Auteur Topic: WinISD en handmatig gegevens invoeren  (gelezen 34173 keer)

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #15 Gepost op: 13 januari 2014, 23:06:11 »
Ze geven het diepe laag zeer goed weer, als je het kon horen had je vast gezegt dat er geen vuiltje aan de lucht zit wat dat betreft.
Prima zo, alleen ben ik bang dat het gevaar bestaat dat ze te ver gaan uitslaan en beschadigt raken bij te luid draaien en of onverwachte onhoorbare freuenties van 20hz ed.
Ik weet niet zo hoe je aan de reken bent geslagen maar dat je het alleen voor elkaar krijgt als iets lekt en het dus niet goed is, en het dus een slechte kast is lijkt dat hier toch echt niet zo te zijn.
Je moest het zelf even kunnen horen wat dat betreft, theorie en realiteit kunnen wat dat betreft ver uit elkaar liggen, maar misschien snap ik je ook wel niet wat dat betreft.
Ik moet mij eigenlijk al weer verdiepen in die materie wat dat betreft.
Ik heb de indruk dat het BR systeem echt goed werkt, het klinkt niet boomerig en het volume is ook niet te laag vergeleken met de rest.
Veel beter dan die andere pioneers, die tuning is nog te laag wat dat betreft.
Wat is eigenlijk ook de perfecte tuning ?
Ik denk toch dat er wel wat voor te zeggen is, het maximale rendement moet er uit gehaalt worden waar de speaker de beste response heeft en er ook geen tegenfase zit tussen de woofer en de BR uitgang.
Je moet daarom gewoon op een vast volume komen met passende BR pijp.
Alleen is het dan nog een kwestie van de gewilde tuning, op welke frequentie, dus een bijv 1/4 liter er bij voor 55hz of er af voor 35 hz afhangkelijk van de grote van de speaker.
En als dit al zo is vraag ik mij af, omdat het volume gekoppelt zit aan de maten van de BR pijp.
Zet je er extra volume in de kast dan zou je misschien ook de kast wat kleiner moeten maken omdat anders je weer die tegenfase krijgt, en dus de strakheid en het rendement naar beneden gaat.
Dit gedoe blijft wel een acoustisch iets, de technische luidspreker gegevens bepalen alleen het start volume om het zo maar te zeggen.
Om dat acoustische te snappen is zo verdomde rottig, ik denk dat het maar weinigen snappen.
Maar goed, het gaat mij om winisd, bied het nou uitkomst of niet ?
Winisd berekend het door middel van de speaker gegevens en die BR resonatie formule, dat kan niet anders.
Maar voor die pioneer klopte de uitkomst niet, ik ben bang voor de tangband ook niet.
Winisd zou heel gemakkelijk ook 9.3 liter moeten kunnen uitspuggen, ik kan en wil niet geloven dat dit nu niet goed is met die tangbands door mijn ervaringen met die pioneers.

Eerst even een pilsje, ik wordt al behoorlijk geirriteerd hierdoor  :alien:
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #16 Gepost op: 14 januari 2014, 21:38:16 »
Tja, zoals sommigen wel weten kwam ik niet uit op het juiste kastvolume voor een speaker met het winisd programma.
Dit zou een gewoon foutje kunnen zijn in de gegevens van de leverancier van die speaker natuurlijk maar bij het bereken van een andere speaker kwam ik echter weer bij een verkeerd volume.
Het gaat om deze speaker.

http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w4-1879.htm

Ik zou graag weten waar het nou fout gaat, ik weet het niet meer precies maar ik kwam uit op een 17 liter of iets dergelijks.
Het goede kastvolume moet zijn, 9.3 liter met een BR pijpje van 1 inch doorsnede van 2 inch lang.
Theoretisch zou het hel op 17 liter uit kunnen komen maar dan zou de BR pijp nog korter en of kleiner moeten zijn maar ik denk dan dat de effectiviteit van de versterking verloren gaat en de bas ook minder of meer strak zal klinken.
Ik zou graag zien dat iemand gewoon de gegevens invoert in het WinISD programma en op 9.3 liter zou komen.
Waar gaat het mis ?

