Auteur Topic: kwaliteitsdac aansluiten op fidelio-philips-streamer....zinnig?  (gelezen 4365 keer)

soundhalle

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 2
kwaliteitsdac aansluiten op fidelio-philips-streamer....zinnig?
« Gepost op: 05 januari 2014, 11:00:48 »
sinds kort geniet ik (met onderbrekingen ) van een streamer van philips (de aw1000) maar vind de geluidskwaliteit voor verbetering vatbaar.
wil daarom een dac van cambridge of teac kopen.
weet dan zeker dat de bestanden opgeslagen op de comp in hoge kwaliteit mijn versterker gaan bereiken.
weet echter niet of de kwaliteitsverbetering ook gaat gelden voor de muziek die via de streamer binnenkomt.
maw wordt de dac in de philips overgeslagen op het moment dat ik bijv de teac aansluit?

afz soundhalle

extra info: versterker is een ouderwetse volledig analoge Sonneteer Alabaster zonder filters, toonregeling of andere fratsen, en zal niet vervangen worden

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: kwaliteitsdac aansluiten op fidelio-philips-streamer....zinnig?
« Reactie #1 Gepost op: 05 januari 2014, 11:36:49 »
De kwaliteit van de bronbestanden zijn allesbepalend bij hetgeen je uiteindelijk te horen krijgt. Een mp3 bestand van 128 kbs zal niet lekker klinken. De meeste mensen horen bij een kwaliteit vanaf 256 kbs geen verschil.
En of een externe DAC een verbetering laat horen? Bij mij bij de settopbox van KPN zeker en in mijn beleving klinken cd's afgespeeld via mijn Beresford DAC ook beter. Maar luisteren doen we behalve met onze oren ook zeker met onze ogen.

Ik zou proberen om een DAC op proef mee te krijgen als het kan en hem in de thuissituatie eens aan de tand te voelen. Dan kan je in je eigen vertrouwde omgeving uitvinden of er een verschil is.
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

soundhalle

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 2
Re: kwaliteitsdac aansluiten op fidelio-philips-streamer....zinnig?
« Reactie #2 Gepost op: 05 januari 2014, 12:50:56 »
dank voor jouw reply.
zal eens kijken of het lukt om een dac op proef mee te krijgen,  is meteen het meest overtuigend / meest ontnuchterend wellicht.
vind het zonde om ca 300 euro uit te gaan geven als het niets oplevert.
daarom ook zo benieuwd of de kwaliteitsbestanden die je bijv via spotify-premium binnenhaalt meteen door de dac gaan die in de philips zitten.
stel dat dát niet het geval is,  dan weet je in ieder geval zeker dat de 'het maximale' er ook uithaalt.
(er zit stiekum nog een voordeel aan een externe dac: ik kan dan ook weer mijn koptelefoon aansluiten ;-)

ps: heb jouw dac even bekeken: ziet er ook serieus no nonsense uit en verhaal van fabrikant is overtuigend, prijs ong hetzelfde als de teac (ca350 euro)ik speur even verder waar je ze kunt kopen / luisteren

soundhalle


chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: kwaliteitsdac aansluiten op fidelio-philips-streamer....zinnig?
« Reactie #3 Gepost op: 05 januari 2014, 13:17:47 »
De meeste mensen horen bij een kwaliteit vanaf 256 kbs geen verschil.

Ik denk dat dit een aanname is... ;D

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: kwaliteitsdac aansluiten op fidelio-philips-streamer....zinnig?
« Reactie #4 Gepost op: 05 januari 2014, 13:20:12 »
De meeste mensen horen bij een kwaliteit vanaf 256 kbs geen verschil.

Ik denk dat dit een aanname is... ;D

Gr Hans
Ja, dat klopt. Je hebt immers van die audiofielen die altijd verschil horen  ;D ;D
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: kwaliteitsdac aansluiten op fidelio-philips-streamer....zinnig?
« Reactie #5 Gepost op: 05 januari 2014, 14:19:49 »
Als audiofiel hoor je verschil te horen  ;)