Auteur Topic: Richard ging op reis en nam z'n Needles mee naar Calli43 Maar niet mee.......  (gelezen 3263 keer)

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
                                                                                                                                                                 woensdag 8 Januari 2014



Een bezoek aan Calli43,

De woonkamer set

Vandaag was het dan zover na wat PM's over en weer, vetrok in vanmiddag richting Emmen na een klein half uurtje rijden kwam ik aan bij z'n bungalow........ Hier werd ik hartelijk ontvangen met koffie en koek. Na wat gemijmer over onze audio hobby, werk en andere zaken... Stelde Calli mij voor om eens wat te gaan luisteren naar de op mij wel heel imposant overkomende Usher's X929 die vervolgens worden aangestuurd door een even imposant ogende musical fidelityA5.5





Na de vraag of ik wat met klassieke muziek had, werd een cd in de lade van de AH Tjoep Cd-speler gestopt en het "spulletje" begon te draaien.
wat me na een aantal nummers te hebben beluisterd opviel, was het behoorlijk aanwezige midhoog en het het strakke laag...... Hoewel alles klopt qua stereo beeld en plaatsing nam mij het niet mee in de beleving die ik had gehoopt. Het begon me al gauw teveel te worden, en ik vroeg Calli om iets anders op te zetten....Een cd van de dire straits? Ik zei prima...... Er werd een track uitgezocht en het "spulletje" begon te spelen....Na een intro met een geweldig mooi doorlopend laag! Dacht ik hmmmm :sceptic: Nou dit begint in ieder geval beter.... Maar al gauw was het dit keer Calli, die het volume een stukje lager draaide..... Het is heel moeilijk om een vinger op te leggen maar iets lijkt "niet te kloppen". Of dit nu te wijten is... aan de akoestiek de combinatie van versterker luidspreker zeg het maar... Ik vind het jammer om negatief te zijn, maar ik kon alleen maar bevestigen wat Calli zelf ook al schreef, en opmerkte tijdens onze PM's. Ik stelde voor om mijn Needles eens uit de auto te pakken.....Graag was het antwoord.. Nadat we deze hadden aangesloten hebben we dezelfde muziekstukken nog een keer gedraaid, waarbij ik meer op Calli lette dan op de muziek. Nadat ik Calli wat had zien draaien, glimlachen, verbazen, en wat andere gelaatsuitdrukkingen. liep het nummer ten einde en werd op de pauze knop gedrukt... Koffie werd er gezegd....Ik gaf hem een knipoog en zei;'' doe maar! Ik had het gevoel dat hij er niks meer van begreep...... En het even op zich in moest laten werken. Nadat ik de koffie kreeg aangereikt kwamen er wat woorden.... dit had ik niet verwacht! Ik heb het hele topic betreffende de Needles gevolgd van begin tot einde en had zo mijn verwachtingen maar dit.......nee. En dat komt allemaal uit één enkel drivertje van 3" Dit klinkt hier een stuk beter..... goh wat mooi! Ik heb hier niet zoveel op gezegd want ik wist het al.... hij was verliefd geworden ;)

De Luisterkamer set...

Nadat we in de luisterkamer waren aangekomen, mocht ik plaats nemen op zijn riante leren relax fauteuil om naar zijn nieuwe aanwinsten te luisteren de Dynaudio Contour 1.4S Die zijn aangesloten op een Yaquin MC100B buizen versterker.



Ook hier werd weer gekozen voor een mooi stukje klassieke muziek........ En dit was onder het genot van een bakje koffie en een sigaretje echt genieten van muziek, zoals muziek bedoeld is. Wat hier uit de Dynaudio's werd getoverd qua muziek is een ware streling voor het oor! Alles in deze kamer van een +/-  3 bij 5 meter lijkt te kloppen! Het laag mid en hoog "dansen" harmonieus samen, en smelten op de luisterplek samen in je oren... tot een waar feestje der muziek. Een heerlijke set waar ik uren naar zou willen, en kunnen luisteren. Je wordt hier werkelijk getrakteerd op een compleet plaatje! En na veel muziek stukken te hebben beluisterd, geleuter en nog maar weer eens koffie en een sigaret, ook hier de Needles hun werk nog even laten doen......Ook hier weer verbaasde blikken bij een aantal nummers van de CD Amused to Death van Roger Waters (1 en 14) . Dezelfde nummers ook via de Dynaudio's beluisterd en hier namen we een aantal verschillen waar, die als ik me het goed herinner zo werden omschreven door jou. De needles lopen minder ver door in het hoog en laag wat je niet mist als je ernaar luistert, en daardoor lijkt het een tikkeltje schoner te klinken.....Maar je merkt toch dat de Dynaudio's meer aanwezig zijn, waardoor ik me er meer bij betrokken voel. Correct me if i'm wrong! Na weer wat gemijmer vroeg ik hem de Hepta's uit de ACE Gold serie's eens aan te sluiten....... Ik vond het zo zielig voor ze, dat ze daar onderin dat mooie audiorack lagen te verstoffen... Al gauw mochten ze hun kunstje vertonen in de woonkamer waarbij me opviel dat zowel de Hepta's als de needles een mooier totaal plaatje neerzetten, als dat de Usher's dat deden.... zoals al eerder gezegd akoestiek, gevoel, mis match, Ik weet het niet...