Ik kom op 11,3 liter... Met een pijpdiameter van 6,8cm kom je op een lengte van zo'n 30cm Tuning freq 51,5Hz
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2014, 21:56:09 door Ando »
Science is no democracy

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #17 Gepost op: 14 januari 2014, 22:44:46 »
Mooi, dat komt al aardig in de richting.
Ook over wat mijn vermoeden is, grotere pijp, betekend grotere kast.
Ik kan het zo niet uittesten natuurlijk, ik heb de kasten al af.
Ik vraag mij af hoe die andere gast op die 9.3 liter is gekomen, maar ja, dat blijft gissen.
Zou je een printscreen kunnen doen van de ingevoerde gegevens van deze uitkomst, ik moet ergens wat fout doen maar weet niet waar.
Ik zat wel ergens met mijn handen in het haar omdat ik 1 gegeven zo niet kon vinden en niet wist als ik het wel juist had.
Bedank voor de moeite trouwens.
Ik zal morgen er weer eens naar kijken met winisd.
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2014, 22:47:05 door Epimetheus »
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #18 Gepost op: 14 januari 2014, 23:00:02 »
Ik wil ook nog eens testen met andere calculators, dan is het zeker weten.
Ik wil weten waar ik het fout doe en of er verschillen zijn.

http://startgoogle.startpagina.nl/?start=0&q=bass%20reflex%20box%20calculator

Maar dat is voor morgen.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #19 Gepost op: 14 januari 2014, 23:41:45 »
Om nog wat in de poep te roeren: De poort is bij resonantie nooit in fase met de luidsprekerunit.
Hij hangt er zo'n 90 graden fysiek achteraan en van voren gezien dus 270 graden.
Het gaat om de gesommeerde resultante die de gewenste output geeft.
Huh, gesommeerde signalen die niet in fase zijn..... brrrrrrr, is dat geen vervorming in Epi-land?
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2014, 09:05:46 door Be Tweeter »
An inability to grasp science is no argument against it....

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #20 Gepost op: 15 januari 2014, 08:57:16 »
Toch vraag ik me af of je met deze driver niet beter af bent met een needle. Deze is afgestemd op 40Hz en loopt dus in theorie lager door dan de BR-kast. Als je de BR-kast probeert af te stemmen op 40Hz wordt de grafiek echt een zooitje...
Science is no democracy

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #21 Gepost op: 15 januari 2014, 11:23:45 »
Dat is volgens mij ook het bestaansrecht van de transmissionline in het algemeen.

Groet,
Jacco

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #22 Gepost op: 15 januari 2014, 12:38:13 »
Om nog wat in de poep te roeren: De poort is bij resonantie nooit in fase met de luidsprekerunit.
Hij hangt er zo'n 90 graden fysiek achteraan en van voren gezien dus 270 graden.
Het gaat om de gesommeerde resultante die de gewenste output geeft.
Huh, gesommeerde signalen die niet in fase zijn..... brrrrrrr, is dat geen vervorming in Epi-land?

Dan is een TL beter of niet ?
Hoe het ook klinkt natuurlijk is de vraag.
Ik dacht dat hier toch ook ergens rekening mee gehouden werd, of zou je dan epidologisch gezien het BR gat op dezelfde afstand moeten zetten als bij een TL.
Het betekend wel een Db verlies als het uit fase staat, of het word vervorming.
Ik heb mijn kast iets lager getuned dan 55 hz trouwens, al is dat bij benadering gedaan, maar een zootje wordt de grafiek ook niet, dat valt wel mee.
In winisd kun je wel zien wat er gebeurt, bij te laag getuned gaat er een bult zitten rond de 40 (met de natte vinger) en bij te hoog getuned een bult rond de 100hz, als je daarin niet overdrijft kun je hem best lager tunen.
Het is veel eerder de ruimte zelf die er echt een zootje van maakt, daar komt de dsp mooi bij kijken natuurlijk.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #23 Gepost op: 15 januari 2014, 13:53:03 »
Om nog wat in de poep te roeren: De poort is bij resonantie nooit in fase met de luidsprekerunit.
Hij hangt er zo'n 90 graden fysiek achteraan en van voren gezien dus 270 graden.
Het gaat om de gesommeerde resultante die de gewenste output geeft.
Huh, gesommeerde signalen die niet in fase zijn..... brrrrrrr, is dat geen vervorming in Epi-land?

Dan is een TL beter of niet ?
Hoe het ook klinkt natuurlijk is de vraag.
Ik dacht dat hier toch ook ergens rekening mee gehouden werd, of zou je dan epidologisch gezien het BR gat op dezelfde afstand moeten zetten als bij een TL.
Het betekend wel een Db verlies als het uit fase staat, of het word vervorming.
Ik heb mijn kast iets lager getuned dan 55 hz trouwens, al is dat bij benadering gedaan, maar een zootje wordt de grafiek ook niet, dat valt wel mee.
In winisd kun je wel zien wat er gebeurt, bij te laag getuned gaat er een bult zitten rond de 40 (met de natte vinger) en bij te hoog getuned een bult rond de 100hz, als je daarin niet overdrijft kun je hem best lager tunen.
Het is veel eerder de ruimte zelf die er echt een zootje van maakt, daar komt de dsp mooi bij kijken natuurlijk.

