken.

Groet,
Jacco

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #74 Gepost op: 18 januari 2014, 00:44:02 »
Ja, ja, geeft niet, ik begreep je ook wat verkeert geloof ik, maar het is soms moeilijk om andermans hersenkronkel te zien.
Wat voor een gesloten systeem betreft voor deze driver weet ik het nog niet zo zeker.
Ik heb nu een bredere BR pijp er in zitten waardoor de conus in tegendruk ook wat ontlast wordt, anders moest hij meer persen om alle lucht door dat kleine gaatje te krijgen.
En ik meen dat het nu ook wat beter klinkt hierdoor omdat de conus zijn vrije gang meer kan gaan.
Het is een beetje vermoeden maar ik ken dat vermoeden van mij langzamerhand wel omdat het meestal de werkelijkheid wordt.
Ook een optie is om er dan een TL systeem van te maken zonder te veel poespas, geen 1/4 wave maar een 1/2 wave waardoor je tegenfase krijgt.
De opening plaatsen onder of boven de driver zodat het eigenlijk doodvalt gedeeltelijk.
Op die manier houd je de kast kleiner en hoef je de baffle ook niet groot te maken.
Als je een meting zou doen van deze driver zou je het filter voor de woofer er op kunnen aanpassen.
Maar het is maar brainstormen zo op de late avond, weltrusten  :alien:
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923