Slot:

Omdat ik wist dat Calli met het idee rondliep om zowel z'n huiskamerset als de Hepta's te verkopen. Stelde ik hem voor omdat ik allang door had, dat de man uit Emmen verliefd was geworden, op een setje ranke zuiltjes uit Hoogeveen. De Hepta's tegen de Needles te ruilen. Ik heb dit voorgesteld zonder enige vorm van eigen belang, waarde, handel, of noem maar een reden..... Ik heb dit gedaan voor een man die.... Ik zijn nieuwe liefde's niet wou onthouden. De Hepta's zijn mee gegaan naar Hoogeveen na een handruk en een laatste sigaret, wens ik je nogmaals.... Heel veel plezier van je ranke zuiltjes!

Richard
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2014, 10:05:52 door Richard »
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

calli43

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 155
Re: Richard ging op reis en nam z'n Needles mee naar Calli43 Maar niet mee.......
« Reactie #1 Gepost op: 09 januari 2014, 15:52:51 »
Mooie recensie Richard en zeker ook zeer treffend verwoord.

Nadat ik de buizenversterker uit de woonkamerset had gehaald om dienst te doen in
de luisterkamerset, was het geluid in de woonkamer niet meer geweldig. De woonkamerset werd dan ook alleen nog
maar gebruikt voor home cinema gebruik lees TV en DVD. Voor het luisteren van een cd ging ik dan naar de
luisterkamer om daar dan te genieten van muziek. Zo is een luisterkamer ook bedoeld natuurlijk.

Echter op momenten als nu achter de laptop even op het forum kijken en een reactie geven of een topic beginnen
is toch leuker als er een muziekje meedraait op de achtergrond.
Op zich is het ook geen straf om een cd te luisteren op de Ushers verre van dat.
Maar het gevoel dat het anders/beter kon, begon toch steeds meer aan me te knagen.

Daarom Richard uitgenodigd om hier eens te komen luisteren en dan ook gelijk zijn needles eens te laten horen.

Tegen half 4 stond Richard met zijn needles voor de deur. Mijn eerste indruk van de needles was sceptisch, maar naar wat ik hier gelezen had moesten ze toch iets goed doen. Nu en dat doen ze!!

Muzikale rakkers dat zijn het, geen irritant hoog geen bonkende bas, dat zit er ook niet in.
Het mooie is dat ik het ook niet mis. Het enige dat ze doen is muziek maken.
Het blijft me verbazen dat zo'n kleine unit dit allemaal kan produceren.

Ben dan ook erg blij met de gemaakte ruil, de heptas lagen hier inderdaad te
verstoffen en zijn vervangen door een nieuwe "liefde"

Karel

music matters

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Richard ging op reis en nam z'n Needles mee naar Calli43 Maar niet mee.......
« Reactie #2 Gepost op: 09 januari 2014, 16:12:16 »
Leuk verslag heren!!
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Richard ging op reis en nam z'n Needles mee naar Calli43 Maar niet mee.......
« Reactie #3 Gepost op: 09 januari 2014, 16:57:00 »
Zeker een leuk verslag heren! Uiteraard goed te lezen dat het zo'n fijne en vooral muzikale dag is geweest. Karel weer een nieuwe audioaanwinst rijker met zijn Needles en Richard met de nieuw verworven Hepta's. Wat hebben we toch ook een leuke hobby hè?!
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Richard ging op reis en nam z'n Needles mee naar Calli43 Maar niet mee.......
« Reactie #4 Gepost op: 09 januari 2014, 16:59:22 »
Zeker een leuk verhaal.  Ik heb in het verleden vaker Ushers gehoord die problemen gaven in het laag.  Meestal was het meer dan iets teveel in het laag.

Ik heb ook een poosje Ushers hier gehad en na wat geschuif leverde dat een best aardig resultaat op, maar niet zo dat ik ervoor overstag ging.

Speakers blijven een boeiende materie.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.