Koop voor twee tientjes MDF, plak het in een avond in elkaar en zet je drivers erin... dan kun je vergelijken.. denk dat het zeker de moeite waard is!
Science is no democracy

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #24 Gepost op: 15 januari 2014, 14:41:00 »
Om nog wat in de poep te roeren: De poort is bij resonantie nooit in fase met de luidsprekerunit.
Hij hangt er zo'n 90 graden fysiek achteraan en van voren gezien dus 270 graden.
Het gaat om de gesommeerde resultante die de gewenste output geeft.
Huh, gesommeerde signalen die niet in fase zijn..... brrrrrrr, is dat geen vervorming in Epi-land?

Dan is een TL beter of niet ?
Hoe het ook klinkt natuurlijk is de vraag.
Ik dacht dat hier toch ook ergens rekening mee gehouden werd, of zou je dan epidologisch gezien het BR gat op dezelfde afstand moeten zetten als bij een TL.
Het betekend wel een Db verlies als het uit fase staat, of het word vervorming.
Ik heb mijn kast iets lager getuned dan 55 hz trouwens, al is dat bij benadering gedaan, maar een zootje wordt de grafiek ook niet, dat valt wel mee.
In winisd kun je wel zien wat er gebeurt, bij te laag getuned gaat er een bult zitten rond de 40 (met de natte vinger) en bij te hoog getuned een bult rond de 100hz, als je daarin niet overdrijft kun je hem best lager tunen.
Het is veel eerder de ruimte zelf die er echt een zootje van maakt, daar komt de dsp mooi bij kijken natuurlijk.

Koop voor twee tientjes MDF, plak het in een avond in elkaar en zet je drivers erin... dan kun je vergelijken.. denk dat het zeker de moeite waard is!

Daar heb je zeker gelijk in.
Moet je dit eens zien, ik weet wat een liter verschil in een kast is maar deze uitkomsten slaan alles.
Ook wat de BR pijp betreft.








Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #25 Gepost op: 15 januari 2014, 16:21:16 »
De diameter van de basreflexpijp is mede bepalend voor de lengte, probeer maar eens aan te passen in Winisd
Science is no democracy

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #26 Gepost op: 15 januari 2014, 16:27:28 »
Ik heb de gegevens even op een rijtje gezet, van boven naar beneden hoe de screens in volgorde ook staan.
Bij de eerste berekening had ik wat fout gedaan, dat heb ik even veranderd.
Ik denk wat winisd er totaal naast zit in de BR pijp, ik zie dat niet werken terwijl je bij dat programma toch de meeste gegevens moet invullen.
Voor de rest verschillen de BR pijpen vooral, ik zal eens kijken of het aan te passen is tot gelijk uitkomsten, als je de diameter veranderd, veranderd namelijk evenredig de lengte.



                          Dia         Lengte   tuning
11      liter, buis   2.54  -   3.3 cm   52  hz
12      liter, buis   2.46  -   2.9 cm   50  hz
11.3   liter, buis 10.02  -  72.8 cm  51.5hz
10.93 liter, buis   4.00  - 12.66cm  46.7hz

Het volume is (vermoed ik) zonder het volume van de BR pijp, speaker  en filter ed.
Wroed wroed, gnF, gnFFFF 8)
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2014, 16:35:39 door Epimetheus »
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #27 Gepost op: 15 januari 2014, 16:29:16 »
De diameter van de basreflexpijp is mede bepalend voor de lengte, probeer maar eens aan te passen in Winisd

Was ik al van plan, kan met dat andere programma ook trouwens.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #28 Gepost op: 15 januari 2014, 17:13:02 »
                         Dia         Lengte   tuning
(1)  11     liter, buis   2.54  -   3.3 cm   52  hz                        wordt              3.12 cm
(2) 12      liter, buis   2.46  -   2.9 cm   50  hz    herberekend van uit  2.46 -  2.9  cm
(3) 11.3   liter, buis 10.02  -  72.8 cm  51.5hz                       wordt            70.15 cm
(4) 10.93 liter, buis   4.00  - 12.66cm  46.7hz                       wordt              9.42 cm

Dan gaat het aardig kloppen zo te zien, alleen die 12 liter is wel een uitschieter.
Tja, wat is het beste ?
Als ik leraar was, wie kreeg dan het beste cijfer, er is maar een enkele uitkomst als je aan de regeld houd.
En dan is er nog die 9.3 liter met een tune van 55hz, br pijp 2,54 diameter en 5.08 cm lang.
Waar is de leraar van leraar ?




Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: WinISD en handmatig gegevens invoeren
« Reactie #29 Gepost op: 15 januari 2014, 17:46:15 »
Epi, het kan echt veel simpeler: bouw een needle met de standaard maten ik denk dat het in dit geval gewoon de beste behuizing is. Als je wilt kun je die ook nog altijd achterstevoren zetten en een tweeter bovenop....
Science is no democracy